recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > YouSee digital modtagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Signalstyrke i Sagem 60
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSignalstyrke i Sagem 60

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Emne: Signalstyrke i Sagem 60
    Sendt: 03-Oktober-2007 kl. 19:01

Er der nogen der kan fortælle mig, hvad signalstyrken er et udtryk for i Sagem 60 (TDC´s Selector)?

Og lad nu være med at svar, at det er et udtryk for signal styrken

Jeg spørger fordi jeg får vidt forskellige tal, alt afhængig af hvilken kanal jeg står på, når jeg går ind og ser. Og pudsigt nok er de kanaler der ser bedst ud, de har lavest tal i Signalstyrke. (eksemplevis DR1 har 39 i signalstyrke, mens TV3 har 195).

Så hvis du allerede var i gang med at svare ud fra min første linie, så læs den lige igen, inden du svare, tak

 

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2007 kl. 19:06

 

 Signalstyrken, har selvfølgelig en betydning, min er aldrig under 100, men det vigtigste er BER, den normale BER er på <E8, står den på det, så modtages signalet som det skal.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2007 kl. 19:15
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Er der nogen der kan fortælle mig, hvad signalstyrken er et udtryk for i Sagem 60 (TDC´s Selector)?

Og lad nu være med at svar, at det er et udtryk for signal styrken

Jeg spørger fordi jeg får vidt forskellige tal, alt afhængig af hvilken kanal jeg står på, når jeg går ind og ser. Og pudsigt nok er de kanaler der ser bedst ud, de har lavest tal i Signalstyrke. (eksemplevis DR1 har 39 i signalstyrke, mens TV3 har 195).

Så hvis du allerede var i gang med at svare ud fra min første linie, så læs den lige igen, inden du svare, tak


Jeg ser også vidt forskellige tal på min Sagem 60, dels på forskellige kanaler, dels på samme kanal på forskellige tidspunkter. Efter min mening kan tallet ikke bruges til noget som helst. Jeg har mange kanaler med NUL signal[styrke], og alligevel vises billedet uden problemer.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Bambus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 390
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2007 kl. 19:31
På grund af pixelleringer og lav signalstyrke besluttede jeg mig for at fejlmelde signalet til TDC. For 14 dage siden kom så teknikeren og gjorde alt for at udbedre signalet. Han oplyste, at signalstyrken ikke er udtryk for noget som helst, men at man alene skal se på BER. Er den som Radiomanden anfører <E8, så er alt som det skal være. Det sjove var dog, at teknikeren skiftede fordelerstikket i 2 bokse ude på vejen, hvorefter signalstyrken generelt blev højere på alle kanalerne. Siden da - har jeg ikke konstateret pixelleringer på min skærm.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2007 kl. 21:30

Hmm okay, tak for svarene. Signalstyrken er åbenbart ubrugelig

Ang. BER, så står den her og svinger mellem 1.00-E8 og <1.0-E8
Men jeg synes nu heller ikke jeg bliver klog på den overhovdet. Så den kan man måske heller ikke bruge så?

Årsagen til at jeg spørger skyldes det som jeg skrev i en anden tråd om en Humax receiver som jeg har fået fingre i. Den virker næsten perfekt, men der er et par problemer på 2 frekvenser, hvor den rent faktisk skriver, at den finder kanaler på nogle frekvenser, hvor de ikke er. Dette bør ikke være muligt overhovedet. (Og den kan selvfølgelig heller ikke vise kanalerne på de forkerte frekvenser).
Jeg fik den ide at bruge Sagem 60 boxen som en slags forsøg på at måle signalet, og håbede jeg kunne bruge den til f.eks at kunne præcisere det som sker i Humax receiveren, fordi den nemlig melder meget lavt signalstyrke.

Så det var sådan lidt et skud i tågen her.

Jeg skylder lige at sige, at min Sagem 60 kører for det meste ganske perfekt. Det er ikke så tit den er i brug, men de få gange den er, der oplever jeg ikke nogle udfald.
FloppyDTV (tunerkort til computer) som jeg også bruger, det har jeg heller ikke nævneværdige problemer med, udover der engang imellem har været lidt udfald på nogle af kanalerne, (pixellering). Men det har som regl været på HD kanaler, (hvilket er hvad den primært bruges til. Jeg kan faktisk slet ikke mindes om jeg har set TV3 eller nogen af de andre kanaler på denne frekvens via FloppyDTV ).

Andre steder har jeg læst om folk som har haft problemer med eksemplevis TV3. Pudsigt nok er det netop på den frekvens TV3 ligger, som Humax også har problemer med, (Samt alle de andre kanaler som ligger på denne frekvens).

Nå, men det var lige lidt om baggrunden til mit spørgsmål. Jeg må finde andre veje

 

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2007 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Er der nogen der kan fortælle mig, hvad signalstyrken er et udtryk for i Sagem 60 (TDC´s Selector)?

For de der har fulgt med i TDC Selector HD - Software problemer tråden, gav Steen (TDC) en forklaring på side 137 - :

Oprindeligt skrevet af sge_tdc sge_tdc skrev:

Signalstyrke er et udtryk for amplituden af det indkommende signal. Signalstyrken har ikke umiddelbart nogen betydning for kvaliteten: "så længe der er signal nok, bliver billedet ikke bedre af 100% signalstyrke i forhold til f.eks. 50% signalstyrke". Denne værdi skal typisk være over ca. 30% for at det ikke volder problemer. Det er normalt at værdien svinger  op og ned , samt at der er forskel på værdien afhængig af hvilken kanal du kigger på.

BER er et udtryk for hvor mange bits der er fejlbehæftet ud af det samlede antal modtagne bits i et tidsrum. Idet antallet er meget lille angives BER på eksponentialform (altså: X * 10 opløftet i negativ Y potens). Eksempelvis 5 * 10^-8 betyder at der er 1 fejlbehæftet bit for hver 5*10^8 bits der er modtaget.

Hvorvidt dette giver synlige/hørbare problemer i sig selv afhænger af distribueringen af de fejlbehæftede bits over tid. DVB data'ene er beskyttet af en Reed-Solomon kodning som er i stand til at korrigere et vist antal fejl i strømmen.  Denne algoritme virker bedst hvis fejlene er distribueret jævnt i tid, altså:

"god bit, god bit, god bit, dårlig bit, god bit, god bit, dårlig bit,..."

Hvis fejlene der imod kommer i "bursts" (= flere bitfejl i rækkefølge):

"god bit, god bit, god bit, dårlig bit, dårlig bit, god bit, god bit, ..."

kan Reed-Solomon kodningen fejle og dermed ikke være i stand til at korrigere fejlene. I sådanne tilfælde vil det normalt betyde at fejlen bliver synlig/hørbar for brugeren.

Men RS kodningen og BER foretages på selve transportkanalen og kan ikke korrigere for problemer i selve DVB signalet/TS data'ene. Så hvis nu vi forestiller os at der inde på hovedstationen står en enkoder som pakker f.eks. DR signalet til transport til dig og denne enkoder har et problem som gør at den laver hakker i lyden, eller pixeleringer i billedet, så vil disse problemer uværgeligt blive videresendt til dig som kunde.

Selectoren har ingen mulighed for at rette op på sådanne fejl idet de er i det indkomne materiale.

Derfor kan  du godt opleve at der er problemer med bllede/lyd uden at Selectoren på nogen måde med Signalstyrke/BER indikerer at der er noget galt. Selectoren udgør kun det alleryderste led i en meget lang kæde som signalet løber igennem før det når frem til dig.


- der er flere gode pointer rundt omkring i selvsamme tråd - f.eks. side 105:

Oprindeligt skrevet af sge_tdc sge_tdc skrev:

Oprindeligt skrevet af Prasmus Prasmus skrev:

Oprindeligt skrevet af saturn saturn skrev:

PS. Jeg har observeret at signal styrken der kan finde under menu punktet ”teknisk information” ikke måler det samme på HD som på SD kanaler. Hvis Selectoren står på f.eks DR1 måler min ca 33-34. Står den på HD kanalen måles 40-41. Er det fordi i sender ca 6 dB mere ud på HD end SD eller er det mit signal, der er noget galt med.

Det skyldes tab i antennekabler.

HD kanalen ligger på 143MHz, sammen med Canal+ mm.
DR1 ligger på 538MHz.

Du vil formentlig måle laver signal på Cartoon, Jetix/Hallmark, MTV, Norge2, TCM/Cartoon, TV5, VH1 da de ligger på 626MHz

Jo højere op i frekvens (MHz) jo mere tab har man i antennekabler. Dette kan der dog være kompenceret for visse steder med forstærkere, men generelt vil du opleve det som du netop opleve.

Mvh Peter

Edit: Hmm,  Steen nåede at svare før mig....

Præcis!

Problemet er så også at signal styrke ikke giver hele historien. Her måles blot om amplituden af signalet er god nok, men det fortæller ikke om kvaliteten af signalet er tilstrækkelig. Til dette skal man benytte BER (Bit Error Rate) målingen som vises på samme side.

-Steen

Der står iøvrigt også lidt om BER/Signalstyrke i recordere.dk FAQ'en - spm. 84 

/Lars


Redigeret af laursen - 04-Oktober-2007 kl. 15:10
Redaktør, recordere.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2007 kl. 19:14

Hmm, okay, jeg tror nok jeg forstår det nu.

Desværre gør det bare hele situationen værre med Humax receiveren, for på de omtalte frekvenser, der skriver den faktisk 30% signalstyrke men 100% quality. Hvis Quality er et udtryk for det samme som BER, så burde fejlen slet ikke forekomme..
Så der må være en anden årsag end signalet der gør, at den kan "flytte og finde" kanaler fra en rigtig til en forkert frekvens, men selvfølgelig ikke vise dem på den forkerte frekvens.

Mystikken breder sig

 



Redigeret af Kandersen - 04-Oktober-2007 kl. 19:15
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2007 kl. 22:39
Hmmm... et vildt gæt kunne være at din Humax modtager har svært ved at filtrere spejlfrekvenser fra (jeg er ikke helt klar over om DVB-C har samme problem her som DVB-S).

Den måde kanalerne teknisk tunes ind, involverer mellemfrekvenser/upkonvertering som kan foråsage falsk-positiv signal på forkerte frekvenser (spejlfrekvensen).

Jeg tænker på om du har en meget lang ledning til stik-dåsen i væggen, en forstærker eller dæmper der måske kan fjernes eller justeres (jeg tænker at signalstyrken på den 'rigtige' TV3 frekvens ved Humax modtageren måske er for lav).....

Har du overvejet at få ombyttet Humax modtageren (blot for at sikre at det ikke er en mandags-model du har fat i)?

/Lars


Redigeret af laursen - 05-Oktober-2007 kl. 10:33
Redaktør, recordere.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2007 kl. 10:45

Jeg vil prøve at se om jeg kan lave lidt billeder der forklare det bedre. Jeg skal bare lige finde tiden til det.

Ombyttet den tror jeg ikke er en god ide.
Dels er den købt brugt, (og dermed billigt). Jeg var klar over problemet inden jeg købte den, da sælgeren også havde problemer med selvsamme frekvenser.
Den blev købt udelukkende som et forsøg på noget andet end den sædvanlige Selector, med præcist henblik på at rende ind i problemer, og dermed så med forsøg på at finde årsagen og en evt. løsning til problemerne. Grundlæggende forsøger jeg ganske enkelt bare at udvide min horisont med noget nyt og anderledes, som jeg viste var/kunne være et problem.

Sidst men ikke mindst, så virker den fremragende (bortset fra den dårlige kvalitet), til det der interesserede mig allermest, og det er HD kanalerne. Det er "kun" 16 tv kanalerne (fordelt på 2 frekvenser), som den ikke vil være med til, hvoraf TV3 er den ene, en kanal jeg meget sjældent ser, da selv en ganske almindelig lille serie har det med at trække ud til en helaftens film pga. reklamer. Og nåja, så er kvaliteten til at brække sig over

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2007 kl. 19:56

Vil bare lige sige, at efter jeg har fået lavet helt om i mit antennenet, (nye kabler + forstærker), så har jeg ikke problemer med ovenstående kanaler mere.

 

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu