recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sams.LE40R71 vs. PanaTH37PV60
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSams.LE40R71 vs. PanaTH37PV60

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Viktor Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Maj-2006
Status: Offline
Point: 131
Direkte link til dette indlæg Emne: Sams.LE40R71 vs. PanaTH37PV60
    Sendt: 26-Juni-2006 kl. 09:53

Ja så står valget mellem disse to tv.

Et LCD Samsung LE 40 R 71 og et plasma Panasonic TH 37 PV 60.

Jeg har set dem begge i nogle butikker og kan finde fordele og bagdele ved dem begge.

Mit antenne signal er "TV2" antenne og en DVB-T Maximum box.

1) Jeg har dog en forventning om at skaffe mig et Medie center på et tidspunkt så har jeg fået at vide at plasma skærmen ikke er den bedste..er det korrekt?

2) De to sorte streger ved 4:3 der kommer i siderne på et 16:9 tv..er der risiko for burn in af dem på et plasma...og hvad med TV logo i hjørnet? 

3) Støj fra et plasma tv er svært at høre i butikken..nogle med erfaringer om dette når det står i en stue?

Ellers hvis der er andre der har stået i samme situation at skulle vælge mellem disse to skærme hvad har i valgt?..

Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 842
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2006 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af Viktor Viktor skrev:

Ja så står valget mellem disse to tv.

Et LCD Samsung LE 40 R 71 og et plasma Panasonic TH 37 PV 60.

Jeg har set dem begge i nogle butikker og kan finde fordele og bagdele ved dem begge.

Mit antenne signal er "TV2" antenne og en DVB-T Maximum box.

1) Jeg har dog en forventning om at skaffe mig et Medie center på et tidspunkt så har jeg fået at vide at plasma skærmen ikke er den bedste..er det korrekt?

2) De to sorte streger ved 4:3 der kommer i siderne på et 16:9 tv..er der risiko for burn in af dem på et plasma...og hvad med TV logo i hjørnet? 

3) Støj fra et plasma tv er svært at høre i butikken..nogle med erfaringer om dette når det står i en stue?

Ellers hvis der er andre der har stået i samme situation at skulle vælge mellem disse to skærme hvad har i valgt?..

Jeg havde M61 fra Samsung (LCD) for en kort bemærkning. Den var dog, som så mange LCDer, både for langsom, og for lys i de mørke farver.

R71 er en nyere model, og ved ikke hvordan den klare sig i forhold til.

Ang PV60, så har jeg 42" modellen nu. Mht støjen er der ingen. Der har vist været lidt deffekte i starten, hvor de brummede lidt. Men det er ikke sådan det bør være. Hvis man mener man kan høre en 9dB papstblæser der er hastighedsstyret via spæningsregulator, har man dælme god hørelse :-)

Jeg har ikke benyttet de "sorte streger", da jeg køre med forvrænget billede. Altså strukket ud i 16:9, selv om det er 4:3. Var imod det i starten, men sådan ville kæresten, og i dag tænker jeg faktisk ikke over det mere. Så ved ikke om de kan give problemer.

Mht logo osv oplever jeg ingen problemer. Har også min PC tilsluttet via VGA, og ej heller ved spil er der problemmer med burn-in.
HAr dog som anbefalet sat kontrasten ned (fra dynamisk til normal, samt skruet den ned med ca 25%) fra standart, da den står sygeligt højt.

Giver både et mere behageligt billede til dagligt, samt forhindre de problemer der ellers måske kunne være med burn-in.

Blot min erfaring

Til top
Viktor Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2006 kl. 11:01

Mange tak for at dele dine erfaringer.

Du skriver: " Den var dog, som så mange LCDer, både for langsom.." vil det sige at under VM i fodbold vil man opleve "ghost" effekten?

Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2006 kl. 11:39

Mange tak for at dele dine erfaringer.

Du skriver: " Den var dog, som så mange LCDer, både for langsom.." vil det sige at under VM i fodbold vil man opleve "ghost" effekten?

Jeg er ikke super intereseret i fodboldt, så nok ikke der jeg ville falde over det.
Men havde problemer i nogle hurtige actionfilm, hvos jeg syntes billedet "flød ud", når kameraet bevægede sig rigtig hurtigt.
Det mest ireterende er dog de dårlige mørke farver, som er det største problem på LCD.

Men igen, der er sket en del siden det TV, trods det for 4 måneder siden var det bedste af det bedste inden for LCD. Så skal ikke påstå at sådan er det på alle nye LCDer. Jeg har bare ikke selv set et i en alm butik endnu, som jeg kunne finde på at købe (LCD).

Men er så også typisk de samme modeller der står alle steder.

Til top
Lance52 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Maj-2006
Point: 210
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2006 kl. 12:22
Valget mellem de to tv er ganske let. Panasonic 37pv60 er den bedste. Burn in hører ikke hjemme på pana og særlig ikke de nye 9.g. Pioneer har haft lidt problemer med nogle at deres forrige modeller. Jeg har selv 42pv60 og den er valgt efter at jeg ikke kunne finde nogen LCD, der var gode nok. M61 er bedre end R71 iflg. det jeg har hørt. LCD er bedst op til 32". I de større er plasma nr. 1. En førnøjelse at se vm i fodbold og formel 1 nu.
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2006 kl. 12:27

Oprindeligt skrevet af Lance52 Lance52 skrev:

Valget mellem de to tv er ganske let. Panasonic 37pv60 er den bedste. Burn in hører ikke hjemme på pana og særlig ikke de nye 9.g. Pioneer har haft lidt problemer med nogle at deres forrige modeller. Jeg har selv 42pv60 og den er valgt efter at jeg ikke kunne finde nogen LCD, der var gode nok. M61 er bedre end R71 iflg. det jeg har hørt. LCD er bedst op til 32". I de større er plasma nr. 1. En førnøjelse at se vm i fodbold og formel 1 nu.

Jeg syntes ikke der er korrekt at lade størrelsen afgøre hvad der er bedst.
Der er rigtig nok nogle begrænsninger i den størrelse man kan lave gascellerne i en plasma, så de ikke laves i små modeller.

Men når du nu ikke kan finde et 28" eller 32" Plasma, er det jo klart LCD er bedst. MEn syntes det er en lidt for firkantet måde at sige det på :-)

Svare til at sige at i 40" er LCD også bedst. For de fleste plasmaer er jo 37" eller 42".

Til top
Lance52 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Maj-2006
Point: 210
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2006 kl. 13:31
Jeg har selv været ude at kigge i forretninger før jeg købte min pana og før det var det kun lcd jeg kiggede på. Den bedste lcd jeg har set er philips 32pf9631D som har clear LCD. Så har jeg set 37pf9830 som koster 33K i merlin. Den skuffer designmæssigt og billedmæssigt. Først da begyndte jeg at kigge efter plasma fra 37 og op. Du finder ingen lcd, der følger med en 42" plasma. Der er flere der har byttet samsung M61 til plasma.  Måske kommer den nye philips 9831 i nærheden, som koster det dobbelte. Så du kan godt sige det firkantet at plasma er lcd overlegen i de store størrelser. I 50" finder du jo ingen LCD. 
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2006 kl. 13:55

Oprindeligt skrevet af Lance52 Lance52 skrev:

Jeg har selv været ude at kigge i forretninger før jeg købte min pana og før det var det kun lcd jeg kiggede på. Den bedste lcd jeg har set er philips 32pf9631D som har clear LCD. Så har jeg set 37pf9830 som koster 33K i merlin. Den skuffer designmæssigt og billedmæssigt. Først da begyndte jeg at kigge efter plasma fra 37 og op. Du finder ingen lcd, der følger med en 42" plasma. Der er flere der har byttet samsung M61 til plasma.  Måske kommer den nye philips 9831 i nærheden, som koster det dobbelte. Så du kan godt sige det firkantet at plasma er lcd overlegen i de store størrelser. I 50" finder du jo ingen LCD. 

Ja enig. Jeg er også til Plasma.

Men jeg mener stadig ikke man kan sige at LCD er bedre eller Plasma er bedre, i de størrelser hvor begge dele ikke findes og kan sammenlignes. Er lidt for billigt at :-)

Det svare jo til at sige at M61 er verdens bedste TV i sin størrelse. Hvilket måske også er korrekt. For dem som er bedre er enten 37" eller 42". HVor M61 er 40".

Men der er lidt flueknebberi. Jeg er bare meget imod man skal kategorisere LCD til at være bedst i 32" og mindre, og Plasma bedst over 32". Der er som at sammenligne pære og bananer.

Til top
Viktor Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2006 kl. 09:23

Efter jeres anbefalinger ...måske var de en anelse farvet..men nu er TH42PV60 kommet på plads i stuen.

Billedkvaliteten er ganske god bedre end forventet. Kan dog ikke se den store forskel på alm. antenne signal uden om min DVB-T eller igennem min DVB-T box.

Lyden er også bedre en forventet.

Støjen fra blæserne...tjaa...lige når man tænder tv'et er der en del støj efter 2 sec. aftager støjen, men den kan stadig høres som en svag susen. Det kræver lidt tilvænning og tanken om at efter noget tid, som på PC'eren vil blæserne blive slidt og larme mere ligger som en ukendt faktor. Støjen tog også til da tv'et blev hængt op ad væggen frem for at stå frit i rummet men det har nok noget at gøre med at lyden bliver kaster retur fra væggen.

Hvis denne susen ikke genere en er det absolut det bedste tv jeg har set i den prisklasse.

Redigeret af Viktor - 29-Juni-2006 kl. 09:24
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2006 kl. 09:29

Efter jeres anbefalinger ...måske var de en anelse farvet..men nu er TH42PV60 kommet på plads i stuen.

Billedkvaliteten er ganske god bedre end forventet. Kan dog ikke se den store forskel på alm. antenne signal uden om min DVB-T eller igennem min DVB-T box.

Lyden er også bedre en forventet.

Støjen fra blæserne...tjaa...lige når man tænder tv'et er der en del støj efter 2 sec. aftager støjen, men den kan stadig høres som en svag susen. Det kræver lidt tilvænning og tanken om at efter noget tid, som på PC'eren vil blæserne blive slidt og larme mere ligger som en ukendt faktor. Støjen tog også til da tv'et blev hængt op ad væggen frem for at stå frit i rummet men det har nok noget at gøre med at lyden bliver kaster retur fra væggen.

Hvis denne susen ikke genere en er det absolut det bedste tv jeg har set i den prisklasse.

Du må lige vurdere hvor vidt de blæsere støjer "normalt".

Der har været et par stykker, som hvist har fået byttet/lavet deres, fordi de larmede mere end meningen var.

Jeg har selv mit på vægen, og *kan* ikke høre de blæsere, lige meget hvor meget jeg slukker for alt andet udstyr, og med lukkede vinduer.
Og der er altså selv på "hug" 20 cm fra skærmen.

Kan selvfølgelig også være min skræm er deffekt, og blæserne aldrig tænder :-)

Til top
Viktor Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2006 kl. 09:46
Efter nærmere undersøgelse tror jeg ikke det er de blæsere i toppen der "lamer", men strømforsygningens blæser men er ikke helt sikker endnu.

Jeg vil prøve at kontakte TC hvor tv'et er købt og høre deres mening om sagen.

Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2006 kl. 09:49

Efter nærmere undersøgelse tror jeg ikke det er de blæsere i toppen der "lamer", men strømforsygningens blæser men er ikke helt sikker endnu.

Jeg vil prøve at kontakte TC hvor tv'et er købt og høre deres mening om sagen.

Min strømforsygning summede også lidt i starten.
Der gik ca 3-4 dage, så holdte det op.
Ved ikke om der var et par transistore der sad og "dirrede" eller hvad der gik galt. MEn forsvandt i hvert fald hurtigt igen.

Måske det er det samme hos dig. Så kan man håbe dit TV også bare lige skal "køres til".

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu