|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
hiver ![]() Bruger ![]() Oprettet: 04-Maj-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 55 |
![]() Sendt: 20-Maj-2010 kl. 21:31 |
Hej forum,
Jeg vil gerne i gang med at rippe mine Blu-Ray film, for at have dem liggende digitalt og kunne se/vælge dem uden at smække dem i afspilleren. Oprindeligt var jeg mest hooked på at bygge en alt-i-en HTPC, men efterhånden er jeg ved at få øjnene op for det oplagte ved at have en PC/server primært til at rippe, og så en tynd HTPC klient eller boks som front end. Går ud fra at jeg vil blive træt af en pc der står og ripper/komprimerer ustandseligt under TVet... Har I et bud på hvordan jeg gør det billigst/smartest? Jeg går ud fra jeg skal bygge mig en billig server agtig ting med BR drev, kun til at rippe, med et skod grafikkort? Meget gerne med lille strømforbrug. Kan I anbefale en konfig eller noget færdigt? Med den i hus er det vel bare at læse i forum og vurdere om det skal være en lille HTPC eller en boks? (Har en xtreamer, men kan forstå den ikke kommer til at kunne bit streame HD audio, som er mit krav) Håber det giver mening. Mvh Mads Redigeret af hiver - 20-Maj-2010 kl. 21:31 |
|
![]() |
|
tobiasl ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Oktober-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 820 |
![]() |
det er mere plas du for brug for når det er blu-ray jeg har selv en unraid server http://www.lime-technology.com/
det er dejlig lidt af sæte op og har en vis form for data beseøltel men er aldrig et alternetiv til backup husk det men er dog beder ind alle de nas og alm raid da vis 1 disk dør kan du sæte en ny i vis 2 dør dør kn den data på de 2 og ikke alle dine andre diske med data så kan de tilgåes i linux så jeg har bare en computer med et blu-ray drav og så et kabinet ståne med god plas til HDD med størmbespane HW i hvor jeg flyter mine data over over deler tin min c-200 så jeg vil sige når du skal til af byge sådan en så husk på god plas det skyd fyler godt op ![]() |
|
![]() |
|
hiver ![]() Bruger ![]() Oprettet: 04-Maj-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 55 |
![]() |
Hej Tobias,
Tak for svar. Dvs dit råd er faktisk 3 komponenter:
1. En server til ren backup/opbevaring,
2. En PC med Blu Ray drev til selve ripningen
3. En C-200 eller lignende til frontend?
Men det må da næsten være muligt at slå punkt 1 og 2 sammen? Dvs et kabinet med masser af plads og så også lige et Blu-Ray drev? En Blu-ray ripnings server? Så behøver du heller ikke flytte rips fra PC til server?
Hvis ovenstående er ok, er der nogle der har minimums anbefalinger til sådan en basse?
takker, M
|
|
![]() |
|
tobiasl ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Oktober-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 820 |
![]() |
det er det jeg køre med som ejg syns fongere best og jo du kan godt slå det samen men problmet er så af du så skal have windows for af kune køre anydvd HD til af fjerne kopiskrning fra blu-ray det fenese ikke til linux men ja du kan jo godt bare lige HDD til windows os men syns pasonlig det var for bøvlet jeg brugte så også min alm pc til blu-ray men er jo en smag sag windows vista og 7 kan du køre dynamiske HDD så du kan dele en HDD hvor den så laver en symbolic link som gør det letter når de skal deles så man ikke skal dele drav E D og F G HDD men igen selv syns ejg det er best af have en maskine der fungere som lager så der ikke er så meget der går ind og blaner sig men er en pasonlig smag |
|
![]() |
|
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
![]() |
Det kan sagtens lade sig gøre bygge det alt sammen i et, har jeg selv gjort som står i stuen. Hvis jeg skal ordne noget på det tilgår jeg det via fjernskrivebord fra min bærbar som administrator, og kan ordne det meste.
Og ellers har jeg et trådløst tastatur og mus liggende under den ene sofa, og klarer de få ting jeg ikke kan gøre via fjernskrivebord på tv-skærmen. Det tager ikke mange minutter som regel. Selve ripningen tager dog sin tid. Men igen, har både rippet og set film på samme tid uden problemer. Dog skal det siges jeg intet tv-tuner kort eller noget i den art der i. Mit mediecenter streamer så ydermere til en bærbar i soveværelset der kører op i tv'et der, og samme måde i hver af de to børneværelser, så de via deres account kun har adgang til tegnefilm og børnefilm + DR Ramasjang og DR. Jeg kan dog ikke streame 1080p lige pt uden lag da det hele er trådløst. |
|
![]() |
|
![]() |
ja sedfølig kan du det men et HTPC kabinet kan bare ikke have særlig mange 3.5 HDD så 0# løberr da hurtig tør for plas men vis kvaliteten ikke behøver være 100% så kan der da være nolge støker |
|
![]() |
|
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
![]() |
Jeg har da plads til 5 harddiske i mit kabinet, og kunne med garanti godt få plads til flere hvis jeg valgte at køre med harddiske til bærbar computere. Har selv "kun" 3 i min, og synes at 5,2 terabyte lige pt er rigeligt til det hele. Har hvis jeg skal gætte omkring 400 film på min + 6 komplette serier. (Og stadig ikke færdig med at rippe). Omkonverterer dog også mine blu-rays til x264 mkv filer for at spare pladsen. Dvd filmene ripper jeg bare normalt. Og jeg har stadig omkring 2,5 terabyte ledig plads. Så hvor vil du hen med du ikke kan få plads til harddiskene. mit kabinet er det her. http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=418592 Grunden til du sagtens kan få plads til ekstra diske er hvis du vælger et micro atx bundkort. Jeg har det ydermere stående i et skab, og temperaturen under load bliver ca 46-50 grader på cpu'en. |
|
![]() |
|
![]() |
Jamen du siger det jo selv jeg syns pasonlig ikke du har særlig meget plas men jeg gider så hiler ikke ødelige mine blu-ray med af lave mkv så du har da lidt men jeg bruger måske få mange penge på film host host "play tilbud" så får hurdig fylt hdd op og med laptop hdd. De er dyre pr gb. Plus de fåes max i 1tb sidst jeg så og så er der larm aspectet men er igen hvad man går op i vi er jo forskelige men ellers et meget lækert kabignet
Redigeret af tobiasl - 22-Maj-2010 kl. 19:39 |
|
![]() |
|
![]() |
tobias. Jeg ødelægger da intet ved omkonvertere til mkv. Der er intet kvalitets tab ved at bruge x264. Men du har bestemt ret i, at hvis det skulle ligge som komplette blu-rays, så er der ikke meget plads nej.
![]() ![]() Men du har ret i at vi er forskellige i hvad vi går op i. ![]() |
|
![]() |
|
![]() |
der vill da altig være kvalitet tab vis du konvetere din video gik ud fra du konvetert den da du srkav det på grund af plas men vis du bare hiver din blu-ray ud og paker den i mkv som makemkv gør ja så har du ret |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() |
JordanDK - der er ALTID kvalitetstab. - nu ved jeg ikke lige hvilken metode du anvender, men filmen er på BD'en lagt i enten h.264 eller VC-1 og når du omkonverterer så er der kvalitetstab. Det du laver er en REENCODE med mindre du kun bruger makemkv som blot kopierer tingene over, men som ikke dropper data nævneværdigt i forhold til originalen, og hvis du tager et billede og fjerner info fra det, og så fjerner mere info . så vil der jo være tab af kvalitet - hele humlen er selvfølgelig at der generelt er så megen data at man sagtens kan droppe lidt uden at det fuldkommen ødelægger oplevelsen. det er typisk først på 60" og op hvor man virkelig kan se den helt store forskel. da billederne så bliver blæst op i en størrelse hvor artefakterne hurtigt bliver meget tydelige.
@Hiver - når du skal bruge den til at rippe med så er det ikke nogen hel server. du kan i brund og grund bare tage en alm PC med godt med diskplads og et BD-drev og så bruge det med en delt folder som en mediaplayer kan tilgå. hvad enten mediaplayeren er en dedikeret eller en pc-klient vil jeg sige er helt op til dig og hvor meget nørklen du har lyst til. de helt små pc-klienter har vist lige netop problemer med HD Audio så det kunne være du skulle starte med noget WD live eller noget PCH eller lignende. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |