|
|
Besvar ![]() |
Side <12345 6> |
Forfatter | ||||||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8685 |
![]() |
|||||
Leap-A krævede at brugeren selv hentede den, dekomprimerede den og til sidst åbnede den, så jo det er en Trojan uanset hvad et firma, der skal leve af at sælge antivirus fortæller.
Kilde
Men 0 eksempler, er det lidt svært at tage det argument seriøst. |
||||||
![]() |
||||||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|||||
Du har en pointe derhen at sikkerhedsproblemerne er rykket fra svagheder i OS kernen til svagheder i bestemte applikationer (Internet Explorer og Adobe Acrobat Reader er særligt hårdt ramt for tiden, og tidligere har der også været problemer med QuickTime i hvert fald på Windows). Microsoft fortryder formentligt bittert at de i 1990'erne fik den tåbelige ide at man skulle kunne afvikle ActiveX moduler fra internet browseren. Det har i hvert fald givet anledning til et utal af sikkerhedshuller i Windows (som er den eneste platform hvor IE kan køre). OSX og Linux er forskånet for ActiveX og Internet Explorer. Svaghederne i Acrobat Reader bliver givetvis primært, hvis ikke udelukkende, brugt til at angribe Windows, og selvfølgelig spiller markedsandelen en rolle her. Det ville sikkert også være muligt at angribe Linux. Acrobat Reader er dog ikke den primære PDF læser på Linux. Man kan aldrig forhindre at brugerne aktivt indstallerer malware (udover at fratage dem retten til at installere og afvikle egne executables, og håbe at OS'et give denne mulighed, for eksempel no-exec mount af USB sticks og partitioner med brugerdata som et unix system giver mulighed for). Men hvis du kan blive inficeret med malware, og afvikle uønskede executables, blot ved at besøge en webside (eller se et reklamebanner fra en 3. parts kilde) eller åbne et PDF dokument, så er der noget galt med de applikationer (webbrowser eller PDF læser) som du benytter. Hvis ikke disse svagheder bliver fixet omgående (hurtigere end Adobe gør det..), bør man se sig om efter andre applikationer. Løsningen på disse problemer er ikke at installere AV programmer (faktisk kan man risikere at komme til at afvikle den uønskede executable kode ved at scanne filerne, hvis der er svagheder i AV softwaren ![]() |
||||||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||||||
![]() |
||||||
srnkrkgrd ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 308 |
![]() |
|||||
Skriver jeg at det er en tese? Skriver jeg selv, at det er svært at bevise. Bare fordi du til dagligt har ansvaret for over 150 MAC's hos Bruun, behøver du ikke forsvare dit valg her. Intet er sikkert. Hvis det var så sikkert, så var der ingen grund til at opdatere sit OS-X med den nyeste sikkerhedsopdatering, der blev udgivet i går? Hvorfor lave en sikkerhedsopdatering til noget, som er 112% sikkert, som du lader til at mene? Kilde
Der vil blive fundet flere huller og der vil komme flere sikkerhedsopdateringer - dette vil komme med kortere interval, jo flere brugere der kommer. Programmører til OS-X er stadig mennesker og ikke pr. defination bedre programmører end dem, der laver software til andre OS'er - derfor skal du ikke tro, at MAC ikke f.eks. kan have bufferoverload og der igennem afvikle ondsidet kode.
Jeg håber, at du af alle personer og taget din stilling i betragtning, ikke blot er en af dem, der står med armene over kors og tror at den helligegrav er vel forvaret, fordi du benytter MAC?
![]() Redigeret af srnkrkgrd - 21-Januar-2010 kl. 12:52 |
||||||
![]() |
||||||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8685 |
![]() |
|||||
Undskyld mig, men i alverden har mit job med denne debat at gøre? Det er dig der skriver at det ikke er umuligt at sprede en virus på Mac OS X eller Linux, men udover at du har en holdning om at security by obscurity er eneste årsag til at der ikke er vira til Unix baserede platforme, har du intet bevis for at det kan lade sig gøre lige så nemt som det har været tilfældet på Windows. Jeg giver ikke meget for din tese. Security by obscurity tesen har været fremme i årevis, men nu er der efterhånden så mange *nix brugere - også i hjemmene - at størrelsen ikke ligefrem er ubetydelig.
Nu er der jo andre måder at komprimitere en computer på en ved hjælp af en virus, og ingen af de huller der netop er lukkede kunne udnyttes af en virus til selvpropagering.
Det har jeg på ingen måde indikeret - vi taler om VIRUS her!! Redigeret af lunddal - 21-Januar-2010 kl. 13:15 |
||||||
![]() |
||||||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|||||
Selvfølgelig bliver der løbende fundet sikkerhedshuller i OS kernen for OSX, Linux og FreeBSD. Men indtil videre er de alle blevet patched inden nogle kunne udnytte dem, eller også var mulighederne for at udnytte dem begrænsede på grund designet af OS kernen. Ingen siger at Windows er det eneste system som kan angribes, men Windows har en dårlig track-record. Det kan du ikke løbe fra. Lad os sige at desktop markedsandelen er 90% (8% OSX, 2% Linux og andet; det er vist ikke helt forkert). Windows har mere end 90% af malware problemerne. Eftersom mange af sikkerhedsproblemerne er rykket til applikationerne, vil det være særligt "imponerende" hvis Windows kan bevare sin næsten 100% markedsandel for malware. Vi får se.. |
||||||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
DP..
Redigeret af lunddal - 21-Januar-2010 kl. 13:09 |
||||||
![]() |
||||||
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
|||||
![]() |
||||||
Mvh
René |
||||||
![]() |
||||||
Startrek ![]() -- ![]() Bruger stoppet på recordere.dk Oprettet: 02-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5740 |
![]() |
|||||
Så skulle Microsoft komme med sikkerhedsopdatering til Windows, minimum en gang i time, for at være 90% sikker, døgnet rundt, ikke ![]() Redigeret af Startrek - 21-Januar-2010 kl. 13:47 |
||||||
![]() |
||||||
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
|||||
![]() Men chancen for at blive "angrebet" af en på sit lokalnetværk må vel antages at være noget mindre end hvis computeren er direkte på nettet i sin standard opsætning.
|
||||||
Mvh
René |
||||||
![]() |
||||||
srnkrkgrd ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 308 |
![]() |
|||||
Tak fordi at du belærer mig. (Er det nødvendigt at indsætte en smiley her også eller fanger du sarkasmen?
![]()
Nu handler tråden vel om "Sikkerhed på MAC ????", og jeg bryder mig ikke om, at den har fået mig til at ligne en fortaler for Windows-platformen. Jeg skal gerne indrømme, at jeg sidder på en Win 7, men jeg skulle lige så gerne bruge Ubuntu, hvis de programmer/spil, som jeg gerne vil benytte, kunne afvikles på det. (Hvis jeg var den lykkelige ejer af en MAC, så skulle jeg også gerne benytte OS-X, hvis det opfyldte de samme krav.) Når det så er sagt, så var min oprindelige pointe blot, at MAC ikke er 112% sikker, som nogen gerne vil have det til at fremstå, og at hvis det kommer til at vinde markedsandel og dermed få bedre programunderstøttelse, så vil problemerne (lad det være virus/malware/spyware/sikkerhedshuller fundet=sikkerhedsopdateringer udgivet) stige proportionalt med stigningen af markedsandel. Det er en tese, og kan ikke bevises, men ser man på det fra et IT-teknisk synspunkt er det temmelig logisk. (Personlig holdning, så igen er det en påstand)
Når den skid så er slået, så lad os grine lidt af South Park-versionen af "MAC vs Windows" på youtube.
![]() |
||||||
![]() |
||||||
Startrek ![]() -- ![]() Bruger stoppet på recordere.dk Oprettet: 02-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5740 |
![]() |
|||||
Nu var det jo lidt "sarkasmen" i min udtales om "Så skulle Microsoft komme med sikkerhedsopdatering til Windows, minimum en gang i time, døgnet rundt, ikke
![]() Redigeret af Startrek - 21-Januar-2010 kl. 13:56 |
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
Nogen i denne tråd? |
||||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |