recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Shrink eller DivX
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketShrink eller DivX

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
KimS Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 07-September-2004
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2005 kl. 19:32

Hej med jer

Det er muligvis et dumt spørgsmål men hvordan transmogryffer I 7-8 gb udsendelse fra hx900/hx1000 til en pc hvor shrink-tingen kan udføres?

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Point: 7973
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2005 kl. 19:48
Formentligt via nogle DVD-RW'er. Nu ved jeg ikke om man kan opdele en optagelse på Sony'en, men det vil man jo være nødt til.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
PfAn Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-September-2004
Point: 125
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2005 kl. 21:03

Laursen:
Nu fotograferer jeg selv, og min mistanke om, at du forlader dig på teoretiske argumenter er blevet bestyrket af dine udsagn om jpg. Det er rigtigt, at man ikke skal gemme adskillige gange i jpg, men arbejde i tiff eller png, for at gemme i jpg til sidst. Men arbejder man med en stor fil og gemmer i høj opløsning vil man ikke umiddelbart kunne se forskel. I hvert fald ikke første gang!

Du skriver at du anbefaler at prøve. Yes, men du skrev kun DVD Shrink!
For at vende tilbage til spørgsmålet drejer det sig om hvad der giver det bedste resultat når man skal reducere en ca. 8 Gb mpeg2-fil til DVD-størrelse:

1. ved at reducere en 8 Gb mpeg2-fil til en 4,7 Gb mpeg2-fil, hvilket   medfører forringelse
  2. ved at reducere en 8 GB mpeg2-fil til en DivX-fil (mpeg4) på 4,7 Gb, hvilket medfører forringelse

Det du skriver er stadig kun teoretisk. Jeg får faktisk det ud af at læse dit link til 100fps.com at DivX er glimrende, men i sidste ende er det kun en praktisk afprøvning, der kan afgøre hvilken af de to nævnte metoder, der er bedst.

Er der nogen der har eksperimenteret med dette?

mvh per

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4056
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2005 kl. 21:31

Hej Per,

Oprindeligt skrevet af PfAn PfAn skrev:

For at vende tilbage til spørgsmålet drejer det sig om hvad der giver det bedste resultat når man skal reducere en ca. 8 Gb mpeg2-fil til DVD-størrelse

Hvis du ikke kan bruge en objektiv og teoretisk betragtning kan vi vist diskuttere fra nu af og et stykke ind i næste årtusind uden at komme nogen vegne - det lyder som om at du på forhånd har besluttet dig for at 1 DVD er bedre end 2 (er det det du mener med bedste resultat?).

Det er fint at du er tilfreds med dine JPG komprimerede JPG billeder - men har du prøvet at få dem forstørret op på rigtigt fotopapir og i en fornuftig størrelse (og ikke kun set dem på dit TV eller PC skærm)?

Held og lykke med dit projekt!

/Lars

Til top
PfAn Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-September-2004
Point: 125
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2005 kl. 22:22

Det var dog utroligt! Kan du ikke læse indenad? Mit spørgsmål har hele tiden handlet om hvordan man fik møvet en optagelse fra DR1, som fyldte ca. 8 Gb ned på en enkelt dvd-skrive på 4,7 Gb i den bedst opnåelige kvalitet! Ved hjælp af enten DVD Shrink eller ved brug af DivX.
Og dine 'objektive' eller teoretiske kilder har ikke givet noget svar. I hvert fald ikke som jeg har forstået det.

Jeg har arbejdet digitalt i 6-7 år og er på mit 4. digitalkamera (DSLR), så det klæder dig ikke at antyde, at det har jeg ikke en dyt forstand på!

Jeg kan måske forstå, at det er generende, at jeg insisterer på forklaring/dokumentation for dine påstande, men det forekommer mig alarmerende, at du åbenbart føler dig tvinget til at angribe manden i stdet for bolden. 
Jeg håber du har bedre styr på andre emner du udtaler dig om.

mvh per

Per Andersen
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2005 kl. 22:53
Først en indledende kommentar: jeg er temmelig imponeret over de anstrengelser nogle er parat til at genneføre for at få gemt en film og spare de basseøre (ja - for mig er 200 kr basseøre når vi taler om en dvd i forrygende kvalitet kontra en film optaget fra et måske tvivlsomt tv-signal) som filmen koster som original dvd i _markant_ bedre bedre kvalitet end det et tv kan præstere.

Når det er sagt så er mine $0,02 at du skal satse på divx. Mine erfaringer med dvd-skrink siger mig at man ikke skal komprimere længere ned end 75% - 80% af originalen. Det kan lade sig gøre med kommercielle dvd når man stripper dem for dts, extras, undertekster og hvad ved jeg. Kommer man længere ned begynder man at kunne se tydelige pixeleringer. Og i dit tilfælde er der tale om 8 gb ren film som du skal godt og vel halvere. Og det er jo ikke fordi din "original" er i dvd-kvalitet i forvejen. Så jeg tror du får et rædselsfuldt resultat ud af shrink.

Skal du have den i dvd-format kan du prøve nogle af de andre metoder - som fx CCE ripping, der er langt bedre end shrink. Men ærlig talt er det ikke besværet værd for en tv-film.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2005 kl. 00:20

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Støj og/eller allerede MPEG2 indkodet signal ødelægger fuldstændig MPEG's styrke.

MPEG2 har sin styrke ved at skulle lagre billeder der har ganske få ændringer fra det ene til det næste - og det ødelægges af analog støj.

Samme begrundelse som når du behandler JPEG komprimerede billeder fra eksempelvis dit digitale kamera. Efter at have fjernet røde øjne, beskåret, retoucheret etc. bliver resultatet elendigt hvis det lagres tilbage i JPEG formatet.

Hej,

Jeg finder det her temmelig overdrevet. Støj behandles som billedinformation på linie med anden billedinfo og medmindre signalet indeholder ganske meget støj, går det fint. Dynamisk variabel bitrate hjælper også. Mange overspiller VHS (der altid indeholder nogen støj) til DVD og oplever, resultatet bliver udmærket og i mange tilfælde også renset op ved fornuftig brug af lidt støjreduktion.

Det behøver heller ikke gå helt galt med billedbehandling og save i JPEG. Man skal dog kende sit forhåbentlig gode program og vide, i hvilken kvalitet, man til sidst saver, så man ikke komprimerer for kraftigt. Det kan man i høj grad selv være herre over. Og naturligvis skal man vide, at store forstørrelser og/eller kraftige beskæringer kræver masser af veldefinerede pixels fra starten af.

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

MPEG og JPEG udnytter at kunne fjerne billedinformation.

Det er rigtigt. I SP fjernes 98% af, hvad billederne ville fylde ukomprimeret. Et digitalkamera gemmer som regel i højeste opløsning og bedste kvalitet kun 1/3 til ½ af al info, når det er i JPEG.

Var det helt elendigt og blev DVD-optagelse uden digitalt signal ødelagt, kunne vi som konsekvens af ulemperne ved komprimering hygge os med ekstremt hurtigt roterende DVD-skiver med max. 2½ minuts ukomprimeret film på (eller købe DL for at få plads til 4½) og 3x større udgifter til kamera-RAM.

De omtalte typer af komprimering er destruktive - det er da helt sikkert, data smides væk eller genbruges. Men hvor slemt det er, kan diskuteres, især når recordere, digitalkameraer og billedbehandling faktisk er store hits og forbedringer for langt de fleste brugere.

Nå, det var egentlig blot få ord (ødelægger, fuldstændig og elendig), jeg  ikke syntes var så velvalgte. 

Alt er relativt: Var VHS og kornede emulsionsfilm ikke værre?

Og nu til Per, stifteren af tråden:

Hvad med HSP hele vejen igennem, et klip midt i, kvik-overførsel til 2 Verbatim-skiver og en slank dobbelt-æske? Det vil give dig

• en rigtig udmærket optagelse,
  • en ret beskeden udgift i forhold til DL og at købe filmen og
  • en DVD-skifte-pause, der immervæk er kortere end al den tid, der kan bruges på at eksperimentere med at krympe det hele på en pc.

Det svarer ikke på dit spørgsmål, beklager, men det er mit velmente forslag til dig og til andre, der måske også vil optage lange film og som jeg ikke har en pc med drev og SW til at arbejde med brændte DVD’er på.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu