recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skråmontering af AP
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skråmontering af AP

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Telemachos Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Juni-2012
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Telemachos Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Skråmontering af AP
    Sendt: 18-December-2020 kl. 09:46
Hej

Jeg er flyttet i et nyt hus og skal have monteret nogen AP - jeg er ret sikker på at jeg kommer til at køre med 3 stk Unifi 6 Lite AP - og hvis nogen har et link til en dansk shop der har dem på lager så sig lige til (har ikke kunnet finde dem på lager) - mit nye hus har loft-til-kip på 2 af de placeringer jeg har udset til at være optimalt, dermed forstået at der er skråloft, og der hvor jeg kan få netværkskabel ind fra yderloft er højest oppe - spørsmålet er så bare, er det godt? (der står jo at de er beregnet til lodret eller vandret montering)

Venlig hilsen
Telemachos
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2020 kl. 10:10
jeg har min nanoHD monteret skråt, så der er ikke noget problem i det overhovedet

Du skal måske bare være obs på hvordan signalet fordeler sig. Hver model har sit eget signal mønster (det kan man slå op på deres hjemmeside) og hvis det betyder du får et dødt område pga skråmontering skal du måske overvejen anden model. Det skyldes placering/antal af antenner i den enkelte model.

Jeg købte nanoHD fordi den havde et godt “Spread” bagud også, da jeg havde brug for det
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 992
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2020 kl. 12:06
Har en bekendt med nogenlunde samme udfordring (dog andet mærke) - han satte den fast på en lille trekantet træklods oppe i kippen, så den pegede direkte nedad. Og det gav et bedre signal. 

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2020 kl. 15:52
Umiddelbart vil Lite AP'erne nok helst være monteret direkte i et plant loft for at sikre så stor og bred dækning som muligt.
Nedenfor er sakset lidt fra et sted på indernettet. MEN har du så husket en switch der har 2,5gbit porte? båndbredden samlet er op til 1,5Gbps fordelt på både 5 og 2,4. Men generelt er der omkring 1,2Gbit/s plads på 5GHz båndet hvilket er noget over det man reelt har med en 1gbit port i en switch. Har man en del enheder på som skal deles om pladsen på det pågældende AP vil det derfor være en fordel at have så meget båndbredde ned til switchen. Selvfølgelig er der den lille detalje hvis de alle kun streamer fra internettet, da det så vil være den begrænsende faktor, men hvis man sidder med flere enheder som vil streame fra fx en NAS, så kan 1gbit/s hurtigt blive mættet. 

Wi-Fi 6 Access Point with dual-band 2x2 MIMO in a compact design for low-profile mounting.

UniFi  6 Lite is a 2x2 Wi-Fi 6 access point that delivers up to 1.5 Gbps aggregate radio rate with 5 GHz (MU-MIMO and OFDMA) and 2.4 GHz (MIMO) radios. Mount UniFi 6 Lite horizontally in the ceiling to cover a high-density environment, or mount it vertically on the wall to extend its range. UniFi 6 Lite has a compact and nano-sized design, so it can use nanoHD covers and mounting accessories.


Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2020 kl. 19:25
her kan du finde hvordan de forskellige modeller spreder deres signal.

Hvis den du har der sidder skrå, ikke har noget behov bagved så er det ligemeget om den sidder skrå. Kig på det og find ud af om der du har tænkt dig at sætte den passer med signalet. Hvis du i din plantegning vil opleve døde pletter ved at se på diagrammerne, så find en anden model eller flyt dit AP :-)

Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
Telemachos Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Juni-2012
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Telemachos Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2020 kl. 11:06
MEN har du så husket en switch der har 2,5gbit porte? båndbredden samlet er op til 1,5Gbps fordelt på både 5 og 2,4. Men generelt er der omkring 1,2Gbit/s plads på 5GHz båndet hvilket er noget over det man reelt har med en 1gbit port i en switch. Har man en del enheder på som skal deles om pladsen på det pågældende AP vil det derfor være en fordel at have så meget båndbredde ned til switchen. Selvfølgelig er der den lille detalje hvis de alle kun streamer fra internettet, da det så vil være den begrænsende faktor, men hvis man sidder med flere enheder som vil streame fra fx en NAS, så kan 1gbit/s hurtigt blive mættet.

Så vidt jeg lige kan se så er der flg. uplink

(1) 10/100/1000 Mbps Ethernet RJ45

Så jeg kan vel teoretisk set ikke føde hver enhed med mere end 1 gigabit ? (og ja, den POE switch de kommer på er gigabit)
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2020 kl. 11:37
Hverken Unifi 6 lite eller LR har 2.5 GBit Ethernet, så det skal ikke være pga. dem man får en 2.5 GBit switch.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2020 kl. 11:37
@Telemachos - du har fuldkommen ret. Jeg havde faktisk ikke set de kun har smidt en 1Gbit RJ45 i det AP - det giver da absolut nada mening. - Man har sammenlagt op til 1,5gbit båndbredde teoretisk, og med overhead kan man maks udnytte op til omkring 8-900mbit på et wifi6 ap?
Kan se de i det mindste har smidt 2x1gbit porte i deres ac-pro modeller.

Smart nok at slå så store slag op i markedsføring, og så begrænser man sig selv ved at underspecce udstyret et "skjult" sted. Det er jo reelt falsk markedsføring.
Heck - jeg kan endda se de har lavet samme nummer med deres Flex HD. Det er ellers et ganske fedt AP, men før de får den slags fikset, så kan jeg virkelig ikke se det er et interessant produkt mere. Den eneste grund til at man skulle bruge det, var på grund af deres software.
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2020 kl. 08:50
Du kan jo stadigvæk trække trafik internet mellem 2 wifi klienter. (hvis man har det behov)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu