|
|
Besvar ![]() |
Side <123 |
Forfatter | |||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
Jeg ved ikke hvad du modtager. I mit eget tilfælde bruger jeg kun udstyr jeg kender og forstår, dog lige med undtagelse af selve ADSL modemet. TDC har netop skiftet mit abb. Jeg skal lave være med at komme med den lange forklaring. Men i bund og grund ringede jeg derind, fordi jeg undrede mig over, at jeg betalte 111,- mere om måneden for min 20bit forbindelse, end den koster på deres hjemmeside. Det ændrede TDC ved at lave mit abb. helt om, så jeg pludselig modtog en TDC Duo kasse med ny router osv. JEg ringede derind og spurgte, hvad hulen jeg dog skulle med den, for forbindelsen virker fint med det ADSL modem jeg har (også fra TDC), så jeg så ingen som helst grund til at smide en router på. Jeg har allerede min egen router, så endnu en router, som jeg forøvrigt ikke aner, hvordan er sat op, den vil sandsynligvis blot smadre mit LAN opsat, som er rimelig komplekst, fordi jeg har flere servere på indersiden af mit net, og dermed også fast IP adresse. Så ja, TDC sender åbenbart routere ud til folk. Men manual og information omkring brugen, den havde jeg ret svær ved at finde. Så den vil jeg da ikke umiddelbart anbefale at man bruger. Der er også set eksempler på TDC routere som er låst for ændringer for forbrugerne. Det kan sagtens være korrekt nok, hvis den er sat op til at bridge al trafik. Men hvis det betyder man ikke kan lave ændringer, så kan jeg heller ikke anbefale dette. Hvis du har behov for at komme til din squeezebox udefra, ja så skal/bør du bruge en router, så du har kontrol over trafikken til/fra din box.
1, 2 og 3 er jeg ikke helt sikker på. 4. Det kommer helt an på, hvordan udbyderen har strikket deres net sammen. Umiddelbart mener jeg Fullrate er de mest fleksible, da de mig bekendt overlader alt til forbrugeren. Det er en detalje jeg godt kan li. TDC lukker for porte, (Som jeg dog har forsøgt i flere år at få dem til at fatte ikke hjælper en tøddel). Det er primært port 25 som giver anledning til bekymring, da det betyder man ikke kan sætte en mailserver op, uden at diregere trafikken til TDC´s SMTP server. Som udgangspunkt er det måske godtnok, men det giver nogle problemer, når man benytter en mailserver, der giver features i form af SPAM og antivirus beskyttelse, men som kræver direkte forbindelse for at det virker. 5. Din IP vil som udgangspunkt altid være offentlig. Den er lidt svær at skjule, hvis du overhovedet skal kunne kommunikere med resten af internettet. Så hvis du tror den er skjult, så har du misforstået noget. |
|||
![]() |
|||
jeje ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 568 |
![]() |
||
Her er mine forslag til en "almindelig" køber af bredbånd:
Mobilt bredbånd: Oister. En del af 3 og bruger 3's mobilnet. Undersøg før køb, om der er dækning de steder, det skal bruges. ADSL: Telmore. Ejet af TDC. Bruger TDC-forbindelser. Nogle steder nok mere stabilt end Fullrate. Modem uden router, så man kan bruge sin egen router. Ingen IP-telefoni. Gratis mail: Gmail. Gmail vil nok ikke lukke foreløbigt, så man kan have sin mailadresse længe. Bedre end Hotmail, bl.a. fordi Hotmail kan finde på at smide mails væk fra andre mailsystemer. Bruger man en browser til at læse mails, indsamler Gmail vistnok nogle oplysninger om, hvilke websider, man besøger. Men det kan undgås ved at læse sine mails med et almindeligt mailprogram. |
|||
![]() |
|||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
||
Synes du at der er "sikkert" at opbevare dine personlige oplysninger (mails) på en server i USA? |
|||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|||
![]() |
|||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
||
Er det ikke Netgear WGR614 routeren? Den har jeg fået to gange fra TDC og deres datterselskab Telmore (som man åbenbart er nødt til at skifte til for at få 2 Mbit upload...). Du kan finde en manuel på nettet (jeg har i hvert fald en PDF manual på 172 sider liggende). Jeg bruger ikke selv Netgear routeren, men det er primært fordi jeg, ligesom dig, har specielle behov (i mit tilfælde ting som konfigurering af firewall og QoS med iptables og tc, DNS opsætning i router og PXE server til net boot). Som standard B/G trådløs router tror jeg den er ligeså god som så mange andre i den prisklasse (et par hundrede kroner). |
|||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|||
![]() |
|||
jeje ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 568 |
![]() |
||
Det er vel ikke mere usikkert end så meget andet. Min hovedmailkonto er hos et andet firma i USA, og mine personlige oplysninger er registreret flere steder i USA. Men jeg har ikke lyst til at registrere mig på Facebook, og det er der jo ellers mange, som gør. |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Mit sammenligningsgrundlag vil være en server i dit private hjem. At placere personlige data på servere i USA er dog særligt problematisk fordi USA ikke har en lov til beskyttelse af personlige oplysninger, og fordi NSA udfører en meget systematisk overvågning af internettrafikken, i hvert fald den del som går ind og ud af USA (så gælder deres "fine" forfatning ikke længere). |
|||
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Der er også ulemper ved en server i eget hjem, fx strømforbrug og backup. Det er muligt, at USA's persondatalov er mere lempelig end den danske, men en seriøs virksomhed behandler dem fornuftigt. For at beskytte mine personoplysninger om mit domæne valgte jeg at registrere domænet i USA. I Danmark er det tilsyneladende ikke udbredt at beskytte sine personoplysninger; jeg tror kun jeg fandt et enkelt firma, som tilbød det. Jeg synes, at tilbuddene generelt er bedre og mere varierede i USA, og det er lettere at finde erfaringer om firmaer i USA. Jeg ville gerne være fri for NSA's snagen, men jeg er ikke så bange for dem. |
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
Nope, det er en Sagem router. Har aldrig set den før.
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Er det en ethernet router (sættes efter ADSL modem) eller kombineret ADSL-modem og router? (sidebemærkning: TDCs Speedstream 4100 er faktisk en router, der er sat i bridge mode). |
|||
|
|||
![]() |
|||
clausewitz ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1115 |
![]() |
||
Tak for alt jeres input. Jeg har helt sikkrt lært noget omend når jeg følger debatten bliver helt klar over hvor lidt jeg ved
Den skal udelukkende bruges hjemme. @JesperLund kæresten har ikke noget at frygte |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |