Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Firebird
Guld medlem
Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
|
Sendt: 25-Juni-2009 kl. 13:43 |
Ups. Selvfølgelig MATH.
|
Venlig hilsen Firebird {;-)
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 25-Juni-2009 kl. 13:46 |
furious jt skrev:
Firebird skrev:
furious jt skrev:
Firebird skrev:
Ejeren forventer at beholde sit nye tv i ca. 5 år. Do the map. Eller sagt på dansk: Brug en lommeregner og se hvor stor den samlede femårige prisforskel er.
|
Har hørt om mange sjove fetish, men den der er sq ny for mig
|
Total cost of ownership. 
|
Det var nu bare gas. Men seriøst, mener du så ikke do the math? Hvis ikke, så har jeg lært noget nyt i dag og det er jo altid dejligt
|
Sorry, det var en seriøs tastefejl. Jeg kunne heller ikke selv lade være med at grine...
|
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 25-Juni-2009 kl. 13:56 |
Firebird skrev:
Hvorfor producer Samsung ikke PSxxB855 i mindre strørrelser end 50 tommer? Ganske enkelt fordi billedkvaliteten er bedre end på deres LCD/LED tv. De larmende strømforsyninger i PS50B855 og PS58B855 bliver vel udskiftet af Samsungs "Prestige Service"? Hvad har man så? Et rigtig godt tv til pengene? Hvad mener Otto?
Uden at prutte om prisen koster et Pioneer LX5090H 16.995 kr. (Billigste pris på nettet). Tvet har ikke DVB C tuner, så det skal man betale 1.700 kr ekstra for hos YouSee (HD boks uden optagefunktion), såfremt man ligesom jeg er kunde hos YouSee, og ønsker digital tv.
Et Samsung PS50B855 koster 15.750 kr uden at man prutter om prisen. (Bedste pris på nettet). Tvet har DVB C tuner uden optagefunktion.
Begge tv bliver kalibreret til den samme pris, så ingen prisforskel hér.
Pioens høje strømforbrug gør, at den koster ca. mellem 800 kr. og 1.100 kr mere om året "drift" en Sammyen gør. (Afhængig af hvordan strømprisen udvikler sig).
Ejeren forventer at beholde sit nye tv i ca. 5 år. Do the math. Eller sagt på dansk: Brug en lommeregner og se hvor stor den samlede femårige prisforskel er.
På nogle punkter er de to tv lige gode. På andre punkter er Pioen bedre end Sammyen.
Hvilket tv er det bedste til prisen? Altså efter kalibrering og fem års forbrug.
|
Hvilket tv er det bedste til prisen? Lad os sige at Pioen efter 5 år har kostet mig 6.000 kr mere end Sammyen. Er den det mere værd? Det ville nok være en ret subjektiv bedømmelse, men jeg vil godt have lidt hjælp her. Så kom bare med jeres input. Thanks.
Jeg har ikke set begge tv kalibreret og i "normale" omgivelser, så jeg kan ikke selv bedømme om Pioen er merprisen værd, men det må der være andre herinde som kan.
Redigeret af Firebird - 25-Juni-2009 kl. 14:13
|
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 25-Juni-2009 kl. 14:40 |
til Otto: Du har set begge tv i kalibreret tilstand, så jeg vil gerne høre din mening om hvilket af de to tv der er det bedste til prisen, hvis Pioen samlet kommer til at koste mig ca. 6.000 kr mere efter 5 års forbrug. Kan det betale sig for mig at købe Sammyen? Eller er Pioen så meget bedre at merprisen kan retfærdiggøres? (Under alle omstændigheder skal mit nye tv have en professionel kalibrering). Thanks.
|
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 25-Juni-2009 kl. 15:55 |
Firebird skrev:
til Otto: Du har set begge tv i kalibreret tilstand, så jeg vil gerne høre din mening om hvilket af de to tv der er det bedste til prisen, hvis Pioen samlet kommer til at koste mig ca. 6.000 kr mere efter 5 års forbrug. Kan det betale sig for mig at købe Sammyen? Eller er Pioen så meget bedre at merprisen kan retfærdiggøres? (Under alle omstændigheder skal mit nye tv have en professionel kalibrering). Thanks.
|
Jeg vil ikke udtale mig om hvorvidt apparat X er Y kroner mere værd, hvor meget mere det er værd afhænger af hvad man ellers kan bruge de penge til. Men jeg betragter afgjort Pioneer'en som et bedre tv samlet set. Samsung'en har farver der kan matche Pioneer'en, i hvert fald i lyse områder af billedet, og også en rigtigt fin lysstyrke generelt. Men Pioneer'en vinder klart i det mørke, både mht. absolut sort, og shadow detail. Derudver er der rimeligt markant retention på Samsung (meget lig LG), og byggekvaliteten er i det hele taget klart bedre på Pioneer'en. Så jeg vil give dig det samme råd som jeg giver alle andre der spørger for øjeblikket: Køb en Pioneer mens du kan, hvis du kan afse pengene.
|
 |
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 25-Juni-2009 kl. 16:07 |
AV Precision skrev:
Firebird skrev:
|
Jeg vil ikke udtale mig om hvorvidt apparat X er Y kroner mere værd, hvor meget mere det er værd afhænger af hvad man ellers kan bruge de penge til. Men jeg betragter afgjort Pioneer'en som et bedre tv samlet set. Samsung'en har farver der kan matche Pioneer'en, i hvert fald i lyse områder af billedet, og også en rigtigt fin lysstyrke generelt. Men Pioneer'en vinder klart i det mørke, både mht. absolut sort, og shadow detail. Derudver er der rimeligt markant retention på Samsung (meget lig LG), og byggekvaliteten er i det hele taget klart bedre på Pioneer'en. Så jeg vil give dig det samme råd som jeg giver alle andre der spørger for øjeblikket: Køb en Pioneer mens du kan, hvis du kan afse pengene.
|
Otto! Thanks. Er en kalibreret 855´er virkelig så meget ringere end Pioen? Det var ærgeligt, men godt at vide. Det kunne jeg jo ikke selv bedømme, da jeg ikke har set den kalibreret og i "normale" omgivelser, så jeg var meget i tvivl om, hvad jeg skulle købe når jeg er flyttet. (Hvis jeg er heldig, kan jeg flytte i en større lejlighed 1 august), og til den tid kan jeg stadigvæk få en Pio, så jeg laver ikke et desperat "panikkøb". Tak for hjælp.
Redigeret af Firebird - 25-Juni-2009 kl. 16:10
|
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 25-Juni-2009 kl. 16:26 |
Sagt på en anden måde: Jeg beskæftiger mig ikke med "bedste køb" på dén måde, for penge i lommen gør dig ikke gladere for billedet. Du kan fortælle hvor mange penge du har, så kan jeg give dig et bud på det bedste du kan få inden for budgettet. Eller du kan bede om et svar på hvad der er ultimativt bedst. Hvor mange kroner et ringere produkt er værd, det kan jeg ikke svare på.
Generelt omkring Samsung'en, så synes jeg det siger rigtigt meget om TV-markedet generelt, på en yderst negativ måde, at et tv der nærmest skal på værksted før man kan bruge det, overhovedet er noget man overvejer at købe. Det er katastrofalt, sørgeligt, ynkeligt og hvad man ellers kan finde på af betegnelser, at det stort set ikke kan lade sig gøre at få et hæderligt billede i et produkt af hæderlig kvalitet.
Nu tillader jeg mig at skrive det følgende, selvom jeg ikke er helt neutralt i spørgsmålet - jeg tjener dog ikke penge på at sælge produkterne, men det gør min arbejdsgiver. Men når jeg brænder for noget, har jeg svært ved at holde det for mig selv. Det lyder OT, men der kommer en pointe:
Jeg har p.t. et Rega hifi-system stående i stuen, forstærker, CD og pladespiller. Importøren (som jeg er ansat af) har forsøgt i årevis at overbevise mig om fortræffelighederne ved Rega's produkter, hvilket jeg har været ret immun overfor - jeg har hørt salgstaler nok til at der skal mere end entusiastisk salgsgas til før jeg bliver overbevist. Nu har jeg så fået mulighed for at få det sat op i stuen, og det er gået op for mig at dét er selve indbegrebet af hvordan jeg mener radio/tv udstyr skal være: Der er ikke noget udenoms-gøgl, produkterne indeholder præcist dét der skal til for at fungere, og fungere godt - hverken mere eller mindre. Det er konstrueret _rigtigt_, hvilket gør løsningerne simplere - ikke noget med at forbedre hist og forringe pist, og så skal man lige opveje det med et nyt kredsløb der giver nye problemer der skal kompenseres for osv osv osv - det virker bare. Alt er 100% manuelt - manuelt CD-låg i stedet for motor-skuffe, 100% manuelt betjent pladespiller. Én ting er at det er billigere og går mindre i stykker, men sjovt nok er det hurtigere at betjene et manuelt CD-låg i stedet for en skuffe. Samtidig er udstyret driftssikkert, og hvis der endelig sker fejl, så er der 120% opbakning fra producent, importør og forhandler - hvis der er et problem bliver det løst. Det er med andre ord et produkt der er så gennemtænkt fra inderst til yderst, at det kan lade sig gøre at levere fremragende ydelse til en ganske overkommelig pris. Og det lyder godt, uden at man skal bruge mange tusinde kroner på eksotiske kabler, afkobling, tweaks og finurligheder - sæt det til, så spiller det, og alle kan finde ud af at bruge det. Jeg sidder med en fornemmelse af: Hvorfor hulen køber alle på jorden ikke bare dét her, det ville gøre det hele meget nemmere.
Det er dén slags produkter der får mig til at tænke "hvorfor er ALT ikke bare lavet sådan her?" Oppo er meget den samme tankegang, gør det rigtigt, så behøver det slet ikke være så dyrt.
Dér hvor jeg vil hen med det, er at jeg har meget svært ved at se dén type produkter i TV-markedet for øjeblikket. Stort set alle TV er ganske svære at få et godt billede ud af, bare for at tage en helt basal ting. Hvis alle tv var designet som en Rega, så havde jeg ikke noget at lave, for hvis det kun var de 5% udsving i billedkvalitet som produktionsudsving er skyld i, der var spørgsmålet, så ville 99% af selv de kræsne kunder sådan set være ganske fint tilfredse. Og helt ærligt Samsung, hvor svært kan det være at lave én knap per indgang på et tv - eller i det mindste bare indbygge nogle diskrete IR-kommandoer som man kan bruge med sin uni-fjernbetjening?
Der findes enkelte produkter i projektor-verdenen der er lavet ordentligt, og det sjove er at de er langt hurtigere at kalibrere end TV'ene er, men alligevel leverer langt bedre ydelse. Jeg synes det er enormt ærgeligt at der ikke bare er én producent der forsøger at lave et tv der ganske enkelt går ud på at levere en god ydelse i en simpel, men god, indpakning, uden så meget BS. Enten er der alt muligt pis jokket ind i apparatet samtidig, som eksempelvis 8000 indstillingsmuligheder der bare forvirrer folk på et Pioneer, eller også er det et godt billede i en elendig plastic-kasse med en elendig fjernbetjening og betjenings-system i det hele taget, som på Samsung.
Okay, måske havde jeg ikke rigtigt nogen brugbar pointe med det alligevel, udover at brokke mig... Men der mangler simpelthen en "Rega" inden for TV, og surround-udstyr iøvrigt også.
Redigeret af AV Precision - 25-Juni-2009 kl. 16:27
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 25-Juni-2009 kl. 16:30 |
Firebird skrev:
Otto! Thanks. Er en kalibreret 855´er virkelig så meget ringere end Pioen? |
Det er jo det farlige med skriftlige beskrivelser af ting: Hvad mener du med "så meget ringere"? Dét jeg beskriver er at Samsung'en er tæt på Pioneer'en, men ikke helt så god. Det synes jeg ikke er det samme som "meget ringere". Billedmæssigt i hvert fald. Konstruktionsmæssigt, jo der er den noget ringere i min bog.
|
 |
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 25-Juni-2009 kl. 16:46 |
AV Precision skrev:
Firebird skrev:
Otto! Thanks. Er en kalibreret 855´er virkelig så meget ringere end Pioen? |
Det er jo det farlige med skriftlige beskrivelser af ting: Hvad mener du med "så meget ringere"? Dét jeg beskriver er at Samsung'en er tæt på Pioneer'en, men ikke helt så god. Det synes jeg ikke er det samme som "meget ringere". Billedmæssigt i hvert fald. Konstruktionsmæssigt, jo der er den noget ringere i min bog.
|
Jeg tænkte på, i forhold til hvor mange penge det samlet ville koste mig i en fem års tid. 6.000 kr er jo en pæn sum penge som jeg kunne have brugt på en kodefri Oppo og nogle BD film. (Men det kan også vente, da det ikke er noget der haster). Sansynligvis skal jeg også bruge en tusse på en bordstand til Pioen, da det ikke ville være smart at hænge den op på en væg i en af de gamle lejligheder her i Esbjerg... Jeg turde i hvert fald ikke gøre det i den lejlighed jeg bor nu... Skal for iøvrigt kigge på en større lejlighed i morgen middag... Håber den er hvad jeg søger.
Alt i alt ville en LX5090H koste mig ca. 7.000 kr mere end Sammyen i løbet af fem år, når jeg tæller alle udgifter med, og hvis den er dét mere værd, jamen, så bliver det nok den jeg snupper.
|
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 25-Juni-2009 kl. 16:55 |
Firebird skrev:
Jeg tænkte på, i forhold til hvor mange penge det samlet ville koste mig i en fem års tid. |
...men nu startede jeg jo også med at sige at jeg ikke kan fortælle dig om forskellen er pengene værd, jeg kan fortælle dig hvad der er bedst.
Firebird skrev:
Alt i alt ville en LX5090H koste mig ca. 7.000 kr mere end Sammyen i løbet af fem år, når jeg tæller alle udgifter med, og hvis den er dét mere værd, jamen, så bliver det nok den jeg snupper.
|
Det kan andre altså ikke svare dig på. Jeg ved godt at det er lige så svært for dig at svare på når du ikke har set tv'ene, men hvordan skal andre vurdere hvad 7000,- er værd for dig? Jeg synes altså det er at være lidt for bange for at tage ansvar for sine egne beslutninger, at lægge den slags over i hænderne på andres vurderinger. Det er dine penge det drejer sig om, ikke mine. Jeg synes personligt ikke en Pioneer er 7000,- mere værd, for jeg ville bruge de penge på en projektor i stedet for - men det kan du jo ikke bruge til noget.
Redigeret af AV Precision - 25-Juni-2009 kl. 16:56
|
 |
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 25-Juni-2009 kl. 17:44 |
AV Precision skrev:
Firebird skrev:
Jeg tænkte på, i forhold til hvor mange penge det samlet ville koste mig i en fem års tid. |
...men nu startede jeg jo også med at sige at jeg ikke kan fortælle dig om forskellen er pengene værd, jeg kan fortælle dig hvad der er bedst.
Firebird skrev:
|
Det kan andre altså ikke svare dig på. Jeg ved godt at det er lige så svært for dig at svare på når du ikke har set tv'ene, men hvordan skal andre vurdere hvad 7000,- er værd for dig? Jeg synes altså det er at være lidt for bange for at tage ansvar for sine egne beslutninger, at lægge den slags over i hænderne på andres vurderinger. Det er dine penge det drejer sig om, ikke mine. Jeg synes personligt ikke en Pioneer er 7000,- mere værd, for jeg ville bruge de penge på en projektor i stedet for - men det kan du jo ikke bruge til noget.
|
Jeg er skam ikke bange for at tage beslutiningen selv, eller tage ansvaret for den, for i sidste ende er det jo min egen beslutning, men før jeg bruger et beløb i denne størrelse vil jeg selvfølgelig vide hvad der "best value for money" af de to, så jeg ville bare høre hvad du og andre mente om dét. Altså gode råd/meninger. Anvaret skal jeg skam nok selv tage...
Redigeret af Firebird - 25-Juni-2009 kl. 17:45
|
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
Sigida
Guld medlem
Branchemedlem
Oprettet: 19-August-2007
Point: 2190
|
Sendt: 25-Juni-2009 kl. 19:05 |