recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sikkerhed på Mac ????
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSikkerhed på Mac ????

Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Emne: Sikkerhed på Mac ????
    Sendt: 20-Januar-2010 kl. 16:22
Vedr. Sikkerhed på Mac, hvilken program er den beste og mest stabile, og som virkelige også selv om man har ligge en version Windows XP, 2000, Vist eller 7 på sin Mac Question

Og er det stadig vigtige at havde et Sikkerhed på Mac Question

Har kikket på dette program "Norton AntiVirus Dual Protection for Mac". er der andre og beder muligheder Question

Redigeret af Startrek - 20-Januar-2010 kl. 16:34
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 16:44
Hej

Jeg har Windows XP i en VMware Fusion virtuel maskine, og jeg har sikret Windows efter Jesper Ravns vejledning: http://jravn.dk/?p=141
Der er en nyere vejledning til Windows 7.

På mac bruger jeg ClamX antivirusprogram - http://www.ClamXav.com - til at scanne filer jeg sender til andre. ClamX kan også scanne mail, men det gør jeg ikke.

Så tror jeg ikke det er nødvendigt at gøre mere. Jeg har i hvert fald ikke læst nogle steder at det skulle være nødvendigt.

Venlig hilsen
KB
Til top
srnkrkgrd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-November-2008
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 18:28
Uanset styresystem, så er det vigtigt at holde sikkerheden i top. Nu er der sikkert en masse, der vil gå amok, når jeg kommer med følgende påstand:

Nå der er så mange virus angreb på Window og ikke på Linux, Mac, så handler det ikke om at Windows er noget skrammel. Det er meget mere enkelt. Det handler om, at største delen af brugere benytter sig af et Windows system, og derfor er det mere interesant at angribe. Nu er der sikker nogen, der vil sige... jamen der er da tusindvis af MAC og Linux bruger.... og det er da sikkert også rigtigt, men det ændre ikke at 90% af brugerne på internettet benytter sig af et Windows OS.. 90%!! Hvis denne trend på noget tidspunkt skulle ændre sig, så det var MAC eller Linux, der havde de 90%, så ville man se lige så mange virus/malware/spyware rettet imod de OS'er, men som tingene er nu, så er det bre ikke interesant! Så det handler ikke om at Linux eller OS X er bedre og mere sikre. Det handler om at der bare ikke er nogen grund til at koncentere sig om en så lille minioritet. Kilde

Hvis man har interesse for forskellene imellem OS systemer eller virus/spyware/malware ect., så kan anbefales "Modern Operating Systems" fra Pearson, ISBN 9780138134594 og "Counter Hacking Reloaded" fra Pearson, ISBN 9780131481046. Hvis man i forvejen har lidt indsigt i programmering, så vil man se, at det bestemt ikke er umuligt at lave noget terror til Linux eller OS-X.

Edit: Hov.. jeg glemte pointen! LOL  Benyt dig af Firewall og Antivirus uanset OS!

Redigeret af srnkrkgrd - 20-Januar-2010 kl. 18:29
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 18:51
jeg bruger www.kaspersky.dk de er også lige kommet med en mac version... min kone har dog endnu ikke installeret den på nogle af sine 3 macs

men der findes virus til mac, den er bare ikke syndeligt udbredt, samtidig skal du jo bruge en kode for at installeret noget som helst på mac... så du har jo valgmuligheden for at undlade installation.

en mac kan hackes... men er du bag en fysisk firewall så er sansynligheden  meget teoretisk.
Mvh

René
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 18:52
Her er et eksemple på at selv Apple er opmærksom på det. Artiklen handler Apple med Boot Camp 3.1  officielt understøtter Windows 7, men der står også følgende udtalelse:

Oprindeligt skrevet af DailyTech DailyTech skrev:

Mac owners who do use OS X, even occasionally, should also grab Apple's first security update of 2010, which offers protection against some potentially serious security threats.  The update, Security Update 2010-001, is available for Mac OS X 10.6 Snow Leopard (21.90MB), Mac OS X 10.5 Leopard Server (248.11MB), and Mac OS X 10.5 Leopard Client (159.58MB).  It can also be snagged via Apple Update and features fixes for potentially dangerous vulnerabilities in CoreAudio, the Flash Player plug-in, OpenSSL, Image RAW, and Image IO.
Kilde
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

men der findes virus til mac, den er bare ikke syndeligt udbredt, samtidig skal du jo bruge en kode for at installeret noget som helst på mac... så du har jo valgmuligheden for at undlade installation.

Jeg har netop skrevet grunden. Der er ikke nok brugere af det til at det er interesant at bekymre sig om en så lille minioritet.

Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

en mac kan hackes... men er du bag en fysisk firewall så er sansynligheden  meget teoretisk.

Jeps, det er ligeså teoretisk, som hvis man benytter en PC med et Windows-system, så kan du lægge, hvad du vil i det. Wink
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 19:09
det er rigtigt det er en minoritet ikke desto mindre er der jo mange gange flere macbrugere på verdensplan end der er danskere, så der var nok grundlag for det hvis de var nemt og lige til... men det er det nok ikke (uden at sige at det er umuligt)... vi har haft mac på nettet her siden 1996 mener jeg det er.... og vi har til dato ikke oplevet noget suspekt på maccen... og de er meget aktive på nettet.

på pc skal man se sig for hvad man går ind på og hvad man lukker op... der skal træffes foranstaltninger... det har vi faktisk ikke gjort på maccen.... men rigtigt en dag så.... men indtil nu.. no problems...

heller ikke med de nye dhl undeliverable pakker... hvor der så er noget skidt vedhæftet... dem er der allerede 2 som er plumpet i på arbejde.. den ene kunne putteren reddes... den anden kom ganske galt afsted, og måtte lige forbi en edb mand for at redde data Confused
Mvh

René
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 19:25
Jeg kan jo ikke bevise det, fordi det ikke er sådan pt., men som jeg tidligere har nævnt i denne tråd, så er det ikke anderledes end at du vil stå med stort set samme billed mht. virus/malware/spayware problemer på en MAC, hvis det var omvendt, og det var 90% OS-X brugere og 6.5% Windows brugere.

Hvis det var situationen, og du brugte Windows, så havde din besked set ligesådan ud, men du havde udskiftet MAC med PC.

Underholdende at du mener at der er mange MAC bruger, fordi der er flere end der er folk i Danmark. Der er byer, der har flere indbyggere end Danmark. Der er over dobbelt så mange, der spiller WoW end der er folk i Danmark...

MAC eller Linux er ikke mere sikkert end Windows. Der er blot mindre folk, der gider interessere sig for det. Og det er heller ikke "nemt og lige til" at lave en virus, malware, spyware, som udnytter en usikkerhed i et OS. Uanset om det er til Windows, MAC eller Linux, så det er ikke et argument.

I bund og grund, så er sikkerheden alligevel ikke bedre end brugeren, hvilket jeg har været inde på i mange andre tråde. Jeg tror, faktisk at jeg vil citere en anden bruger her på Recordere.dk, som skriver det meget fint i en anden tråd fra i dag:

Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Hvis man bevæger sig de forkerte steder rundt på Internettet og/eller generelt opfører sig tåbeligt med at åbne links og eksekverbare filer, så er man aldrig sikker uanset browser og anti-virus.

Hvis man opfører sig fornuftigt og har en opdateret anti-virus og opdateret system, så er chancen for at blive inficeret ganske beskeden, uanset om man bruger IE eller FF som browser.

Hvis man er et sted derimellem, så er det sværere at sige noget fornuftigt om risikoen.

Det er stort set altid de samme personer, som bliver inficeret af alt der kan kravle og gå af skadelig software, og som bliver inficeret igen og igen.

Du ved bedst selv i hvilken kategori du er, og jeg vil derfor ikke anbefale hverken det ene eller det andet - ud over at jeg fraråder at fjerne Internet Explorer eller Windows Explorer fra din pc, selvom du ikke bruger dem (og det er svært at undgå Windows Explorer).
Kilde

Igen.. pointen er at du er ikke mere sikker på din MAC på det grundlag at det er en MAC. Du er mere sikker fordi der ikke findes lige så meget skrammel til den, men dermed ikke sagt, at det ikke findes! Der er de samme sikkerhedsproblemer på en MAC, og det ville være dumt og naivt at agrere anderledes!

Edit: Riskioen for at blive ramt af en bil ved at løbe over motorvejen er jo ikke størrere end en lille landevej, fordi at det er en motorvej, men fordi der er flere biler!

Redigeret af srnkrkgrd - 20-Januar-2010 kl. 19:28
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 19:45
Oprindeligt skrevet af srnkrkgrd srnkrkgrd skrev:

Igen.. pointen er at du er ikke mere sikker på din MAC på det grundlag at det er en MAC. Du er mere sikker fordi der ikke findes lige så meget skrammel til den, men dermed ikke sagt, at det ikke findes! Der er de samme sikkerhedsproblemer på en MAC, og det ville være dumt og naivt at agrere anderledes!

En anden grund til at Mac er mere sikker en Windows er at en standardopsætning af Mac opretter én bruger, som er administrator. Men installering af programmer kræver alligevel password, så det er en slags begrænset administratorkonto man har.
Jeg har ikke sat mig ind i hvordan det virker, men downloadede programmer kan ikke uden videre startes.

Den samme sikkerhed kan opnås i Windows, men er ikke standard.
Se denne tråd

Venlig hilsen
KB
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 20:11
jamen sikkerheden afhænger naturligvist også meget af den som sidder ved tasterne, ikke desto mindre vil min påstand fortsat være at en uerfaren bruger kommer lettere til at inficere sin pc i sin standardindstilling end den samme på en mac... alene af den grund man i apples system HAR taget en del af de forholdsregler der skal til for at sikre en computer (og nej det er ikke perfekt!, der er sikkert huller.. men apple har en god frekvens af sikkerhedsopdateringer.. og udgangspunktet er godt)

Iøvrigt samlet set ved jeg da godt at antallet af macbrugere er lille, men jeg tror som sådan at langt flere i dag er motiveret til at tage det til sig end tidligere.. selvom forskellen idag måske er mindre, så er der stadig mange punkter hvor enhver noop eller erfaren bruger ville få langt mere ud af sin computer med apples system end feks windows.

Og det er da rigtigt at chancen for at blive ramt også afhænger af mængden af trafik, men for at blive i din analogi.. hvis der går en bom ned mens bilen kører forbi.. eller man på anden vis advares INDEN man træder ud på farefyldt område.. så er chancen helt generelt også væsentligt reduceret... og det gøres faktisk pr default på en mac, men som brixen også er inde på er det ikke noget standard på feks windows... det bliver bedre... vel især med win7.. men der er stadig mange pcbrugere med ældre system.. og derfor et kæmpe marked, og macbrugeren er måske en anden type bruger end masserne?
Mvh

René
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 20:46
OS-X er ikke et nøk mere sikker Windows. <-- punktum!
Til top
senned Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Januar-2009
Point: 66
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 21:05
Lad endelig være med at købe antivirus til mac. Har kørt med mac i 10 år og har aldrg set skyggen af noget. Så jeg ville ikke ofre penge på det. Ja, hvis du kører en Windows partition, så er det nok et must have.

Redigeret af senned - 20-Januar-2010 kl. 21:06
Til top

Besvar Besvar Side  123 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu