recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sikkerheden ved mobilt bredbånd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSikkerheden ved mobilt bredbånd

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2009 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Flere router som købes idag har standard ikke nogen indgående trafik tilladt eller DMZ (peger på 1 bestemt maskine) åbnet.

Så derfor menes der nok i artiklen er disse løsninger er bedre sikret idag for de almindelige bruger, da man som standard ikke kan angribes direkte udefra uden at have en spyware allerede på maskinen som fungerer som kommunikations led. (altså indefra og ud imod internet)

En standard Windows PC har ikke særligt mange sårbare services længere, så det er ikke i sig selv en katastrofe at sætte den på en offentlig IP. Man skal selvfølgelig ikke aktivere fildeling uden passwords...

Jeg tror at det største problem er malware som folk frivilligt downloader, og det beskytter en router eller en firewall ikke mod. Det er ikke engang givet at antivirus hjælper.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2008
Sted: Denmark
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2009 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Kan du ikke være lidt mere konkret når du siger at 3G trafik ikke er krypteret. Betyder det at

1) Alle på samme subnet hos udbyderen kan sniffe hinandens trafik (svarende til situationen på et WLAN hvadenten det er krypteret eller ej)

Nej. Det ville være spild at sende hele subnettets trafik ud i æteren til alle modtagere. Så der må sidde en switch i forbindelse med mobilmasten. Og så afhænger det af snifferantennens placering, hvor mange forbindelser, den kan sniffe.

eller

2) Folk udefra (ingen autoriseret adgang) kan bryde ind i netværket og aflytte trafikken som i et ikke-krypteret WLAN.

Med det rette udstyr vil man kunne aflytte noget af trafikken på en mast. Man vil kun kunne aflytte det, som kommer forbi i luften på det sted, hvor man har placeret snifferantennen. Jeg har ikke læst eller hørt om, at det er sket, så risikoen skal ikke overdrives. Men hvis de kriminelle finder ud af, at rigtigt mange 3G-forbindelser ikke er krypteret, kan det være, at de ofrer de nødvendige midler på at gøre det. Og der er selvfølgelig en grund til, at mobilsamtaler krypteres. Hvis TDC ikke krypterer deres dataforbindelser, er det nok fordi, de regner med, at erhvervskunder lægger deres egen kryptering oven på mobilforbindelsen.

Uanset hvad bør personfølsom information kun sendes over SSL, og passwords (login sider) bør altid bruge SSL. Det er desværre de færreste sites som kan opfylde det krav.

Når man er på et offentligt hotspot bør man passse på. Når man er på sin normale bredbåndsforbindelse derhjemme, er det rart ikke at skulle passe ligeså godt på.
Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2004
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2009 kl. 15:57

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

ikke enig i, at problemet på ADSL forbindelse er løst med routere. for de fleste aner slet ikke hvad en router er, hvordan den bruges/misbruges. Den bruges primært som en slags fordeler oftest pga. indbygget hub, hvilket absolut ikke er dens primære funktion. Tværtimod er det nærmest en dødssynd!

Når man bestiller internet (LAN/WLAN) fra en udbyder, modtager man så en router eller en hub ? Bør man undlade at bruge den til andet (eks. Squeezebox)?

Oprindeligt skrevet af jeje jeje skrev:

Når man er på et offentligt hotspot bør man passse på.

Prøver lige at blive lidt klogere :

1. Vil det være usikkert at logge på netbank på et off. hotspot selv om netbank bruger https (ikke at jeg har gjort det).
  2. Hvis Oister krypterer mobiltbredbånd er det så ligeså sikkert som LAN og krypteret-WLAN.
  3. Et subnet er det dem der deler samme delnet på en mast?
  4. Vil der være forskel på sikkerheden ved eks. LAN/WLAN hvis udbyderen er eks. FULLRATE vs. Bolignet.
  5. Jeg undrer mig over, at hvis jeg eks. besøger http://www.arlet.dk/ så kan siden umiddelbart se: min IP, min internetoperatør, min Windows version og min browser. Jeg troede at min IP generel ikke var offentlig. Oven i det kører jeg Zonealarm med Internet Zone sat til High/Stealth Mode. Det virker da ikke til, at der er meget Stealth Mode over det?

Håber nogle af jer kan afklare disse spørgsmål og gøre mig lidt it-klogere .

Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2009 kl. 18:32

Kan du ikke være lidt mere konkret når du siger at 3G trafik ikke er krypteret. Betyder det at

1) Alle på samme subnet hos udbyderen kan sniffe hinandens trafik (svarende til situationen på et WLAN hvadenten det er krypteret eller ej)

Nej. Det ville være spild at sende hele subnettets trafik ud i æteren til alle modtagere. Så der må sidde en switch i forbindelse med mobilmasten. Og så afhænger det af snifferantennens placering, hvor mange forbindelser, den kan sniffe.

Jeg bliver nødt til at ændre mit nej til et ja, da en sniffer kun behøver at kunne sniffe trafikken til en enkelt modtager og ikke al trafik til en mast. Hvis operatøren ikke krypterer, svarer det til ukrypteret WLAN. Hvis snifferudstyret placeres i nærheden af nogle modtagere, vil forbindelserne kunne sniffes.

Hvis operatøren krypterer mobilforbindelserne svarer det ikke til WLAN, da hver modtager benytter sin egen krypteringsnøgle, og kunderne kan ikke sniffe hinandens trafik.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2009 kl. 18:45
@clausewitz

1) Nej, under ingen omstændigheder. Netbanker kører altid HTTPS som er krypteret plus der er yderligere sikkerhed. Truslen mod netbanker er keyloggers, som du selv downloader (via warez software, sikkerhedshuller i Internet Explorer, social engineering, etc). Det gælder på alle forbindelser, også din kablede forbindelse hjemme.

2) Ja (med det forbehold at du normalt ikke har din egen router mellem din computer og interforbindelsen når du bruger mobilt bredbånd; det har du derimod normalt på din hjemmeforbindelse).

3) Et subnet er IP adresser som der ikke skal routes mellem. Typisk er det IP adresser som kun afviger på sidste tal. Eksempel: 192.168.1.144 og 192.168.1.67 er i samme subnet (hvis subnet mask er 255.255.255.0 hvilket er det normalt). Det er generel netværksteknik, læs mere her.

4) Visse bolignet broadcaster lidt for meget trafik om andre på samme subnet, nærmest svarende til dit eget LAN bag en router. Det forringer sikkerheden i forhold til setups hvor dette ikke er muligt. Det mener jeg ikke at ADSL forbindelser gør (min TDC ADSL gør i hvert fald ikke).

5) Hvis du er bag en router, får din computer en privat IP adresse. Men når du kommunikerer med andre computere på internettet, ser disse computere din router som har en offentlig IP adresse. Du kan ikke være 100% anonym på internettet: hvis vi ikke kan se din IP adresse, kan vi heller ikke route trafik til dig. En analogi: hvis du ikke vil oplyse din adresse, kan julemanden på Grønland heller ikke sende gaver til dig.

Du spurgte ikke om det, men en anden myte er...

6) Nej, det er ikke i sig selv farligt at downloade pr0n (i hvert fald ikke for din computer; kæresten bliver måske mopset men det er en anden sag).

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2009 kl. 18:46

Jeg bliver nødt til at ændre mit nej til et ja, da en sniffer kun behøver at kunne sniffe trafikken til en enkelt modtager og ikke al trafik til en mast. Hvis operatøren ikke krypterer, svarer det til ukrypteret WLAN. Hvis snifferudstyret placeres i nærheden af nogle modtagere, vil forbindelserne kunne sniffes.

Hvis operatøren krypterer mobilforbindelserne svarer det ikke til WLAN, da hver modtager benytter sin egen krypteringsnøgle, og kunderne kan ikke sniffe hinandens trafik.

Er du sikker på at subnettet er maste-relateret? Du får vel ikke tildelt en ny IP adresse fra udbyderen når du roamer fra en mast til en anden?
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2009 kl. 19:43

Er du sikker på at subnettet er maste-relateret? Du får vel ikke tildelt en ny IP adresse fra udbyderen når du roamer fra en mast til en anden?

Nej, jeg ved ikke noget om subnettenes fordeling. Men det er også ligegyldigt i denne sammenhæng. Hvis et radiosignal kommer forbi med ukrypterede data, kan data sniffes uanset subnet.

I øvrigt betyder roaming brug af fremmed operatør, så lad os nøjes med at kalde det skift af mast.
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2009 kl. 21:07
Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Når man bestiller internet (LAN/WLAN) fra en udbyder, modtager man så en router eller en hub ? Bør man undlade at bruge den til andet (eks. Squeezebox)?

Enten modtager man bare et modem eller også et modem med indbygget router. Hvis den har flere LAN-porte eller er trådløs kan den sagtens bruges til at koble diverse udstyr sammen som fx en Squeezebox og en PC. Jeg foretrækker selv et modem uden router, da jeg så kan bruge en router af ordentlig kvalitet og kan styre mest muligt selv. Fullrates ADSL-modem har indbygget router, men den slås fra, hvis man bestiller offentlig IP-adresse.

Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

• Hvis Oister krypterer mobiltbredbånd er det så ligeså sikkert som LAN og krypteret-WLAN.

• Der er routeren til forskel, og det er blevet kommenteret. Selve den trådløse forbindelse er sikker, hvis udstyret KUN accepterer en krypteret forbindelse. Med det rette udstyr kan en kriminel simulere mobiloperatør, men ikke med en anden operatørs kryptering. Igen skal man ikke overdrive risikoen. Jeg har ikke læst om, at det er sket. Men der er vist udstyr på vej, som er beregnet til at fungere som en mobilmast hjemme, så man kan tale billigt over Internettet med sin mobiltelefon.

Jeg har også selv et spørgsmål:

Vil det være muligt for en kriminel at opsætte et hotspot med en computer, som kan agere HTTPS-mellemled og gemme kommunikationen i ukrypteret form, uden at hotspotbrugerne aner uråd? Computeren skal kunne køre HTPPS til hotspottet og til Internettet og ikke bare overføre kommunikationen uændret men i stedet afslutte begge HTTPS-forbindelser i serveren selv, så forbindelsen internt i serveren sker i ukrypteret form.
    Til top
    Guld medlem
    Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2009 kl. 23:31

Vil det være muligt for en kriminel at opsætte et hotspot med en computer, som kan agere HTTPS-mellemled og gemme kommunikationen i ukrypteret form, uden at hotspotbrugerne aner uråd? Computeren skal kunne køre HTPPS til hotspottet og til Internettet og ikke bare overføre kommunikationen uændret men i stedet afslutte begge HTTPS-forbindelser i serveren selv, så forbindelsen internt i serveren sker i ukrypteret form.

Måske...

Du kan sagtens hijack'e trafikken så https://www.hackerbank.dk dirigeres til din server. Det kan du gøre ved at forfalske DNS opslaget, eventuelt ved at skrive til brugernes host fil eller angribe en DNS resolver hos en ISP som ikke er opdateret, jf. Kaminsky sagen sidste år (i dette tilfælde er det meget nemt fordi hotspot'en vil være DNS resolver for brugerne).

Men du kan ikke få browseren til at validere SSL certifikatet, medmindre du er i stand til at forfalske certifikatet (det er dog lykkedes i enkelte tilfælde, se her, men generelt bør det ikke være muligt hvis CA'en har styr på tingene). Brugeren vil derfor få en advarsel om at SSL certifikatet ikke er gyldigt. En stor del af brugerne vil desværre ignorere disse advarsler, blandt andet fordi der er alt for mange falsk-positive advarsler pga inkompente server admins der ikke kan finde ud af at installere og opdatere deres SSL certifikat, herunder SKAT).

Når først SSL forbindelsen (hand shake) er etableret, er det end-to-end kryptering, så en eventuel proxy server under hackerens kontrol, kan ikke se trafikken.

Redigeret af JesperLund - 16-Maj-2009 kl. 23:32
    Til top
    jeje Se dropdown menu
    Guld medlem
    Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2009 kl. 02:13

... for de fleste aner slet ikke hvad en router er, hvordan den bruges/misbruges. Den bruges primært som en slags fordeler oftest pga. indbygget hub, hvilket absolut ikke er dens primære funktion. Tværtimod er det nærmest en dødssynd!

Routere har da vist switche og ikke hubs. Jeg forstår ikke det med, at routere primært bruges som fordelere. Mener du, at de fleste routere bliver brugt til andet end at forbinde lokalnettet med Internettet?
    Til top
    bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
    --
    --

Oprettet: 15-April-2006
    Sted: lolland
    Point: 3584
    Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2009 kl. 09:21

... for de fleste aner slet ikke hvad en router er, hvordan den bruges/misbruges. Den bruges primært som en slags fordeler oftest pga. indbygget hub, hvilket absolut ikke er dens primære funktion. Tværtimod er det nærmest en dødssynd!

Routere har da vist switche og ikke hubs. Jeg forstår ikke det med, at routere primært bruges som fordelere. Mener du, at de fleste routere bliver brugt til andet end at forbinde lokalnettet med Internettet?

Når der siges primære funktion ikke bruges, er den mangel på viden og forståelse..

Router = Routing = dirigering af traffik. så Jo, dens primære funktion bruges fuldt ud. om det er lokalt -> internet , eller LAN -> LAN (bridging)

Og ingen benytter hub's mere idag, problemet er nemlig at disse overbelaster netværket da pakker dirigeres ude på alle porte som ingen pc ønsker at se traffik fra. så her arbejdes på en anden protokol i switche og kun trafik til den enkelte pc sendes til den.

Fordi router udstyr også har ap og andre funktioner idag, betyder det ikke at der foregår en dødssynd..

og fordi JEG ikke bruger SMS på min mobil, og kun bruger dens telefoni funktion, bruger jeg stadig en mobils primære funktion.
    Det er dog derfor vi kalder en smartphone noget andet og jeg bruger udtrykket mobiltelefon.. to forskellige begreber og forskellige funktioner.

Redigeret af pendec - 17-Maj-2009 kl. 09:24
    Til top
    Kandersen Se dropdown menu
    Platin medlem
    Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
    Sted: 4653
    Point: 10964
    Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2009 kl. 12:11

Routerens opgave er at diregere trafikken (i de fleste tilfælde den indkommende trafik) til den rette maskine. Men kun den trafik der skal bruges.

Langt de fleste forbrugere køber en router med indbygget hub/switch og bruger den som fordeler, men udover det, så aner de ikke hvordan routeren funger. Som standard er det okay, for de routere jeg kender, de lukker alle porte som standard. Men ved behov for ændringer begynder tingene at blive lidt farlig, hvis man ikke ved hvad man laver.
    Og det er netop det jeg mener med, at folk ved oftest ikke hvad en router er. Men de kan finde ud af at koble et patch kabel i enden af den, så internetforbindelsen virker på maskinerne i LANét.

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu