|
Sidehøjttalere - højde |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | |||||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Skulle lige tjekke op på den tekniske forskel på dipole vs bipole. Synes ikke jeg kan finde den rigtige forklaring hvorfor dipole fungerer så godt, men mener det er fordi sidevæggene udnyttes til at levere en forsinket lyd i modfase, der så passer i fase pga tidsforskydningen. Den tekniske forskel er simpel: http://www.audiogurus.com/learn/speakers/difference-between-dipole-bipole-speakers/290 |
|||||
![]() |
|||||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
||||
dipole er konstrueret så du ikke høre noget direkte lyd. Men udelukkende hører reflektionslyd. Men de kræver at du sidder i 0 fasen. Dvs at den skal monteres på sidevæg....på linie med lytteren. Spørgsmålet er så om B&W er en ægte dipol...som eksempelvis Jamo er. Det er så et andet spørgsmål.
|
|||||
![]() |
|||||
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1316 |
||||
Jeg bruger sådan nogle her http://www.conradelektronik.dk/Monitorh%f8jttaler-stander-Monitorh%f8jttaler-stander-1-ST.htm?websale8=conrad-dk&pi=304586&ci=SHOP_AREA_221444_1406011
De er gode og billige og giver mulighed for, at jeg kan flytte mine højtalere op og ned, alt efter om jeg ser Atmos, eller 5.1/7.1. |
|||||
![]() |
|||||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
||||
Det ved jeg ikke, men lyden fungere fint hos mig. Dejligt levende diffust lydtæppe, med nøjagtig stedfæstelse af lyde der kommer bagfra og fra siden. |
|||||
![]() |
|||||
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1316 |
||||
Med mindre det er fordi, at man har et meget lille rum - vil jeg stærkt fraråde både dipole og bipole. Begge dele er noget der hører fortiden til. Lyd mikses på monopol højtalere, så hvis du ønsker at opnå den "rigtige" lyd er der ingen vej uden om monopol og korrekt placering. Skråt bag lytte-positionen, diskant ca. 1.60 over gulvet og spillende mod hinanden.
Har man et meget lille rum, og vil gerne sørge for at alle siddepladser oplever ca. den samme lyd, kan man bruger dipole, men så skal man være klar over, at man ofre den bedst mulige lyd på den bedste plads i bioen. Bipole skal man holde sig helt fra - de giver kun mening hvis man lytter til Dolby Pro Logic soundtracks - og det er der hvis ikke mange der gør mere. |
|||||
![]() |
|||||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
||||
ang bipole. jeg er absolut ikke enig. Har hørt bipole fungere helt fantastisk...mange gange. Også i store rum |
|||||
![]() |
|||||
jacobe ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
||||
Må sgu også erklære mig uenig, jeg synes mine bipoles lyder ret fedt i et 7.1 setup på 30m2. |
|||||
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :) |
|||||
![]() |
|||||
||||
Her der nu ikke tale om et lille rum. Men om en stue, hvor sofaen står klods op ad væggen. Startede med monopole gulvhøjttalere som stod med front mod sofa/hotspot. Det fungerede med een person i sofaen, flere ville ha dækket for lyden. Så B&W bipole smidt op på bagvæggen i ca 160 cm højde gjorde en kæmpe forskel. Redigeret af Kampus - 07-Marts-2016 kl. 15:06 |
|||||
![]() |
|||||
-Henrik- ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-December-2012 Status: Offline Point: 412 |
||||
Tak for feedback! Fedt at høre om jeres erfaringer.
Det slår mig lige, at både Hifiklubben og Tapeconnection faktisk har anbefalet monopole højttalere til mit setup, så det er den vej, jeg vil gå i første omgang. dr gonzo: Tak for linket til de stativer, de er helt perfekte, og til at betale sig fra også. |
|||||
![]() |
|||||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3801 |
||||
Dertil skal så lægges, at enheden i korrekt fase, skal peges mod fronthøjttalerne, og dermed vil enhed ude af fase spille mod bagvæggen ( væg bag lytteposition ). Hvis dipole højttalere bruges som surround back, skal enhederne i fase vendes mod hinanden ( ind mod midten ).
|
|||||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|||||
![]() |
|||||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3801 |
||||
Og de er ikke sat til "monopole" gengivelse?
|
|||||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|||||
![]() |
|||||
||||
Nej de er sat til dipole gengivelse. Der er pile bagpå, som skal pege mod hinanden for korrekt opsætning. Redigeret af Kampus - 08-Marts-2016 kl. 12:36 |
|||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |