|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
sjyden ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 01-Oktober-2006 Status: Offline Point: 26 |
![]() Sendt: 07-November-2010 kl. 19:17 |
hvor mange watt vil sådan et system ca bruge skal bruges til server med mulighed for at udvide med flere 2 TB diske
AMD Sempron 140 ASUS M4A79XTD EVO AM3 Kingston DDR3-1333 2x 1GB CAS 9 OCZ 500W-700W ModXStream Pro 2TB disk skriv gerne jeres opsætning på jeres server og strøm forbrug eller forslag hilsen claus |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() |
Umiddelbart ville jeg sige at det er MEGA overkill med en 500W strømforsyning. selve systemet vil være omkring 40W - en 2TB disk bruger ca. 8-10W i brug alt efter model. en PSU der er 85% effektiv er typisk kun omkring 60% effektiv i randområderne - så den vil faktisk gøre det mindre effektivt med så stor en strømforsyning - det er derfor folk de forsøger at få fat i 150W strømforsyninger.
Det skal dog siges at under opstart vil der være strømspikes - det vil sige den trækker en del mere ampere end den gør når det kører fuldt ud. men det kan en 150W psu som regel stadig godt klare. PS. - kan sige at en HP DL380 med 2 stk Xeon E5630 cpu'er, med masser af ram og 8 stk 2,5" diske - stadig så let som ingenting kan drives af 1 stk 460W psu - som den kommer med! Bare så det giver et lille overblik over hvad du skal forvente. Redigeret af claus_jac - 07-November-2010 kl. 20:48 |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Min home server Intel D510MO dual-core Atom 1.6 GHz 1x2GB RAM Kingston DDR2-800 16GB Mtron SLC SSD "system disk" 2TB WD20EARS "data disk" (NFS/Samba shares) PicoPSU 90W med 60W AC-DC PSU Ingen blæsere, 100% passivt kølet, næsten lydløst på 1m afstand Harddisk i Scythe Himuro kabinet (primært støjreduktion) Morex 6610 Mini-ITX kabinet (lettere modificeret bl.a. er den medfølgende PSU taget ud; kabinettet har den fordel at motherboard er placeret over harddisken) Ubuntu Server 10.04 LTS (livet er for kort til Windows) Strømforbrug 23-25W (målt på AC siden med Spar'o'meter), et par watt mere ved kraftig load. Temperaturer (ingen blæsere) ved normalt load Harddisk 37 grader CPU ca 40 grader Motherboard ca 53 grader (formentlig chipset, er ikke helt klar over hvad der måles) |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Det relevante er det faktiske strømforbrug på AC siden. Der findes 500W PSU'er som har næsten samme effektivitet som PicoPSU (forskel et par watt) selv ved 30-40W træk. Men som generel betragtning har du naturligvis ret. |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
Min Dell Precision Server med dual Xeon og 8GB ram, 2*320GB SCSI Ultra Wide sluger godt vel 160watt 24/7 (i medgift støjer den som en jetjager
![]() Min MediaSmart HomeServer aner jeg ikke hvad tager, men iht. specifikationerne siger den max. 90watt ved full load. Pt. er den under opbygning og derfor stadigvæk kun med een 1.5GB disk i. (ligger 3 andre på hylden). Mit bud er den nok ligger omkring 40watt. Og så siger den ikke en lyd, selvom den ikke er passiv kølet.
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() |
af ren og skær nysgerrighed til sjyden - hvad har du givet for dit setup? Grunden er selvfølgelig fordi din konfig minder temmelig meget om den her http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/sm/WF06b/15351-15351-4237916-4237917-4237917-4248009-4248034.html :-)
så får man en "færdig" server (der skal selvfølgelig lidt mere ram og nogle diske i) men den er faktisk ganske udmærket som "hjemmeserver" til en whs eller lignende. @Jesperlund - selvfølgelig - men tabet i effektiviteten på strømforsyningen kan så have en mærkbar effekt på det samlede forbrug i forhold til hvis man bare kobler et par ekstra diske på. Derfor min lidt råben vagt i gevær. |
|
![]() |
|
sjyden ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 01-Oktober-2006 Status: Offline Point: 26 |
![]() |
jeg har ikke købt noget eller samlet noget der er der for jeg spørger efter jeres erfaringer. hilsen claus |
|
![]() |
|
![]() |
det er nu selvfølgelig en lidt dyr fornøjelse blot for kabinettet og den strømforsyning som faktisk ville passe dig godt - men http://www.youtube.com/watch?v=iaa5mUZMikI - det er nu alligevel en halvnuttet lille fætter! :-) må da blankt erkende at lige netop kabinettet har præcis den størrelse og de udvidelses muligheder som jeg faktisk godt kunne tænke mig og du kan jo teknisk set installere hvad du nu har lyst til af OS på den. (selvom de hovedsageligt kun siger 2008 R2 og 2008 - men det er blot serverversionerne af vista og win7 :-) men ellers står ALLE specs her http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/13716_div/13716_div.HTML og de kabinetter med plads til 4 diske i et meget tæt kabinet de er temmelig svære at finde ud over nogle ganske få som chenbro's fx. og det kommer så her samtidig med en 200W psu. Det eneste problem den har er desværre at den ikke understøtter raid 5 på bundkortet - så der skal udvides med en rigtig raidcontroller hvis det er noget man vil have - men bruger man eksempelvis WHS - så behøves det heller ikke så meget.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |