recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sammensætning af HTPC med XBMC ubuntu
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sammensætning af HTPC med XBMC ubuntu

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sammensætning af HTPC med XBMC ubuntu
    Sendt: 10-April-2012 kl. 09:37
Hej
Nu har jeg besluttet, at min næste medie afspiller skal være en htpc med XBMC ubuntu.
Jeg skrevet og søgt en del runt omkring og er kommet frem til nogle af komponeterne, men ikke alle.

Kabinet/bundkort:

Her har jeg valgt en Shuttle xh61. Da jeg syntes den ser pænt og kompakt ud, den er delvist samlet, og er billigt. Den er med intel's h61 chip, lige som det DH61AG kort jeg først havde overvejet.

CPU:

Intel Core i3 2105 eller 2125. Jeg havde først overvejet 2120. Men det ser ikke ud til at den integrerede hd2000 gpu understøtter hdmi 1.4 og hermed 3d. Jeg har ikke brug for hdmi 1.4 på nuværende tidspunkt. Men man ved aldrig om det kommer, og pris differencen er ikke så stor.

Ram:

Corsair value select 1x4 gb, ddr3 240 dimm, 1333 mhz

Køl:

Jeg går ud fra at der er monteret en blæser på cpu'en. Jeg ved ikke hvad er er at hente, ved at skifte den. Nårmalt er mest at hente ved at montere fysik størrere blæssere, der hermed kører langsomere, for at opnå samme virkning. Men jeg er lidt i tvivl, om der er plads til det.

HDD:

Jeg har et par 2.5" 5400 hdd's liggende bl.a en 40 gb jeg pillede ud af min ps3'er.
Jeg har kigget lidt på SSD diske. Bl.a Ozt octane 2 series 64. Hvad for jeg ud af at bruge 500 kr på en SSD, ud over hurtigere boot. Alle mine film ligger på ekstern hdd. Derudover ligger xbmc iconer og beskivelser over i mappen med filmene.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om jeg er helt på afveje.

Redigeret af -claus- - 10-April-2012 kl. 09:38
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2012 kl. 10:04
Bare et forslag nu hvor du har besluttet xbmc via linux, brug den her http://openelec.tv/ som er linux med xbmc indbygget i et officielt release!!!

SSD giver dig super hurtig boot, lyn hurtig responstid ved loads, lyn hurtig åbning af applikationer mv...min htpc kør windows 7, og fra standby til menuen står klar i xbmc, tager min ssd 2-3sekunder!!!

Uanset hvad så må du ikke brug de 2x 5400rpm hdd...de er simpelthen for sløve.

køb ram klodser i sæt af 2 stk istedet for kun 1. 2x4gb eller 2x2gb. Prisforskellen er forsvindende lille.

Tjek pladsen med hensyn til cpu køler når du får den shuttle, så kan du nemmere fornemme hvad der er plads til, for jo større kølerip der er plads til jo langsommere kan du få blæserne til at svinge og køle nogenlunde på samme niveau. Det er altid en balancegang!!!

Redigeret af Bygone - 10-April-2012 kl. 10:05
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2012 kl. 10:19
Tak med mht ram. Hvorfor er 2x2 at foretrække frem for 1x4. Og er Ozt octane 2 ok. Jeg kender ikke meget til Ssd.

Redigeret af -claus- - 10-April-2012 kl. 10:20
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2012 kl. 10:25
Det er noget med udnyttelse af den båndbredde motorvej der er mellem cpu og rammene :), sagt på forståeligt dansk.

Tjek din shuttles bundkort, understøtter den sata2 eller sata3. Find en ssd disk der matcher det den understøtter, kender ikke octane disken personligt.

Har kendskab til at Samsungs 430 (sata2) eller 830 (sata3) er stabile og hurtige ssd diske.
Intel er generelt kendt for stabiliteten af deres ssd diske, men har aldrig personligt brugt dem.
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2012 kl. 10:29
Det er Sata 2
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2012 kl. 11:55
Angående ram så ville jeg da også klart anbefale dig 2x4gb istedet...så har du ram nok :).
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2012 kl. 12:05
Kører xbmc ubuntu i 64 bit.
Og hvad mener du om cpu valget.
Til top
dynrambo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Januar-2010
Point: 115
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dynrambo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2012 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Hej
Nu har jeg besluttet, at min næste medie afspiller skal være en htpc med XBMC ubuntu.
Jeg skrevet og søgt en del runt omkring og er kommet frem til nogle af komponeterne, men ikke alle.

Kabinet/bundkort:

Her har jeg valgt en Shuttle xh61. Da jeg syntes den ser pænt og kompakt ud, den er delvist samlet, og er billigt. Den er med intel's h61 chip, lige som det DH61AG kort jeg først havde overvejet.

CPU:

Intel Core i3 2105 eller 2125. Jeg havde først overvejet 2120. Men det ser ikke ud til at den integrerede hd2000 gpu understøtter hdmi 1.4 og hermed 3d. Jeg har ikke brug for hdmi 1.4 på nuværende tidspunkt. Men man ved aldrig om det kommer, og pris differencen er ikke så stor.

Ram:

Corsair value select 1x4 gb, ddr3 240 dimm, 1333 mhz

Køl:

Jeg går ud fra at der er monteret en blæser på cpu'en. Jeg ved ikke hvad er er at hente, ved at skifte den. Nårmalt er mest at hente ved at montere fysik størrere blæssere, der hermed kører langsomere, for at opnå samme virkning. Men jeg er lidt i tvivl, om der er plads til det.

HDD:

Jeg har et par 2.5" 5400 hdd's liggende bl.a en 40 gb jeg pillede ud af min ps3'er.
Jeg har kigget lidt på SSD diske. Bl.a Ozt octane 2 series 64. Hvad for jeg ud af at bruge 500 kr på en SSD, ud over hurtigere boot. Alle mine film ligger på ekstern hdd. Derudover ligger xbmc iconer og beskivelser over i mappen med filmene.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om jeg er helt på afveje.

Jeg går lidt med tanker om at lave et mediecenter, og din løsning virker både billig og kraftig.

Hvordan har du tænkt dig at styre dit mediecenter? Vil du bruge fjernbetjening eller keyboard/mus? Hvilke fjernbetjeninger kan anvendes til Linux - er der nogle begrænsninger ift. drivere osv?

Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2012 kl. 12:59
Jeg havde tænkt mig at bruge min ps3 bluetooth remote og et logitech medieboard pro, som jeg har liggende. Til at starte med. Og senere (snart) anskaffe mig den chill innovation rf remote med fuld tastatur, der er forslået i en tråd lidt længere nede. Jeg går og pønser på, om det kan lade sig gøre, at remoteten ikke starter min ps3 op.
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2012 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Kører xbmc ubuntu i 64 bit.
Og hvad mener du om cpu valget.

OpenELEC PVR 2.0 (Beta 1) - 1.95.1 Intel x86_64 (103 MB) ja den kør også 64 bit :). bare et eksempel på en af downloadsmulighederne.

CPU valget er helt fint, en hvilken som helst i3 vil kunne klare opgaven. Hvor læste du forresten det med at HD2000 grafikkortet fra intel ikke supporter 3d hdmi 1.4?
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2012 kl. 14:24
Jeg googlede intel hd2000 vs hd3000. Efter at have været igennem flere bench sammenligninger, som jeg ikke kunne bruge til så meget, da det ofte var i7'erens hd3000, der kan komme op på en lidt højere clock frekvens. Fandt jeg et forum, hvor nogen havde skrevet det. Men de kan jo også have taget fejl. Men jeg gad godt vide hvad forskellen er ved i3'erne. Da de ellers ellers kører ved ens frekvenser og understøtter de samme teknologier, som f.eks clearview og quick sync.
Til top
Thorn Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 28-September-2008
Sted: Denmark
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2012 kl. 16:50

Kan være at dette setup kan være til inspiration for dig. Det er billigt, helt lydløst og skulle være ganske hurtigt sammen emd Ubuntu. 

Kabinet - Streacom FC8-B Sort
CPU -  Intel® Core i5-2400S Processor
MB - ASUS P8H67-I Deluxe B3
HDD - 120GB Intel SSD
Optisk drev - Sony DVD±RW/Blu-Ray Reader BC-5600S
Ram - 2x 8GB DDR3 Unbuffered. 

Det skulle kunne trække hvad du har brug for. Vil du have mere diskplads kan du købe noget eksternt og smide i den med USB3 eller eSata. 
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu