|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |||
LarsVinter ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 01-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 30 |
![]() Sendt: 17-August-2009 kl. 11:54 |
||
Hej.
Da jeg netop har anskaffet mig et Pioneer 5090H, er næste opgave at give det noget godt at vise (og med godt mener jeg god kvalitet). På sigt påtænker jeg at lave alt billedbehandling (scaling, de-interlacing, cadance detection mv.) i min htpc og udelukkende føde 1080p24 til fjernsynet for alt film-baseret materiale og 1080p50/60 for alt ikke-film baseret materiale. Der er dog et sandt hav af forskellige software løsninger til at opnå dette. Langt fra alle er af god kvalitet og meget, meget få er af fremragende kvalitet (findes der fx en god 4-field, motion-adaptive, per pixel, de-interlacer som software?). Derfor er jeg ude på at "snyde lidt" ved at have et parallelt hardware setup, der skal tjene to formål: 1) Fungere som reference. Noget, hvorimod jeg kan måle mine diverse software setup. "Det perfekte billede" - så godt som det kan blive, med det bedste udstyr. 2) Bruges til at se reelt content på indtil software- mulighederne bliver så gode, at de kan matche eller overgå hardwaren. Af ovenstående årsager vil jeg anskaffe mig en scaler. Jeg er dog i tvivl om, hvilken, der vil give mig det bedste billede. Hvis vi ser bort fra de scalere som tv- stationer bruger til at opskalere materiale med selv (fx fra Teranex), så ser det ud som om valget er mellem to chips: Enten Anchor Bays VRS (implementeret i fx VP50 Pro) eller Silicon Optixs Reon HQV (implementeret i fx Onkyo 876). Spørgsmålet er simpelt (svaret er muligvis ikke). Hvis man ser bort fra prisen, hvilken af de to vil så give mig det bedste billede? Kildematerialet er (i prioriteret rækkefølge): 1) 1080i 2) 576i/p (DVD R2) Dvs. at god deinterlacing er vigtigere end scaling - men begge dele skal naturligvis være bedre end det Pioneer'en selv kan præstere. Men der kan naturligvis være andre ting i de to chips end scaling og deinterlacing, der påvirker den samlede oplevelse af billedet. Er der nogle, der har set et shooutout mellem de to? Eller evt. har set begge stående i et demo-rum? Mvh Lars Redigeret af LarsVinter - 17-August-2009 kl. 11:55 |
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Lige så simpelt svar: ABT VRS. For det første, så har implementationen af chippen lige så meget at sige som selve chippen, og ABT lader bare til at være nemmere at implementere - alle ABT løsninger jeg har set har leveret ret høj kvalitet, mens Reon løsningerne er ret svingende - og jeg har aldrig set en Reon løsning matche ABT. Hvis du skal have noget HQV der er sammenligneligt med ABT så skal det være Realta, men selv der mener jeg ABT er bedre. Det nærmeste du kommer en god shootout er anmeldelserne på www.hometheaterhifi.com. Hvis du nærlæser dem burde du få bekræftet at ABT generelt er den førende - med Realta som nærmeste konkurrent. I praksis vil det nok ikke være særligt afgørende om du vælger det ene eller det andet, men ABT er klart det billigste at komme i nærheden af i stand-alone scalere (dvs. DVDO Edge til 6000,-), mens Reon primært bruges i afspillere og surround-receivere, og scalere med Realta er ret dyre. Den absolutte reference inden for skalering (i konsum-produkter) vil jeg dog påstå er Lumagen RadianceXD, som desværre er blevet ret dyr. Det er iøvrigt også et bevis på at implementeringen er vigtig, chippen i dén (Gennum VXP) ville man normalt ikke betragte som bedre end ABT, men fordi implementeringen er top-notch, fungerer det fremragende i praksis. Lumagen Radiance har de-interlacing der er sammenlignelig med ABT, men bedre scaling. Jeg har aldrig set en PC-baseret løsning der har haft tilnærmelsesvist samme billedkvalitet som stand-alone løsningerne. Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken på at de ikke findes, men kan du reelt matche disse referencer i et PC-baseret setup, vil jeg gerne se det... |
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Iøvrigt, mht. shoot-out mellem de to, så havde jeg en demo for et års tid siden af Oppo DV-983 (der har ABT), hvor jeg sammenlignede med Toshiba's store HD-DVD afspiller (der har Reon), og her var Oppo'en synligt bedre. |
|||
![]() |
|||
LarsVinter ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 01-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 30 |
![]() |
||
Tak for præcist svar!
Jeg kan jo holde udkig på ebay - og så sammenligne priser med fx en ny DVDO Edge eller VP50 Pro. Ved du i øvrigt om skaleringen og deinterlacing er lige så god i Edge som i VP50 Pro? Er det samme algoritme?
Det har jeg heller ikke - endnu ![]() (langsigtet, indrømmer jeg) er netop at få sat et sådan setup op. Om der allerede nu findes software, filters, renderer mv., der er gode nok, ved jeg ikke, men der er en lang række initiativer igang - og kombineret på den rette måde er det måske muligt. Teoretisk set er det i hvert fald muligt, da det hele jo handler om algoritmer i sidste ende (og med den processor-kraft en almindelig pc har til rådighed i dag, er jeg sikker på, at der er nok til både at lave 4-field, motion-adaptive, per pixel deinterlacing og 1024-tap scaling mv.) Men jo, det har nok en lang udsigt til jeg får det til at spille helt perfekt - netop derfor jeg vil investere i hardware-scaler, så jeg allerde nu (dvs. efter break-in og kalibrering) kan nyde mit Pioneer. For godt software initiativ på deinterlacing fronten se spændende nyt fra Fraunhofer: http://www.hhi.fraunhofer.de/en/departments/image- processing/products/hicon32-video-converter/hicon32- video-converter-deinterlacing/ (og her bør man jo forsøge at fortrænge at selvsamme firma er skyld i forpestningen af dårlig lyd som følge af mp3-formatet - men algoritmer, det KAN de finde ud af...) For et rigtig godt initiativ på høj-kvalitets chroma opsampling, skalering og høj-kvalitets YCbCr->RGB konvertering med dither se: http://forum.doom9.org/showthread.php?t=146228 Disse to ting kan pt. ikke kombineres, men ideerne (og evt. algoritmerne) fra tiltag som disse, kombineret på den rigtige måde, befriet fra diverse skadelige algoritmer i grafikkort, decoder-software mv., kan måske give et ryk i den rigtige retning...? Lars |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
100%. Chippen i en Edge er dybest set algoritmerne fra VP50Pro puttet ned i én chip. Der er bare ikke helt så stor fleksibilitet som med VP50Pro, men selve billedkvaliteten er helt identisk. Mht. projekterne med at forbedre de-interlacing osv, så bliver den største udfordring nok at få folk til at holde snitterne fra at proppe alle mulige "forbedringer" af billedet med i pakken. Der er desværre en masse der mener at SD skal processeres i hoved og bagdel, for at kunne opskaleres ordentligt til HD. Dén skole er jeg ikke tilhænger af, jeg mener afgjort det bedste resultat kommer ved at nøjes med god de-interlacing og skalering, og nichts weiter. |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Det er også det jeg i første omgang vil fokusere på (altså alene de-interlacing og skalering). Dog vil jeg nødvendigvis også skulle fokusere på korrekt konvertering fra YCbCr til RGB, da ingen grafikkort (i konsum-klassen) kan outputte korrekt YCbCR (de der påstår det, laver selv konverteringer frem og tilbage i deres signal path før output på grafikkortet - og så er man jo ligevidt...). Jeg forsøger at holde stien ren ved at bruge ffdshow med avisynth, hvor man jo kan specificere hvert enkelt led i kæden (altså mpeg2decoder, de specifikke filtre til at detecte signaltype, scalerere, cadance-detecte og deinterlace og så render til sidst) - så jeg burde have god kontrol. Udfordringerne, udover at finde gode scalers og deinterlacers, er nok at forhindre utilsigtet processing i renderen - eller at grafikkortet "påtvinger" en deinterlacing eller lignende ned over signalet til sidst i kæden. Men igen, det MÅ jo kunne lade sig gøre |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |