recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sata Controller hjælp
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sata Controller hjælp

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 1639
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Treated Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sata Controller hjælp
    Sendt: 30-November-2012 kl. 18:19
Hejsa herinde.

Har lige brug for lidt expertise angående topic.

Lidt info om mit bundkort

Det jeg godt vil have er noget så simpel som en 4 port sata controller, her kommer spørgsmålet dog.

Jeg har KUN sata3 diske i min coms og skal have plads til lidt flere diske.

Vil jeg få noget ud af at vælge en sata3 controller frem for en sata2 controller??

der er jo en væsentlig prisforskel.
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Point: 1078
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Infinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2012 kl. 18:37
Du vil få glæde af SATA3 controlleren på lang sigt og den er bagudkompatibel. Jeg ville helt sikkert købe en SATA3 controller.
Du har 6 SATA porte på dit bundkort, 2 SATA3 og 4 SATA2.

mvh Infinity
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2012 kl. 18:42
Du kan jo bytte rundt på dine SATA 3Gb/s og dine SATA 6Gb/s enheder og se om du kan mærke forskel.

Men har du virkelig ikke nok i 5 harddiske og et DVD drev i din computer. Flere enheder vil jo gøre arbejde i nærheden af din maskine for ulideligt.

Må jeg foreslå en NAS hvis du mangler plads og så en stor SSD i selve computeren?
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Treated Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2012 kl. 20:46
ja jeg har brug for mere plads. Den kører som server min windows maskine, dog med win7. Men skal ikke have en nas, den her er selvbyg og jeg har spejling på alt. Har os en pæn dvd/bd samling efterhånden og skal helst have det hele på serveren. Så regnede med ca 8x3 TB på sigt, ved godt det er ekstremt. Men sådan er det :)

Ps. Jeg vil godt have stor lagerplads fra start, så jeg ikke skal tænke på at opgradere mere. Så kan diskene bare skiftes ud. I kan jo selv regne på hvor meget en BD fylder i fuld format. Lidt overkill nu men ikke om et par år :)

Redigeret af Treated - 30-November-2012 kl. 20:52
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2012 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af Treated Treated skrev:

ja jeg har brug for mere plads. Den kører som server min windows maskine, dog med win7. Men skal ikke have en nas, den her er selvbyg og jeg har spejling på alt. Har os en pæn dvd/bd samling efterhånden og skal helst have det hele på serveren. Så regnede med ca 8x3 TB på sigt, ved godt det er ekstremt. Men sådan er det :)

Ikke for at blande mig, men når du kører med Windows spejling på forskellige controllere og i en masse blandet hardware, så vil din sikkerhed imod at miste data ikke være 100%

I øjeblikket kører du sikkert med cache på hver enkelt disk, så mindste fejl i strømmen vil forhindre data i at blive skrevet til dit array og din chance for korruption er stor.

Jeg vil foreslå at du enten køber en dedikeret controller til dine diske gerne med cache og batteri backup. Det vil gøre din opsætning meget sikker også imod strømudfald.
Eller en dedikeret nas, hvor opsætningen er testet.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2012 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg vil foreslå at du enten køber en dedikeret controller til dine diske gerne med cache og batteri backup. Det vil gøre din opsætning meget sikker også imod strømudfald.

Eller en dedikeret nas, hvor opsætningen er testet.

Eller en UPS så du kan lave en kontrolleret nedlukning hvis strømmen går. Hvis det alene handler om kontrolleret nedlukning, og ikke at holde serveren kørende i flere timer uden strøm, er mindste UPS model tilstrækkelig (der skal blot være software understøttelse på dit OS).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Treated Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2012 kl. 09:12
den controller skal kun bruges til extra lager, den skal ikke køre spejling på noget. Det er kun 4 diske som kører spejling. Derfor jeg vil have det lidt adskilt, og vil helst ikke ud at ofre penge på en nas, da pc´en bliver brugt til lidt andet os.
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Treated Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2012 kl. 14:47
nå vi kom lidt uden for topic :) men jeg er da taknemmelig for jeres forslag med nas osv, meeen bliver sku lidt dyrt så. Og er ikke så meget for nas :)

Men har i nogen ide om det kan svare sig mht controlleren. Synes bare jeg har læst nogen som skriver at de ikke ka udnytte hastigheden alligevel. Så er det jo mange penge at give extra, og jeg regner med at smide de nye RED diske i fra WD af eller måske bare green diskene.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu