recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skuffet over AVG Free
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSkuffet over AVG Free

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
AndersHP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Emne: Skuffet over AVG Free
    Sendt: 19-Maj-2009 kl. 22:36
Ja så skete det..
Efter installation af en downloadet setup-fil, som viste
sig at indeholde en Trojansk Hest (virus), blev jeg
drevet ud i en formatering af min bærbare.

Jeg har ellers aldrig oplevet et virus-angreb, og har
altid haft god tiltro til mit gratis AVG Free, der
løbende holdes opdateret, som det hører sig til.

Men da filen blev kørt, poppede programmet op med en
advarsel om virus. Jeg trykkede naturligvis på "heal",
men en fejlmelding om, at dette ikke kunne lade sig
gøre, efterfulgt af endnu flere advarsler om inficerede
filer viste, at virussen havde spredt sig allerede.

Jeg forestiller mig, at sådanne vira "lægger sig"
omkring centrale filer i windows-systemet, der således
er uundværlige eller i brug, og derfor ikke kan
slettes..

Men kan det virkelig ikke gøres bedre?
...Jeg er skuffet over, at eneste udvej var en komplet
formatering af min pc.

Er der nogen der har lignende dårlige erfaringer med
AVG, og kan anbefale mig et bedre, ligeså gratis
program?
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Point: 2323
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 22:42

Tjah man kan vel ikke forvente det helt store fra et program. Jeg ved ikke om AVG har den funktion (eller om du ikke har tilsluttet den) men normalt kan man sætte den til at scanne alle filer inden du åbner dem og på den måde opsnappe dem før de kører..

Det tager lidt af hastigheden på computeren men kan forhindre sådanne situationer. Derudover anbefales det at du deler dine drev op i C: og D: - på den måde kan du godt få en virus i windows og formatere uden at miste noget, så længe du sørger for at gemme vigtige ting på "ikke-system-drevet".

Men som sagt har jeg været rigtig glad for Norton Anti Virus - den fanger det hele og har masser af funktioner som e-mail scan osv osv.

Mvh.

Casper
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 22:48

Hmm, Har i rigtig lang tid brugt AVG, og har ikke haft alvorlige problemer, lige nu bruges der AVG 8 Pro, og den kører rigtig fint og kommer straks med en advarsel hvis der kommer noget ind som ikke skal være der. Så herfra er der ingen klager om AVG. 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
hors Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-April-2006
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 22:50

Hej Anders

Jeg er skiftet til tyske AVIRA istedet for AVG og mener at dette program både belaster CPU'en mindre og giver en bedre beskyttelse. Efter at have afinstalleret AVG og installeret AVIRA kørte jeg et totalt scan hvor blev der fundet ældre filer med virus som AVG ikke havde fundet.

Ligeledes fik jeg ved AVG aldrig besked om web-sider med virus, det kommer der nu.

Til top
Think-T-wice Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-September-2005
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 22:58
avast og antivir kan anbefales
Mvh

Think-T-wice
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 23:15
Oprindeligt skrevet af hors hors skrev:

Ligeledes fik jeg ved AVG aldrig besked om web-sider med virus, det kommer der nu.

Det er ikke korrekt, herunder er nok det bedste fremprovokerede eksempel. med AVG Free.

Har aldrig haft problemer.

Og når man vælger at installere nyt antivirus software og vælger scan hele harddisk, så bør man huske at forudsætninger for at sammenligne nyt med gammelt/eksisternede er at samme vilkår er valgt.

så man bør nok aktvere scan harddisk regelmæssigt og ikke annullere den, når den kører. især når man finder gamle filer med virus. det er en ren F40 fejl.

Til top
xander Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Marts-2008
Point: 103
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 23:40

Jeg har lige instaleret AVIRA på windows 7.

det virker bare, har ellers prøvet med AVAST og stofas SAFESURF det sløvede bare internettet helt vildt, så jeg er tilfreds med at have fundet noget der virker.

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2009 kl. 00:26
Et antivirus program er ikke bedre end den vaccine, som det indeholder.

Selvfølgelig skal man køre med antivirus, men det er ingen garanti for at man fanger en ny virus inden den gør skade

Hvor god en antivirus er til at fange virus er svær at definere, i lang tid har Eset's NOD32 været noget af det bedste på markedet. Men nu ser det ud til at nogle andre er ved at tage over G DATA ser meget lovende ud, men har ikke selv fået testet det.

Seneste "detection" skema fra AV-Comparatives der laver nogle af de mest anerkendte rapporter indenfor antivirus viser følgende:

1.   GDATA 99.8%
2.   AVIRA 99.7%
3.   McAfee2 99.1%
4.   Symantec 98.7%
5.   Avast 98.2%
6.   BitDefender,eScan 98.0%
7.   E5ET 97.6%
8.   Kaspersky, TrustPort 97.1%
9.   F-Secure 93.4%
10. AVG 93.0%
11. Sophos 89.6%
12. Command 88.9%
13. Norman 87.8%
14. Microsoft 87.1%
15. Kingsoft 84.9%

Mere kan læses i denne rapport fra februar:
http://www.av-comparatives.org/images/stories/test/ondret/av c_report21.pdf

Det er forskelligt hvordan virus arbejder, nogle benytter root kit for at gemme sig og er meget svære at opdage hvis de først er aktive.
En god ide er at scanne sin maskine fra et andet system. Det kan være med en boot cd eller boot usb. Til sådan et formål kan man eksempelvis benytte Bart-PE.
Jeg har også oplevet at spyware og antivirus arbejder tæt sammen og geninficerer så snart man er kommet af med den ene trussel, hvis man ikke har fundet den anden.
Jeg kan varmt anbefale Spyware doktor fra PC-Tools til at fjerne inficeringer, som de fleste antivirus pakker må give op overfor. Man kan på forhånd se om man er inficeret før man køber en licens.

Hvis man skal sikre sig så godt som muligt, så kan man vælge at køre et andet system end det mest kendte. Vælger man en *nix platform eller for den sags skyld MacOS-X så er man mindre udsat.
Men selv på Windows kan man gøre mange ting for at sikre sig.

Brug en anden browser end Internet Explorer, da den altid står mest for skud. Kig på Firefox eller Opera browseren. Det rygtes at Google Chrome er mest sikker da den kører i såkaldt "sandbox", men den er stadig i beta og derfor ikke produktions klar.
Man kan også selv vælge at smide forskellige forhindringer i vejen for skadelige hjemmesider. Benyt udvidelsen NoScript i Firefox for at sikre sig imod skadelige scripts på ukendte sider.
Vælg at køre sin browser i en "sandbox" med værktøjet "Sandboxie" - det forhindrer kode i at nå operativsystemet.

En anden god sikkerhed er at være opmærksom. Hvis man skal gå på tynd is og hive software ned fra nettet som kommer fra andre end de store softwarehuse, så skal man kigge sig for.
Højreklik på setup-filerne og vælg "egenskaber" og kig i fanebladet "version" den fortæller omkring hvilke firma som har lavet filen. Mange filer bliver pakket om og får indlagt trojanere i setup-filen og ofte tilrettes oplysningerne ikke i "version"
Man kan også vælge at køre sine setup filer først i "Sandboxie" der laver en boble udenom programmer så det ikke kan skrive direkte ned i Windows systemet. Så kan man teste om der sker uventede ting inden man installerer det rigtigt. Alternativt kan man køre med en virtuel maskine fra VM-Ware eller Microsoft for at se om der først sker noget i det system.

Sidst men ikke mindst kan man også vælge og uploade sin filer som man mistænker for virus til www.virustotal.com. De har ikke mindre end 39 forskellige virusscannere fra alle de kendte mærker som alle kigger i filen ser på om den er skadelig.

Men det er stadig ikke garanti for at en virus kan være tilstede. Hvis ingen har lavet en modgift og hvis virusset er godt skrevet så vil man ingenting mærke ved at være inficeret.

Det bedste antivirus er stadig en selv. Lad være med at bruge automatiserede værktøjer såsom scipts på hjemmesider man ikke kender og lad være med at klikke på filer i e-mail selvom de kommer fra vennerne.
Vær skeptisk på ting fra Facebook og messenger, da de ofte er vejen til at blive inficeret.
Ligeledes er en god firewall hvor tingene skal godkendes manuelt også en god ting. Her kan Comodo's godt anbefales selvom den er gratis. Den kræver dog lidt tilvending men er utrolig stærk.

Det var bare mine gode råd så man kan beskytte sig til husbehov.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2009 kl. 00:28

Jeg er skiftet til tyske AVIRA istedet for AVG og mener at dette program både belaster CPU'en mindre og giver en bedre beskyttelse. Efter at have afinstalleret AVG og installeret AVIRA kørte jeg et totalt scan hvor blev der fundet ældre filer med virus som AVG ikke havde fundet.

Er du sikker på at det er virus?

I mange tilfælde er det falsk-positive advarsler fordi AV programmerne er alt for aggressive (og fyldt med bugs).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2009 kl. 00:32
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Det bedste antivirus er stadig en selv. Lad være med at bruge automatiserede værktøjer såsom scipts på hjemmesider man ikke kender og lad være med at klikke på filer i e-mail selvom de kommer fra vennerne.

Bedre ide: vælg en browser som ikke har det problem. De fleste angreb er mod Internet Explorer.

Vær skeptisk på ting fra Facebook og messenger, da de ofte er vejen til at blive inficeret.

Messenger er tekstbeskeder. Hvis man kan få virus på den måde, må det være en sårbarhed i Windows Live klienten. Løsning: vælg en anden MSN klient..
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2009 kl. 00:35

Hej Anders

AVIRA er desværre en af dem med mange falske positiver og derfor kan det ikke anbefales til andet end husbehov.

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at uploade nogle af de "gamle" filer til virustotal.com og se om der i virkeligheden er virus i dem.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2009 kl. 00:38
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Bedre ide: vælg en browser som ikke har det problem. De fleste angreb er mod Internet Explorer.

Messenger er tekstbeskeder. Hvis man kan få virus på den måde, må det være en sårbarhed i Windows Live klienten. Løsning: vælg en anden MSN klient..

Som jeg også skriver, så anbefales det ikke at køre med IE.

Angående messenger, så har MS lagt alle mulige script muligheder ind i den klient. Desværre får man smidt filer i hovedet selvom man ikke benytter Microsofts messenger og derfor skal man alligevel være på vagt, uanset om det er Miranda, Trillian, Pidgen eller nogle af de andre man benytter.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu