|
|
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |
Vilhelm ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Marts-2009 Sted: København Ø Status: Offline Point: 1508 |
![]() |
Jeg kører Windows 7 og har sat Windows til ugentligt at lave en automatisk sikkerhedskopiering til ekstern usb-baseret harddisk. Ønsker jeg at lave en ekstra sikkerhedskopi, tager det ikke mange sekunder at trykke på knappen "Sikkerhedskopier nu".
Hvis jeg har en vigtig fil (eller flere), kan jeg med Control + Shift + S let gemme den på en usb-nøgle. Det er næsten lige så let som med korte mellemrum at gemme sit aktuelle arbejde på pc'ens harddisk med Control + S. Hvor mange har ikke mistet deres arbejde, fordi de ikke har gjort det til en vane? De filer jeg aktuelt arbejder på, har jeg i en mappe "Aktuelt". Den mappe kan jeg højreklikke på og vælge "Send til" og så kopiere mappen til en Flytbar disk. Det hele kan gøres på mange andre måder. Vigtigt er det at opbevare sikkerhedskopi(er) så de ikke også mistes hvis uheldet er ude. Redigeret af Vilhelm - 12-Oktober-2010 kl. 17:52 |
|
Venlig hilsen, Vilhelm
|
|
![]() |
|
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7981 |
![]() |
Ja det kan gøres på flere måder. De fleste programmer kan sættes til at gemme automatisk med et vist tidsinterval - tilsvarende som den der ctrl+s, som jeg ikke lige kendte.
|
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
![]() |
|
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
Her har du efter min mening en afgørende fejl i tankegangen bag dit setup. Du skal ikke overskrive dine backups hele tiden. Så er du nærmest 100% sikker på at miste data, den dag et eller andet går galt. I stedet for bør du hele tiden lave nye backups og så have en eller anden strategi for at tynde ud i de gamle backups efterhånden. Det vil også give dig mulighed for at gå tilbage og åbne en ældre version af dit projekt, når du ved arbejdsdagens slutning opdager, at du før morgenkaffen kom til at slette hele 3. etage uden at opdage det. Redigeret af Allan Olesen - 12-Oktober-2010 kl. 19:32 |
|
![]() |
|
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7981 |
![]() |
Ja måske. Jeg kunne jo gøre det, at jeg har én backup der tager backup 2 gange om dagen, eller en gang i timen (selvom der er nogen der synes det er for meget).
![]() |
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
Jeg mener stadig at din tankegang omkring backup er helt forkert. Du tænker "øv hvis computeren går ned og så mister jeg en dags arbejde". Prøv at tænke "øv hvis huset brænder ned og jeg mister _alt_". Din idé med løbende at tage "backup" (jeg vil næsten nærmere kalde det en spejling) af de data du specifikt sidder og arbejder med, er egentlig slet ikke så hysterisk som jeg lige gjorde det til, hver halve eller hele time kan du vælge at tage en kopi af din arbejdsmappe, og ikke andet. Det burde kunne gøres uden at belaste systemet synderligt meget (alt efter hvor meget vi taler om). Men derudover har du brug for en separat backup som du nævner, som skal være en fuld backup som du tager med dig ud af huset. Eventuelt, hvis du arbejder hjemmefra, uploader til en netbaseret backup-løsning om natten. Det afhænger naturligvis af dit arbejde hvor problematisk det er, men har du f.eks. med kunder at gøre kan det være en katastrofe at miste sit kundekartotek. Jeg læste faktisk for ikke så forfærdeligt længe siden om én hvis fabrik brændte ned. Forsikringen betalte selvfølgelig en ny fabrik, men med fabrikken røg _al_ information om kunder og leverandører, og nok så vigtigt alle tegninger og skitser over de produkter der blev produceret.
Derfor fastholder jeg, at HVIS dit arbejde er af en karakter der gør at det vil være et stort problem at miste selv rimeligt små mængder data, i hvert fald så stort et problem at du rent faktisk har tænkt dig at gøre noget for at "forsikre" dig imod det, så er det de store uheld du skal forsikre dig imod, ikke de små. Det ene behøver naturligvis ikke udelukke det andet. Men nu spurgte du hvad der var "det rigtige" at gøre, og det vil jeg påstå er en backup om dagen, og at få backup'en ud af huset.
|
|
![]() |
|
![]() |
Jo altså, nu er jeg jo lidt grøn udi faget backup. Så jeg prøver at forstå det I siger og hvorfor I siger det. Ud fra det der er sagt har jeg her til morgen har jeg ændret intervallet for backup (spejling) af "arbejdspartitionen" (der også indeholder private data), til 4 timer (kunne måske godt være 1 eller 2 timer) og for den partition, der bl.a. indeholder e-mail, til 2 timer. Derudover overvejer jeg at lave en backup (spejling) nummer 2, der kører en gang hver 2. eller 3. dag.
Man må overveje hvad er det man forsikrer sig imod. Er det at lejligheden brænder, eller er det at miste 3 timers eller 1 dags arbejde pga. at programmet eller computeren crasher, eller at miste nogle e-mails fordi e-mail programmet laver noget mærkeligt så nogle e-mails mistes. Det jeg arbejder på er de sidste tilfælde - ikke at lejligheden brænder. Og det mener jeg også er rigtigt. At man så også burde forsikre sig mod at lejligheden brænder er jo rigtigt nok. Eller at computeren crasher eller bliver stjålet mens jeg er på rejse - og i den tid ikke har haft forbindelse med min eksterne harddisk (med mindre jeg tager den med på rejse - hvilket måske og måske ikke ville være smart - den kunne så være enten på kontoret eller på hotelværelset). Disse tilfælde kunne jeg evt. klare ved at lave en backup (spejling) på firmaets ftp-server i Lithauen, eller spørge min chef pænt om jeg kan få en ftp-server enten i Norge, Sverige eller Lithauen specielt til formålet (inkluderet mine private data). Da det som regel er mig der ligger inde med de fleste af projektdataene + det løse, burde han være interesseret i en sådan løsning, hvor jeg så får en ekstern kopi af mine private data også, som en bonus.
|
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
quarkir ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 07-August-2006 Sted: København, DK Status: Offline Point: 1583 |
![]() |
Jeg går ud fra at det program du arbejder med, gemmer ændringer med faste intervaller eller at du selv gør det ? En lille guldklump i IBMs enorme software univers, er dette: http://www-01.ibm.com/software/tivoli/products/storage-mgr-fastback/ Se bort fra serverdelen, du skal blot installere det lokalt på din bærbare og konfigurere det. Det kan sættes til at tage løbende kopier af de filer/biblioteker du angiver og gemmer så mange versioner du ønsker. Det giver på samme tid versionsstyring og backup. Dertil sætter du den til at tage backup til enten din USB disk eller et NAS drev, hvilket den vil gå i gang med, når den kan få fat i dem. Det betyder at hvis du ikke er hjemme, sker der ikke noget, men så snart du er på dit hjemmenet, går backup'en i gang. Største udfordring er om det kan købes i 1 stk pakninger.... ![]() |
|
mvh
Jesper \ The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams |
|
![]() |
|
![]() |
Det program jeg har hedder GoodSync og er et ret godt program synes jeg. Jeg har ikke tænkt mig at skifte umiddelbart i hvert fald. Det kan konfigureres til at lave automatisk backup med bestemte intervaller af forskellig art. Det kan også konfigureres til at gemme et vist antal tidligere versioner (hvilket jeg ikke har sat den til), og det kan så slettes efter et vist antal dage, kan man også sætte den til. Det kan også sættes til kun at analysere eller både analysere og synkronisere automatisk - og man kan vælge at den kun kopierer og/eller overskriver filer der er nye eller ændrede siden sidst.
|
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
quarkir ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 07-August-2006 Sted: København, DK Status: Offline Point: 1583 |
![]() |
Ja, det er et glimrende program. Fidusen ved IBM FastBack er at det konstant holder øje med filsystem og sekundet efter du har gemt en fil, laver den en backup af den, hvilket jo var hvad du efterlyste fra start ? Og belastningen er minimal, da programmet ikke behøver at lave nogen analyse, men blot laver en backup af den ændrede fil. Hurtigt og effektivt. ![]() |
|
mvh
Jesper \ The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams |
|
![]() |
|
![]() |
GoodSync kan også indstilles til at lave backup'en ved filændring. Men den kan ikke synkronisere uden at analysere. Men det er måske også meget godt - selvom når man automatiserer det, er analysen måske ligemeget. Men analysen giver jo mulighed for at melde om "fejl" - altså f.eks. filer som programmet tror det måske ikke skal kopiere.
Det var jo også en mulighed - at jeg sætter den til at synkronisere ved filændring + have en anden der kun gør det hver anden dag eller lignende, for at have mulighed for at gå tilbage. Der er mange muligheder, men jeg vil helst have det så simpelt som muligt og jeg vil have det sådan at jeg til enhver tid kan tælle filer i original og kopi, for at se om de er identiske, (hvilket jeg selvfølgelig ikke kan gøre "til hver en tid" med de kopier der kører sjældnere, men det er jo så også underordnet).
|
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
![]() |
Hvis du kører med versioner af dine backup filer, er det ikke muligt at tælle filer for at sammenligne (hvilket heller ikke burde være nødvendigt), med mindre du laver et helt bibliotek for hver version og det er et voldsomt spild af plads. Hvis du er nødt til at tælle filer for at kontrollere din backup, bør du skifte backupsoftware hurtigst muligt, den skal som minimum selv give besked om fejl og problemer !! |
|
mvh
|
![]() |
|
![]() |
Nej, nej - det var mest i starten jeg talte filer for at se om tingene kørte rigtigt. Nu ville jeg bare gøre det af og til, bare for at se hvordan det står til.
Hele biblioteker til versionskopi, spild af plads? Ja måske, men hvis der er plads nok så hvorfor ikke. Og sådan som jeg forestiller mig at lave versionskopi, må jeg gøre det på den måde. Altså én kopi der kører et par gange om dagen og én anden der kører hver 2. eller 3. dag. - f.eks. Det er jo ikke versionskopi i den forstand I snakker om, men det er en metode jeg kan forstå og finde ud af at bruge.
|
|
Thorvald. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |