|
Selvbyg medie/nas pc, idéer!? |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | ||
shingon ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 14-Maj-2011 Status: Offline Point: 12 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Har selv leget en del med Synology og fandt hurtig ud af at kommer man op i 4 diske eller flere og har behov for den laver andet end være fil server så skal man op i de ret så dyre + modeller.
Det løste jeg ved at bygge min egen. Og er du gal hvor det kan mærkes i forhold til performance på alle områder. Dertil at prisen faktisk var billigere end Synologys 412+ som går for mere end 4K uden diske. Mit setup: samlet pris ca. 2400 og dertil x-antal diske - bundkortet understøtter 6 stk ligesom kabinettet også gør. Jeg har valgt at køre xpenology udelukkende til torrents og til dens photostation - og det kører perfekt, super hurtigt i forhold til min gamle ds209 og ds211j (disse var dog ikke de hurtigste alligevel). Det betyder også jeg kunne lave et setup med linux server og mhddfs som overlay så ser diskene ud som en stor enhed, men bryder ikke ned hvis en enkelt står af, man mister blot det der var på den disk. Og så køre alting virtuelt ovenpå. Det fede ved denne løsning er i mine øjne at jeg blot kan flytte mit image af synology over på ny hardware og blot køre videre. Jeg kan også opgradere stort set alle dele enkeltvis og derved undgå at skulle købe helt nyt. Forsøgte endda at køre en windows 8 virtuel med plex server (bare for at se om det ville køre) og det kørte faktisk uden problemer. Har dog ikke testet om den ville transkode 1080p filer, men 720p gik fint. Ellers kan man altid bare opgradere CPU'en. Som mediecenter bruger jeg pt. en Android stik med xbmc, men har kig på en dedikeret box så som roku3. Af ulemper er så vidt jeg kan se kun strømforbruget, men det er nu ikke så galt igen og stiller man det op over for hvad jeg har sparet i forhold til de dyrere nas modeller så burde det dække de næste par års strømforbrug. Derudover kræver det en del mere opsætning end ved en ren synology el. qnap box. Støj er der ikke meget af når systemet ikke laver noget, men det er vel altid afhængig af ørene der lytter men sammenlignet med Synology 211j så larmer de nok lige meget - i min løsning er det diskene jeg kan høre mest. Nu er det hele så smidt i et skab hvor jeg ikke kan høre det, men ville ikke ønske hverken den eller en synology til at stå i stuen. Dertil larmer de altså for meget. Den bedste investering jeg har gjort siden jeg hoppede på nas vognen. plus med nyt kabinet samt pci-sata controller vil den kunne tage op til 10 diske.
|
||
![]() |
||
Grymok ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-Maj-2013 Sted: Frederikssund Status: Offline Point: 340 |
|
Shingon, har du forsøgt dig med XPEonology medie funktioner med musik, film, billeder, FTP, VPN, TS servere evt?.
Hvilket system af linux køre du i bunden af dette? Men hvis du køre dine diske med RAID 5, vil det jo også bare være én stor disk, hvor der så er en disk der er en disk der er backup.
|
||
![]() |
||
|
Hej Grymok,
Der er en ulempe ved xpenology som virtuel. DSM 4.1 (Synology softwaren) tillader ikke medie håndtering af netværksdrev - dvs mit setup har Synology på en virtuel 100GB disk og kan kun køre ex. music station på den disk, den kan ikke kigge på data fra min "nas" gennem medie scanneren og der er ikke rigtig nogen måde man kan løse det på. Min løsning var så ikke at bruge synology til andet end musik samt photo - det giver automatisk en backup lign løsning ved at jeg har det data både i den virtuelle disk og på NAS'en. FTP/SFTP og VPN fungerer fint og du kan fint sætte det op til at pege på drev som Synology ikke har lokalt. TS har jeg ikke rodet med. Jeg forsøgte med moviestation men kan ikke få den til at skanne de mapper der ikke ligger på den virtuelle disk - har prøvet mange tricks men det ser ikke ud til at være muligt. Alternativt kan man mounte diske direkte til synology gennem vmware - men det har jeg ikke prøvet. Jeg kører pt. en ubuntu 12.04 server med virtualbox til virtualisering og den forstår fint CPU virtualisering. Opsætning var rigtig nemt og ved at følge guides til xpenology kørte det som smurt. Jeg gik bort fra RAID da det ikke er en backup løsning og jeg ville miste for meget plads. Jeg har pt. 3TBx2 og 2TBx2 det ville med RAID 5 kun give mig 4x2TB. Min erfaring med RAID er langt fra god - hvis nu 2 diske ryger så har du mistet alt (chancen for at 2 ryger stiger voldsomt hvis du har købt 2 ens diske samtidigt især med RAID da de så bliver slidt meget ens) Derudover kan der ske det ved en rebuild af raid at en ikke set bitfejl på en af de andre diske kan ødelægge det hele under en rebuild. Istedet har jeg den gamle synology kørende som backup med en enkelt 2TB disk - et natligt job hver søndag dersynkroniserer det data der er vigtigst - film og tv-serier har jeg jo på skiver så det går fint hvis det ryger.
|
||
![]() |
||
|
Det skal også siges at disk performance gennem xpenology er sløv - ca. halvdelen af hvad jeg får gennem ubuntu serveren. det er nu ikke vigtigt for mig da det er rigeligt til musik og photos
|
||
![]() |
||
Steve Jones ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
|
Hvis jeg var trådstarter ville jeg bygge en alm. PC med den ønskede formfaktor og understøttelse af antal harddiske.
Så ville jeg installere Amahi med Greyhole. Done. Det rykker fra alt det Synology og QNAP fis man kan købe kommercielt.
|
||
![]() |
||
emmi ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 22-Maj-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 34 |
|
Men problemet med Amahi er at de fleste og nok også de bedste Addons koster penge. I forhold til freenas.
Det jeg har gjort er at bygge min egen NAS med ubuntu server og en Asus eee box pc som kører openelec(Xbmc) til alt Media afspilling i stuen og wdtv live i børneværelset |
||
![]() |
||
Grymok ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-Maj-2013 Sted: Frederikssund Status: Offline Point: 340 |
|
Det gør det ikke ligefrem nemmere at vælge hvilket setup der vil være bedst :S.
Der er bare tit at der er utrolig meget bøvl med custom builds i sådan et setup vs færdig byg som synology. Dog synes jeg at have hørt lidt om at flere af de billige medie streamere ikke helt kan følge med oppe i 1080p. Men hvis man f.eks streamer sine 1080p film fra sin NAS(synology 412+) og over på f.eks en Dune HD box. Hvilken af enhederne vil så skulle bruge ressourcerne på at afspille filmen?.
|
||
![]() |
||
Steve Jones ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
|
Det er lige præcist det som Amahi kommer til livs - bøvl ved gør det selv løsningen.
|
||
![]() |
||
|
Koster apps noget?.
Hvad er den vilde fordel ved at køre Amahi fremfor Freenas eller Nas4free? |
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
|
Hvem har sagt det skal være nemt? ![]() Færdigbyg er helt sikkert nemmest, men samtidigt har du kun de muligheder boksen kom med fra fødslen. Selvbyg kan give mere bøvl, til gengæld kan du få tingene præcis som du vil have dem. Når det gælder nas er selvbyg typisk billigst ved 4 diske eller mere. En 4 disk nas fra synology eller qnap ligger typisk omkring 3500 kroner uden diske. Der findes billigere mærker, men de performer typisk ikke lige så godt. For 2500-3000 kan du lave noget fornuftigt selvbyg med plads til 6 diske og det er relativt simpelt og billigt at udvide med en sata controller som indstikskort hvis du har brug for flere diske. Samtidigt kan selvbyg give en del bedre performance.
Dune HD boksen laver alt det hårde arbejde i det tilfælde, det er kun hvis du vil have nas'en til at lave filmene om til et andet format, fx. at transcode blurays ned til den opløsning din smartphone bruger eller tilsvarende at nas'en kommer på arbejde. At aflevere film til en Dune HD kan den klare med ram'en bundet på ryggen. Du kan kopiere sådan et 4-5 GB dvdrip til eller fra din nas på et par minutter, så at de samme 4-5 GB til din Dune HD over den halvanden times tid en film normalt varer er totalt "slow motion" for en nas.
|
||
![]() |
||
|
strandvasker, det er nemlig også en af grundene til at jeg har så meget i sigte af lave et custom build.
Men mit største problem er at finde det software jeg vil have til at køre min NAS. Det er da ingen hemmelighed at jeg er blevet lidt forelsket i Synologys og Qnaps QTS 4.0 software. Jeg gad egentlig godt hvis det var noget lignende det, men har ikke rigtig kunne finde noget udover XPEnology. Som desværre er meget begrænset på hardware support. Hvad er din mening om det hardware jeg har smidt sammen længere oppe?. Og så har jeg en 32gb ssd til at smide i den også.
|
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
|
SSD i en nas kan jeg ikke se pointen i med mindre du bare har den til at ligge og flyde i forvejen. Opstartstid er ret ligegyldig på en boks der kører i døgndrift og du får heller ikke ekstra performance i forhold til styresystemet da du ikke kører alle mulige tunge applikationer. Min kommentar til bundkortet er, at det kun har 4 sata porte og du bruger en til bootdisken, så allerede fra starten skal du til at udvide med en satacontroller hvis du vil have mere end 3 datadiske. De kabinetter du har valgt er begge til mini itx bundkort only og der er ikke ret mange bundkort med 6 eller flere sata porte i den størrelse. Jeg kører med et Fractal Array kabinet og http://www.edbpriser.dk/bundkort/supermicro-x7spa-h-detailsalg-id-4888103.aspx som bundkort. Det har en indbygget atom D510 cpu som er rigeligt til ren nas funktionalitet. Sata portene er kun sata 300, men det er primært dit netværk der er flaskehalsen og sata 300 er rigeligt hurtigt nok til at holde trit med et gigabit netkort. Hvis du vil lave video transcoding, trække databaser og andet tungt, så er http://www.edbpriser.dk/bundkort/supermicro-c7q67-id-6626821.aspx en mulighed for at få mini itx, 6 sata porte og en sokkel til fx. en i3 cpu. De to af sata portene er sata 600 så du kan få ekstra speed på de data der skal regnes på. Du får ikke hurtigere overførselshastigheder til og fra nas'en da det stadig er netkortet der begrænser festen, men den er hurtigere til at lave fx. databaseopslag og generere dynamiske websider hvis du har brug for den slags. Begge bundkort er beregnet til serverbrug, med dobbelte netkort hvis du vil lave routerfunktioner, load balancing og andet fancy, der er indbygget en lille webserver så du kan se status på serveren, starte og stoppe den remote og andet guf. Et andet og billigere alternativ kunne være http://www.edbpriser.dk/bundkort/msi-h61ma-e35-rev-b3-id-6185589.aspx men så er du oppe i micro-atx og kan ikke bruge de to mini itx kabinetter du har udset dig.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |