|
Skal jeg anskaffe et nyt lydkort og hvilken? |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||||||||
TBC1 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2037 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||
Hvis(!) du bruger ægte bitstream i forvejen, så vil, ja kan der slet ikke komme knitren i dine højtalere der "skyldes processering af andre ting i medie maskinen" (med mindre den er så langsom at den går ned med 100% CPU brug, hvilket i hvertfald ikke skyldes et bitstreamet lydsignal og snarere ville medføre egentligt udfald). ...Jævnfør hvad bitstream i realiteten indebærer! ...Så en sådan knitren lyder mere som en driverfejl (defekt/afbrudt/eller på anden vis forstyrret bitstream) eller en løs forbindelse som MCCenterfreak siger, hvis der da ellers overhovedet benyttes ægte bitstreaming? Faktisk lyder det mest af alt som et problem i forbindelse med analog lydoverførsel imellem lydkort og forstærker eller som et fejlagtigt processeret signal, altså hvor der ikke reelt er tale om en ægte bitstream, men om et processeret signal.
Hvis det er en løs forbindelse, løser det ikke nødvendigvis problemet. Hvis det er en driver fejl kan det meget vel løse problemet da du jo netop kommer til at installere nye drivere til den nye hardware (der måske virker bedre end dem du har aktuelt), men hvis "driver/processeringsfejlen" er i f.eks dit afspillerprogram, løser det ikke nødvendigvis noget. [/QUOTE]
I så fald orienterer du dig imod et af de helt store Nvidia kort som f.eks et Nvidia 580 eller større (afhængigt af hvilket spil vi taler om, for nogle kræver mere af processoren end andre). Jeg peger på Nvidia fordi vi taler HTPC og video, hvor ved Nvidia CUVID og PureVideo teknologien går hen og bliver bliver relevant. Du kan i forbindelse med spillekonsoltanken også gå mere på kompromis og købe det største passivt kølede Nvidia kort du kan få fingerne i, men det vil ofte blive flaskehalsen i mange 3D spil. Men i forbindelse med opgradering af grafikkort vil du rent faktisk potentielt kunne opnå en billedkvalitetsforbedring, hvis du f.eks. ikke aktuelt har hardware der understøtter Nvidia teknologierne, og efter opgraderingen benytter afspiller software der fuldt ud benytter sig af teknologierne. Hvad angår lyden ...Den skal bare bitstreame, så kan den ikke blive hverken værre eller bedre, sålænge den altså ellers bare reelt bitstreames og bitstreames korrekt og ikke proceseres.
Så pas på at det i virkeligheden ikke er dig der kommer til at sige "økseskaft" når andre som f.eks. McCenter freak bare siger goddag.
Redigeret af TBC1 - 27-Februar-2012 kl. 18:40 |
||||||||
![]() |
||||||||
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2876 |
|||||||
Nu er han altså ikke den første som oplever problemer med dårlig onboard lyd på en i3.
|
||||||||
.....
|
||||||||
![]() |
||||||||
TBC1 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2037 |
|||||||
Sikkert ikke. Pointen var blot at formidlingen af lyden i en bitstream ikke forstyrres eller kompromiteres af "processering af andre ting i medie maskinen", sålænge der er processorkraft til overs til at afvikle det hele uden overflow i systemet. Fejlen kan derimod langt bedre forklares ved at der enten foregår en fejlbehæftet processering der ikke burde være på tale (altså det ikke er de originale data der streames), eller der er en decideret fejl et sted i systemet som kompromiterer bitstreamen på den ene eller anden vis. Det kan så være alt fra spændingsforstyrrelser og kabler på den ene side, over hardware til drivere og software mv på den anden. Men en ellers intakt og uberørt bitstream tager ikke i sig selv skade af andre aktive processer på computeren, sålænge den ellers afvikles i et system uden overflow, hvilket var pointen i den forbindelse.
|
||||||||
![]() |
||||||||
Hessi ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
|||||||
Puha lang dag på arbejde... Kom endelig hjem kl. 20:30 og fik sent aftensmad kl. 20:40. Så er der ladet op til en god omgang posts og netsurfing. ![]() Og jeg vil da selvfølgelig lige starte med at undskylde for min uhensigtsmæssig opførsel sent i nat. Beklager endnu engang. ![]() Når det så er sagt....
Når jeg skriver jeg bitstreamer så er det fordi jeg... bitstreamer. ![]() PowerDVD, står til at videregive signalet (både video og audio) ubehandlet, og intel onboard grafikchip (på CPU'en, driveren) står også til ikke at behandle video source billeder. Der står DTS-HD og TrueHD på receiveren og signalet bliver naturligvis overført digitalt. Windows audio control -tingest (den nede ved uret) er sat til at lyden skal outputtes igennem HDMI og i 24bit, 192 Khz. (Måske er det derfor?) Jeg har faktisk ikke lagt mærke til knitren i film, men i musik er der meget ofte knitren og det er 16 bit flac filer der bliver afspillet gennem Winamp og Windows Media Center (WMP med andre ord). CPU'en har aldrig været over 55% belastning da jeg simpelthen ikke laver det vilde med min medie center. Der bliver set blu-ray film (ikke MKV'er) og der bliver hørt musik (flac-filer). Alle film er enten nogen jeg selv har på blu-ray eller også nogen jeg lejer i blockbuster (ligger én over på den anden side af gaden ![]() Og ja, den viden jeg selv har indsamlet over årene siger mig også at et digitalt signal enten skal falde ud eller bare virke. Det kan hverken blive bedre eller værre kvalitetsmæssigt. Hvis sådan et signal bliver forstyrret tilstrækkelig vil man opdage pixeleringer eller "glitches" i lyden. Og jeg oplever hverken det ene eller det andet. Men knitren, ligesom vinylplader, er der ofte... og nej det er ikke en af de sange hvor det er meningen. Det kommer som regel når der er en del bas eller slagtromme starter. Men jeg kommer i tvivl fordi man hører så mange folk nævne at alt, inkl. lyden er blevet så og så meget bedre fordi man har skiftet et eller andet ud. Som regel lydkort eller grafikkort eller kabler.
Jeg vil selvfølgelig kigge på forbindelsen, men i skrivende stund står alt frit fremme og er næsten lige sat til (igen) så der burde ikke være dårlige forbindelser med mindre det er defektheder eller dårlige termineringer. Hvorfor jeg ikke lige selv har tænkt på drivere fatter jeg ikke. I nogle år lavede jeg faktisk ikke andet end at overclocke, flashe, vandkøle, hardmodde og tweake mit hardware og software så jeg kunne score max. i 3DMark (oy oy oy, de tider ![]()
Det lyder netop som et problem der oftest opstår ved analogt lydoverførsel, men jeg vil med 99%'s sikkerhed udelukke dette. Den sidste procent går på at jeg ikke ved om lyden bliver konverteret frem og tilbage et eller andet sted internt i elektronikken. Alt bliver overført digitalt med et HDMI-kabel. Til gengæld kunne jeg også mistænke dette kabel for at være kilden. Det er et billigt HDMI 1.3a kabel på 2 meter. Tror det kostede 80 kr. (gav dog 25 kr. med special-friend-price ![]()
Vil selvfølgelig prøve geninstallering og nye drivere, samt tjekke forbindelser inden jeg gør noget andet.
Her bliver jeg lige nødt til at lave et venligt opråb. GTX580 er på ingen måde det bedste køb for mig. CPU'en er slet ikke hurtig nok til at fodre den med data, så jeg vil på intet tidspunkt kunne udnytte den fuldt ud (til spil). Med lidt held kan jeg måske udnytte en GTX560'er (dog er også det nok usandsynligt). Spillene jeg tænker på er sådan noget som FIFA (fodbold), NBA (basket), NHL (hockey), NFL (amerikansk fodbold), Need For Speed (racerspil) og andre lignende konsol-agtige spil (Street Fighter). Det vigtige er at det skal gerne være i 1920x1080 opløsning og med en smule eye-candy.
Det skal helt klart være passivt, og ja det kan blive en flaskehals da nogle kort er down-clocked for at holde sig kølige. Så handler det jo bare om at finde et med standard clock hastigheder, og sørge for ordentlig air-flow i kabinettet. ![]()
Ja, et boost i billedkval ville ikke være ringe, selvom jeg er pænt tilfreds med det nu. ![]()
Ro på, mener bestemt ikke det er tilfældet, selvom min ringe måde at reagere på. ![]() Indtil videre har vi snævret det ind til følgende... Driverfejl Dårlige forbindelser Mærkværdige eller fejlagtig driver-indstillinger Dårlig kabel Sidste, men højest usandsynlig grund, forstyrrelser i elektronikken Jeg vil som sagt prøve at se om ikke det skulle være en af de første 4 først. Ellers må jeg jo lede videre med hjælp fra de kompatente recordere medlemmere.
![]() Redigeret af Hessi - 27-Februar-2012 kl. 23:21 |
||||||||
![]() |
||||||||
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2876 |
|||||||
Jeg har fremhævet noget i overstående. Jeg har set flere bøvle med et i3 setup og lyd problemer, og intet andet end en ny bundkort hjalp (hvis man lige set bort fra et andet grafik med indbygget lyd eller et nyt lydkort). Jeg forstår ikke hvad du forsøger at fortælle! Med den ene hånd siger du faktisk at der ikke er noget galt med hans setup, og med den anden at det kan der nu godt være. Hvad mener du faktisk at han bør gøre for at afhjælpe problemet - Det ville være et godt bidrag. Jeg kan så fortælle dig at jeg faktisk kan høre forskel på om jeg bruger mit onboard i core lyd eller en HD6670 eller en GT430 til bitstreaming.
Digital lyd er ikke bare 0/1, men det er en anden tråd. Redigeret af Notfast - 27-Februar-2012 kl. 23:03 |
||||||||
.....
|
||||||||
![]() |
||||||||
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
|||||||
Jo digital lyd er kun 0/1, det er bare et spørgsmål om hvad der bliver sendt og hvordan det oversættes, altså encoder/decoder. Har man en dårlig decoder/lydkort, så lyder det som lort, men det ændrer ikke ved at der ikke burde være knitrelyde i en digital overførsel. Med frygt for at jeg igen bliver OVERFALDET TOTALT, FORDI JEG ER EN SPADE, AF EN MAND DER ER MEGET TRÆT, OG ER SUR OVER SIT BUDGETUNDERSKUD, vil jeg sige: check dine drivere til lydkortet. P.S. jeg går ud fra at du har forbundet vi HDMI eller anden digital forbindelse. Analog er selvfølgelig ikke relevant
|
||||||||
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
||||||||
![]() |
||||||||
|||||||
se DET var en helt afgørende og central oplysning! ![]() Det er jo kun når du ser film at du reelt bitstreamer det originale materiales bitstream! Når du hører musik som beskrevet er det dit lydkortet der dekoder, processerer og upsampler mv. I det tilfælde er der slet ikke tale om transperant bitstream af det originale materiale, men om at lydkortet selv skaber den lyd og digitale stream der afspilles af din forstærker. Og i det tilfælde bliver lydkortets kvalitet således altafgørende for den kvalitet man opnår. Og når lydkortet genererer lort, i og med sin processering, er det stinkende lort naturligvis også med i den digitale stream der efterfølgende sendes til din forstærker. Så er problemet, som jeg nu kan forstå det, jo slet ikke at finde i forbindelse med fokuset på transperant bitstream i forbindelse med film, som jeg ellers troede det handlede om, men der i mod et problem i forbindelse med den musik du afspiller, hvor lydkortet jo pludseligt reelt har fået en aktiv rolle at spille. Og så er løsningen helt klart og naturligvis et nyt og ikke mindst et ORDENTLIGT lydkort, i stedet for det ubrugelige indbyggede ![]() ...Indbyggede lydkort kan man i min verden kun seriøst og med selvrespekt bruge i forbindelse med transperant bitstreaming (også når lydkortet ellers virker uden direkte fejl). Alt andet er imho useriøst. Hvis man vil have ordentlig kvalitet på sin musik bruger man naturligvis et ordentligt lydkort til det, lige som man bruger et ordentligt grafikkort til ordentlig 3D spil og tv/videokvalitet. Selv har jeg f.eks en dedikeret kombineret DA converter og Head-fi AMP (en Yulong D100), på den computer jeg sidder ved nu, i forbindelse med at høre ordentlig musik i mine AKG K701 høretelefoner fra den. (Jeg har endnu ikke haft råd til sennheiser 800, som er de eneste høretelefoner der slår dem i forbindelse med den type lyd jeg fortrækker). Sådan en DA løsning vil jeg ikke anbefale i dit tilfælde, hvor det vigtigste jo må være at du kan bitstreame HD formaterne fra Blu-ray. På min HTPC inde i stuen bitstreamer jeg selv via et Auzentech X-Fi HomeTheater HD, og lydkortet kan da for den sags skyld også, med nogen velvilje og rimelighed, benyttes til musik hvis det skal være, sammenlignet med det indbyggede ![]() Men jeg må tilstå at jeg ikke har ikke har fulgt med i markedet siden jeg købte dette kort, der den gang var en bydende nødvendighed i forbindelse med overhovedet at kunne bitstreame HD formater (Auzentech kortet var den gang det første og det eneste kort der kunne det og havde HDMI), Så jeg ved ikke hvad det er der er hot i dag, og hvad der i dag er bedst på markedet til at håndtere musik, samtidig med at det også kan bitstreame HD lydformaterne. Så der må du vente på andres input, eller selv i gang med at læse reviews.
Jeg håber at ovenstående har gjort det mere klart, hvordan det kunne hænge samme at jeg måske kom til at lyde tvetydige i nogles ører, hvis man ikke hørte hvad jeg fortalte, på basis af de differentieringer jeg benævnte og gjorde mig. Det er væsentligt at differentiere imellem en transperant formidlet bitstream og så processeret lyd. Det var også derfor jeg tidligere var i tvivl om han, med sådan en fejl, overhovedet bitstreamede og jeg derfor talte om at der kunne være tale om at han i realiteten slet ikke bitstreamede, men at der måske snarere var tale om proccesseret lyd (hvilket så viser sig at være tilfældet i forbindelse med problemet). Og så giver det pludselig god mening! Der er som sagt stor forskel på om man ser film (transperant bitstream) eller lytter til musik (processeret lyd)
Redigeret af TBC1 - 28-Februar-2012 kl. 02:34 |
||||||||
![]() |
||||||||
Patriarken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2005 Sted: Parts Unknown Status: Offline Point: 2872 |
|||||||
Hvis du bruger exclusive mode i Windows 7 / Vista RESAMPLES der ikke hvis lydkortet/hdmi er sat til at køre med med Samplerates 44100/48000/96000khz og hvis du disabler enhancements. Sådan er det. Det kaldes WASAPI exclusive mode og kan sidestilles med ASIO som bruges i professionelle miljøer. (Denne lidt forældede artikel beskriver det hele) Hvis du bruger en DAC skal denne også have exclusive mode....Ellers resampler denne også. Den eneste forvrængning der kan komme på bitstream lyd via toslink/coax/hdmi antaget ovenstående, er Jitter, hvilket langt hen af vejen er teoretisk. Hvis dit kabel er nogenlunde(helst Toslink) så er Jitter normalt ikke noget problem whatsoever. Hvad du introducerer med diverse forkert opsatte codecs og forkert indstillede lydkort MV kan skabe problemer og gør det i Hessis tilfælde. Det hjælper altså ikke at købe en DAC eller et andet lydkort hvis man også indstiller disse forkert. Der nævnes at der kan være problemer med hvisse intel chipset, hvilket giver mening i min optik, dersom specielt HDMI drivere mv tit patches af den ene eller den anden årsag. Redigeret af Patriarken - 28-Februar-2012 kl. 07:18 |
||||||||
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time! |
||||||||
![]() |
||||||||
|||||||
Så giver du mig jo faktisk ret ![]() Bare fordi at lyden er digital 0/1, så kan der faktisk godt ske´noget forkert. Lyden bliver jo (som dig sikkert også bekendet) behandlet digitalt inde i computeren. |
||||||||
.....
|
||||||||
![]() |
||||||||
|||||||
Ikke hvis der formidles en original transperant bitstream fra en DVD/BD i forhold til at der afspilles musik på et forkert indstillet lydkort (jævnfør patriarkens indæg). Det er de differentieringer der der væsentlig at gøre sig. Ellers bliver alle ved at tale forbi alle.
Redigeret af TBC1 - 28-Februar-2012 kl. 12:06 |
||||||||
![]() |
||||||||
|||||||
Nemlig, hvis og hvis. Intel har haft store problemmer med udføre korrekt bitstream (og video), og deres driver til windows har været fejlbehæftet. Det er ikke udkendt at de nye i core lyder forkert selvom at alle indstillinger (som brugeren kan udføre) er sat korrekt. Af samme grund bruger jeg ikke lyden fra min i3 530 - Den kommer bare aldrig op og "ringe" som jeg få en Gt430 til at gøre - uden bøvl med at finde den bedste driver. Løsningen for andre har været bedre hardware (eller nyt bundkort til den i core). Edit: Det skal dog siges at min i3 530 ikke gøre noget direkte forkert - ingen udfald eller knas, men der er bare en tæppe over lyden i forhold til f.eks. en gt430 (hvertfald på mit setup). Redigeret af Notfast - 28-Februar-2012 kl. 13:42 |
||||||||
.....
|
||||||||
![]() |
||||||||
Hessi ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
|||||||
Beklager sproget, men er det ikke total ondsvagt ikke at frygte at blive overfaldet igen når du skriver at jeg er en "SPADE AF EN MAND" og derefter begynder at udtale dig om min økonomi og budgettering når du af gode grunde intet aner om det!? Kald mig smålig men det kan sgu godt pis mig lidt af, specielt når jeg har indset min mindre heldige opførsel og undskyldt for den flere gange. Og så lige for at vende den om... Du kunne jo vælge at starte med at læse hvad jeg skriver og så du ikke skriver sådan noget....
I en Core i3 opsætning med H57 chipsæt er det en kombination af norbroen og CPU'en der tager sig af lyden. Du har fuldstændig ret i at moderne CPU'er yder umanérlig godt, men hvornår nævner jeg at lyden bringer CPU'en i knæ eller at lyden gør at CPU'en bliver flaskehals (to måder at skrive det samme på fordi - "lyd bliver aldrig en flaskehals i moderne CPU'er" - giver ingen mening). Desuden valgte jeg ovenstående specifikationer for at kunne bitstreame HD-lydformater sammen med fullHD billede uden ydelsesbøvl og uden ekstra hardware. Jeg VED der er rigelig juice. Grunden til jeg nævner at jeg ikke vil have at CPU'en skulle blive flaskehalsen i mit setup er at jeg alligevel skulle have mig et grafikkort til noget spilleri og det kort skulle ikke blive for godt i forhold til resten af systemet. Altså så grafikkortet ville blive udnyttet 80 - 95% og ikke blot 50% fordi CPU'en ikke kan følge med. Derefter kunne du læse videre og lægge 2 og 2 sammen for at kunne regne ud at når jeg skriver jeg ikke vil miste bitstreaming, ja så er det nok over HDMI at signalet bliver overført, og selvfølgelig digitalt. Kender du andre digitale medier der kan overføre HD-lydformater og fullHD som bitstream (altså ren uberørt data)? Jeg har i hvert fald ikke hørt om noget.
Håber ikke du tager noget af det personligt... syntes bare det var mærkeligt at starte med at små-svine mig til og ikke forvente stor sandsynlighed for at den bliver vendt om. Nu prøvede jeg bare at gå efter bolden i stedet for manden, håber det lykkedes. Redigeret af Hessi - 28-Februar-2012 kl. 19:56 |
||||||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |