Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
musicus
Guld medlem
Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 2149
|
Sendt: 12-Oktober-2007 kl. 22:13 |
Sigida:
Det har muligvis også noget at gøre med, hvort stort format man vælger at vise filmene i. Jo større format - jo større forskelle.
På en 42" skærmstørrelse, og med en god afspiller, har DVD-formatet jo stadig ganske gode betingelser. Nu valgte jeg så et pænt stort format, for bedre at kunne gå de to udgaver grundigere efter i sømmene. Og med sin højere opløsning kan vi vel godt blive enige om, at både Blu-ray og HD-DVD dermed også har langt bedre vilkår på et stort lærred, end standard DVD'erne generelt har. 
Jeg har i øvrigt også selv forsøgt at foretage sammenligning, på Panasonic PV60'eren. Men dér var forskellene ikke så markante, at jeg kunne bruge resultaterne til noget særligt. Så det gik jeg bort fra igen. Jeg vil vel også tro, at hvis du havde vist "S.W.A.T." på f.eks. en 50" tommer skærm, så ville selv du ha' oplevet en meget tydeligere forskel i billedekvalitet, de to formater imellem. Og sikkert ikke nødvendigvis til DVD-udgavens fordel. 
Sigida skrev:
okay derfor mange blu ray film er max grynet og ja det kan selv ses på 4meters afstand... for mange gange synes jeg filmene stod meget skarpere men meget mere grynet og det ku jeg bare ikke forstå når en dvdfilm ingen gryn havde på de 4meters afstand... |
Jeg har i øvrigt selv masser af DVD-film med 'gryn' i billedet. Det er bl.a. netop dém jeg desperat prøver at få luget ud i nu, ved hjælp af projektorlærred-metoden ..... 
Redigeret af musicus - 13-Oktober-2007 kl. 09:48
|
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930
2x Toshiba HD-XE1,
Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500
Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800
2x DVDO Edge
|
 |
Sigida
Guld medlem
Branchemedlem
Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Point: 2190
|
Sendt: 12-Oktober-2007 kl. 23:07 |
hehe ja nu mente jeg mere de gode dvd film :D... for synes virkelig der kan være meget gryn på blu ray som der egentlig ikke burde være.. nej for synes virkelig en dvd film står knivskarpt på min fladskærm, og snakker vi dem i den gode ende, har de kunne forveksle med hd materiale ;)...
|
 |
musicus
Guld medlem
Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
|
Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 09:55 |
Hmmm .... nu jeg tænker over det kan jeg da godt erindre, at også Samsung Blu-ray afspilleren havde lidt 'gryn' i billedet på Plasmaskærmen. Men det var kun på to af TV'et fire faste billedeindstillinger. Så vidt jeg husker var der ganske vist lidt gryn på "Normal" og "Dynamisk" - men ikke på "Biograf" eller "Auto". (På projektoren er der derimod ingen gryn, what so ever! )
Måske det i virkeligheden bare er et spørgsmål om at anvende en anden indstilling på Pio'en, for at Blu-ray billedet kommer bedre til sin ret? Eller vælge et andet output fra afspilleren?
Redigeret af musicus - 13-Oktober-2007 kl. 10:12
|
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930
2x Toshiba HD-XE1,
Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500
Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800
2x DVDO Edge
|
 |
Sigida
Guld medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 15:45 |
ja det har det helt sikkert, men synes ikke forskellen er så enorm som folk gør den til, det kan også være fordi ens tv er af en høj kvalitet at den gør dvd billedet fremragende ;)
|
 |
Bruce
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 558
|
Sendt: 17-Oktober-2007 kl. 13:07 |
Sigida skrev:
nu når i skriver hvor skuffet i er over blu ray film, kan i så ikke sige hvilken film som helt klart står bedst og er en most have film ;) |
Mht. Blu-ray så har Black Book og Descent, nok de flotteste transfers jeg endnu har set i formatet. The Prestige og Patriot følger trop og så har Kingdom of Heaven nok det bedste MPEG-2 transfer jeg har set, selvom jeg godt gad se den encodet i dag i AVC eller VC-1 for at se, om det ville give en forskel.
Mht. HD DVD Jeg er helt klart farvet af, at jeg elsker Technicolor og klassikere. Disse nedenstående fire er absolut vidunderlige.
Grand Prix Casablanca Robin Hood Mutiny on the Bounty
Grand Prix fortsætter med at være mit reference eksemplar, mens Casablanca er det i sort/hvid genren. Mutiny on the Bounty fungerer dog klart bedst i de lyse udendørsscener, mens billedet bløder op og hudfarver bliver for orange i de mørkere af slagsen.
Batman Begins, Black Snake Moan, Elizabeth, Kiss Kiss Bang Bang og Flags of our Fathers står også fantastisk flot.
Redigeret af Bruce - 17-Oktober-2007 kl. 13:08
|
 |
Sigida
Guld medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 17-Oktober-2007 kl. 18:22 |
okay hvad med en film som 300 er den god i blu ray, den er jo ny og burde som sagt have en god transfer og en god billedekvalitet.
|
 |
Bruce
Redaktionen
recordere.dk teamet
|
Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 13:49 |
Sigida skrev:
okay hvad med en film som 300 er den god i blu ray, den er jo ny og burde som sagt have en god transfer og en god billedekvalitet. | For nogen er god billedkvalitet ensbetydende med, at filmen i hjemmebiografen ser eksakt ud som i biografen. Og selvfølgelig skal en film hjemme, se ud som den gjorde, da man så den i biografen og det gør 300 netop, hvorfor jeg er ligeså lidt imponeret over billedet begge steder.
Hvis man optager en film med en Iphone og overfører billedet via Firewire til Blu-ray, så tranferet er perfekt bibeholdt, så er det ikke ensbetydende med 5 stjernet billedkvalitet.
Det er instruktørens bevidste valg, at filmen ser ud som den gør. Masser af grain og boostet kontrast.
Redigeret af Bruce - 18-Oktober-2007 kl. 13:52
|
 |
Sigida
Guld medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 15:19 |
hehe vil bare have det står skarpt og det er vel bund og grund det alle kunder vil have. ja og ham tarantino eller hvad han hedder, han er fandme slem til at lave dårlig billedekvalitet i hans film, hehe belastende ;)
|
 |
Sploink
Guld medlem
Oprettet: 23-April-2007
Sted: Vestegnen
Point: 3215
|
Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 21:13 |
Sigida skrev:
hehe vil bare have det står skarpt og det er vel bund og grund det alle kunder vil have. ja og ham tarantino eller hvad han hedder, han er fandme slem til at lave dårlig billedekvalitet i hans film, hehe belastende ;) |
Det er da det som gør hans film så fede og specielle  Han er genial
|
 |
Simon R.
Guld medlem
Oprettet: 04-August-2005
Point: 824
|
Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 22:25 |
Hmmm jeg vil ikke kalde Tarantinos film "dårlig billedkvalitet". Det er jo stilen, og Kill Bill står da fx ret flot.
|
 |
Bruce
Redaktionen
recordere.dk teamet
|
Sendt: 19-Oktober-2007 kl. 10:26 |
Stilen de respektive instruktører bruger i deres film, om det er Paul Greengrass med Bourne filmene, Lars Von Triers Dogmefilm eller Zack Snyder med 300 er jo valgt med en grund og da det er dem som svinger penslen over deres artistiske værk, ved de jo nok bedst og så kan vi andre lide deres stil eller ej.
Personligt mener blot ikke, at snakken om den perfekte videorating er så interessant for hver titel i og med, at ikke alle titler har udgangspunktet, at se fantastisk ud. Jeg vil se filmen hjemme, som instruktøren mener den skal se ud, om filmen så har et 2 stjerner af 5 look eller ej.
|
 |