SSvenSSon skrev:
Det er vist lidt speget, mener det står i manualen til duet'en (eller på squeezeforum), men som jeg skriver ovenover så virker det perfekt for mig at få min router til at tildele de samme ip-adressen altid. |
Statiske DHCP leases vil selvfølgelig tildele den samme IP adresse hele tiden.
Hvis NAS'en er tændt 24x7, kan jeg heller ikke forestille mig en situation hvor IP adressen vil skifte. Specifikationerne for DHCP siger at serveren skal tildele den samme adresse ved fornyelse, og at den samme adresse så vidt muligt også skal tildeles når klienten har været væk (slukket).
Hvis routeren altid tildeler IP adresser fortløbende, skal man nok passe på med at have NAS'en slukket, men det er også en dårlig strategi for DHCP serveren. Gode DHCP servere som dnsmasq (kører på DD-WRT, OpenWrt, m.v.) tildeler IP adresser ud fra et hash af MAC adressen. Umiddelbart ser det ud som at IP adresserne tildeles tilfældigt, men det sikrer at klienterne så vidt muligt får de samme IP adresser, også efter at router og klienter har været slukket.
Needless to say, hvis routeren kan lave statiske DHCP leases, bør man selvfølgelig gøre det...
Redigeret af JesperLund - 04-April-2009 kl. 00:44