recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Samsung eller Sony?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSamsung eller Sony?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
marquesplace Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 13-November-2010
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Emne: Samsung eller Sony?
    Sendt: 13-November-2010 kl. 15:46
Hej folk.

Jeg har svært ved at bestemme mig for hvilket tv jeg skal købe, har hørt meget forskelligt.

Kan bedst lide Samsungs design frem for Sonys, men umiddelbart lader det til at man får mere for pengene hvis man køber et Sony.

Krav:
37-40"
Samsung eller Sony
LCD (helst LED)
Fuld HD
50 eller 100 hz??
DLNA
Absolut max. 5500 (helst mindre)

Jeg har hele tiden haft som krav at det skulle være 100hz men snakkede lige den anden dag med en som arbejder ved hifikubben og han sagde at det var der ingen grund til at betale ekstra for, han mente ligefrem at 50hz var bedre, for digital tvsignal sendes ikke med flere billeder end 50 hz understøtter, så tv'et processor bliver faktisk sat på overarbejde for at generere de ekstra billeder som bliver vist på et 100 hz. Så det giver derfor ikke et bedre eller mere flydende billede.

Har kig på 2 fjernsyn.

Samsung UE40C5105 Stjerne lækkert design efter min mening.
http://www.merlin.dk[...]

Sony KDL-40EX500
http://www.bilka.dk[...]

Håber nogle kloge hoveder kan hjælpe mig :)

Mvh Martin 
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2010 kl. 15:52
Hvis det er designet der er vigtigst, så vælg hvad øjet kan lide at se på når det er slukket.

Ellers få dem demonstreret. Umiddelbart ville jeg være tilhængeren af Sony'en pga. billedet, men også kun hvis valget stod mellem de to (synes ikke nogen af dem har noget specielt godt billede...)
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2010 kl. 16:02
Designet spiller ind, men det er billedet der vejer mest. Så hvis du har bedre alternativer så kom gerne med dem og helst gerne med begrundelse for hvorfor de er bedre, for ellers bliver jeg jo ikke klogere på det :)
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2010 kl. 16:04
Personligt ville jeg kaste mit blik på Panasonic X20 - det har et billede der er klasser bedre end dem du har listet.

Til gengæld må du undvære at det er LCD og FullHD, men i den størrelse er det også irrellevant med FullHD.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2010 kl. 16:07
Oprindeligt skrevet af marquesplace marquesplace skrev:

Jeg har hele tiden haft som krav at det skulle være 100hz men snakkede lige den anden dag med en som arbejder ved hifikubben og han sagde at det var der ingen grund til at betale ekstra for, han mente ligefrem at 50hz var bedre, for digital tvsignal sendes ikke med flere billeder end 50 hz understøtter, så tv'et processor bliver faktisk sat på overarbejde for at generere de ekstra billeder som bliver vist på et 100 hz. Så det giver derfor ikke et bedre eller mere flydende billede.

Igen er Hifiklubben med i front når det gælder om at vildlede folk i køb af tv.

I gamle dage med billederørs tv, var 100Hz antallet af "blink" som billederøret foretog i sekundet.
Strømmen kører med 50Hz og derfor var det lettere at lave 50Hz tv. Men man får et væsentligt roligere billede med et 100Hz crt tv pga. man ikke opfatter de hurtigere blink.

Med fladskærme hænger det lidt anderledes sammen. Hvis man kigger på et plasma tv, så er det stadig antal blink som plasmapanelet foretager sig, så her skal det være 100 Hz eller hurtigere som alle plasmaskærme idag kører.
Tager man derimod LCD tv som du har kig på, så findes 100Hz og 200Hz begrebet slet ikke. Det dækker derimod over en teknologi hvor der bliver beregnet et eller flere ekstra billeder og indsat imellem de andre billeder.
Forskellige mærker bruger forskellige metoder til dette og nogle er bedre end andre. Men mange synes det ser kuntigt ud og andre mener det er lækkert at billedet bliver mere flydende.
Så om det er godt eller mindre godt til 720p50 hdtv må næsten komme an på den som sidder og kigger på det. Her hvor man nok mest ser en forskel er ved Bluray film med 24 billeder i sekundet. Her kan man tydeligt se film flutter, men nogen foretrækker at se det mere flydende og her kommer deres "100Hz" teknologi rigtig ind i billedet.

Angående dine to skærme, kan jeg desværre ikke hjælpe dig med at vælge, da jeg bedre kan li' billede på et plasma tv og derfor ikke har så meget focus på LCD.

Redigeret af Cyberguyen - 13-November-2010 kl. 16:11
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2010 kl. 16:10
Jeg vil gerne have muligheden for at bruge tvet som computerskærm, og har hørt at plasma ikke lige er sagen til det.
Er der ikke også noget med at plasma skærme et ret tunge?
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2010 kl. 16:13
Nej de er ikke specielt tunge, og hvad så hvis det var - skal du bære rundt på det?? :D

Hvis det skal bruges som computerskærm (altså desktopbrug og ikke blot film..) så ville jeg også gå efter et LCD og gerne FullHD. Det er en vigtig parameter ihvertfald.

Lad være med at stire dig blind på om det er LCD med alm. belysning eller LCD med LED belysning - i de billige skærme er det tit edge-LED og det er ikke sikkert du ønsker det når du først har set hvad det gør af negative ting ved billedet :-(
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2010 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af marquesplace marquesplace skrev:

Jeg vil gerne have muligheden for at bruge tvet som computerskærm, og har hørt at plasma ikke lige er sagen til det.
Er der ikke også noget med at plasma skærme et ret tunge?

Plasma er fin nok til et mediecenter, men til decideret computerbrug er det ikke velegnet, her er LCD bedre da det er mindre modtagelig for statiske billeder.

Men ingen tv er beregnet til brug som en computerskærm. Det hænger sammen med at skærmen er beregnet til at give meget mere lys end tilsvarende computerskærme. Det bliver belastende over længere tids skærmarbejde end med en computerskærm.
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2010 kl. 16:17
#Cyperguyen

Okay, men hvis 50hz kontra 100hz er en smagssag, hvad skal man så gå efter hvis man gerne vil have et godt billede? LED kontra LCD(almindeligt)? Producent? LCD kontra plasma?
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2010 kl. 16:22
#MartinJohansen

Nej jeg skal selvfølgelig ikke bære rundt på det, men hvis nu det skal hænges op er det jo ikke så godt hvis det vejer 100 kg, men når de ikke vejer så meget, så er det jo en ikke eksistrende problematik ;)

Den skal nok ikke bruges som erstatning for pcskærm men bare at muligheden foreligger til let brug og ellers bare som mediecenter.

Vil gerne have det skal understøtte DLNA, fordi jeg synes det lyder som nogle fede muligheder.
Men vigtigere at det understøtter wifi, så jeg er fri for alt det ledningsfis.

Okay er det så bedre at købe et LCDtv, eller kan man få ordentlig LED (altså ikke edgeLED) til 5500 eller derunder?
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2010 kl. 16:28
Jeg tror ikke du finder ikke-edge til den pris. De plejer at ligge noget højere i pris.

Hvis det primært er mediecenter så skal plasma ikke afholde dig. Det bruger jeg selv mit eget til. Det vejer foriøvrigt 35kg. 42".

Glem alt om DLNA - de forskellige inplementerede løsninger i de forskellige TV _stinker_ og har generelt store fejl og mangler - der er du MEGET bedre tjent med fx. en WD Live box eller lign. medieboks.

Wifi gider du heller ikke når du først får gang i de tunge filer - træk et netværkskabel skjult, så er du ude over den problematik en gang for alle. Wifi er fint til transportable enheder hvor der er ikke er andre (endsige praktiske..) muligheder.

Personligt ville jeg hellere vælge et ordentlig LCD med alm. belysning end et ringere LCD med LED blot fordi det måske er tyndere og pænere. Men igen, det er dig der skal se på billedet, så hvis det er fint nok til dig, så er det jo ligegyldigt hvad vi andre foretrækker :-)
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2010 kl. 08:41
Tak for hjælpen. Jeg prøver at finde ud af det, udfra de oplysninger jeg har fået igennem tråden. :)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu