|
SDD til ældre Macbook |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||||||||||||||||||||||||
Preps ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 04-December-2004 Sted: Odense Status: Offline Point: 456 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 10-April-2018 kl. 10:36 |
|||||||||||||||||||||||
Jeg har brug for et godt råd ang. valg af SSD til en ændre Macbook (ca 2013) Det naturlige valg er en Samsung EVO, men da der ikke er behov for ret meget lagerplads, vil jeg gerne nøjes med en 120 GB og dermed spare nogle penge. Har I erfaring med disse billigere diske i en Mac? Jeg tænker at Intel vil være det bedste valg pga bedste I/O og garanti på 5 år.
|
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
t33j4y ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 24-November-2008 Sted: Aalborg,Denmark Status: Offline Point: 425 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||||||||
Antager at din Macbook i dag (hvis den er fra 2013) nok allerede har en M.2 SATA SSD på 128GB?
Så grunden til at opdatere er ikke kapacitet men hastighed. Så er der en god og en dårlig nyhed. Den gode: Hvis du opdaterer til seneste MacOS (High Sierra 10.13.4) er der understøttelse for NMVe disk. Den dårlige: En standard NGFF M.2 disk passer ikke uden en adapter. Og den der er mest efterprøvet er en Samsung Evo 960. Du kan også gå efter en OWC disk der er født med det rigtige interface, men de koster en del mere end en standard NVMe (https://macupgrade.eu/catalog/owc-internal-ssd-c-124.html)
|
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
|||||||||||||||||||||||
Som udgangspunkt skal du vide helt præcist hvilken model det drejer sig om. 2013 var nemlig året hvor apple lavede en voldsom masse interne ændringer.
Derfor er det super vigtigt du skriver serienummeret ind i feltet på https://everymac.com/ultimate-mac-lookup/ Så kan du finde ud af hvilken model du specifikt har. Herefter kan vi hjælpe. Der findes rigtigt mange underlige muligheder og ikke mindst umuligheder, så det med bare at fyre noget af, kan vi sagtens, men det er langt lettere hvis du spenderer de 10 sek det tager og får fat i den helt rigtige model. |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
Potter ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
|||||||||||||||||||||||
Ud fra det du skriver, antager jeg det som om at der sidder en almenlig disk i.
Gå op under æble og får info omkring denne Mac, og skriv efterfølgende hvilken model du har. Har en fornemmelse af, at du sidder med en af de sidste unibody's |
||||||||||||||||||||||||
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
Preps ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 04-December-2004 Sted: Odense Status: Offline Point: 456 |
|||||||||||||||||||||||
Tak skal I have
|
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
Potter ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
|||||||||||||||||||||||
Umiddelbart kan jeg ikke se nogen forhindring i at benytte en af dem du linker til. Jeg har dog ikke nogen erfaring med dem.
På min gamle MacBook Pro benytter jeg samsung evo 850 512GB spiller til ug. Ved godt du skriver at du ikke skal bruge så meget plads, men helt ærligt 120GB ![]() Her et link til en 250GB udgave. https://www.proshop.dk/SSD/Samsung-850-EVO-SSD-250GB/2463595 |
||||||||||||||||||||||||
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
|||||||||||||||||||||||
Den ville jeg også selv vælge, men det er en studerende som jeg laver maskinen for og der er kun brugt 15 gb. på den nuværende :-) Det bliver Intel disken, tak hjælpen :-)
|
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
|||||||||||||||||||||||
Se det var ualmindeligt klogt vi gik den vej. Godt i ikke havde nået at købe noget nvme disk eller andet gejl.
jeg ville gå med 250 uanset hvad. Der er meget stor performance forskel på 120 og 250 modellerne. generelt skal man slet ikke købe 120GB SSD'ere i dag hvis det er sata baserede enheder.
|
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|||||||||||||||||||||||
Lytter lige med, da jeg også har en Mid 2012. Foruden Samsung SSD, vil det så forbedre ydelsen med større ram, og hvilke?
|
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
hoejfed ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 08-Oktober-2017 Sted: hjemme Status: Offline Point: 66 |
|||||||||||||||||||||||
altid ssd, og ikke større RAM men flere RAM, hvis du har 8 så dobbel op til 16 mere behøver du ikke, hvilke ram din mac bruger kan du se > æble > om denne mac.
|
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|||||||||||||||||||||||
Der står 2x2 DDR3 Ram |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
|||||||||||||||||||||||
Hvis du er sikker på det er en mid 2012 13 eller 15"
https://www.proshop.dk/?s=KCP316SD8/8&ktc_campaign=config_proshopdenmark |
||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |