recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - selector og lyd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketselector og lyd

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
raiden Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Emne: selector og lyd
    Sendt: 19-Februar-2006 kl. 00:54

hejsa

jeg har lige købt mig en sagem 60

og ville gerne have den digitale udgang i brug men den sender ingen lyd over i mit anlæg

jefg har forbundet min selector med mit pioneer vsx-d814 receiver med et lyd kabel med mini jack i den ene ende og optisk stik i den anden ende

nogen som ved hvad der kan være galt den står som home cinema inde i opsætningen på selectoren

 

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2006 kl. 01:36

Hejsa og velkommen i forummet.

Jeg går ud fra, at din receiver har Dolby Digital 5.1 lyd og at du mener phono/RCA stik hvor du skriver "optisk stik" (optisk er rødt lys i lyslederkabel, det sender Sagem'en ikke ud gennem mini jack'et)

Og så er der alligevel ingen lyd?

På side 13 i manualen står dette, bemærk ordet "hvis":

DIGITAL OUTPUT : HOME CINEMA (sender AC3 audio på den digitale lydudgang, hvis formatet er tilgængeligt) eller STEREO (sender stereo på den digitale lydudgang)

AC3 = Dolby Digital 5.1 (i denne sammenhæng), og det er der vist kun et par Canal+ filmkanaler, der indtil videre sender i.

Så du kan vælge STEREO og så få alle kanalers lyd overført til receiveren, men kun i 2.0.

Men har du kanaler med 5.1 lyd, kan du vælge HOME CINEMA og yderligere v.h.a. et SCART + audio kabel (Et eksempel ses her) få lyden fra alle andre kanaler "hevet ud" af SCART-kablet og så få deres stereo og Dolby Prologic gengivet via dit surround-anlæg.

Til det skal der bruges en ledig analog stereo-indgang med phonobøsninger på din receiver.



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
raiden Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2006 kl. 10:09

tak for svaret

men hvis man bruger det scart kabel med phono bøsninger

bliver lyden så sendt ud i 5.1 hvis kanalen ellers sender det ud?

 

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2006 kl. 10:35

 

 Du skal være opmærksom på at når Selector er indstillet til "Home Cinema" altså 5.1 lyd, så er der kun analog lyd på Scart når det er Stereo, såsnart at der modtages 5.1 er der kun lyd på den Digitale udgang. Så hvis du vil se en film med 5.1 lyd og optage den samtidig, så kan det ikke lade sig gøre. Forbindelse fra Selectors lyudugang sker med et Lydkortkabel, hvor kun det Røde stik forbindes til den Digitale Coax indgang på forstærker. Der fås også et special kabel fra AV Connection.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2006 kl. 10:39

Ups!  ...se nedenfor.



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2006 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af raiden raiden skrev:

tak for svaret

men hvis man bruger det scart kabel med phono bøsninger

bliver lyden så sendt ud i 5.1 hvis kanalen ellers sender det ud?

Velbekomme.

Nej, fordi det er analogt og der kun er to ledninger er det desværre kun i to kanaler.*

Du kan så sætte din forstærker til at dekode til Dolby Prologic, som passer til filmlyd eller bare køre stereo, hvis du f.eks. bruger Selector som radio.  

Men har du både tilsluttet dit digitale kabel og skiftet til et SCART kabel med phono-stik tilsluttet en ledig stereo-indgang, så kan du vælge

  • digital indgang på din receiver, når der sendes i 5.1 og
  • analog indgang, når der ikke gør.

Bruger du derimod kun digitalt kabel er du nødt til at skifte i Selector-menuen for både at kunne få 5.1 lyd, når/hvis du modtager det ("home cinema") og lyd på alle andre kanaler uden 5.1 lyd ("stereo").

*5.1 i analoge kabler kræver 6 ledninger: En til hver af de 5 højttalere og en til subwoofer. Det bruges mest, når en DVD-afspiller har indbygget DD-dekoder med analoge udgange. Fra din Selector kan 5.1 kun sendes ud digitalt, og så er ét kabel nok.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
raiden Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2006 kl. 10:54

hvis jeg har forstået det rigtigt

er det så hvis jeg forbinder scart kablet fra selectoren til analog phono indgange på receiveren og det digitale kabel fra selectoren til den digitale indgang på receiveren så kan jeg både få lyd via 2.0 stereo og 5.1 surround hvis det bliver sendt ud i det

men kan kun finde optiske digitale indgange på min receiver og det kan jeg ikke få til at virke selvom mit digitale kabel har 3.5mm mini jack i den ene ende og et optisk stik i den anden

 

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2006 kl. 11:06

 

 Hvis du kun har optiske indgange på din forstærker, så kan du ikke bruge den digitale udgang fra Selector, da det er en Coax udgang, medmindre at der anskaffes en converter som omsættetter signalet fra Coax til optisk, så hvis du ikke vil have den udgift, så er der kun den mulighed som Carser beskriver, men så er signalet kun stereo eller ProLogic. 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2006 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af raiden raiden skrev:

hvis jeg har forstået det rigtigt

er det så hvis jeg forbinder scart kablet fra selectoren til analog phono indgange på receiveren og det digitale kabel fra selectoren til den digitale indgang på receiveren så kan jeg både få lyd via 2.0 stereo og 5.1 surround hvis det bliver sendt ud i det

 

Helt rigtigt forstået, men enten eller afh. hvad der sendes i. Ikke både og fra samme kanal.

Oprindeligt skrevet af raiden raiden skrev:

men kan kun finde optiske digitale indgange på min receiver og det kan jeg ikke få til at virke selvom mit digitale kabel har 3.5mm mini jack i den ene ende og et optisk stik i den anden
 

Hvis du udover optiske indgange (de kan ikke bruges her) ikke har en ledig digital coax indgang, kan du ikke køre digitalt.

 

Men ifølge http://dk.kelkoo.com/b/a/ps_14187277/121601.html har din receiver også to digitale coax indgange.  Og så er det blot et spørgsmål om et kabel, der duer - se radiomandens første svar.



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
raiden Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2006 kl. 11:18

tak for svarene

nu gandt jeg de digtale coax indgange så nu er det bare med at få bestilt et par kabler

 

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2006 kl. 11:44

Velbekomme.

Og pøj med det hele. Det blev jo lidt teknisk, men når først det hele er sat rigtigt til, kan man læne sig tilbage og nyde resultatet.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu