recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skinger lyd ved høj volume
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSkinger lyd ved høj volume

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Status: Offline
Point: 783
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af Case Case skrev:

Tvkartoffel:  de er sat til large
Mr claude: Jeg har lige købt mine fronter + center og blev anbefalet at købe dem frem for gulvmodellerne da sælger mente at de ville blive for store til min relative lille rum. Så håber på at det er watt jeg mangler;-/
 
 
Lad vær med at gør noget som helst før du i hvert fald har spillet dem til i 50 timer... Mine diskanter kunne også være lidt skinger ved høj volume i starten.. det er væk nu
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1128
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af Case Case skrev:

Ja jeg har brugt mikrofon. De er 1½uge gamle så de er jo selvfølgelig stadig meget nye:-)
Nej og sælger kunne ikke vide hvordan jeg gerne vil have det.
Men han menteat der ville blive alt for meget bas i et lille rum... Lidt ærgeligt hvisdet er problemet for så kunne jeg da godt have brugt 800kr mere pr front:-(
Du må give dine nye højt. en chance. De er alt for nye til at bevæge sig... 2 måneder og en god fest siger man ofte :) Du kan nok nøjes med en måned ;) Lav en ny måling om 1 måned og check at front står til den laveste frekvens de spiller ned til -3db. Gælder hele vejen rundt. OG Denon´n skal stå i SUB + MAIN. Ellers spiller fronter ikke bas under subbens delefrekvens. (hvis de går lavere..) 
Hvis front feks kan spille til 60 hz så lad dem gøre det og del subben ved 80hz.  
MEN GIV dem nu 1 månedstid ;)
Til top
Case Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-August-2009
Status: Offline
Point: 189
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 22:07
Mange tak for de mange svar..
Har nu lige været nede og lege lidt:-)
Prøvet at sætte alle til small og dele frekvensen til 80hz.
Det der gjorde den store forskel var at slå audyssy fra... det er helt vildt så skingert det bliver når man slå den til!
Det kan jo være at det bliver bedre når de har fået lidt mere film i membranerne:-) for det virker som om man mister lidt lydkvalitet (dynamik/åbenhed) når jeg slå audyssy fra.
Mr Claude. Jeg ved ikke helt hvad du mener med den nye måling hvor jeg skal tjekke den laveste frekvens ved -3db...
casper
Denon 3808,Denon DVD-2910,OPPO 93-EU
XBOX m/Kinect
Optoma HD20,Hivilux 92" tab-tension
XTZ 99.26 Fronter,XTZ 99.26 Center,B&W 600 S3 Bag HT
B&W ASW 610 Sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19251
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Lav en ny måling om 1 måned og check at front står til den laveste frekvens de spiller ned til -3db.


Ja, gad vide, hvad den er, for det er svært at finde.....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1128
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 22:56
Oprindeligt skrevet af Case Case skrev:

Mange tak for de mange svar..
Har nu lige været nede og lege lidt:-)
Prøvet at sætte alle til small og dele frekvensen til 80hz.
Det der gjorde den store forskel var at slå audyssy fra... det er helt vildt så skingert det bliver når man slå den til!
Det kan jo være at det bliver bedre når de har fået lidt mere film i membranerne:-) for det virker som om man mister lidt lydkvalitet (dynamik/åbenhed) når jeg slå audyssy fra.
Mr Claude. Jeg ved ikke helt hvad du mener med den nye måling hvor jeg skal tjekke den laveste frekvens ved -3db...
casper
Det er den frekvens dine fronthøjttalere går ned til. Står ofte til -3dB. feks 60hz - 3dB. Men kan også stå uden nogen dB. Så ville jeg sætte delefrekvensen på front til 60 hz. Men er den -6dB så sæt den 10 hz højere.... Check højt. specifikationer.
Men kan jo se du heller ikke kan lide Audys. LOL Men audy. kan indstilles, så den efterligner lyden fra fronten. Husker ikke præcist hvad den hedder men du kan nok lure det når du zapper igennem audy. Hedder noget med front....  istedet for Flat osv. MEN ellers så kør ny måling om en måned og slå audy fra. Så er du nok glad.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af Case Case skrev:

Mange tak for de mange svar..
Har nu lige været nede og lege lidt:-)
Prøvet at sætte alle til small og dele frekvensen til 80hz.
Det der gjorde den store forskel var at slå audyssy fra... det er helt vildt så skingert det bliver når man slå den til!
Det kan jo være at det bliver bedre når de har fået lidt mere film i membranerne:-) for det virker som om man mister lidt lydkvalitet (dynamik/åbenhed) når jeg slå audyssy fra.
Mr Claude. Jeg ved ikke helt hvad du mener med den nye måling hvor jeg skal tjekke den laveste frekvens ved -3db...
casper


Der er også en anden mulighed.

Kalibrer med audyssey og håb på det bedste :-) Hvis det bliver for skingert i diskanten til din smag, kan du bag på dine højttalere isætte den lille bøjle der dæmper diskant fra 2 til 4 db. Husk at du først skal justere på selve højttaleren efter du har kalibreret med audyssey. Hvis du gør det før vil audyssey formodentlig forsøge at modkompensere og så er du lige vidt.

Med lidt held kan så både blæse og have mel i munden.. ;-)

Du kan altid køre audyssey engang til senere når dine højttalere har lidt flere timer på bagen.

MVH
tvkartoffel


Redigeret af tvkartoffel - 22-Februar-2011 kl. 23:28
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2011 kl. 00:19
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Hmm.. Ved ikke om jeg forstår dig 100% - jeg forsøger.. Det du siger er at forvrængningen sidder i enten mellemtone eller bas så? Ergo bi-amping vil stadig ikke løse problemet.. Han mangler watt yes?


Jeg prøver.

Bassen er den komponent der trækker langt den overvejende del af strømmen. Når strømkapaciteten i udgangstrinnet "rammer loftet", eller bare forsøger at forstærke højere end forsyningsspændingen vil der opstå forvrængning. Denne forvrængning opstår "når sinus bliver til firkanter", firkanter indeholder mange overharmoniske toner og dermed genereres der en masse højfrekvente toner, som højttaleren (ganske naturligt) vil lede op til diskanten.

Lad os antage at strømforsyningen ikke går helt i knæ, men at strømbegrænseren i udgangstrinnet begynder at slå til. Dermed er der stadigvæk strøm i strømforsyningen til at forsyne det trin man har forbundet til diskanten. Det udgangstrin vil ikke forvrænge da al effekten der normalt afsættes i bassen ikke trækkes ud af trinnet, det fungerer kun som en spændingsforstærker.

Så en bi-amping vil måske hjælpe en smule.

Men søger man høje lydtryk, skal man nok også kigge efter højttalere med mere membranareal og som er lettere at trække.

Klaus
 
Jamen jeg takker! 
 
Jeg regnede nu heller ikke med at bi-amping ikke vil have nogen effekt. Jeg hang mig i strømforsyningen, den er jo lige belastet uanset.. Jeg slår spændingsforstærker op. 
 
Så er spørgsmålet vel bare om det er nok til at løse problemet.. Men det kan i hvert fald testes relativt billigt. 
 
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2011 kl. 00:28
Oprindeligt skrevet af Case Case skrev:

Jeg Kan godt lide når jeg ser film, at lyden er skruet godt op.
Når jeg har recieveren stående ved -10db synes jeg at der er en god dybde og tryk på lyden.
Problemet er bare at de høje toner bliver noget skingre og til tider ikke så behagelige at høre på.
Har forsøgt at stille lidt på EQ men for ikke det store udbytte af dette.
Kan man gøre noget andet eller må jeg bare leve med det eller skrue ned???
Rummet er ca 3,5 x 5m synes jeg har læst et sted at dette kan være et problem i mindre rum.
Tak
Case
 
Hvad hørte du højttalerne på inden at du købte dem? I mine ører lyder det mere som om, at det er dine højttalere som måske er lidt skingre til din smag i toppen når der skal spilles højt. Jeg synes fx at de gamle Dali IKON var fremragende højttalere, jeg gad bare ikke se film på dem, da jeg synes at de blevet skingre i toppen ved høje lydniveauer.
 
Hvordan lyder det, hvis du bruger din B&W 600S3 som front? Der er en rigtig træls højttaler at trække, så her kan du sammenligne lidt i forhold til dine XTZ og i forhold til hvordan receiveren klarer det. Sæt dem til small.
 
En Denon AVR-3808 er en rimelig stærk receiver i klassen og bør altså være stor nok til sådan nogle kompakthøjttalere. Den måler i øvrigt ganske fornuftigt i test. Fx giver Home Cinema Choice den top karakter i alle målinger der vedrører output. Jeg brugte i flere år en Denon 3806 til et komplet Dali Helicon system med gulvhøjttalere og det kunne den fint håndtere.
 
Hvis det er dit rum som fucker op, så kan Audessey måske hjælpe dig med at korrigere for det, men jeg tror ikke at rummet er dit primære problem.


Redigeret af Iron Man - 23-Februar-2011 kl. 00:42
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2011 kl. 00:36

En anden ting kan være tilvending.

B&W skriver at de gennem deres studier ikke kan påse at tilspilning af en højttaler ændrer på højttalerens lyd, men siger det er sandsynligt at man kan opleve en psykologisk tilvendingsperiode til en ny højttaler, fx hvis en ny højttaler er meget åben i toppen kan den måske opleves som "lys". Denne periode kan være forskellig og måske helt op til 200 lyttetimer.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2011 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

 
Hvis det er dit rum som fucker op, så kan Audessey måske hjælpe dig med at korrigere for det, men jeg tror ikke at rummet er dit primære problem.
 
Nu har trådstarter jo skrevet at det hjalp at slå Audyssey fra, men bortset fra det, så undrer det mig meget at ingen tilsyneladende mener det kan være rummet der er problemet. En hård akustik, med en lang efterklang og/eller ringende ekko, vil netop få lyden til at virke hård og skinger ved højt niveau.
 
Prøv at stille dig ved den ene højttaler, og klap hårdt i hænderne. Hvordan lyder dét? Klinger lyden hurtigt ud, eller er der en lang efterklang? Er efterklangen en jævn udklingning, eller er der en oplevelse af ekko?
 
Audyssey og lignende kan først og fremmest hjælpe på rum-resonanser, men efterklangs-problemer især i højere frekvenser, det kan reelt kun løses på "den hårde måde".
 
Jeg er fuldstændigt overbevist om at det ikke er mangel på effekt der er problemet, og det undrer mig lidt hvordan nogle kan være så skråsikre på at det er forvrængning der er problemet.
Til top
Case Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-August-2009
Status: Offline
Point: 189
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2011 kl. 10:01
Hej Otto
Nu har jeg prøvet at klappe lidt i mine små hænder:-)
Jeg får ikke fornemmelse af noget ekko og i min optik heller ikke en lang efterklang, men jeg ved ikke hvad der defineres som lang.
Tilgengæld for jeg den irriterende skingre lyd....
Så er det den hårde måde der skal igang, og hvad indebære det???
Casper
Denon 3808,Denon DVD-2910,OPPO 93-EU
XBOX m/Kinect
Optoma HD20,Hivilux 92" tab-tension
XTZ 99.26 Fronter,XTZ 99.26 Center,B&W 600 S3 Bag HT
B&W ASW 610 Sub
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2011 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af Case Case skrev:

Hej Otto
Nu har jeg prøvet at klappe lidt i mine små hænder:-)
Jeg får ikke fornemmelse af noget ekko og i min optik heller ikke en lang efterklang, men jeg ved ikke hvad der defineres som lang.
Tilgengæld for jeg den irriterende skingre lyd....
Så er det den hårde måde der skal igang, og hvad indebære det???
Casper
 
Det kunne tyde på en lang efterklang ved høje frekvenser. Det er svært at beskrive den slags præcist, uden at være enige om referencen, men hvis efterklangen af dit klap lissom siger "ping", og det er dét du definerer som den skingre lyd, så har du i hvert fald en for hård akustik i én eller anden udstrækning. Har du store flader med bare vægge, eller vinduer? Du kan evt. sætte nogle Sumopix akustik-billeder på væggene. Hvis du har store vindues-flader, så overvej gardiner frem for persienner. Hvis du har et bart træ- eller klinkegulv, så overvej et pyntetæppe mellem dig og højttalerne. Mere præcis rådgivning kræver at se rummet.
 
EDIT: Det gode er at det lyder som om det primært er høje frekvenser der skal reguleres. Det er relativt nemt, da du så ikke behøver gå ud i de store udregninger - du skal dybest set bare gøre nogle af dine hårde flader bløde, på den ene eller den anden måde, indtil problemet er løst.


Redigeret af Otto J - 23-Februar-2011 kl. 10:38
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu