recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Seinfeld i 4K (netflix)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Seinfeld i 4K (netflix)

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Petey Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-December-2010
Status: Offline
Point: 88
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Petey Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Seinfeld i 4K (netflix)
    Sendt: 22-September-2019 kl. 08:25
Forleden læste jeg på flixfilm at netflix har købt hele Seinfeldserien, som de så vil sende i 4K.

Så vidt jeg ved har Seinfeld 20-30 år på bagen, hvor 4K som begreb vel dårligt nok eksisterede.  Og serien er temmeligt sikkert - i hvert fald i starten - optaget med analogt udstyr.  Så konverteringen fra analog/bedaget teknologi til 4K er vel kun en salgsgimmick af de mere kuriøse? :)
Da TP-marked stadig eksisterede på roskildevej i Valby, så jeg en DVD-boks med alle Chaplins film.  Den var "remastered" til HD...

Jeg kan ikke se argumentet for at konvertere den slags til HD eller endda 4K.  Detaljegraden, som i min verden er 4K's virkelige force, vil jo aldrig blive bedre end på det oprindelige filmspor.  Billedet vil ganske sikkert blive renere og klarere ved at blive kværnet igennem en remastering ved en digitalisering.  Ingen tvivl om det.  Men det er vel hamrende ligegyldigt om det er 720p, 1080p eller 4K?  Eller er der noget teknisk, som jeg helt har misset?


Redigeret af Petey - 22-September-2019 kl. 08:25
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2019 kl. 10:10
Nu ved jeg ikke med Seinfeld.

Men Venner(Friends) blev optaget på 35mm film. Så giver det mening at konvertere til eksempelvis 4K.

Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2013
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2019 kl. 10:20
De gamle filmruller er i noget højere “opløsning” end du regner med.

Seinfeld er optaget med 35mm så den kan formentlig sagtens konverteres til 4K.

Alt efter 35mm type er konverteringen i opløsning mellem 3K og 6K

De gamle 65mm (70mm) ligger på 12-13K


Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2019 kl. 16:11
Den største udfordring er at Fremvisningsenhederne aldrig har kunnet følge med optageenhederne. 35mm og op har du nok fysisk størrelse til at du kan lave en "remastered" digital scanning af hver eneste billede i rullerne så du også kan komme op omkring de 4K eller højere. DVD og TV-formaterne har af både teknologiske og båndbreddemæssige årsager aldrig været i stand til at kunne håndtere højere opløsning end de 576 linjer i højden.
Både Starwars sagaen, og en lang række andre (wizard of oz og masser af andre klassikere) er også blevet rescannet og i en del tilfælde også ødelagt ved enten at blive farvelagt eller genfarvet med nogle latterlige farver, men det er desværre altafgørende for kvaliteten af restaureringen, hvor meget erfaring manden bag knapperne har.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2019 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af Petey Petey skrev:

Eller er der noget teknisk, som jeg helt har misset?


Ja
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2019 kl. 16:46
https://www.blackmagicdesign.com/products/cintel og en særdeles dygtig gut bag knapperne til oprensning, så kan det faktisk blive særdeles udmærket.

Redigeret af claus_jac - 22-September-2019 kl. 16:47
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2019 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

https://www.blackmagicdesign.com/products/cintel og en særdeles dygtig gut bag knapperne til oprensning, så kan det faktisk blive særdeles udmærket.

Jeg frygter bare at han bliver tvunget af NBC at restaurere til 16:9, selvom serien er lavet til 4:3. Det er desværre set alt for mange gange med 90'er serier :-(
Til top
Petey Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-December-2010
Status: Offline
Point: 88
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Petey Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2019 kl. 18:05
Det var lige godt s....!  Jeg troede slet ikke at kvaliteten var så høj på det relativt gamle analoge gear!

Tak for svar, alle.  Og så fik jeg velfortjente ris til måsen. :D
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2019 kl. 18:13
Oprindeligt skrevet af Petey Petey skrev:

Det var lige godt s....!  Jeg troede slet ikke at kvaliteten var så høj på det relativt gamle analoge gear!

Tak for svar, alle.  Og så fik jeg velfortjente ris til måsen. :D
Ikke alene er det så godt. Det er rent faktisk bedre end det meste digitale i dag, da det netop kun skydes i 4K og skaleres ned til 2K i post-produktionen, når der skal sættes CGI ind, for derefter at skaleres tilbage til 4K.
Så er en film skudt på ruller og ellers behandlet ordentlig, så kan det nemt overgå nutidige film :-)


Redigeret af Nagash - 22-September-2019 kl. 18:14
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2019 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af Petey Petey skrev:


Tak for svar, alle.  Og så fik jeg velfortjente ris til måsen. :D


Til top
Petey Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-December-2010
Status: Offline
Point: 88
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Petey Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2019 kl. 18:17
Ja, jeg kan sagtens forestille mig det med biograffilm, hvor budgetterne ofte er nogle andre.  Men lige tv-serier optaget med gear i den kvalitet, havde jeg ikke set komme.
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1665
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2019 kl. 09:15
Er det ikke som erstatning for venner som udgår af netflix - Seinfeld er en laaaangt bedre serie, men det er selvfølgelig bare min mening. 
Spændende at se konverteringen...
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu