recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sennheiser re-kabling?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sennheiser re-kabling?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sennheiser re-kabling?
    Sendt: 14-April-2012 kl. 20:45
Hey folkens!

Jeg har tidligere i en anden tråd her inde efterspurgt en mulig løsning på min problem, ang. det kabel der fulgte med mine Sennheiser HD558, der handlede om at stikket i den ene ende (dem man stikker op i høretelefonerne) er et 2.5mm microjack, og at der i den anden ende sad et 6.3mm jack..
Mit problem var det store 6.3mm jack som ikke just kan bruges til en mobil, og godt nok fulgte der en adaptor med, men det gør hele anordningen ca. 10cm lang, hvilket i stort set alle tilfælde af god lyd på farten ikke er nogen særlig god ting!

Jeg var ude efter en løsning, hvor jeg stadig kunne have det smalle 2.5mm microjack som der sidder på original ledningen med den form for låse anordning der er på stikket så de ikke "bare" kan falde/hives ud af høretelefonerne, men så få et mindre "standard" 3.5mm minijack i den anden ende som kunne bruges til min mobil og meget andet.

Hertil kom der mange gode (og knapt så gode) forslag, bla. nye ledninger osv. som jeg er i tvivl om passer.
Så min løsning faldt simpelthen på at klippe det store stik af, og så få loddet et nyt 3.5mm minijack på!

Men efter at have klippet det af, og have læst lidt om det, har jeg fundet ud af at et standard stereo 3.5mm minijack består af 3 små ledninger, og i Sennheiser ledningen er der 4.. så er mit spørgsmål så bare, hvordan det hele skal sættes sammen? hvis nogen ved dette, må i MEGET gerne hjælpe, så jeg ved hvilke ledninger der skal hvor hen, og endnu bedre ville det være hvis i kunne komme med billeder til at kigge efter!

Samtidig, kan i på de billeder der vil være at finde her under, se at ledningen fra Sennheiser er en del smallere end hullet på cover delen af det Supra stik jeg har valgt at benytte mig af.. nogen der har et godt forslag til hvordan jeg bedst for lavet det så det kommer til at passe i størrelsen? har overvejet krympeflex, men hvis det det bedste, hvad skal jeg så benytte mig af for noget og har i andre gode tips hertil? (links til krympeflex der passer til, ville blive meget værdsat!)

Jeg takker på forhånd for alle (læs: fornuftige) svar der måtte komme, og håber på venlige sjæle der kan hjælpe med dette!

OBS!!: Ville sætte stor pris på hvis der er nogen her inde som har prøvet lige præcis dette før med de 4 ledninger fra Sennheiser ledningen gad hjælpe, man kan komme med nok af gode råd, men de slår altså ikke viden fra folk der har haft med det og gøre før! Wink

Redigeret af Muffeh - 14-April-2012 kl. 20:55
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2012 kl. 21:02
Har du et ohm-meter? Så er det smartest at klippe ledningsstumpen op på det afklippede stik og måle hvad der går til hvad.

Ellers er der jo nok to ledninger til hver side, så må du forsøge dig frem: Et vildt gæt kunne være, at blå og sort skal samles til stel (den store terminal som også virker som trækaflastning), rød til højre kanal (loddefligen til højre på dit næstøverste billede) og hvid til venstre (venstre loddeflig som går til spidsen af stikket).

Redigeret af huntiedk - 14-April-2012 kl. 21:06
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2012 kl. 21:17
Har intet ohm-meter nej.. og kan heller ikke se hvordan jeg kan bruge det? måske fordi jeg ikke forstår brugen af det.. LOL

Men prøver mig skutte bare frem, gider ikke spilde et Supra stik bare fordi noget går galt! Smile
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2012 kl. 21:36
Hvis du har det afklippede 6,35mm stik, kan du afisolere ledningsstumperne på det, og med et ohmmeter eller anden form for gennemgangstester måle hvilke farver, der går til hvilken sektion på stikket (hvad går til spidsen, midterringen og stel inderst). Når ohmmeteret viser ganske få ohm eller måske 0, er der forbindelse. Harald Nyborg har et multimeter til 70,- - det måske endda billigere end dit suprastik Wink

3,5mm- og 6,35mm-stikkene bruger begge spidsen til venstre kanal, midterringen til højre og resten (inderst) til fælles stel.

Ellers kan du jo bare sno ledningerne gennem øjnene på stikket og prøve uden at lodde (det sker der ikke noget ved); mit bud ovenfor er ud fra de mest gængse farver, men ingen garanti naturligvis...

Redigeret af huntiedk - 14-April-2012 kl. 21:37
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2012 kl. 21:43
bliver nok LIDT svært at afprøve med 6.3mm stikket efter som det er klippet af så langt inde at der ingen ledninger er at få fat i Embarrassed

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2012 kl. 21:47
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

bliver nok LIDT svært at afprøve med 6.3mm stikket efter som det er klippet af så langt inde at der ingen ledninger er at få fat i Embarrassed

Ledningen plejer at være støbt ind i den yderste fleksible del af stikket, så måske kan du liste ledningsstumperne frem med en hobbykniv - stikket skal jo ikke bruges alligevel... Pas nu på pøllerne Wink
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2012 kl. 21:53
Problemet er, at det helt oppe i den del stikket er blevet klippet over, skal jeg længere ind, skal jeg snitte alt plastik af med en kniv Tongue

og SÅ er det jeg skal passe på pøllerne LOL
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2012 kl. 22:06
Ellers kan et alternativ være at finde ud af hvilke ledninger, der går til hvilken side i hovedtelefonen. Det kan igen gøres med et ohm-meter. Der vil være forbindelse mellem to og to af ledningerne (med det antal ohm som hovedtelefonen er på), men ikke ved andre kombinationer. Når man holder ohmmeteret på, kan man samtidig høre et svagt klik i hovedtelefonen, så man ved hvilken side, man har fat i.

Man kan også holde et 1,5v batteri kortvarigt på de forskellige ledningskombinationer og høre efter klik indtil man har fundet hvad der går til hvilken side.

Problemet med denne metode er, at det er svært at bestemme fasen. Får man vendt den ene side forkert, lyder stereo mærkeligt, men det kan detekteres ved at lytte til et monosignal; der skal lyden ligesom komme inde fra midten af hovedet; hvis det istedet lyder diffust, skal man vende ledningerne i den ene kanal (ligesom i "stereotesten" i gamle dage i radioen LOL).

Igen skal to af ledningerne (en til hver side) samles til stel, og de to andre (venstre og højre) forbindes som skrevet ovenfor.

Selvom fasen bliver korrekt mellem siderne kan man stadig have vendt den absolutte fase om (dvs. man har byttet rundt på begge ledningspar samtidig). Super-HIFI-entusiaster vil muligvis kunne høre dette; jeg kan ikke... Wink

Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2012 kl. 22:32
tjah, det lyder sku som noget af en opgave jeg har sat mig selv på! Tongue

Og er måske ikke "Super-HIFI-entusiast" men har bestemt øre for god lyd! og kan som regl høre selv de mindste fejl..
Til top
keras Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-Maj-2006
Sted: Denmark
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér keras Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2012 kl. 23:13
Prøv at hør Vaskebjørnen ad inde på hoved-fi.dk  http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=12&t=1377
Held og lykke med projektet.
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2012 kl. 23:20
Har faktisk oprettet en tråd på hoved-fi.dk, i håb om bedste mulige løsning! men tak keras ;)
Til top
pdrhan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 1343
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pdrhan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2012 kl. 07:24
Er blevet svinet til af dig en gang , men håber du kan bruge denne guide:

Bare klø på..igang med loddekolben - den hvide ledning er venstre og den røde er højre - de to andre splejses sammen som er fælles stel...
good luck! Handshake

Redigeret af pdrhan - 15-April-2012 kl. 07:41
SamsungLED 55uh8200|Samsung SMT-H3126R|iPhone 6+
-----------------
Kastrup/Amager
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu