recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sikkerheden OK i Vista??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSikkerheden OK i Vista??

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2008 kl. 21:03

Antivirus, spyware og software firewalls er kun for folk der leveret i evig frygt.

Hvis man kun bruger ens computer til almindelig kontorbrug og surfing på internettet (uden at hente uautoriseret downloads), så er der ingen grund til, at have alle disse sløvende programmer.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
mortenf Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Februar-2005
Point: 151
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2008 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Antivirus, spyware og software firewalls er kun for folk der leveret i evig frygt.

Hvis man kun bruger ens computer til almindelig kontorbrug og surfing på internettet (uden at hente uautoriseret downloads), så er der ingen grund til, at have alle disse sløvende programmer.

Nej nej nej. Når du har gang i en browser og en email-klient, har du bestemt brug for antivirus!
Til top
DarkStar Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-April-2008
Point: 368
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2008 kl. 19:50

Antivirus, spyware og software firewalls er kun for folk
der leveret i evig frygt.

Hvis man kun bruger ens computer til almindelig kontorbrug og surfing
på internettet (uden at hente uautoriseret downloads), så er der ingen grund
til, at have alle disse sløvende programmer.

Det var dog et naivt indlæg. Jeg håber da ikke nogen tager det for gode
varer. Så ender de da med en hel del problemer.
An  a day...
Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-September-2004
Point: 733
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2008 kl. 20:04

Ville også holde mig fra Norton. Den integrerer sig i alt på maskinen og vil have "herredømmet" over det hele.

Bruger også selv freeware.

Antivirus = AVG Antivirus

Spyware = Microsoft Defender samt skanning af og til med Ad-Aware SE Personal.

Firewall = den i router indbyggede samt windows egen firewall

Resten = sund fornuft (nok den bedste)

mvh

Henrik
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2008 kl. 21:09

Oprindeligt skrevet af mortenf mortenf skrev:

Når du har gang i en browser og en email-klient, har du bestemt brug for antivirus!

Hvorfor? Jeg har været online de sidste 10 år og har aldrig haft virus.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
mortenf Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Februar-2005
Point: 151
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2008 kl. 21:55

Hvorfor? Jeg har været online de sidste 10 år og har aldrig haft virus.

Hvordan kan du være sikker på det, når du ikke har haft noget antivirus installeret?
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2008 kl. 21:59

Oprindeligt skrevet af mortenf mortenf skrev:

Hvordan kan du være sikker på det, når du ikke har haft noget antivirus installeret?

Fordi jeg for sjov skyld (blot for at bekræfte min holdning) foretager en scanning ca. en gang om året.

Til top
BehnReady Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Oktober-2004
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2008 kl. 23:12
Jeg er helt enig med Sandal her, antivirus er overflødig software der sløver din PC, og tilbyder ikke andet end falsk tryghed. Det er langt bedre at bruge sin sunde fornuft på nettet, og bruge en anden browser end Internet Explorer. Eksempelvis er man temmelig godt sikret mod virus fra hjemmesider ved at benytte Firefox med Noscript og Adblock Plus extensions. Derudover skal man selvfølgelig aldrig downloade suspekte filer, eller aktivere filer i mails fra ukendte personer. Kør eventuelt filer fra mails gennem en online filscanner inden de aktiveres.

Læs eventuelt også dette fremragende blog indlæg om emnet:
http://www.codinghorror.com/blog/archives/000803.html
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Point: 4010
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2008 kl. 23:23
Antivirus software er sørme ikke falsk tryghed. Der findes masser af helt almindelige sites f.eks. eb.dk og andre sites, der har været ramt af forskellige bagdøre igennem f.eks. reklamer og andre bannere, der har ramt en masse uskyldige og godtroende mennesker.

Det er helt rigtigt, at man skal bruge sin sunde fornuft, men det er jo lige som at bruge kondom. Det bruger man mod uønsket graviditet og så imod kønsygdomme.

Der findes altså antivirus programmer der ikke sløver ned. NOD32 er et godt eksempel.

Så min anbefaling skal klart være. Hellere bruge et antivirusprogram (NEEEJ IKKE SYMANTEC), og få den ekstra tryghed, og så tage de forbehold man ellers kan. Firefox er fint, noscript er fint, men lad være med at tro at en årlig scanning er godt nok. Der er ALT for mange ting der kan gå galt. Firmaer der udsender USB nøgler med virus ved fejl. Installations programmer der er blevet inficeret ved en fejl osv.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2008 kl. 23:36
Netop derfor jeg skriver at man skal bruge Adblock Plus, så man ikke får vist alle de virus inficerede reklamer på de normale hjemmesider. Og jo antivirus er falsk tryghed. Antivirus producenterne er altid et skridt efter virus programmørerne, jeg kender eksempelvis selv et par stykker der blev ramt af virussen på eb.dk, og det på trods af at de begge havde opdaterede antivirus programmer installeret.

Og jo NOD32 sløver også din PC (selvom det er et af de bedre programmer på det punkt), læs eventuelt her:
http://www.thepcspy.com/read/what_really_slows_windows_down/ 5

Redigeret af BehnReady - 08-April-2008 kl. 23:41
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Point: 4010
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2008 kl. 23:40
Sandsynligheden for at blive ramt med et antivirusprogram er voldsomt meget mindre, end uden. Og jeg vil sige det på den måde. Dem der blev ramt af virus på bl.a. eb.dk har ikke haft et ordentligt AV program, for både NOD32, Avast og McAfee fandt den med det samme.

Adblock er fint nok, men her på f.eks. recordere.dk vil vi jo gerne have at folk ser vores reklamer, fordi de jo betaler for driften af sitet.

Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2008 kl. 23:52
Tjah nu kørte den ene i hvert fald Avast, og han fik virussen alligevel, så jeg ved ikke lige hvor længe efter virussen kom ud at du testede det program.

Men pyt nu med det, vi bliver ikke enige, så lad os bare stoppe argumenterne her. Og jeg forstår godt din modstand mod Adblock som administrator af recordere.dk, men hvis du kan garantere for indholdet af jeres reklamer, så skal jeg gerne slå Adblock fra her på siden.

Sidste nyt: endnu et eksempel på at antivirus er nytteløst, et nyt botnet invaderer tusindvis af computere, tilsyneladende uden at antivirus programmer opdager noget som helst: http://arstechnica.com/news.ars/post/20080408-new-kraken-wor m-evading-harpoons-of-antivirus-programs.html

Redigeret af BehnReady - 08-April-2008 kl. 23:59
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu