|
Sender Sverige kun i dvb-t2? |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |
Holmberg
Junior bruger Oprettet: 13-August-2011 Sted: København Status: Offline Point: 25 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 12-December-2015 kl. 13:19 |
Sender Sverige kun i dvb-t2?
Spørger grundet en bekendt som ikke længere kan modtage Sverige på sin Sagem ITD 81 HD DK boks, så vidt jeg kan se er denne boks kun dvb-t1. Redigeret af Holmberg - 12-December-2015 kl. 13:31 |
|
Radiomanden
Platin medlem Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Funktioner
Tak(0)
|
I følge en artikel fundet på Digitalt.TV, så gør de, og det har de gjort i nogen tid, samt at de også har taget VHF i brug. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
Holmberg
Junior bruger Oprettet: 13-August-2011 Sted: København Status: Offline Point: 25 |
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for svar, min bekendte hævder at have kunnet modtage de svenske kanaler indtil for få måneder siden, det synes jeg lyder mystisk, da det virker som om det er flere år siden det blev ændret.
|
|
sodaha
Super bruger Oprettet: 22-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 397 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg bor på Stevns og jeg har ingen problemer med at modtage de svenske frie kanaler via en UFO antenne på mit Panasonic X10Y, som vist ikke har DVB-T2.
Redigeret af sodaha - 12-December-2015 kl. 16:07 |
|
Panasonic: TX-P42X10Y, DMR-BCT820EG, DMR-EH57, DMR-EH68EC, DMR-E85H, SC-BT200 + SH-FX70, NV-GS50, DMC-LZ7, HX-DC1
Apple: iPod Touch 32gb, iPhone 6 128gb, iPad 2 WiFi 64gb&16gb, ATV 2, MAC Mini (2012) |
|
Holmberg
Funktioner
Tak(0)
|
Mystikken breder sig, for min bekendte har også kunnet tage de svenske kanaler på en dvb-t1 tuner indtil for få måneder siden.
Jeg kan heller ikke se om dit tv har dvb-t2. Men nu har jeg fundet dette: SVT1 HD finns på kanalplats 61 och SVT2 HD på kanalplats 62. För att kunna ta emot dessa kanaler behöver du en digitalmottagare för HDTV som stödjer den nya sändningsstandarden "DVB-T2". Detta gäller oberoende om du har en separat box eller om tv-mottagaren är inbyggd i tv:n. Sändningarna i marknätet är fria och okrypterade och det behövs inget programkort från Boxer. Redigeret af Holmberg - 12-December-2015 kl. 17:08 |
|
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
Så har svenske boxer bare skiftet over til T2 ligesom i DK, for at få plads til flere HD kanaler, som T2 logaritmen tillader.
|
|
Holmberg
Funktioner
Tak(0)
|
Tilsyneladende sender de stadig SD i dvb-t1: |
|
Bruger udmeldt 43
Funktioner
Tak(0)
|
Det gør boxer også i DK. Vil du ha HD, hedder det T2
|
|
Holmberg
Funktioner
Tak(0)
|
DR1 og DR3 sendes i HD, men set på en dvb-t1 tuner ligner det HD, selv om det kun burde være SD?
|
|
Bruger udmeldt 43
Funktioner
Tak(0)
|
Det er endnu kun Boxer der anvender T2 til HD. DigiTV som sender DR1 og 3 anvender stadig T1 |
|
reslfj
Guld medlem Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
Funktioner
Tak(0)
|
DVB-T2 har mere bitrate kapacitet end DVB-T ca 83% mere- Det har men god brug for til HDTV, hvor der skal bruges mange bits , men der er intet der forhindre HDTV at blive sendt over DVB-T. Det gør DR med DR1 og DR3 og det gør TV2-regionerne. Det gør NRK i visse tilfælde og det gjorde SVT i nuller'erne omkring Stockholm. Boxer sender derimod SDTV kanaler over både DVB-T og over deres to DVB-T2 muxer - dk-mux5 og dk-mux 6 (fx nabolandskanaler). Boxer sender alle sine HDTV kanaler over de to DVB-T2 muxer - dk-mux5 og dk-mux6. De svenske muxer (nät) sender SDTV med DVB-T/MPEG-2, DVB-T/MPEG-4 på mux 1-5 og HDTV med DVB-T2/MPEG-4 (HP L4.0) på mux 6 og mux7 (VHF i bl.a. Skåne) https://www.teracom.se/Sandarinformation/Frekvenstabeller/Detaljer/?ft=tv&sid=HB/S Det er normalt se-mux 1, se-mux 2 og se-mux 6 (SVT-HD), der indeholder de frie kanaler fra Sverige. Der er således pt. ikke behov for en VHF antenne fra Skåne, da se-mux 7 er kodet. Ved at se på boxer.se kan man finde de kanaler, som ikke er kodede. I Sverige er der planer om en stor omlægning af alle muxerne tidligt i 2017, da 700 MHz båndet skal overgå til mobilt bredbånd (tv klanal 49-60 forsvinder). Lars Redigeret af reslfj - 14-December-2015 kl. 00:21 |
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|
reslfj
Guld medlem Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
Funktioner
Tak(0)
|
Redigeret af reslfj - 14-December-2015 kl. 00:22 |
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |