|
Søger inspiration i håndtering af min musik.. |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
NikolajDS ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 14-Juli-2011 Status: Offline Point: 374 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 02-Februar-2012 kl. 11:01 |
Jeg har i mange år brugt Itunes til at håndtere min musik.
Startede som så mange andre op af nød med Itunes, da jeg i tidernes morgen fik en Ipod, og derfor var winamp ikke just perfekt. Itunes har så hængt fast, også fordi jeg har brugt det til at sende musik rundt i huset til diverse Airport Express. Jeg har ligeledes Doubletwist installeret, således jeg kan synkronisere musikken over på min og kærestens android telefoner. Nu har jeg så indkøbt Squeezebox system, og dermed kan jeg komme i gang med at bruge FLAC, istedet for MP3/AAC, som Itunes lidt har dikteret til mig. Jeg har som sagt android mobiler, og windows computere i huset. Musikken i FLAC format ligger på min Synology 211J, som kører Squeezebox server, eller hvad det nu hedder. Så er spørgsmålet, hvad er den smarte måde at håndtere min musik? FLAC på NAS til Squeezebox kører godt, og jeg bruger Mp3tag programmet til at rette og sikre korrekt data på filerne. Men jeg vil jo også gerne kunne få musik over på vores mobiler, og evt. også væres computeres harddiske (Gider ikke skulle streame, hvis jeg er afsted med min bærbar udenfor hjemmet). Kvaliteten på filerne til Android og PC behøves sådan set ikke være mere end ca. 192, da der jo også skal være plads til en del musik, og FLAC synes jeg er lidt spildt på en mobil eller PC med ørebøffer. Hvad er det smarte program(mer) og bruge, og hvorledes vil "workflowet" være? Hvad er din løsning, eller hvad er dit forslag til mig?
|
|
![]() |
|
jonaskp ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Juli-2006 Sted: Brønshøj Status: Offline Point: 2272 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvilket program ripper du musikken med i dag? Dengang jeg gjorde det meget i at rippe cd'er (bruger hovedsageligt streaming i dag) brugte jeg dbPowerAmp. I dette program er der mulighed for at vælge mere end et output når du ripper. Jeg satte det så op til at rippe en lossless version i FLAC og en lossy version i MP3 som jeg lagde i to forskellige mapper. Jeg havde derfor to mapper med musik: 1 der hed "Lossless" og en der hed "MP3" - og herunder lå så min artist - album - song.ext mappestruktur.
De to "biblioteker" var fuldstændigt ens, bortset fra filtypen.
Det kan dog muligvis gøre det besværligt at tilrette filerne med MP3tag da du så skal gøre dette 2 steder. Jeg husker det dog ikke som et problem da jeg benyttede dbPowerAmp til at tilrette tags inden jeg rippede.
Det er ihvertfald en mulighed hvis ikke man ønsker de store FLAC filer på sin mobil, men uanset hvor præcis du er, så er der altid en risiko for at de to biblioteker over tid bliver forskellige hvis man foretager ændringer.
Alternativet er jo at have en lossless FLAC "master"-fil og så komprimere musikken i det øjeblik du lægger den ned på din Android. Jeg kender dig ikke nogen programmer der kan gøre dette på en smart og nem måde. Jeg mener at iTunes har mulighed for at komprimere filer samtidigt med at de synkroniseres over på iPod/iPhone, men det vil jo så også kræve noget længere tid end bare at flytte dem direkte over på telefonen. Om lignenden mulighed findes til Android ved jeg ikke.
|
|
![]() |
|
NikolajDS ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 14-Juli-2011 Status: Offline Point: 374 |
Ja det kunne være fedt med den sidste løsning du nævner. Det er nemlig smart i Itunes, at den lægger en dårligere kvalitet over på Ipod'en. Også selvom det så tager lidt længere tid.
Jeg ripper ikke så meget mere, da alle cd'erne er rippet til FLAC, og står nede i kælderen. (Iøvrigt, er der en musiktjeneste der sælger filer i Lossless, gerne også ny dansk musik?) Men ja, løsningen med en dobbelt mappe, kan blive nødvendig, det koster lidt ekstra plads. Hvad program bruger folk til at lægge/sync musik over på deres Android Mobil? Er Doubletwist det bedst, eller har jeg overset andre programmer, såsom Winamp eller lignende? Ligeledes hvad bruger folk til at lave playlister, som så kan afspilles på Squeezebox?
Samt også playlister til mobil? |
|
![]() |
|
jonaskp ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Juli-2006 Sted: Brønshøj Status: Offline Point: 2272 |
Hvis du allerede har alt din musik liggende, så har dbPowerAmp også en batch converter hvor du blot peger på den øverste mappe, hvorefter programmet selv reencoder alt musik i de underliggende mapper og placerer det i samme mappestruktur som det lå i i forvejen.
|
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
Jeg vil foreslå dig at kigge nærmere på MusicBee, som du kan bruge til at rippe, tagge, organisere, afspille, hente coverart, transcode, synkronisere og meget andet.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |