Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Prospect
Guld medlem
Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Status: Offline
Point: 783
|
Sendt: 23-Februar-2011 kl. 18:14 |
Iron Man skrev:
Otto J skrev:
Iron Man skrev:
Hvis det er dit rum som fucker op, så kan Audessey måske hjælpe dig med at korrigere for det, men jeg tror ikke at rummet er dit primære problem. |
Nu har trådstarter jo skrevet at det hjalp at slå Audyssey fra, men bortset fra det |
Nu svarede jeg lidt sent, så jeg fik ikke læst hele tråden. Det undrer mig dog ikke at det lyder bedre uden. Jeg synes stadig at Audyssey var forfærdeligt på receiveren i den årgang.
Til Case, jeg synes stadig at du skal prøvet smide dine B&W'ere på som fronter, så kan du bagefter be- eller afkræfte nogle forslag. |
Hans højtalere er jo ikke engang spillet til
|
 |
mfhansen82
Super bruger
Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Point: 460
|
Sendt: 23-Februar-2011 kl. 18:27 |
Jeg vil også holde mig at til at trådstarter ikke skal springe ud i drastiske løsninger. Jeg ville nok også forsøge at afdæmpe rummets akustik mildt. Jeg så på et andet forum en der havde købt nogle rockfon plader, beklædt dem med noget pænt stof og sat dem op på væggene langs med lytteretningen, ved fronterne og på bagvæggen imellem højtalerne. Afdæmp omkring vinduet med gardiner (jeg mangler stadig svar på om rullegardiner er lige så gode ift. lyd) og placer gulvtæppe. Eventuelt hele gulvet eller hvis du har træ, læg tæpper ud strategiske steder. Det vil muligvis ikke være den perfekte løsning, men det kan godt afhjælpe problemet.
Forsøg derefter at fjerne/sætte plader op, flyt tæpper rundt etc. etc. indtil du har den rigtige lyd.
Og som Prospect skriver, dine højtalere skal jo også spilles til.
|
Mvh Michael Hansen
Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS ------------------------ Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
|
 |
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
|
Sendt: 23-Februar-2011 kl. 18:45 |
Prospect skrev:
Hans højtalere er jo ikke engang spillet til |
Og? En diskant går da ikke fra skinger og ikke så rar at lytte til, til at være noget som man bryder sig om pga. tilspilning. Og gør den så sker forvandlingen vist snarere i hovedet på lytteren end fysisk med højttaleren, men det er bare min mening. En diskant er ikke vildt kompliceret, når højttaleren er pakket ud af kassen og har fået varmen ved stuetemperatur, så kan jeg ikke se hvad der rent fysisk skulle ændre sig så meget.
Herudover er det heller ikke sikkert, at hans problem vedrører højttaleren.
Redigeret af Iron Man - 23-Februar-2011 kl. 18:47
|
 |
SLETTET_20120103
--
Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
|
Sendt: 23-Februar-2011 kl. 18:55 |
Et godt forum:
Gearslutz.com
Der er en masse gode artikler om akustik (studiebygning)
|
 |
Mr. Claude
Guld medlem
Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Point: 1130
|
Sendt: 23-Februar-2011 kl. 19:26 |
Iron Man skrev:
Otto J skrev:
Iron Man skrev:
Hvis det er dit rum som fucker op, så kan Audessey måske hjælpe dig med at korrigere for det, men jeg tror ikke at rummet er dit primære problem. |
Nu har trådstarter jo skrevet at det hjalp at slå Audyssey fra, men bortset fra det |
Nu svarede jeg lidt sent, så jeg fik ikke læst hele tråden. Det undrer mig dog ikke at det lyder bedre uden. Jeg synes stadig at Audyssey var forfærdeligt på receiveren i den årgang.
Til Case, jeg synes stadig at du skal prøvet smide dine B&W'ere på som fronter, så kan du bagefter be- eller afkræfte nogle forslag. |
Det er DM600S3. Ikke 603..... en lille sød model med 5 1/4" "bas".... De er ikke svære at trække. Fine med små mini anlæg osv.. ;)
|
 |
Prospect
Guld medlem
|
Sendt: 23-Februar-2011 kl. 19:42 |
Iron Man skrev:
Prospect skrev:
Hans højtalere er jo ikke engang spillet til |
Og? En diskant går da ikke fra skinger og ikke så rar at lytte til, til at være noget som man bryder sig om pga. tilspilning. Og gør den så sker forvandlingen vist snarere i hovedet på lytteren end fysisk med højttaleren, men det er bare min mening. En diskant er ikke vildt kompliceret, når højttaleren er pakket ud af kassen og har fået varmen ved stuetemperatur, så kan jeg ikke se hvad der rent fysisk skulle ændre sig så meget.
Herudover er det heller ikke sikkert, at hans problem vedrører højttaleren.
|
Det jeg vil frem til er at højtaleren ændre sig. Så at overveje nye højtalere, forstærkere og alt muligt lige nu virker for mig helt omsonst. Der skal da helt sikkert nok gøres noget ved det, men hvad med at vente til man egentlig ved hvad man har at gøre med.
|
 |
Case
Bruger
Oprettet: 10-August-2009
Point: 192
|
Sendt: 23-Februar-2011 kl. 20:24 |
Jeg har idag siddet og prøve at rode lidt med div indstillinger som foreslået herinde.
Jeg har forsøgt at gørebrug af højtalernes mulighed for at justere diskanten og så kørte jeg en rumkorrektion. Derefter skruede jeg diskanten ned og ændrede crossover frekvensen fra 40 til 80hz.
Dette har helt ændret min lyd, den er overhoved ikke så skinger længere og væsentlige rarere at høre på så det er jo dejligt:-)
Tænker lidt på om audyssey har F..... helt op i den tidligere kalibrering!!
Men takker nok en gang for alle de gode indslag..
Kigger lidt videre på hvad der er af muliheder for at sætte noget op 
casper
|
Denon 3808,Denon DVD-2910,OPPO 93-EU XBOX m/Kinect Optoma HD20,Hivilux 92" tab-tension XTZ 99.26 Fronter,XTZ 99.26 Center,B&W 600 S3 Bag HT B&W ASW 610 Sub
|
 |
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 1998
|
Sendt: 24-Februar-2011 kl. 13:24 |
@ Case
Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår din fremgangsmåde.
Du bør efter min mening gøre sådan her. I den nævnte rækkefølge:
Sæt delefrekvensen på selve subwooferen så højt du kan og lad den være der.
Sæt dine sattelithøjttalere til 0 db korrektion på selve højttalerne. Du retter først på dem efter du har kørt rumkorrektion hvis det er nødvendigt.
Sæt alle højttalerne til small.
Sæt delefrekvensen i forstærkeren til 80 Hz.
Anbring målemikrofonen i henhold til manualen og sid ikke i nærheden af den.
Kør rumkorrektionsprogrammet i forstærkeren.
Ret frekvensgangen på xtz sattelitterne hvis resultatet er for skingert.
Det er måske det du allerede har gjort, men jeg synes ikke de er helt klart... Jeg forstår dit forrige indlæg sådan at du har justeret på sattelitterne både før og efter rumkorrektion og ændret delefrekvensen efter rumkorrektion. Det gør det helt uoverskueligt hvad der påvirker lyden og hvordan.
Hvis du får et godt resultat, så lad det ikke være ved det. Efter hvad jeg kan forstå er dit lokale meget bart på væggene, så jeg vil helt klart opfordre dig til at eksperimentere med akustikken sådan som det har været diskuteret tidligere i tråden. Det vil nok være sådan at du skal gentage kalibreringen hvis du ændrer akustikken.
Med hensyn til andre forbedringer kan jeg anbefale at eksperimentere med subwooferplaceringen. En almindeligt anerkendt måde at gribe det an er at anbringe subwooferen lige præcis der hvor du sidder normalt. Dvs sofen eller lænestolen. Derefter går du så rundt til til de forskellige steder hvor den kan stå. Det af de mulige steder der lyder bedst i bassen er det sted hvor subwooferen skal stå, da overføringsfunktionen virker begge veje. Hvis du vil prøve dette skal du efter min mening slå rumkorrektion fra først. Derefter anbringe subwooferen der hvor det lyder bedst og til sidst køre rumkorrektionen igen.
Held og lykke med det :-)
MVH tvkartoffel
Redigeret af tvkartoffel - 24-Februar-2011 kl. 14:19
|
 |
Case
Bruger
Oprettet: 10-August-2009
Point: 192
|
Sendt: 24-Februar-2011 kl. 18:49 |
Jeg startede med at sætte mine højtaler til +3db i diskanten kørte så en rumkorrektion og satte derefter diskanterne til -4db, det var sådan jeg havde forstået det i et tidligere indlæg.
Small el Large og delefrekvensen har jeg det indtryk af, at audyssey selv sætter det lige gyldigt hvad man selv har sat det til og derfor har jeg ændret det efter korrektionen.
God ide med placering af sub, det vil jeg afprøve:-)
Casper
|
Denon 3808,Denon DVD-2910,OPPO 93-EU XBOX m/Kinect Optoma HD20,Hivilux 92" tab-tension XTZ 99.26 Fronter,XTZ 99.26 Center,B&W 600 S3 Bag HT B&W ASW 610 Sub
|
 |
Prospect
Guld medlem
|
Sendt: 24-Februar-2011 kl. 18:54 |
Case skrev:
Small el Large og delefrekvensen har jeg det indtryk af, at audyssey selv sætter det lige gyldigt hvad man selv har sat det til og derfor har jeg ændret det efter korrektionen.
|
Ja det jo hele pointen
|
 |
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 1998
|
Sendt: 24-Februar-2011 kl. 19:37 |
Prospect skrev:
Case skrev:
|
Ja det jo hele pointen |
I har selvfølgelig ret. Det er mig der husker forkert  Rækkefølgen er omvendt hvis man ikke får det ønskede resultat. Det ændrer dog ikke ved min anbefaling. Altså small og 80 hHz. Nu er anbefalingerne ikke stålsatte regler, min erfaring er bare at man får det bedste resultat på den måde. Altså ved ikke at presse mindre højttalere alt for hårdt. XTZerne or også ret tørstige, så ved at dele ved 80Hz vil subwooferen overtage mere af arbjedet og derved gøre livet lettere for surroundforstærkeren. Det er klart at hvis du regulerer diskanten op først, så vil du have større mulighed for at regulere den ned manuelt efterfølgende. Det havde jeg ikke tænkt på. Du må så eksperimentere med hvad der lyder bedst i dine øre. MVH tvkartoffel
Redigeret af tvkartoffel - 24-Februar-2011 kl. 19:51
|
 |
tommyhj
Bruger
Oprettet: 29-Marts-2007
Point: 112
|
Sendt: 04-April-2011 kl. 23:02 |
Der er godt nok mange sære "råd" her, lol
Det først er overhovedet at bruge Audyssey. Den slags er for vores fædre som ikke kan høre forskel på en transistorradio og subwoofer! Jeg har endnu ikke hørt en rumkalibrering som ikke kunne klares væsentlig bedre ved selv at korrigere equalizeren, så man fik den lyd man ville have istedet for den lyd der blev dikteret. Jeg har ofte MÅBET over de resultater div. målemikrofoner kom frem til, og over de folk der helt ukritisk accepterer dem. Man kan godt lave frekvens respons-kurver, men det kræver noget HELT andet udstyr end en 20kr's mini-mikrofon...
Og stakkels køber, der af sælger bliver bildt ind at han skal have små højtalere, fordi det lille rum ikke kan klare bassen... Minder mig om en ellers seriøs sælger som forsvarede sin elendige højtalere med, at en sub der gik ned til 20hz var helt ligemeget fordi ingen havde et rum stort nok til sådan en lydbølge - han mente 60-80 hz var alt rigeligt.
Og en sub kan vist godt indstilles på 60-80 hz crossover, mens recieveren står på 80. Det er jo aldrig en fuldstændig rent cut, og jeg skal ikke have min sub til at spille alt muligt støj fra 80-120, når jeg kan bruge et ekstra analogt filter på at fjerne det. Min Onkyo 607 reciever fjerner i hvert fald ikke alt over 80, så min sub buldrer og runger helt vildt hvis jeg ikke sætter den på 70. Måske fordi crossover på min Onkyo kun gælder specifikt for LFE-kanalen på 5.1 streams, dunno...
Desuden er det vildt synd at snyde et par ellers gode fronthøjtalere for lyd. Alle højtalere skal spille det de kan. Og kun frekvenser under 40-60 kan ikke retningsbestemmes, så hvis jeg fjerner bassen fra mine fronte og kun lod min sub spille bas så ville Chris Minh Dokys lækre kontrabas pludselig komme nede fra sofaen istedet for, og det var vist ikke det han havde i tankerne. Jeg kender ingen normale moderne højtalere (fraset sattellitter, men hvem bruger dem?) der kun kan spille ned til 80hz. Nej, sæt dem alle sammen til full range, så får du det fra dem du har betalt for og som kommer tættest på hvad kunstneren/filmen sigter efter, fx et skud bagfra med bas, eller en dyb rumlen fra venstre, eller en storetromme til højre. Tricket er at få fronte, surround og sub til at spille sammen om en bas respons kurve som er så flad som muligt (bruger selv en wav-fil med en sinus på 20-100 hz over 80 sekunder). Det er så et spørgsmål om crossover og equalizer og ja, det kan være svært. Diskant er svært på sin egen måde, specielt i et kælderrum med beton-mure :)
(nå, der kom jeg vist til at ævle lidt, hehe)
|
 |