recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skal jeg anskaffe et nyt lydkort og hvilken?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skal jeg anskaffe et nyt lydkort og hvilken?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2012 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

se DET var en helt afgørende og central oplysning! Lamp

Det er jo kun når du ser film at du reelt bitstreamer det originale materiales bitstream! Når du hører musik som beskrevet er det dit lydkortet der dekoder, processerer og upsampler mv.
Er du sikker på det? Signalet bliver jo ikke konverteret til et analogt signal, da det stadig overføres igennem HDMI.

Du ved det med garanti bedre end jeg, da min viden bliver begrænset hér, men når filen (16 bit, 44.1 Khz. FLAC-fil) indholder digital data så bliver der vel ikke pillet ved dataen? Med mindre min indstilling i windows (192 Khz., 24 bit) overtager "suverænitet" og upsampler alligevel (kunne jeg godt komme til at tro, nu hvor jeg tænker mig om)?

I det tilfælde er der slet ikke tale om transperant bitstream af det originale materiale, men om at lydkortet selv skaber den lyd og digitale stream der afspilles af din forstærker. Og i det tilfælde bliver lydkortets kvalitet således altafgørende for den kvalitet man opnår. Og når lydkortet genererer lort, i og med sin processering, er det stinkende lort naturligvis også med i den digitale stream der efterfølgende sendes til din forstærker.
Igen kommer det vel an på indstillingen i den der windows audio tingest (192 Khz., 24 bit)? Jeg troede/tror at den outputter op til 24 bit, 192 khz.? Eller skal det forstås som en fast output på 24 bit, 192 khz. hvortil alt under bliver upsamplet? Smile

Selv har jeg f.eks en dedikeret kombineret DA converter og Head-fi AMP (en Yulong D100), på den computer jeg sidder ved nu, i forbindelse med at høre ordentlig musik i mine AKG K701 høretelefoner fra den. (Jeg har endnu ikke haft råd til sennheiser 800, som er de eneste høretelefoner der slår dem i forbindelse med den type lyd jeg fortrækker). Sådan en DA løsning vil jeg ikke anbefale i dit tilfælde, hvor det vigtigste jo må være at du kan bitstreame HD formaterne fra Blu-ray. På min HTPC inde i stuen bitstreamer jeg selv via et Auzentech X-Fi HomeTheater HD, og lydkortet kan da for den sags skyld også, med nogen velvilje og rimelighed, benyttes til musik hvis det skal være, sammenlignet med det indbyggede Dead der sidder i mit bundkort i forvejen.

Men jeg må tilstå at jeg ikke har ikke har fulgt med i markedet siden jeg købte dette kort, der den gang var en bydende nødvendighed i forbindelse med overhovedet at kunne bitstreame HD formater (Auzentech kortet var den gang det første og det eneste kort der kunne det og havde HDMI), Så jeg ved ikke hvad det er der er hot i dag, og hvad der i dag er bedst på markedet til at håndtere musik, samtidig med at det også kan bitstreame HD lydformaterne. Så der må du vente på andres input, eller selv i gang med at læse reviews.
Det vigtigste er at sende det digitale lydsignalet fuldstændig (eller så vidt muligt) uberørt til min receiver, helt uden konvertering, upsampling eller lignende, uanset om det er musik eller film. Altså sende streamen som den er.

Auzentech kortet skulle være det lækreste kort (der kan bitstreame) til både film og musik (lydmæssigt), af hvad jeg har læst mig til. Og jeg fulgte også kun med dengang helt indtil der dukkede de første chipsæt op der understøttede bitstreaming, for ville gerne undgå et ekstra kort. Dengang var det ASUS HDAV1.3, Auzentech X-Fi HomeTheater HD, Intel H55 chipsæt og Intel H57 chipsæt der kunne bitstreame. Og det lader ikke til der er kommet andet end grafikkorte der kan det også.

Redigeret af Hessi - 28-Februar-2012 kl. 20:32
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2012 kl. 23:18
Står af her. Troede bare det drejede sig om noget knitren i højtalerne, og det var det jeg forholdt mig til.
Held og lykke med problemløsningen
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2012 kl. 00:27
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Står af her. Troede bare det drejede sig om noget knitren i højtalerne, og det var det jeg forholdt mig til.
Held og lykke med problemløsningen
Fair nok... Det handler jo om at få knitren væk, hvilket jeg formoder kun kan gøres ved at få overført signalet uberørt (selvfølgelig med nye drivere og evt. nyt kabel)... Enten det eller nyt kort. Big smile
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2012 kl. 04:54
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Når filen (16 bit, 44.1 Khz. FLAC-fil) indholder digital data så bliver der vel ikke pillet ved dataen? Med mindre min indstilling i windows (192 Khz., 24 bit) overtager "suverænitet" og upsampler alligevel (kunne jeg godt komme til at tro, nu hvor jeg tænker mig om)? [snip] Igen kommer det vel an på indstillingen i den der windows audio tingest (192 Khz., 24 bit)? Jeg troede/tror at den outputter op til 24 bit, 192 khz.? Eller skal det forstås som en fast output på 24 bit, 192 khz. hvortil alt under bliver upsamplet? Smile

Jeg kan give det lavpraktiske eksempel fra mit egen system der gerne skulle klargøre forholdet:

Når jeg hører musik, så outputter mit lydkort den samplerate og den bit depth jeg nu engang manuelt har valgt at det skal outputte. Når jeg spiller en musikfil, bliver streamen til min reciever ikke identisk med den samplerate og den bit depth der er aktuel for musik filen (44.1 kHz; 16-bit i 99% af tilfældene). Altså er det sikkert som amen i kirken at mit lydkort spiller en aktiv rolle og og bl.a. oversampler (så vidt jeg har forstået Auzentech kortet oversampler det internt i sin signalbehandling endog ret højt, (ifbm anti-aliasing filtering) for efterfølgende at downsample igen til det 24 bit/96 kHz jeg benytter som output til forstærkeren. At der ikke er tale om nogen bitstream af musiknummeret, fremgår yderligere også af det forhold at jeg på en og samme tid sagtens ville kunne afspille f.eks en HDCD i Windows media player, en MP3 fil i Winamp og en Flac fil i Creative Mediasource player på samme tid og høre dem alle samtiding, og tillige høre lyden fra f.eks en video i internet eksplorer osv.

Men i samme sekund jeg begynder at bitstreame en film via PowerDVD, så forsvinder lyden fuldstændigt fra lydkortets "produktion" og sådanne programmer, hvis de er åbne samtidig. Forstærken konstaterer en ædring i bit depth og samplerate og slår om til dekodning af dette nye format, og genkender nu signalet som f.eks en DTS-HD stream i stedet for det tidligere 24 bit/96 kHz PCM signal. Og jeg er altså nu KUN i stand til at høre lyden fra den bitstreamede filmlyd, selv hvis de andre programmer aktivt kører eller nye startes. Her er der tale om en bitperfekt reproduktion. De andre programmer plus filmen vil kunne høres via de analoge outputs, i forbindelse med lydkortets analoge output af produktionen i lydkortets shared mode. Men de andre programmer kan ikke længere høres via det digitale output, da der nu bitstreames på det digitale output. I dette tilfælde bitstreamer jeg altså 1:1 (bitperfekt) den den originale lydstream fra DVD/BD'en. Først når jeg lukker PowerDVD, har jeg igen adgang til at høre lydkortets shared "produktion" på den digitale udgang igen. Forstærkeren slår igen om til mit manuelt valgte output og jeg kan igen høre lyden alle fra de andre programmer der kører på computeren fra lydkortets produktion i shared mode, men nu er der så ikke længere tale om bit perfekt reproduktion, og lydkortets lydkvalitet bliver dermed afgørende.

Det vigtigste er at sende det digitale lydsignalet fuldstændig (eller så vidt muligt) uberørt til min receiver, helt uden konvertering, upsampling eller lignende, uanset om det er musik eller film. Altså sende streamen som den er.

Helt enig, man er vel purist!

Auzentech kortet skulle være det lækreste kort (der kan bitstreame) til både film og musik (lydmæssigt), af hvad jeg har læst mig til. .

Tager vi det lavpraktisk igen, så kunne jeg i hvertfald, efter jeg skiftede lydkortet, konstatere en tydelig og hørbar forbedring af lydkvaliteten når jeg afspillede musik i forhold til det lydkort (et ældre Audigy der kun havde SPDIF udgang) jeg brugte før jeg fik Autzentech kortet og naturligvis ikke mindst i forhold til det helt rædsomme lydkort der er i mit bundkort. (Bedømt på B&W 803D drevet af et par potente monoblokke).

Men jeg vil naturligvis ikke vil være i stand til at høre forskel på forskellige kort når der bitperfekt bitstreames filmlyd.

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Så giver du mig jo faktisk ret Wink
Bare fordi at lyden er digital 0/1, så kan der faktisk godt ske´noget forkert.
Lyden bliver jo (som dig sikkert også bekendet) behandlet digitalt inde i computeren.
Ikke hvis der formidles en original transperant bitstream fra en DVD/BD i forhold til at der afspilles musik på et forkert indstillet lydkort (jævnfør patriarkens indæg). Det er de differentieringer der der væsentlig at gøre sig. Ellers bliver alle ved at tale forbi alle.
Nemlig, hvis og hvis.

Det er nu engang afgørende og væsentligt at få afklaret og være indforstået med hvilken præmis og kontekst der gælder for både spørgsmål og svar, da det jo ændrer begge forholds karakter og man ender med at tale forbi hinanden hvis der ikke er fælles forståelse og afklarethed i forhold til hvad der spørges til og svares på.

Redigeret af TBC1 - 29-Februar-2012 kl. 14:48
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2012 kl. 05:23
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Hvis du bruger exclusive mode i Windows 7 / Vista RESAMPLES der ikke hvis lydkortet/hdmi er sat til at køre med med Samplerates 44100/48000/96000khz og hvis du disabler enhancements. Sådan er det. Det kaldes WASAPI exclusive mode og kan sidestilles med ASIO som bruges i professionelle miljøer. (Denne lidt forældede artikel beskriver det hele)
-
Når jeg bruger computeren til musik, så er outputet altså oversamplet, hvilket helt åbenlyst og direkte kan aflæses på reciverens status/info. At lydkortet helt klart har en finger med i spillet og kører i shared mode, fremgår også af at jeg jo kan høre flere musikfiler på en gang, fra lydkortets mixing og behandling af disse. ...Det gode spørgsmål bliver derfor: Hvilket musikafspilningsprogram kan slå om og exclusive bitstreame 44,1 Khz/16 bit PCM når man afspiller musikfiler?

(I øvrigt er der angiveligt ASIO i Autzentech kortet)

Hvis du bruger en DAC skal denne også have exclusive mode....Ellers resampler denne også.
Det hjælper altså ikke at købe en DAC eller et andet lydkort hvis man også indstiller disse forkert.

Bare for at være sikker, så er de settings du taler om forhåbentlig disse (faner hver sin PC)

Indstillingerne for den kombinerede lydkort/DA konverser/Head-fi Amp enhed er de to nederste.

Redigeret af TBC1 - 29-Februar-2012 kl. 14:28
Til top
mylle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2004
Sted: Hjallerup, DK
Point: 1299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mylle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2012 kl. 15:06
Læste et sted at en gut med omtrent samme problem som dig fixede det ved at afinstallere RAID driverne til bundkortet. Ved ikke om du har dem installeret men det er da et forsøg værd.

Redigeret af mylle - 29-Februar-2012 kl. 15:07
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2012 kl. 00:03

Jeg kan give det lavpraktiske eksempel fra mit egen system der gerne skulle klargøre forholdet:

Når jeg hører musik, så outputter mit lydkort den samplerate og den bit depth jeg nu engang manuelt har valgt at det skal outputte. Når jeg spiller en musikfil, bliver streamen til min reciever ikke identisk med den samplerate og den bit depth der er aktuel for musik filen (44.1 kHz; 16-bit i 99% af tilfældene). Altså er det sikkert som amen i kirken at mit lydkort spiller en aktiv rolle og og bl.a. oversampler (så vidt jeg har forstået Auzentech kortet oversampler det internt i sin signalbehandling endog ret højt, (ifbm anti-aliasing filtering) for efterfølgende at downsample igen til det 24 bit/96 kHz jeg benytter som output til forstærkeren. At der ikke er tale om nogen bitstream af musiknummeret, fremgår yderligere også af det forhold at jeg på en og samme tid sagtens ville kunne afspille f.eks en HDCD i Windows media player, en MP3 fil i Winamp og en Flac fil i Creative Mediasource player på samme tid og høre dem alle samtiding, og tillige høre lyden fra f.eks en video i internet eksplorer osv.

Men i samme sekund jeg begynder at bitstreame en film via PowerDVD, så forsvinder lyden fuldstændigt fra lydkortets "produktion" og sådanne programmer, hvis de er åbne samtidig. Forstærken konstaterer en ædring i bit depth og samplerate og slår om til dekodning af dette nye format, og genkender nu signalet som f.eks en DTS-HD stream i stedet for det tidligere 24 bit/96 kHz PCM signal. Og jeg er altså nu KUN i stand til at høre lyden fra den bitstreamede filmlyd, selv hvis de andre programmer aktivt kører eller nye startes. Her er der tale om en bitperfekt reproduktion. De andre programmer plus filmen vil kunne høres via de analoge outputs, i forbindelse med lydkortets analoge output af produktionen i lydkortets shared mode. Men de andre programmer kan ikke længere høres via det digitale output, da der nu bitstreames på det digitale output. I dette tilfælde bitstreamer jeg altså 1:1 (bitperfekt) den den originale lydstream fra DVD/BD'en. Først når jeg lukker PowerDVD, har jeg igen adgang til at høre lydkortets shared "produktion" på den digitale udgang igen. Forstærkeren slår igen om til mit manuelt valgte output og jeg kan igen høre lyden alle fra de andre programmer der kører på computeren fra lydkortets produktion i shared mode, men nu er der så ikke længere tale om bit perfekt reproduktion, og lydkortets lydkvalitet bliver dermed afgørende.
Tak for den rigtig gode forklaring, det er præcis det samme der sker hos mig. Det ses også tydeligt på receiveren at den lige skal registrere at der skiftes signaltype. Men bare lige for at være sikker på jeg har forstået det rigtig, så skiftes lydsignalets sample rate til 96 khz. og bit depth til 24 bit når PowerDVD starte en blu-ray film, fordi den overtager suveræniteten (exclusive mode) og lydkortet gør ikke andet end at vejbringe lyden? (Ved godt sample rate og bit depth kan være variable og er afhængige af antal kanaler, men som regen 96 Khz. 24 bit).

Hvilken programmer kan gøre det ud over PowerDVD? Så jeg kan få afspillet min musik uden at lydkortet blander sig. Og hvordan skal jeg indstille lydkort og drivere? Jeg ved hvordan jeg skal gøre med billedet, men har faktisk meget sjældent leget med audio-drivers og -codecs. (Codecs er jeg forresten gået helt væk fra, windows og PowerDVD klare det hele selv).

Helt enig, man er vel purist!
Det ved jeg nu ikke helt om jeg er. Smile
Min højttalere farve lyde relativt meget og mine kabler en smule. Men det er sådan set også derfor jeg har valgt dem, fordi jeg godt kan li' den farvning. Men intet andet skal blande sig.

Tager vi det lavpraktisk igen, så kunne jeg i hvertfald, efter jeg skiftede lydkortet, konstatere en tydelig og hørbar forbedring af lydkvaliteten når jeg afspillede musik i forhold til det lydkort (et ældre Audigy der kun havde SPDIF udgang) jeg brugte før jeg fik Autzentech kortet og naturligvis ikke mindst i forhold til det helt rædsomme lydkort der er i mit bundkort. (Bedømt på B&W 803D drevet af et par potente monoblokke).

Men jeg vil naturligvis ikke vil være i stand til at høre forskel på forskellige kort når der bitperfekt bitstreames filmlyd.
Jamen nu har jeg fået en del at arbejde med, mange tusinde tak for hjælpen indtil videre. Det skal afprøves i weekenden, det eneste tidspunkt jeg har tid. Confused

Redigeret af Hessi - 01-Marts-2012 kl. 00:08
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2012 kl. 03:48

Hvilken programmer kan gøre det ud over PowerDVD? Så jeg kan få afspillet min musik uden at lydkortet blander sig. Og hvordan skal jeg indstille lydkort og drivere? Jeg ved hvordan jeg skal gøre med billedet, men har faktisk meget sjældent leget med audio-drivers og -codecs. (Codecs er jeg forresten gået helt væk fra, windows og PowerDVD klare det hele selv).

Jeg kender desværre ikke til nogle programmer der kan bitstreame musikfiler, kun nogle der kan bitstreame DVD/BD's og lign. DD og DTS filers stream. For det første er computeren jo nødt til at dekode f.eks. MP3, MP4 eller Flac filerne, da recieverne ikke nødvendigvis selv vil kunne finde ud/er kompatible med alle den slags streams. Men jeg har da tit tænkt på om man ikke i det mindste kunne finde et stykke musikafspiller-software, der slog om og streamede den udpakkede 44,1 Khz/16 bit Wave man fik ud af mp3, mp4 eller flac dekodningen, i en native og transperant 44,1 Khz/16 bit eklusive mode, imens man benyttede softwaren? Men jeg har dog aldrig selv stødt på noget af den slags software (hvilket jo så ikke er ensbetydende med at det ikke eksisterer)

Hvis det eksisterede skulle driver indstillingerne stå som de allerede gør  i forhold til bitstreaming af DVD/BD filmlyden (jævnfør tidligere screen dumbs), da det jo er selve softwaren/programmet der skal bede om og udnytte den ekslusive mode man har hvis man kan bitstreame DVD/BD's allerede har givet lov og adgang til at programmer kan benytte sig af i driver indstillingerne. Det bør altså "bare" handle om at finde det relevante stykke musikafspiller software til afspilning af musiken på denne måde, hvis det altså findes? 

Redigeret af TBC1 - 01-Marts-2012 kl. 03:50
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Patriarken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2012 kl. 11:50

Jeg kender desværre ikke til nogle programmer der kan bitstreame musikfiler, kun nogle der kan bitstreame DVD/BD's og lign. DD og DTS filers stream. For det første er computeren jo nødt til at dekode f.eks. MP3, MP4 eller Flac filerne, da recieverne ikke nødvendigvis selv vil kunne finde ud/er kompatible med alle den slags streams. Men jeg har da tit tænkt på om man ikke i det mindste kunne finde et stykke musikafspiller-software, der slog om og streamede den udpakkede 44,1 Khz/16 bit Wave man fik ud af mp3, mp4 eller flac dekodningen, i en native og transperant 44,1 Khz/16 bit eklusive mode, imens man benyttede softwaren? Men jeg har dog aldrig selv stødt på noget af den slags software (hvilket jo så ikke er ensbetydende med at det ikke eksisterer)

Hvis det eksisterede skulle driver indstillingerne stå som de allerede gør  i forhold til bitstreaming af DVD/BD filmlyden (jævnfør tidligere screen dumbs), da det jo er selve softwaren/programmet der skal bede om og udnytte den ekslusive mode man har hvis man kan bitstreame DVD/BD's allerede har givet lov og adgang til at programmer kan benytte sig af i driver indstillingerne. Det bør altså "bare" handle om at finde det relevante stykke musikafspiller software til afspilning af musiken på denne måde, hvis det altså findes? 

Jeg kører med WMP og FFDshow.... Kan da godt anvise hvordan hvis det er....
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2012 kl. 13:35

-
Det kan altså lade sig gøre at få en 1:1 ekslusive bitsream af en udpakket wave fra mp3 og flac filer via en hands-on konfiguration af FFDshow må jeg forstå på dig? Det lyder jo næsten godt. Men findes der ikke et egentligt afspillerprogram der kan gøre det i sin helt egen private lille "sandkasse", uden at det er noget der går ind og implementerer sig i selve systemets grundlæggende konfiguration? 
-
...Jeg kan nemlig ikke fordrage når systemet forurenes ved en invasion af codecs og filtre man pludselig ikke har overblik over. Jeg har tidligere haft særdeles dårlige erfaringer med FFDShow, hvor det via dets ændringer af systemts filtere og dets efterfølgende brug og prioriteringer af codecs, gik ind og "overtog" systemet med ringere videokvalitet i praksis til følge. På den anden side skal jeg indrømme at jeg af netop samme grund ikke har rørt det med en ildtang de sidste 4-5 år, siden jeg smed det på porten, da jeg blev rasende over hvad det autonomt ødelage for mig den gang. Så jeg er jo dårligt i nogen position til at udtale mig om dets potentielle skadevirkninger på et system i dag fem år senere.  
-
Alternativt er det måske muligt helt selektivt UDELUKKENDE at installere den del af FFDshow filterne man helt specifikt skal bruge til afspilning af wave, mp3, mp4 og flac filer på denne måde? ...I så fald vil jeg da meget gerne anvises dette og vove mig imod den fobi mine tidligere meget negative oplevelser ellers har påført mig.

Redigeret af TBC1 - 01-Marts-2012 kl. 19:16
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Patriarken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2012 kl. 17:09

-
Det kan altså lade sig gøre at få en 1:1 ekslusive bitsream af en udpakket wave fra mp3 og flac filer via en hands-on konfiguration af FFDshow må jeg forstå på dig? Det lyder jo næsten godt. Men findes der ikke et egentligt afspillerprogram der kan gøre det i sin helt egen private lille "sandkasse", uden at det er noget der går ind og implementerer sig i selve systemets grundlæggende konfiguration? 
-
...Jeg kan nemlig ikke fordrage når systemet forurenes ved en invasion af codecs og filtre man pludselig ikke har overblik over. Jeg har tidligere haft særdeles dårlige erfaringer med FFDShow, hvor det via dets ændringer af systemts filtere og dets efterfølgende brug og prioriteringer af codecs, gik ind og "overtog" systemet med ringere videokvalitet i praksis til følge. På den anden side skal jeg indrømme at jeg af netop samme grund ikke har rørt det med en ildtang de sidste 4-5 år, siden jeg smed det på porten, da jeg blev rasende over hvad det autonomt ødelage for mig den gang. Så jeg er jo dårligt i nogen position til at udtale mig om dets potentielle skadevirkninger på et system i dag fem år senere.  
-
Alternativt er det måske muligt helt selektivt UDELUKKENDE at installere den del af FFDshow filterne man helt specifikt skal bruge til afspilning af wave, mp3, mp4 og flac filer på denne måde? ...I så fald vil jeg da meget gerne anvises dette og vove mig imod den fobi mine tidligere meget negative oplevelser ellers har påført mig.

Du kan altid benytte foobar....Men dette er et HTPC forum... JEg foretrækker WMP fordi jeg er MC bruger....Virker det i WMP, så virker det globalt i Windows (og i Media Center)

Det jeg gør er at installere et par codecs(mpeg splitter intermidiate), hvorpå jeg bruger ffdshow som handler for lyd og reclock til endpoint WASAPI. Det er en forholdsvis simpel operation. Men det virker med stort set alle afspillere..

Du kan pb'e mig hvis du er bange for det....Så skal jeg sætte det op via teamviewer...for exercis'ens skyld...

Redigeret af Patriarken - 02-Marts-2012 kl. 17:14
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2012 kl. 02:54

Du kan altid benytte foobar....Men dette er et HTPC forum... JEg foretrækker WMP fordi jeg er MC bruger....Virker det i WMP, så virker det globalt i Windows (og i Media Center)

Det jeg gør er at installere et par codecs(mpeg splitter intermidiate), hvorpå jeg bruger ffdshow som handler for lyd og reclock til endpoint WASAPI. Det er en forholdsvis simpel operation. Men det virker med stort set alle afspillere..

Jeg vil prøve at se hvor langt jeg kan komme med foobar alene, når jeg engang kommer hjem igen i starten af næste uge. Det har jeg tidligere hørt meget godt om, og ofte tænkt på at installere det. Nu må det så vist være på høje tid. Opererer det i sin egen lille sandkasse, uden at ændrer instillingerne globalt?

Hvis det ikke skulle kunne gøre tricket alene, kunne jeg vel godt risikere at begynde at eksperimentere med at installere ffdshow på den almindelige PC på værelset, den der ikke skal levere video til projektoren, selv om jeg ikke just bryder mig om at det går ind og ændrer mine konfigurationer globalt, da jeg udelukkende har haft dårlige erfaringer tidligere med den slags Ouch

Sender dig en PM og råber om hjælp hvis jeg skulle mislykkes med projektet, og det fortsat er i orden med dig.

Redigeret af TBC1 - 03-Marts-2012 kl. 03:12
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu