recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Selvbyg NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSelvbyg NAS

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 23:42
Oprindeligt skrevet af Treated Treated skrev:

jeg har prøvet WHS 2003. den er jeg ikke vild imponeret af, synes win 7 klarer det meget bedre hvis man bare skal bruge det som en slags server, til afspilning af film osv. 
Bedre? hvordan bedre?
Dataen skal bare servers over netværket - det er det som WHS er bygget til.
Hentede du den nyeste powerpack som sikkere bedst mulig bruger oplevelse medhensyn til vista og Win7.
.....
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Point: 1639
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2011 kl. 06:34
ja jeg hentede den nyeste power pack, men det jeg havde problemer med var afspilning af 1080p film, der kunne WHS ikke rigtig følge med, hvis den stod og lavede bare lidt andet, eks traffik på netværket. Med win 7 kan jeg udnytte hele min forbindelse samtidig med den streamer 1080p, mærkede en stor forskel der, så aldrig mere WHS her :)
Til top
N8 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 28-Februar-2011
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2011 kl. 13:33
Takker for alle svarene, det er jeg meget taknemlig for.

Oprindeligt skrevet af CerB CerB skrev:

Må man spørge hvorfor du vil bygge en NAS selv ?

Ja selvfølgelig
Jeg har som sagt haft kig på NAS, bl.a. QNAP.
Men det de koster synes jeg bare man selv kan lave meget NAS for, og så er prisen på en sådan QNAP NAS uden diske.
Så er der også hele udfordringen med at lave en selv, og få det hele til at spille. Det er vel egentlig kun én selv der sætter begrænsningen med en hjemmebygget. Og ens evner selvfølgelig.

Oprindeligt skrevet af Theilo Theilo skrev:

Jeg ville købe en Nas eller en windows home server, tvivler på at det i længden kan betale sig selv at bygge en.

Hvis man sammenligner hvad man reelt får for pengene hvis man tager f.eks QNAP NAS og en hjemmebyg, så mener jeg i den grad at det kan betale sig. Det kan godt være at jeg tager fejl, og at det ender med en færdig nas eller f.eks hp windows server. Jeg ved sikkert ikke nok om det.
Men, planen er at der skal 3 extendere på og et mediacenter.
Der er så ikke 4 brugere på hele tiden men det kan sagtens ske. Der vil nemt være 2 brugere på, f.eks mediacenter der står og optager og smider ind på nas og en bruger der ser film fra nas.
Og så ellers backup og ftp. Ud over det så ellers alt hvad jeg kan finde på at lege med.
Pointen er at jeg hellere vil købe noget over målet og så kan udvide flexibiliteten efterhånden, eller have muligheden for det.
Jeg kender mig selv nok til at vide at jeg vil prøve flere ting på den, end jeg havde troet fra starten.
Men hvis du mener at en færdig nas eller færdig WHS eks. HP server er nok til de behov så er jeg villig til at nøjes med mindre.
Tænker bare hvis prisforskellen ikke er så stor igen og man kan have forholdsvis lavt strømforbrug med en i3 eller i5, hvorfor så egentlig ikke købe det. Men jeg har ikke besluttet mig helt endnu, men tror det ender med et i3 eller i5 setup.

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

2.SSD til en WHS - det vil jeg mene er spild af penge ! Den skal jo stå tændt hele tiden eller hvad?
Eller så sæt den i sandby, og den er klar på et øjeblik.
4. WHS er super super nemt og bruger venligt til backup - du kommer til at nyde det.

Tror også at jeg dropper SSD disk.
Tror også jeg vælger WHS os til den, men er der de samme backup muligheder i den nye Vail? eller skal man bare tage WHS 2008 R2?

Redigeret af N8 - 05-Marts-2011 kl. 13:55
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2011 kl. 13:38
Kunne også godt forestille mig at bruge en SSD-disk til sådan et setup - så kunne harddiskene nemt gå i standby når der ikke blev brugt data fra dem - men operativsystemet kunne nemt køre løs ssd'en - hurtigere afvikling af os-relaterede ting og mere skånsomt for harddiskene - er det en dum overvejelse?
Til top
N8 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2011 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af Treated Treated skrev:

jeg valgte den i5 pga det er 4 kernet cpu hvorimod den anden kun er 2 kernet, vil godt ofre 10 watt mere for at få en 4 kernet cpu. Men du kan da godt få alm størrelse bundkort i 1155 socket, gigabyte og asus har nogle gode eksempler på dem, som jeg ser frem til når de kommer fejlfri på markedet igen. De har os 6 sata porte, som jeg os selv skal bruge, de 2 af dem er sata3 porte, men de er self bagudkompitabel med sata2. 

Tror også at jeg er blevet lidt lun på den i5.
Jeg har fundet et bundkort i mini itx med 6 sata i socket 1155, ved dog ikke hvornår det bliver tilgængeligt.

Sjovt som at Zotac altid kommer op, når man søger efter mini-itx bundkort med 6 sata porte.
Er der nogle der har erfaringer med Zotac? Gode eller dårlige.

Redigeret af N8 - 05-Marts-2011 kl. 13:51
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2011 kl. 13:51
@N8 jeg har helt den samme holdning som dig, vil hellere bygge mit eget, da man ikke er så fastlåst til netop en QNAP eller lign. synes man kan få mere power ved en hjemmebygget maskine, som du os selv siger.

Det med Atom Chip er jeg os gået hen og blevet træt af, nu har jeg testet min i ½-1 års tid og den er sku lige lille nok til mit forbrug, men til en som bare skal stå og fungere som en server uden så meget, så er det virkelig god. Jeg laver nok lidt overkill på min atom hehe. Derfor jeg søger efter en i3 eller i5 som sandy bridge
Til top
N8 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2011 kl. 14:08
Treated hvad bruger du din server til? Hvis det er ok jeg spørger?
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2011 kl. 14:15
den bliver brugt til lidt af hvert. Streamer til 3 medieafspillere, ftp, lagerplads til alle film. Men så er jeg os begyndt at bruge den til lidt alm computer brug, nu hvor der er installeret win 7 på den, og så begynder sådan en atom ikke at række. 
Til top
CerB Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-December-2007
Sted: Denmark
Point: 52
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2011 kl. 15:10
Tak for svaret :-D kan se du har gjort dig grundige overvejelser. 
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2011 kl. 15:18
ja og så ved jeg at min server skal bruges til mere i fremtiden, så VED at den kommer til at kræve mere power, så kan jeg ligeså godt være på forkant med det hele. Ens internet hastighed kan jo os påvirke ens computer, det kan jeg da mærke når jeg bruger en 90/90 linie til fulde. Både hdd arbejder som bare pokker, og så hvis den skal kunne lave andet samtidig, så er jeg sikker på atom chippen sakker bagud, kan jeg se på CPU brug når der er meget gang i den.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu