recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Se hvad HDMI 2.1 / eARC betyder for AV systemer.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Se hvad HDMI 2.1 / eARC betyder for AV systemer.

 Besvar Besvar Side  <1 56789 12>
Forfatter
Besked
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2019 kl. 17:56

Oprindeligt skrevet af millemis millemis skrev:

YouTube Her. - Han blander CEC sammen med eARC!

CEC sørger for styresignaler....når det virker!

eARC kan tilbageføre tabsfri lyd fra tv’et til receiveren.

Problemet er bare, at ingen indbyggede kilder eller apps dér tilbyder tabsfrit lyd.

Man skulle altså trække alle kabler til tv’et, for at udnytte dette.

Men hvorfor dog det, når man har en receiver stående i reolen ved siden af disse
eksterne kilder (ATV, Bluray-spille f.eks) ?

MM

Her informationer der findes på denne tråd.

Med eARC kræves det ikke længere at HDMI CEC (HDMI-styring) er aktiveret i tv-skærmen.
eARC har sin egen tovejs kommunikationskanal, som sikrer, at enheden i hver ende ved, hvad
den anden enhed understøtter, og ikke understøtter. Hvilket lydformat, der udsendes af tv’et,
afhænger således af, hvad soundbar eller receiver har givet af feedback mht. understøttelse.

Med eARC teknologien løses det dilemma, som udfasningen af analog lyd og indførslen af
den oprindelige ARC-standard, skabte. Receivere og soundbarer behøver ikke længere at være
kontrolcentre og håndtere videoforbindelserne. Det kan de naturligvis stadig gøre, men det vil
fremover være muligt med HDMI 2.1- eARC, at samme lydkvalitet og formater sendes i begge
retninger af HDMI-forbindelsen (downsteam og upstream). I signalet overføres en lille
kontinuerlig datastrøm, der beskriver, timingen af lyd/video, så de orbliver synkroniseret.
Alle led i kæden skal så kunne lade denne timing-kode passere.

Det ikke muligt at output 7.1 surround eller lossless lyd fra tv'et via ARC (upstream).
Det er dog muligt at bære 7.1 surround og lossless lyd en anden vej (nedstrøms) via HDMI, fra
en Blu-ray-afspiller til en modtager. Den begrænsede båndbredde tillader kun, at HDMI ARC
leverer stereo lyd og komprimeret 5.1 surround og understøtter hvert lydformat, der normalt ville
passere gennem S / PDIF: i, e Dolby Digital, DTS og PCM audio. Det kan håndtere både tv'ets
almindelige tokanals lyd og 5.1 surround lyd uden problemer.

Men det kan ikke sende HD eller højtydende lyd, der bruges af standarder
som Dolby Atmos og DTS: X. Det er her, hvor eARC træder ind.

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
millemis Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1791
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér millemis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2019 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

Men det kan ikke sende HD eller højtydende lyd, der bruges af standarder
som Dolby Atmos og DTS: X. Det er her, hvor eARC træder ind.

Nej, netop!
Og dermed er det tema pt og nok langt ud i fremtiden kun relevant for de, der afspiller lovligt rippede 1:1 Bluray/UHD Bluray-skiver fra en app på tv’et.
For hvor skulle ukomprimeret (læs: tabsfri komprimeret) Dolby/DTS-lyd ellers komme fra........med mindre man er dum nok til at tilslutte ens (UHD)Bluray-afspiller direkte til tv’et i stedet for til A/V-receiveren.

MM
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2019 kl. 16:40

Hifi entusiaster ønsker tabsfrie lydformater. - (Ikke millemis. B&O har jo ingen eARC kompatibel
Surround Receiver eller Blu-Ray 4K afspiller i deres portefølje.) Big smile 



Redigeret af Peter Pan - 23-November-2019 kl. 08:09
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
millemis Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1791
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér millemis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2019 kl. 18:19
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

En dag bliver dette også min tur, at opleve U komprimerede audio. 

Så vidt jeg ved, klarer din OPPO-blurayspille fint at afkode ‘HD-lydformaterne’ til LPCM....som dit BeoSystem 3 fint kan håntere.
Problemet er nok bare, at du ikke har ret mange Bluray-skiver (udover den, jeg forærede dig engang).
Normalt skriver du jo også, at du er godt tilfreds med det Dolby Digital-spor, du får fra Netflix på din ATV3-boks, så.....

.....jeg betragter din eARC-problematik som en ren teoretisk sag....ikke noget, der har nogen som helst praktisk betydning for dig i det daglige.

MM
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2019 kl. 20:18

Den begrænsede båndbredde tillader, at HDMI ARC kun leverer stereo lyd og komprimeret 5.1 surround og understøtter 
lydformat, der normalt ville passere gennem S / PDIF: i, e Dolby Digital, DTS samt LPCM audio. Altså i downstream,

Det er ikke muligt at output 7.1 surround eller lossless lyd fra tv'et via ARC i upstream. Det betyder kort og godt at du
kan opnå den lydkvalitet vi nu i mange år har kunne opnå. Så det er hvad millemis agter at leve med resten af sit liv.

Andre vil måske gerne gå efter den højere lydkvalitet via eARC kompatibel AV-modtager hvor det bliver muligt at få
levere op til 32 lydkanaler, herunder 8-kanals, 24bit / 192kHz u komprimerede datastrømme med hastigheder på op til
38 Mbps. Det betyder alle de høje bitrate formater, der er tilgængelige nu og fremover - Dolby True-HD, DTS-HD Master
Audio og objektbaserede formater som f.eks Dolby Atmos og DTS: X - alle vil være kompatible.

Jeg bemærker også på forskellige tråde, at HDMI 2.1 / eARC nu endeligt er begynder at blive intressant for flere.

millemis skriver på en tråd: Vær opmærksom på, at Atmos ikke er et lydformat .... det er et sæt informationer, der kan
føjes til en Dolby Plus eller en Dolby HD-strøm (dette er lydformaterne). Hvis du har en UHD-afspiller (kun - lovlig - måde
at få Atmos i en Dolby HD-container) tilsluttet LG-tv (som understøtter eARC), hvad med porten på BeoSound Stage ?
Generelt bruger streamingtjenester Dolby Plus - du kan finde Dolby HD på (UHD) Bluray-diske. Begge kan have tilføjet
Atmos-informationer indlejret.

Min komentar - (Kun - lovlig - måde at få Atmos i en Dolby HD-container) Bestemt ikke piratkopier.)

Mefisto skrev: Det ser ud til at der endelig er nogen der er ved at vågne op. Mit eget "4k kompatible" udstyr er på
nuværende tidspunkt udelukkende istand til at spille hjemmevideo eller piratkopier. Læs resten på side 2.  



Redigeret af Peter Pan - 22-November-2019 kl. 22:50
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
millemis Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1791
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér millemis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2019 kl. 23:36
@Peter Pan
 
Er det virkelig din mening, at du vil tilslutte din bluray-spille til dit kommende LG-tv og så sende lyden derfra tilbage til din kommende A/V-receiver?
Hvis ikke, er det fuldkommen ligegyldigt om der er eARC i det tv eller ej. 

Jeg havde i hvert fald ikke tænkt mig at gøre sådan (hvis det var et sådan setup, der var aktuelt hos mig).
En afspiller, der kan håntere ‘HD-lydformater’ (med eller uden ‘indlejrede objektbaserede informationer’) læs: en bluray- eller UHD-afspiller, tilslutter man selvfølgelig direkte til A/V-receiverdelen.


Personligt får jeg nok aldrig brug for disse ‘indlejrede objektbaserede informationer’, da jeg med stor sandsynlighed aldrig vil lave et matchende højtaler-setup herhjemme i vores lille stue.
Iøvrigt - det bliver nok heller aldrig til mere end et 5.1-setup her.

Jeg tænker, at jeg ‘agter at leve resten af mit liv med’ at min bluray-spille fint kan håntere ‘HD-lydformaterne’ og kan sende disse afkodet til min B&O-lydenhed (p.t. indbygget i mit Avant-tv).
Intet behov for hverken eARC eller ARC til det!

Min ATV4K-boks kan fint håntere den Dolby Digital Plus-stream, som f.eks Netflix bruger nu om dage. Den afkoder - ganske efter bogen - til en PCM-stream, og sender denne videre til tv’ets lydenhed. Noget som en ganske almindelig HDMI-forbindelse, de sidste mange år har kunnet klare.

Såååå......rend op hop med dine (e)ARC-fobier Wink


P.S.
 Som så ofte før - giv dog folk mulighed for at læse, HVAD jeg skrev....uden Gooogle-oversattelse.
Bare link til stedet, hvor du har støvet dette citat op.

MM


Redigeret af millemis - 22-November-2019 kl. 23:43
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2019 kl. 07:41
@ millemis.
At dit næste tv bliver endnu et BV- Avant anno 2014, og du dermed ingen interesse har
i HDMI 2.1 / eARC, stopper heldigvis ikke den teknologiske udvikling. I 2020 vil vi se en
større interesse for de omtalte mulighed, i takt med folk udskifter deres AV produkter.
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2019 kl. 08:02
Man hænger et tv op på væggen, så trækker man to hdmi kabler til det, for at forbinde videoafspiller og lydsystem. Har man flere videoafspillere skal der være flere kabler op til tv.

Eller man hænger et tv op på væggen og forbinder til sit lydsystem, som igen er forbundet til en videoafspiller. Har mann flere videoafspilere kræver det ikke flere kabler op til tv.

Første løsning kræver det eARC, nummer to kan man klare med hvilket som helst udstyr og få samme lydoplevelser ud af.

Jeg har en smule svært ved at se hypen omkring eARC.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2019 kl. 08:19

Oprindeligt skrevet af millemis millemis skrev:

@Peter Pan
Er det virkelig din mening, at du vil tilslutte din bluray-spille til dit kommende
LG-tv og så sende lyden derfra tilbage til din kommende A/V-receiver ?

Hvor skulle jeg dog det. Mit svar er NEJ.

PS. Ingen grund til at debattere mit evt. kommende setup på denne tråd. 

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
millemis Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1791
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér millemis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2019 kl. 09:47
Godt nok....så har du jo ikke nogen gavn af eARC LOL

P.S.
Du har selv ‘blandet mig’ ind i denne tråd (citeret mig indtil flere gange fra andre tråde.......)
Derfor kan du heller ikke forvente andet end at jeg kommenterer her. 

Men jeg giver dig gerne det sidste ord.....det har du det jo bedst med.
Bare læserne forstår, at der er flere vinkler på denne sag Wink

Og så er det op til dig, om du vil holde denne tråd i live med evige gentagelser.....sådan som ved flere af de andre.

MM
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2019 kl. 09:54
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2019 kl. 22:40

Oct 2019. Flatpanels.  Oversigt: 4K TV og 8K TV med HDMI 2.1. - Læs her.

 

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 56789 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu