recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - SCART /S-VHS problem
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSCART /S-VHS problem

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
poulsan Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Direkte link til dette indlæg Emne: SCART /S-VHS problem
    Sendt: 01-September-2004 kl. 14:14

Jeg har en S-VHS video, Panasonic NV-HS1000, og en ny indkøbt Panasonic E85H. Jeg har prøvet at sikre mig en optimal forbindelse mellem disse apparater når jeg skal til at kopiere mine gamle VHS bånd over på DVD.

Det eneste, jeg kan få til at virke, er følgende opsætning:

 

                                    scart -> TV
                                  /
Nokia 9902 sat receiver
                                   \
                                     scart -> A1 E85H A2 -> A1 HS1000


Iflg. HS1000 manual er A1 stikket en RGB udgang (der står i manualen, at hvis man har RGB indgang på sit TV, skal man bruge denne). Der er sågar en tegning af SCART stikket, der viser separate R - G - B stikforbindelser. Men ellers står der ikke så meget.

Hvis jeg forbinder til A1 på E85, virker det ikke (har så sat. receiveren på A2).

Hvis jeg sætter A2 på E85 til 'RGB', virker det heller ikke (kun som 'video') (har så sat. receiver på A1).

Hvis jeg forbinder et S-VHS kabel (rundt stik + audio kabel) fra HS1000 til A4 på E85, virker det heller ikke.


Jeg ved ikke, om det rent faktisk havde kunnet lade sig gøre at optage i de nævnte situationer - men signalet bliver ihvertfald ikke sløjfet videre fra video'en til TV'et. Og nogle af mine VHS bånd er så slidte, at jeg bliver nødt til at justere tracking kontrol under afspilningen - og det kan jeg jo kun gøre, hvis jeg kan se billedet.

Er der nogen der har et bud på hvordan jeg sikrer mig den bedste optage kvalitet med de nævnte apparater?


Tak for hjælpen,
Poul

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2004 kl. 15:13

Hej poulsan

Et SCART stik kan ikke være både ind- og udgang på samme tid, hverken med RGB eller S-video.

Hvis en recorder er udstyret med 2 SCART-stik, så er SCART-1 normalt en udgang (til TV) mens SCART-2 er en indgang.

Du nævner ikke noget om, hvad dit TV kan ?  Hvor mange SCART-stik har det, og hvilke signaler kan de hver især modtage?

Det er flere mulige løsninger, og alt efter antallet af ind- og udgange på de enkelte apparater kan de godt forbindes på kryds og tværs for nemmere adgang til diverse optagelser/overspilninger.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
poulsan Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2004 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Hej poulsan

Et SCART stik kan ikke være både ind- og udgang på samme tid, hverken med RGB eller S-video.

Hvis en recorder er udstyret med 2 SCART-stik, så er SCART-1 normalt en udgang (til TV) mens SCART-2 er en indgang.

Du nævner ikke noget om, hvad dit TV kan ?  Hvor mange SCART-stik har det, og hvilke signaler kan de hver især modtage?

Det er flere mulige løsninger, og alt efter antallet af ind- og udgange på de enkelte apparater kan de godt forbindes på kryds og tværs for nemmere adgang til diverse optagelser/overspilninger.

  /Lars

Hej Lars

Det forstår jeg ikke, jeg både optager og afspiller gennem eet og samme SCART (A1) stik på min VHS? A2 er iflg. manualen kun beregnet som indgang - denne bruger jeg ikke.

Mit TV er et Sony med 2 SCART stik - et 'normalt' og et RGB.

På E85'eren er der 2 SCART stik + S-VHS. Også på denne kan jeg optage /afspille gennem samme stik - her anvender jeg A1. For at øge forvirringen kan man via menu'en indstille A1 og A2 til 'S-Video'...

Det, jeg har læst mig til, er at RGB SCART bør foretrækkes, dernæst S-VHS og endelig alm. SCART - hvis man ønsker optimal kvalitet.

Jeg er rimelig teknisk funderet selv, men dette er altså ikke lige min boldgade...

Mvh. Poul

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2004 kl. 11:16

Poulsan skrev:

"Det forstår jeg ikke, jeg både optager og afspiller gennem eet og samme SCART (A1) stik på min VHS? A2 er iflg. manualen kun beregnet som indgang - denne bruger jeg ikke."

En VHS optager kan kun optage fra composite, så det er altså den indstilling du bruger og hverken S-video eller RGB.

Desuden har din sattelitmodtager ingen S-video udgang så vidt jeg husker. Det er måske deri dit problem ligger.

Flemming

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu