recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Server til Windows Home Server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketServer til Windows Home Server

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
vipmlo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 830
Direkte link til dette indlæg Emne: Server til Windows Home Server
    Sendt: 08-December-2007 kl. 00:47

Jeg har anskaffet mig Windows Home Server http://www.pcworld.dk/art/8535?page=1

Nu skal jeg have fundet noget passende hardware. Hvilken server kan i anbefale ?
Det primære krav er et lavt strømforbrug da den vil stå tændt 7x24. 

Redigeret af vipmlo - 08-December-2007 kl. 00:48
Til top
vipmlo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2007 kl. 17:13

Ja, den kræver ikke så meget

Men når jeg ser rundt omkring er der ikke angivet særlig meget i specs om strømforbruget - og det anser jeg for vigtigt når den er tændt hele tiden.

Til top
vipmlo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2008 kl. 17:59
bump....
Til top
fnuggie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 16-Maj-2007
Point: 28
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2008 kl. 18:10

Jeg har sat WHS op i går på mit gamle mediacenter for lige at prøve det.

Til top
rohde Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-August-2006
Point: 236
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2008 kl. 18:39
Det lader dog til at man ikke skal bruge det til andet end midlertidigt storage:

http://support.microsoft.com/kb/946676/en-us?spid=12624
Til top
vipmlo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2008 kl. 22:43

hmmmm - men da det er ret essentielt skal MS nu nok få rettet den fejl - snart; Tak for linket !!

Er der ingen bud på en strømbesparende pc/server 7x24 timer. 
Det skal bare være en pc der har en (eller flere)  stor harddisk, der primært skal bruges til automatisk backup af hustandens bestand af bærbare pc'ere - når disse går på hjemmenettet. Altså ikke noget med grafik, hurtig cpu, meget ram eller for den sags skyld hurtig harddisk. Men den skal kunne tåle at være tændt døgnet rundt med lavt strømforbrug - en KWtime koster jo snart 2 kr. 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2008 kl. 19:45

Jeg har endnu ikke set lyset i Windows Home Server. (har dog kun læst om den). Hvad er det den kan som ingen andre kan?

Jeg har en windows Server 2003 kørende 24/7. Ja den bruger meget strøm. Men softwaren er jo ikke den der er afgørende for, hvor meget strøm man bruger. Det er derimod hardwaren, som er strikket sammen ud fra behovet til at kunne udføre nogle ting.

Så jeg forstår simpelthen slet ikke ideen med Windows Home Server.

Nogen der kan/tør komme med de gyldne korn her?

Til top
suldrup Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Juli-2005
Point: 202
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2008 kl. 21:39
Så vidt jeg husker er Home Server rettet mod folk som ikke tør/gider/kan finde ud af at gå i gang med at konfigurere en Windows Server 200x. Dvs primært rettet mod folk som køber "Komputer for alle".

Til top
vipmlo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2008 kl. 21:42

Strømforbuget har ganske rigtigt ikke (primært) noget med softwaren at gøre, men selve hardwaren.  

Windows Home Server er en prekonfigureret W2K3 server der automatisk tager backup oa.

Dem der ikke har lyst til/interesse i/viden om at sætte en W2K3 server op der automatisk tager backup af husets PCere, kan vælge en løsning som WHS.
Man sætter DVDen i PCen og så sætter den systemet op helt af sig selv. På de øvrige PCere installerer man en lille klient - og så kører det.

Jeg har valgt at ville installere WHSen fordi vi har behov for automatisk backup og at jeg kan styre PCerne fra eet sted. OG jeg gider ikke sætte W2K3 op fra bunden af, når jeg med WHS får et fuldt konfigureret system supportet direkte fra MS. 

På SW kasetten står der bl.a.:
WHS helps you centralize and connect your digital "stuff", enabling you to share, store, access and automatically help protect your most important pictures, videos, music and files.

Minimum krav til WHS Hardwaren er:

• 1 GHz Pentium III
  • 512 MB RAM
  • 70 GB ATA, SATA, SCSI harddrive
  • DVD drive
  • VGA
  • Ethernet (ikke trådløs)

Og for mit vedkommende er det også et krav at der plads til at sætte flere drives i - så kører sørger WHS for at kører RAIDet og kapaciteten er større
Og det allervigtigste STRØMFORBRUGET !

HP har en MediamartServer der skulle trække 45 Watt, men den er blevet forsinket og er ikke til salg uden for USA -endnu.

MS WHS forum

Redigeret af vipmlo - 04-Januar-2008 kl. 21:54
Til top
vipmlo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2008 kl. 21:49

Oprindeligt skrevet af suldrup suldrup skrev:

Så vidt jeg husker er Home Server rettet mod folk som ikke tør/gider/kan finde ud af at gå i gang med at konfigurere en Windows Server 200x. Dvs primært rettet mod folk som køber "Komputer for alle".

Ikke fordi jeg føler mig trådt over tæerne, for jeg gider nemlig ikke sætte en W2K3 server op, dertil er min tid for kostbar, men.....

...at sætte en W2K3 server er ikke for almindelige mennesker 

og til backup formål er det helt klart professionelt server software (=W2K3) der skal anvendes og ikke et konsum OS. Stabilitet, sikkerhed osv. er nemlig mindst ligeså vigtigt som et lavt strømforbrug. 

PS: Selv om jeg ikke kunne finde på at købe "Komputer for alle", så er det faktisk et udemærket blad til målgruppen !

Til top
vipmlo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2008 kl. 21:52

Lad mig spørge på en anden måde:

Hvis man nu selv ville sætte en W2Kx server op, med samme formål som WHS, og strømforbuget skulle være lavt, hvordan ville man så konfigurere hardwaren ?

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2008 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af vipmlo vipmlo skrev:

Lad mig spørge på en anden måde:

Hvis man nu selv ville sætte en W2Kx server op, med samme formål som WHS, og strømforbuget skulle være lavt, hvordan ville man så konfigurere hardwaren ?

I min verden er dit spørgsmål formuleret helt bagvendt. Og det er netop derfor jeg ikke kan se fidusen i WHS..

Når du skal sætte en computer op, så er udgangspunktet, HVAD skal den bruges til. Målet er ikke at nå et tilpas lavt strømforbrug. Målet må være, HVAD den skal bruges til.
Man kan dog godt kombinere dette ved at skrive, at den skal kunne X og til lavest muligt strømforbrug.

Det er så her jeg bliver nødtil at gentage mit eget spørgsmål. For hvad er det som WHS kan, som andre ikke kan?

Jeg kom til at læse det link fra pcworld.. Det er jo een stor gang sludder de skriver der. Man vil holde energien nede (og dermed strømforbruget), men skriver direkte at man kan nøjes med en P4, som i den grad er en strømsluger og et varmeapperat. (i guder hvor jeg dog hader sådanne artikler).

Jeg kan godt sætte en Window server op som bruger meget lidt strøm. Det er ingen sag. Ja faktisk kan jeg sætte en op der slet ikke bruger noget strøm. Man skal bare lade være med at tænde den  Jeg håber i forstår joken i det. Men det er sådan set lige så meget seriøst ment, fordi jeg ikke fatter WHS overhovedet. Når jeg læser om det, så er det jo ikke anderledes end hvad en Windows kan i dag.

Minimumskravet til en computer er afgørende for hvad den skal bruges til. Det er udgangspunktet, altid!!

Hvis HP laver en WHS der kun trækker 45watt. Hvor mange harddiske sidder der så i den?

Redigeret af Kandersen - 04-Januar-2008 kl. 22:40
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu