recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skal alt klares via nettet i fremtiden?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSkal alt klares via nettet i fremtiden?

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8645
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

lunddal:
Når jeg køber ting i dag, så køber jeg jo ikke bare ting, som lette at bruge i dag, men også på en overkommelig måde i hjemmet i fremtiden

Så forstår jeg ikke meningen med denne tråd.

Hvad er det du vil opnå? Står du og skal lave netværk?

Og det med netadgang som trådløst, skal altså være nemt.
- Det har nok lange udsigter før jeg kaster mig i lag med større netudbygning, før fremtiden byder på en mere enkel måde, end hvad har prøvet med to pc´er.

Trådløst er nemt - specielt hvis du allerede har en trådløs router fra internetudbyderen. Så skal nye enheder bare kende netværksnavn og kode.

Har du kun modem, skal du have en switch/hub, så du får det antal stik du skal bruge og/eller en trådløs base til trådløse enheder.

Visse trådløse baser har også ekstra udgange til kablet udstyr.

Dit eksempel med bærbare telefoner, er lidt langt ude

Bemærk smiley

Men der er lidt i det. Du har et problem i dag med at få flere ting på netværket, og derfor mener du også at det bliver et problem i fremtiden. Men ting udvikler sig og bliver mere og mere plug and play.

Redigeret af lunddal - 17-Oktober-2008 kl. 16:27
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 16:33

Så jo, jeg vil foretrække usb fremfor ekstra opkobling

Prøv du lige at tænk på alt det bøvl du havde før USB nøgle og uden internet opdateringer, så skulle du have maskinen ned i butikken, eller købe opdateringer på CDrom osv..

Og så er usb nøglen jo ikke en fremtidssikring, den bliver igen udskiftet om nogle år med nyere og smartere teknologier..

Du skal se fremad, så læg de kabler, og sæt en Wireless router op.. Kan du ikke selv, så betal dig fra det, hvis du ikke forstår teknologien..
Vi med bil som ikke forstår bilen til andet end at køre, går til dyre mekanikere! sån er det bare.

og selv på 1 værelse kan et netværkskabel da ikke fylde mere end en strømfordeler boks i kanten, så hvad er præcis kabel problematikken?
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Så jo, jeg vil foretrække usb fremfor ekstra opkobling
Prøv du lige at tænk på alt det bøvl du havde før USB nøgle og uden internet opdateringer, så skulle du have maskinen ned i butikken, eller købe opdateringer på CDrom osv..Og så er usb nøglen jo ikke en fremtidssikring, den bliver igen udskiftet om nogle år med nyere og smartere teknologier.. Du skal se fremad, så læg de kabler, og sæt en Wireless router op.. Kan du ikke selv, så betal dig fra det, hvis du ikke forstår teknologien..Vi med bil som ikke forstår bilen til andet end at køre, går til dyre mekanikere! sån er det bare.og selv på 1 værelse kan et netværkskabel da ikke fylde mere end en strømfordeler boks i kanten, så hvad er præcis kabel problematikken?

Lille problem for nogle - med pc og fremtidige køb af Blu-ray med netforbindelse til hele familien.
I mit tilfælde en lille lejlighed.
Men eksemplerne har været mange i dette forum
- så vi skal måske lade det være ved det     

Redigeret af T-teknik - 17-Oktober-2008 kl. 16:53
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 17:49

T-teknik - Jeg tror desværre, det er fordi du ikke helt kender så meget til det. Rent faktisk er det uhyre nemt at få forskelligt udstyr på nettet, ikke mindst computere, der stortset klare det hele af sig selv, når blot de har den rette hardware i enden af kablet. Og med rette hardware skal man slet ikke tænke i så store teniske baner. En standard router klare det meste af sig selv, plus at du derved har dit eget lille lokale net, som du fuld ud råder over, med eet enkelt kabel ud til det store internet.

Det ER simpelt og det ER nemt. Og så er det faktisk også ganske billigt.

Et trådløst net er en smule mere vanskeligt, men stadigvæk nemt. Der er nogle parametre som spiller ind, som virkelig kan drille, men det grundlæggende er nemt nok.

Man skal bare lige se fidusen en enkelt gang, så kan man bygge lokale net med bind for øjnene fremover.

Til top
--
--

Bruger er stoppet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 19:56
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

T-teknik - Jeg tror desværre, det er fordi du ikke helt kender så meget til det. Rent faktisk er det uhyre nemt at få forskelligt udstyr på nettet, ikke mindst computere, der stortset klare det hele af sig selv, når blot de har den rette hardware i enden af kablet. Og med rette hardware skal man slet ikke tænke i så store teniske baner. En standard router klare det meste af sig selv, plus at du derved har dit eget lille lokale net, som du fuld ud råder over, med eet enkelt kabel ud til det store internet.

Det ER simpelt og det ER nemt. Og så er det faktisk også ganske billigt.

Et trådløst net er en smule mere vanskeligt, men stadigvæk nemt. Der er nogle parametre som spiller ind, som virkelig kan drille, men det grundlæggende er nemt nok.

Man skal bare lige se fidusen en enkelt gang, så kan man bygge lokale net med bind for øjnene fremover.

En større udbygning af internet i forbindelse med f.eks. Bluray og andet, er nok sagen.
Men desværre erfaring er ikke stor.
Hvis man så ikke havde hotline ved diverse tekniske udbydere som f.eks. Dansk Kabel TV som fraråder udbygning,
så var det ingen problem.

Men alt skal fungere med udbyder af enhver art sammen med personlig ønske.

På sigt må jeg se, hvad løsningen bliver.

Redigeret af T-teknik - 17-Oktober-2008 kl. 20:06
Til top
--
--

Bruger er stoppet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 20:04
Som tilføjelse, den software opdatering som ses på mit Sony fladskærmstv, er vel også noget skal sendes via internet?
Skærmen fungerer jo - og den menuting findes sikkert på andre tv?
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 20:52

En større udbygning af internet i forbindelse med f.eks. Bluray og andet, er nok sagen.
Men desværre erfaring er ikke stor.

At købe en Linksys router og sætte efter dit kabelmodem er vel ikke en større operation? Derefter bør alle maskiner kunne få adgang til internettet via en af LAN portene.

Hvis man så ikke havde hotline ved diverse tekniske udbydere som f.eks. Dansk Kabel TV som fraråder udbygning, så var det ingen problem.

Det virker lettere besynderligt at din internetudbyder direkte (?) fraråder brugen af en router, eftersom de fleste husstande i dag har mere end en dims som skal på internettet (jeg har 4-5 stykker til en person). Hvis det virker som Webspeed (Yousee) får du en DHCP-tildelt IP offentlig adresse, som enten kan bruges til en computer eller en router. Den eneste komplikation som jeg kan se er at kabelmodemet muligvis er bundet til MAC adressen på din computer, men så skal du blot clone computerens MAC adresse på routeren. Det står i router manualen hvordan man gør. Kabelmodemet aner ikke om det taler med en computer eller en router (som i virkeligheden også er en computer).

Hvis dit kabelmodem uddeler private IP adresser (10.x.x.x eller 192.168.x.x), kan det være lidt mere tricky, men jeg tvivler på at det er tilfældet. Du kan hurtigt checke med en "ipconfig /all" fra en CMD prompt på din computer.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
broeman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Januar-2008
Sted: Denmark
Point: 291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2008 kl. 09:40
Nu vil jeg tage DKTVs udtalelser med et gram salt. Da jeg arbejdede i TDC Kabel TV for nogle år siden var de ikke ligefrem vores kvalitetsteknikere (det er et firma ejet af YouSee og de deler teknikere til opgaver). Der er selvf. undtagelser, jeg vil ikke hænge dem alle ud.

DKTV kan selvf. levere dig med ekstra IP-adresser og du kan betale ved kasse 1, eller du sætter selv en router (trådløs eller ej) på, og du får alle de interne IP-adresser du vil have. Routeren finder selv ud af hvornår hvilken computer el. lign. skal bruge den fælles IP-adresse til udbyderen, samt at du får alle de ekstra muligheder, som jeg nævnte tidligere.
Samsung LE40M86BDX
Onkyo TX-SR606, Jamo Elegance 08, Harbosound HP109
Sony Playstation 3/40, 250GB
Triax HD409VA (m/Boxer)
XMBCUbuntu HTPC
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu