recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skærmet eller uskærmet kabel til netværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSkærmet eller uskærmet kabel til netværk

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Business101 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 423
Direkte link til dette indlæg Emne: Skærmet eller uskærmet kabel til netværk
    Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 22:18
Hej alle,

er lige blevet færdig med at trække tomrør i hele huset og nu er spørgsmålet bare om jeg skal købe skærmet eller uskærmet kabel.

hvis jeg kun skal trække netværkskabel i rørerne kan det vel være ligemeget om det er skærmet.

skal jeg derimod trække tv-kabler sammen med netværkskablerne skal jeg vel have skærmet kabel?

er jeg helt gal på den?

skal lige nævnes at det er cat6 kabler der skal trækkes.
Panasonic TH-42PX70EA, Onkyo TX-SR605, KEF KHT5005.1

KEF KHT2005.2

Dreambox dm500-s, Popcorn Hour

Windows Home Server

SB3 og Squeezebox Duet





Til top
janelne Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 309
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2008 kl. 09:02
Jeg har netop selv trukket kabler til netværk i huset, og havde forinden (med min newbie-erfaring) undersøgt selvsamme problemstilling. Meldingen var, at det i en alm. privatbolig er total overkill at bruge skærmede kabler. Dé bruges alene ved større installationer i virksomheder, over større afstande etc. Et uskærmet kabel er passende.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2008 kl. 17:51
Hvis der ikke er problemer med elektrisk støj, skulle skærmede kabler endda være dårligere, da skærmen "suger" noget af signalet.
Til top
klausjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2008 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Hvis der ikke er problemer med elektrisk støj, skulle skærmede kabler endda være dårligere, da skærmen "suger" noget af signalet.


argh, det vil jeg nu ikke sige. Men det kommer helt an på hvad han skal bruge til og hvad han muligvis ville bruge det til fremtiden.

Fordelen er jo bl.a at han kan kører højere hastigheder og hvis han en dag vil ha TV over IHC er det en klar fordel at have skærmet kabler.

Jeg vil i øvrigt anbefale dig IKKE at købe antennekabel i f.eks. Harald Skrald.
Jeg lavede mit eget lille forsøg og fandt ud af at der er meget stor forskel på det og så hvad du f.eks køber hos en El-grossist eller i en HI-FI butik.

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2008 kl. 20:53
Oprindeligt skrevet af klausjensen klausjensen skrev:


Fordelen er jo bl.a at han kan kører højere hastigheder

Hastighed er et spørgsmål om kablets kategori, ikke om skærmen. Et Cat 5e kabel, som opfylder kravene til gigabit-netværk, kan f.eks. både fås skærmet og uskærmet.


Til top
Business101 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2008 kl. 07:57
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Hvis der ikke er problemer med elektrisk støj, skulle skærmede kabler endda være dårligere, da skærmen "suger" noget af signalet.


ja men er der chancer for elektrisk støj når jeg trækker tv kabel sammen med netværkskablet.
Panasonic TH-42PX70EA, Onkyo TX-SR605, KEF KHT5005.1

KEF KHT2005.2

Dreambox dm500-s, Popcorn Hour

Windows Home Server

SB3 og Squeezebox Duet





Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2008 kl. 08:34

Hvad er prisforskellen? Hvis den ikke er særlig stor, så er der vel ingen grund til ikke at vælge et skærmet kabel.

 

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Business101 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2008 kl. 09:20
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Hvad er prisforskellen? Hvis den ikke er særlig stor, så er der vel ingen grund til ikke at vælge et skærmet kabel.

 



nej det er ikke prisforskellen der er afgørende.
305 m skærmet ca. 1300 kr.
305 m uskærmet ca. 750 kr.

jeg hæfter mig bare ved nedenstående:
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Hvis der ikke er problemer med elektrisk støj, skulle skærmede kabler endda være dårligere, da skærmen "suger" noget af signalet.



Panasonic TH-42PX70EA, Onkyo TX-SR605, KEF KHT5005.1

KEF KHT2005.2

Dreambox dm500-s, Popcorn Hour

Windows Home Server

SB3 og Squeezebox Duet





Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2008 kl. 09:23

Oprindeligt skrevet af Business101 Business101 skrev:

Jeg hæfter mig bare ved nedenstående:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Hvis der ikke er problemer med elektrisk støj, skulle skærmede kabler endda være dårligere, da skærmen "suger" noget af signalet.

Jeg betvivler den påstand. Så længe kablet overholder de krav der er til et CAT6 kabel, så er det uden betydning om det er skærmet eller ej. Hvorfor skulle et skærmet kabel også tage noget af signalet?

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2008 kl. 09:40
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af Business101 Business101 skrev:

Jeg hæfter mig bare ved nedenstående:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Hvis der ikke er problemer med elektrisk støj, skulle skærmede kabler endda være dårligere, da skærmen "suger" noget af signalet.

Jeg betvivler den påstand. Så længe kablet overholder de krav der er til et CAT6 kabel, så er det uden betydning om det er skærmet eller ej. Hvorfor skulle et skærmet kabel også tage noget af signalet?


Man skal sikre sig at alt udstyr faktisk understøtter STP kabling, hvilket ikke er sandsynligt med de almindelige routere og switche til hjemmebrug. Samtidig er der også risikoen for ground loops, hvis jording af installationen ikke fortages korrekt.

STP kabling er ikke bare sådan et projekt man kaster sig ud i, uden at vide hvad man har med at gøre. Til privat brug er det imho helt unødvendigt, og vil med største sandsynlighed introducere flere problemer end fordele.

STP kabling ses ofte i installationer, hvor der føres telefoni sammen med ethernet, men sjældent til almindelige ethernet installationer, med mindre det er i meget støjende omgivelser.




Redigeret af fast2night - 25-Oktober-2008 kl. 09:52
Mvh Hans
Til top
Business101 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2008 kl. 08:58
ok nu bliver jeg helt forvirret.

hvorfor skal udstyret understøtte stp kabling?

jeg troede at det kun ville være en fordel at bruge skærmet kabel.
hvad kan gå galt ved at bruge stp kabling med udstyr der ikke understøtter det?

nu så jeg lige at borghammer har kablet med skærmet kabel, og han her ikke nævnt problemer her.
sender ham lige en pm til denne tråd.
 
Panasonic TH-42PX70EA, Onkyo TX-SR605, KEF KHT5005.1

KEF KHT2005.2

Dreambox dm500-s, Popcorn Hour

Windows Home Server

SB3 og Squeezebox Duet





Til top
BorgHammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2008 kl. 09:19

Skærmet kabel er til for at skærme mod elektrisk støj, tæt på vel og mærke. I virksomheder ligger LAN kabler ofte side om side med elkabler i de store hvide kabelbakker der er skruet i langs vægen. Derfor benyttes der her altid skærmet.

Der er ikke noget problem i at føre antenne kabel i samme rør ved siden af uskærmet kabel. Det er igen kun elektrisk støj der kan være en synder.

Skræmet kabel suger ikke noget signal, sikke noget sludder. Hvem har bildt jer det ind?

Business101 (L...)  hvis du ikke har el i samme tomrør CAT.6 kablerne kør, og du laver stik i vægen skal du ikke bruge penge på skærmet kabel hvis du syntes det er for dyrt. Måske ud fra stikket i væggen til din PC hvor der går 4 andre 230V ledninger, PC, skærm, switch, printer osv. lige op og ned af dem burde du køre et kort skærmet CAT.6 kabel. Ville jeg gøre.

Jeg trak skærmede CAT.6 kabler i hele huset for år tilbage. Ved indkøb (no name produkt) var der ikke den store forskel, og jeg har ingen problemer haft. Jeg kører med min Win 2003 server med hastigheder på op mod 70-90 MB/sek i overførsel. I snit ligger jeg på 55 MB/Sek for en film image fil på 4-5 Gb fra/til min PC fra/til min server.

 



Redigeret af BorgHammer - 26-Oktober-2008 kl. 09:19
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu