recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Satbox lyd i mono
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSatbox lyd i mono

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JanG Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 25-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Emne: Satbox lyd i mono
    Sendt: 26-April-2006 kl. 15:57
Er der nogen der har en forklaring på hvorfor lyden fra de to signaler jeg sender fra mine satboxe til min MCPC via antenne stikket, kun er er i Center Speakeren og kun i mono? De øvrige Antennesignaler - altså TV2 og DR samt TVDK decodes glimrende i surround. Det hele er connected korrekt og scartstikkene sidder rigtigt via en modulator
JanG
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2006 kl. 16:25

Hej Jan,

Det er fordi modulatoren ganske enkelt ikke kan encode NICAM-stereo.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
JanG Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2006 kl. 16:37

Aha - det lyder som en logisk forklaring. Hvad gør jeg så? Jeg har jo ikke flere input på MCPC'en der skal jeg vælge imellem antenne eller coaxial signal med tilhørende stereolyd - jeg kan ikke have begge dele.

Hvis jeg tager lyden over i min surround forstærker direkte fra satboxen, så bliver der jo tidsforskydning - ikk?

Og tak for hjælpen

JanG
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2006 kl. 17:10

Velbekomme.

Jeg kan ikke umiddelbart se andre muligheder end at nøjes med mono eller at trække audio+video kabel fra satbox(e) til din MCPC.

Fysisk afstand kan være en faktor m.h.t. om signalet klarer rejsen uden tab eller om kablerne bliver en større udgift.

www.av-connection.dk er en informativ side, der evt. kan hjælpe m.h.t. kabler og evt. omskiftere.

Ja, det lyder meget sandsynligt, at der opstår tidsforskydning mellem billede via MCPC og lyd via surround-forstærkeren. Men måske kan sidstnævnte - især hvis den er nyere - indstilles til at forsinke hele lydbilledet tilstrækkeligt, og så er det bestemt værd at prøve med den løsning.

Vi er jo nok ret enige om, at monolyd på film, man ved er lavet med surround sound, er lidt tamt.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
JanG Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2006 kl. 17:18

Hej Carser

Ja mono lyd er noget bæ. Jeg må prøve det med tidsforskydningen, for som jeg tror så taler vi ikke om frames men om flere sekunder, fordi videosignalet er nede over hardisken inden man ser det. Det kan jeg da høre nå TV'et i køkkenet kører samtidigt.

Hvis jeg forbinder audio+video direkte til satboxen - jo så har jeg da boxen der ovre, men så mister jeg min anden satbox samt alle antennesignalerne, for begge dele kan jo ikke køre samtidigt. Det er virkelig en Gortisk knude

Tak for linket, jeg vil straks checke det ud

JanG
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2006 kl. 17:34

Gør du det.

Den sekund-store forsinkelse ligger nok mest i, at digitalt TV og for den sags skyld også frekvensomsat analogt TV og radio altid er bagud i forhold til analogt "æter-modtaget". Det oplever jeg selv mellem køkken-, clock- og kabel-TV tilsluttet radio i mine forskellige rum.

Nu ved jeg så ikke, hvad dit køkken-TV får af signal og heller ikke, hvor meget forsinkelse, der opstår i din MCPC. Det stemmer, at det nok kun er få frames, der evt. kan kompenseres for på din forstærker, få hundrede millisekunder.

Pøj-pøj med at få "den gordiske knude" løst op!

M.v.h. Carser

Til top
JanG Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2006 kl. 17:48

Hej Carser

Tak for hjælpen

JanG