recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Screen burn" på LCD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket"Screen burn" på LCD

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jrasmu Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 52
Direkte link til dette indlæg Emne: "Screen burn" på LCD
    Sendt: 23-Februar-2007 kl. 11:23

Hej

Jeg har investeret i en Samsung LE32R71B ..

Nu troede jeg at burn in kun var noget man fandt på plasma skærme..Er det ikke det???

Grunden til at jeg spørger er, at der i min manual står flg.

Forholdsregler for visning af et stillbillede
Et stillbillede kan medføre permanent beskadigelse af tv-skærmen.
• Vis ikke et stillbillede på LCD-panelet i mere end to timer, da det kan medføre billedindbrænding.
Denne billedindbrænding kaldes også “screen burn”.
For at undgå dette skal lysstyrken og kontrasten ved visning af et stillbillede reduceres.
• Hvis du ser LCD-tv i 4:3-format i lang tid, kan der opstå kanter, der vises til venstre, højre og på midten af skærmen.
Dette skyldes den forskellige lyspåvirkning af skærmen. Afspilning af dvd eller brug af en spillekonsol kan medføre en tilsvarende
effekt på skærmen. Beskadigelse forårsaget af ovenstående dækkes ikke af forsikringen.
• Visning af stillbilleder fra videospil og pc i længere end en bestemt tid kan medføre delvise after-billeder.
For at forhindre dette kan du reducere ‘lysstyrke’ og ‘kontrast’, når du afspiller stillbilleder i længere tid.

Nogen der nogensinde har haft disse problemer med en LCD???

Eller er det bare Samsung der går med livrem og seler..?

Til top
jrasmu Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 52
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2007 kl. 11:43

Skal lige tilføjes, at det jeg kan finde på nettet om emnet, oplyser at det ikke er et roblem på en LCD skærm

 

 

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6977
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2007 kl. 13:28

Vi har nogle Dell LCD skærme på arbejdet som står med samme billede næsten  døgnet rundt,  og de har en del skader af indbrænding.

Så det kan ske på LCD også

Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 841
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2007 kl. 13:47

Det kan i aller høj grad ske på LCD også.

 

Til top
Ivanovich Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Status: Offline
Point: 103
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2007 kl. 00:51
Grunden til man ikke taler så meget om det er nok at LCD er meget mere tolerante. Som du skriver anbefales det jo blot at det ikke står i to timer!! Det er jo ret lang tid med et billede på.
Til top
Aegir Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Februar-2007
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2007 kl. 01:52

Det er et kendt fænomen at skærmbilleder kan "brænde sig fast" indenfor de "billige PC skærme".

Forskellige producenter, har i de mere professionelle skærme indbygget forskellige features, der tager højde for dette forhold, ved at de "flytter pixels" indenfor fastsatte tidsintervaller - typisk med en højere hastighed end det alm. øje kan registrere.

Disse features er bla. standard for de skærme der er godkendt til hospitalsbrug (røngten, dicom godkendte skærme).

Aegir
Til top
jrasmu Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 52
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2007 kl. 21:47

Oprindeligt skrevet af Ivanovich Ivanovich skrev:

Grunden til man ikke taler så meget om det er nok at LCD er meget mere tolerante. Som du skriver anbefales det jo blot at det ikke står i to timer!! Det er jo ret lang tid med et billede på.

 

Hmm... 2 timer er nu efter min mening ikke så lang tid.. Hvad nu med en helaftens film på ca.3,5 timer med sorte bjælker??

 

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2007 kl. 22:37
Oprindeligt skrevet af Aegir Aegir skrev:

Det er et kendt fænomen at skærmbilleder kan "brænde sig fast" indenfor de "billige PC skærme".

OK, jeg har kendskab til flere lcd-skærme (pc) - både billige og dyre. Jeg har aldrig set en indbrændt proceslinie i W98/W2K/XP. Den er på i mange timer om dagen!
Såeh
Venligst
Søren
Til top
jnvir Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 428
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2007 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af jrasmu jrasmu skrev:

Hej

Jeg har investeret i en Samsung LE32R71B ..

Nu troede jeg at burn in kun var noget man fandt på plasma skærme..Er det ikke det???

Grunden til at jeg spørger er, at der i min manual står flg.

Forholdsregler for visning af et stillbillede
Et stillbillede kan medføre permanent beskadigelse af tv-skærmen.
• Vis ikke et stillbillede på LCD-panelet i mere end to timer, da det kan medføre billedindbrænding.
Denne billedindbrænding kaldes også “screen burn”.
For at undgå dette skal lysstyrken og kontrasten ved visning af et stillbillede reduceres.
• Hvis du ser LCD-tv i 4:3-format i lang tid, kan der opstå kanter, der vises til venstre, højre og på midten af skærmen.
Dette skyldes den forskellige lyspåvirkning af skærmen. Afspilning af dvd eller brug af en spillekonsol kan medføre en tilsvarende
effekt på skærmen. Beskadigelse forårsaget af ovenstående dækkes ikke af forsikringen.
• Visning af stillbilleder fra videospil og pc i længere end en bestemt tid kan medføre delvise after-billeder.
For at forhindre dette kan du reducere ‘lysstyrke’ og ‘kontrast’, når du afspiller stillbilleder i længere tid.

Nogen der nogensinde har haft disse problemer med en LCD???

Eller er det bare Samsung der går med livrem og seler..?

Mit Philips-LCD, der døde sidste år, led i høj grad af det. Jeg havde vist 4:3-billeder i 4:3-format, skærmen var stort set 'ødelagt', der stod intet i manualen, så det var måske derfor, at jeg fik alle mine penge igen - og købte Samsung...

Til top
jrasmu Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 52
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2007 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af jnvir jnvir skrev:

Oprindeligt skrevet af jrasmu jrasmu skrev:

Hej

Jeg har investeret i en Samsung LE32R71B ..

Nu troede jeg at burn in kun var noget man fandt på plasma skærme..Er det ikke det???

 

Mit Philips-LCD, der døde sidste år, led i høj grad af det. Jeg havde vist 4:3-billeder i 4:3-format, skærmen var stort set 'ødelagt', der stod intet i manualen, så det var måske derfor, at jeg fik alle mine penge igen - og købte Samsung...

Hej

Kondolerer med din Phillips

Har du nogen idé om hvorlang tid du havde faste billeder 'stående' på skærmen ad gangen??

Jeg tænker også på, hvad skal der til at "ophæve" et stillbillede??

Altså hvis man nu fx. har et stillbillede på i, lad os sige 120 min, hvorlang tid skal man så ha et andet billede på førend man kan vende tilbage til det første billede.. Kunne jo være rart at vide når man bruger LCD'en som PC monitor også..  Og jo .. jeg har hørt om pauseskærme... men alligevel skader det jo ikke at høre om andres erfaringer..

De 2 timer der står omtalt i manualen til Samsung, synes jeg ikke er lang tid, og vil da nødig se en laaang film og så opdage bagefter at jeg har permanente bjælker på skærmen...selvom man måske med div. programmer kan "rense" skærmen.

 

Til top
Aegir Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Februar-2007
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2007 kl. 01:01


OK, jeg har kendskab til flere lcd-skærme (pc) - både billige og dyre. Jeg har aldrig set en indbrændt proceslinie i W98/W2K/XP. Den er på i mange timer om dagen!
Såeh
Venligst
Søren
[/QUOTE]

Hej Søren,

Jeg har set en del skærme af forskellige fabrikater, som er blevet anvendt til monitorering, overvågning mm - hvor billedet blev "stående" ;-).  For en ca. 5-6 års tid siden, var det normalt at billige AOC, Hyundai, HP, DELL m.fl.  ikke kunne tåle til at stå med det samme billede over længere perioder.

Vedrørende skærme som anvendes til kontorbrug, er det sjældent man oplever det. Men for skærme - der benyttes 24 timer i døgnet, til at overvåge, bør man altid lige chekke procentens holdning og anbefalinger omkring dette forhold.

 

Aegir
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu