recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skræmt nas nybegynder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSkræmt nas nybegynder

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
JPED Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Emne: Skræmt nas nybegynder
    Sendt: 24-Januar-2008 kl. 23:00

Jeg har trukket kablet netværk i mit hus, og er derfor tiltrukket af mulighed for en central lagerenhed til dokumenter, billeder, musik og på sigt film. Jeg har derfor fulgt lidt med her på forummet, og her ser det ud til at der er 2 muligheder: enten qnap el. synology.

For mig ser det ud til at være ret besværligt at få til at køre. Jeg regner med at skulle køre det hele via Windows Vista pc, men læser en del om Twonky uden at ane hvad det er. Er det noget der følger med og hvad bruges det til ?

Jeg er totalt nybegynder indenfor dette, og det eneste forstand jeg har på linux er at jeg kan stave til det.

Når det er sat op skal det bare køre. Så er jeg på vej ud på dybt vand, og er det noget jeg skal holde mig fra?

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2008 kl. 23:57
Hvis du bare vil have en central lagerenhed i dit hus, er der intet at være skræmt over. Du har fundet herind, og så vil jeg også tro, at du kan få en NAS til at køre. Det er der ingen ben i
Dermed behøver du heller ikke at købe en Qnap eller en Synology, for så er der mange billigere muligheder på markedet.

Hvis du imidlertid gerne vil bruge din NAS som mere end en back-up-server, så kan det måske betale sig at stile lidt højere.

Her tænker jeg på NAS'en som en lille server, der kan få dine medieklienter til at spille.
Det er for mit vedkommende en Noxon 2 audio (følg evt linket i min signatur) og en Kiss VR.
Den første kan spille al min musik fra min NAS (536 albums) over mit anlæg i stuen. Den kan så også spille radio (bedre end en DAB - den kan nemlig også spille alle podcasts foruden tema'kanalerne')
Den anden, Kiss VR558, kan spille alle mine DVD'er, som er gemt på NAS'en. (+ divx, xvid, avi (!), iso, video_ts)

Til at sørge for den medieafspilning kræves der to medieservere. Den ene er Twonky og den anden er kissdx. Det er programmer som installeres på NAS'en.
Det er der ikke så mange ben i, men man skal ikke have knap- eller kommandolinieskræk Oftest skal man dog bare følge en guide til at få ting installeret (kissdx), eller også er det som med Twonky: Kør denne fil på din pc, og så spiller Twonky kort derefter

Køb en Synology DS-207+ og to diske - evt én til at begynde med.

Det er det bedste køb på markedet lige nu, IMO. For 1000 kr. mere kan du få Qnaps tilsvarende: TS-209 Pro
Eneste forskel er, at Qnap'en har Twonky præinstalleret og virker mere lækker. (En server plejer dog ikke at stå fremme, så det er så som så med at glæde sig over udseendet i dagligdagen )

Køb dig en NAS, hvis du er normalt begavet og kan læse en manual  Samtidig bør du ikke have nemt til panik, hvis tingene ikke lige gør, som du forestiller dig Hvis man tager den med ro, så er der ikke noget at være bange for. Der er altid andre, som har prøvet det før
Jeg har faktisk heller ikke forstand på Linux, men hvis man skal tweake lidt, kan man tit støve noget hjælp op uden de store anstrengelser - google er din ven Linux-n00bs er også med på vognen...

Venligst
Søren
Til top
JPED Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2008 kl. 21:10
Mange tak for svaret. Jeg er blevet beroliget og tror at jeg kaster mig ud i det.
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2008 kl. 21:16

Husk,

Tvix og Popcornhour  som også er 2 gode alternativer..

Især tvix er pæn og vistnok brugervenlig..

Popcornhour, ser lidt nørdet ud, og der skal man have lidt teknisk linux viden for at få det fulde ud af den, udover det centrale storage som den kan fungere som.

Tvix kører vist med custom upload/download, så her kan du ikke share NAS drev. Så ikke helt perfekt men du sparer en MCE.

Til top
JPED Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2008 kl. 11:53

Jeg har besluttet mig for ds 107+ Da jeg tror at den passer med behovet og økonomien. Jeg har  desuden købt en 500GB WD Caviar SE16.

Det er vel alt jeg skal bruge for at komme igang ?

Mvh

JPED

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2008 kl. 18:58
Ja
God fornøjelse!
Til top
Unmack Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 28-December-2007
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2008 kl. 17:23

Jeg har lige verdens dummeste spørgsmål. På forhånd undskyld.

Jeg har installeret xp på min bærbare, og nu kan jeg ikke se min qnap, når jeg går ind i stifinder. Før kunne jeg se den under 'mine netværksteder' i Vista, men nu er den der ikke. Hvad skal jeg gøre for at kunne se den, så jeg kan overføre filer til og fra den?

Det er en QnapTS-109

På forhånd tak

Til top
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Juni-2006
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2008 kl. 18:27
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Tvix kører vist med custom upload/download, så her kan du ikke share NAS drev. Så ikke helt perfekt men du sparer en MCE.

Hva?
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2008 kl. 18:28

Kun du ikke bruge Funktioner -> opret forbindelse til netværksdrev

og så skrive \\xxx.xxx.xxx.xxx\music f.eks

Til top
Det sorte får Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Oktober-2004
Point: 73
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2008 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af JPED JPED skrev:

Jeg har besluttet mig for ds 107+ Da jeg tror at den passer med behovet og økonomien. Jeg har  desuden købt en 500GB WD Caviar SE16.

Det er vel alt jeg skal bruge for at komme igang ?

Mvh

JPED

Jeg har selv lige købt én magen til. Og må sige at jeg bestemt ikke er skuffet. Den fungerer rigtig godt, og virker som en rigtig god maskine.

Redigeret af Det sorte får - 27-Februar-2008 kl. 18:32
Der findes ikke dårlig smag. Kun god smag, og den er dårlig!
Til top
Unmack Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 28-December-2007
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2008 kl. 18:49
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Kun du ikke bruge Funktioner -> opret forbindelse til netværksdrev

og så skrive \\xxx.xxx.xxx.xxx\music f.eks

Jeg kunne tildele Qnap'en et drevbogstav på den måde, hvis jeg allerede kunne se Qnap'en under 'My network places', men jeg kan slet ikke se den.

Er der et eller andet, jeg skal slå til for at kunne se den? I Vista kom den frem automatisk. På Qnap'en har jeg jo allerede valgt at dele multimedia osv. så de burde vel bare kunne ses på den bærbare, når jeg kører på den router, som Qnap'en er trådet til?

Jeg er lidt blank.

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2008 kl. 22:49
Du har et administrationsværktøj, der hedder Qnap Finder. Ellers kan du finde det her: http://europe.qnap.com/download/Storage/TS-109/Finder-3.2.1. 1003.zip
Der er tilsyneladende også noget der hedder Full Pack af et eller andet, men det er et 'utility': http://europe.qnap.com/download/Storage/TS-109/Replicator_fu ll%20_pack_for_Windows(3.1.2.0827).zip

Prøv, om du ikke kan finde din Qnap med en af de to! Når den er fundet, bør du give den en fast IP-adresse og gerne et navn. Så kan du altid komme til den ved at skrive \\NasNavn i Stifinder eller give den et drevbogstav.

Venligst
Søren
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu