recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Scart med component stik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketScart med component stik

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1505
Direkte link til dette indlæg Emne: Scart med component stik
    Sendt: 12-December-2007 kl. 20:55
Da jeg er ved at løbe tør for indgange på mit tv havde jeg tænkt mig at bruge min digitale receiver til at håndtere de forskellige bokses (SAT-tuner, DVBT, HDD, og PS2) signaler til tv'et.
HDD og PS2 er ikke noget problem da de begge har component udgange og digital lyd. Men både SAT og DVBT er født med scart eller composit udgange og digital lyd. Da jeg ville være meget ked af at bruge composit fandt jeg et kabel som har scart i den ene ende og component i den anden. Men kan det overhovedet bruges?
Begge bokse sender et RGB signal ud på scart stikket, men er det det samme som et component signal bare pakket ind i et scart stik?

Mvh Kurt
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2007 kl. 21:24

Oprindeligt skrevet af Kurt Poulsen Kurt Poulsen skrev:

Da jeg er ved at løbe tør for indgange på mit tv havde jeg tænkt mig at bruge min digitale receiver til at håndtere de forskellige bokses (SAT-tuner, DVBT, HDD, og PS2) signaler til tv'et.
HDD og PS2 er ikke noget problem da de begge har component udgange og digital lyd. Men både SAT og DVBT er født med scart eller composit udgange og digital lyd. Da jeg ville være meget ked af at bruge composit fandt jeg et kabel som har scart i den ene ende og component i den anden. Men kan det overhovedet bruges?
Begge bokse sender et RGB signal ud på scart stikket, men er det det samme som et component signal bare pakket ind i et scart stik?

Mvh Kurt
Nej, det er det ikke, så skal du kunne indstille at du kan sende komponent ud via scart, jeg kan ikke komme i tanke at jeg har set det endnu.

Jeg har samme problem med min sat box.

Kører det over min reciever via komposit der opscallerer det til 1080P på mit Pio full hd tv. grrrrrr. Ud over det ser det udemærket ud.
Venter på den nye CD hd box med HDD og HDMI udgang.

Redigeret af SVP03 - 12-December-2007 kl. 21:25
SVP03
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2007 kl. 22:20

Da jeg ville være meget ked af at bruge composit fandt jeg et kabel som har scart i den ene ende og component i den anden. Men kan det overhovedet bruges?

Et sådant kabel, som du nævner, konverterer nok snarere et Component Video-signal til et Scart RGB-signal. Man kan sikkert ikke bare uden videre vende processen om, ved brug af samme kabel. Jeg har dog stødt på et par maskiner (en DVD-afspiller og en DVB-T settop boks) der var fremstillet ude i fjernøsten, som også havde Component Video indbygget i scart-udgangen.

Men det ikke en standard, der er normalt forekommende på vore breddegrader.

Redigeret af musicus - 12-December-2007 kl. 22:23
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2007 kl. 19:14
Selvfølgelig. Ligesom med DVI og VGA hvor man kan gå fra DVI til VGA men ikke gå fra VGA til DVI.

Kablet vender selvfølgelig den forkerte vej. Træls.

Ved nærmere eftersyn så har jeg opdaget at min receiver også har s-vhs indgange og begge bokse kan sende s-vhs signal ud på scart udgangen.  Så må jeg jo nøjes med det.

Tak for svaret.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2007 kl. 22:47
Jeg har skrevet til http://www.avxperten.dk og spurgt dem. De mener at kablet konverterer et RGB-signal til component. Hvad skal man tro. 
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1574
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2007 kl. 22:56
Oprindeligt skrevet af musicus musicus skrev:

Da jeg ville være meget ked af at bruge composit fandt jeg et kabel som har scart i den ene ende og component i den anden. Men kan det overhovedet bruges?

Et sådant kabel, som du nævner, konverterer nok snarere et Component Video-signal til et Scart RGB-signal. Man kan sikkert ikke bare uden videre vende processen om, ved brug af samme kabel. Jeg har dog stødt på et par maskiner (en DVD-afspiller og en DVB-T settop boks) der var fremstillet ude i fjernøsten, som også havde Component Video indbygget i scart-udgangen.

Jo da, min Dreambox sat modtager kan sende enten composite, s-video, RGB eller component ud af sit SCART stik.
Det kræver naturligvis det rigtige SCART->xxx konverteringsstik, men så virker det også glimrende.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2007 kl. 23:03
Ja så avanceret er min thomson satboks ikke. Desværre. Den har "kun" RGB, SVHS og Composit som muligheder.
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2007 kl. 21:08
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Jo da, min Dreambox sat modtager kan sende enten composite, s-video, RGB eller component ud af sit SCART stik.
Det kræver naturligvis det rigtige SCART->xxx konverteringsstik, men så virker det også glimrende.

Fint nok. Jeg kender selv til to eksempler på det, og du til ét. Muligvis er der også andre, der har hørt om - eller selv set - ét eller flere eksempel på Component Video over scart-udgangen. Men indtil videre vil jeg dog stadig vove den påstand, at de nævnte eksempler (endnu) blot er undtagelser fra reglen.

Redigeret af musicus - 14-December-2007 kl. 21:10
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2007 kl. 23:30
Efter en søgning på google står det nu helt klart for mig at SVP03 har ret. Det er ikke muligt at gå fra RGB til component uden en eller anden converter boks imellem. AvXperten tager altså fejl. 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2007 kl. 12:36

Fint nok. Jeg kender selv til to eksempler på det, og du til ét. Muligvis er der også andre, der har hørt om - eller selv set - ét eller flere eksempel på Component Video over scart-udgangen. Men indtil videre vil jeg dog stadig vove den påstand, at de nævnte eksempler (endnu) blot er undtagelser fra reglen.

Nemlig - scart-standarden understøtter officielt ikke component, der er bare visse producenter der vælger at give muligheden alligevel.

Et kabel uden en aktiv boks vil helt sikkert IKKE konvertere RGB til Component eller omvendt. RGB "fylder" iøvrigt fire ledere, R+G+B+Sync, plus et RGB switch-signal på ben 8 som nogle tv dog kan undvære. Det burde være muligt at udnytte switching'en i receiveren ved at få et Scart-4xphono og bruge component + composite i receiveren, og så konvertere tilbage til scart fra udgangen - forudsat at receiveren bare sender signalerne direkte videre, uden at konvertere composite til component eller lignende, og iøvrigt er i stand til at videresende composite og component samtidigt (de fleste ældre receivere gør dette, nyere er ofte så avancerede at den slags tricks ikke virker).

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2007 kl. 23:14
Hej Otto,

Tak for forslaget. Min receiver er kun 2 år gammel så den er nok for avanceret til at dit forslag vil virke. Jeg har smidt håndklædet i ringen og vil nøjes med at bruge s-vhs indgangene på min receiver. Det kan begge mine bokse sende signalet i.

På nettet fandt jeg forøvrigt et scart stik som havde fire udgange: Rød, Blå, Grøn og Hvid. Er det sådan et du havde i tankerne, hvor jeg så skulle bruge composit til sync signalet (Hvid) ?

Mvh Kurt.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu