|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
Christian Otte ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Status: Offline Point: 182 |
![]() Sendt: 28-August-2007 kl. 19:30 |
|
Jeg bemærkede i går, da jeg så TV 2 på mit Pioneer 427XA, at ved deres reklame-sekvens, hvor der lige står "reklamer" og man ser en eller anden person, at der nærmest var en slags skygge på rammen, hvor der stod reklamer. Jeg har prøvet at lave en lille illustration:
![]() Det er ikke nær så tydeligt, men man bemærker det, og den grå "forlængelse" følger teksten, når den bevæger sig op og ned. Jeg satte derefter en DVD på for at se, om jeg kunne fange noget lignende (det kunne jo være problemer med signalet), hvis jeg aktivt kiggede efter det, og ja, sør'me så, det var der også. Er der andre ejere af dette TV, der har bemærket det samme? |
||
![]() |
||
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
|
Ja det har jeg osse bemærket og det må være en plasma ting for jeg ser det både på min Pioneer og min Panasonic skærm
|
||
Mvh
René |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Det lyder som en hel normal MPEG artefakt...
Ser du ikke det samme på DVD? Specielt i den dårligere ende af DVD (billed)kvalitetsskalaen (hvor filmen varer 3 timer, og der alligevel skal bruges en masse disc plads på over-animerede menuer, FBI warnings, anti-piracy trailers, og en masse ligegyldigt ekstramateriale). Redigeret af JesperLund - 29-August-2007 kl. 02:22 |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
|
Det skal jeg ikke gøre mig klog på... hvis det osse kan ses på LCD så er det vel signal/kodnings relateret hvis ikke må det ligge i teknologien, dog skal det lige understreges at det altså ikke ser synderligt voldsomt ud og det er kun i nogle særlige kombinationer billedmæssigt det ses. |
||
Mvh
René |
||
![]() |
||
rasmuslarsen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-September-2005 Status: Offline Point: 259 |
![]() |
|
Hvis jeg har forstået fejlbeskrivelsen korrekt, så er det et fænomen, som kan opstå både på plasma og LCD. Effekten er som sådan i bund og grund den samme, men årsagen bag, er forskellig. Jeg kan ikke lige læse ud fra din tekst om det kun kommer, når kassen bevæger sig (og altså ikke er synlig når den står stille)? Hvis det også forekommer ved et statisk billede, gælder denne beskrivelse ikke. På LCD skærme kalder man det i populær tale for Overdrive trailing. Ordet Overdrive kommer fra et system, som man de seneste år har bygget ind i LCD paneler for at sænke responstiden betydeligt. Systemet fungerer kort sagt ved, at man tilfører en højere spænding til de enkelte pixels, hver gang de skal skifte til en ny nuance. En højere spænding kan medvirke til et hurtigere skift og derved en hurtigere responstid. Dog medfører den højere spænding også, at der skydes en smule over "målet" (i mindre eller højere grad), og der således meget kortvarigt vises en "forkert" nuance, som ligger lidt over (eller under) den der egentlig burde være vist. I visse tilfælde kan denne nuance være rød eller grå, men i de fleste tilfælde er den hvid, hvorfor det også tit kan virke som en glorie omkring objekter - og der refereres heraf nogen gange til dette som glorie-effekten. For plasma er det som sådan næsten samme historie. Man benytter ikke et Overdrive system, men undervejs, når der skiftes nuancer hurtigt, vil der kortvarigt vise sig en "mellemliggende" nuance som ikke har været tiltænkt. Åbn programmet og tag trailing testen. Start boksen og sæt hastigheden op. I kan nu registrere, at der foran boksen, vises et let gult slør, og der bagved boksen vises et let blåt slør. På andre baggrundsfarver (og farver på den bevægende voks) kan disse slør have andre nuancer – f.eks. grå. Det er dog sjældent, at det viser sig som en hvid glorie ligesom på LCD. Jeg håber dette hjalp lidt på forståelsen. |
||
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Jeg syntes egentligt at det kan ses uanset om det er et statisk eller en bevægelig "blok" der flytter sig. Feks på en hvid baggrund med en sort blok af en vis volumen kan man i forlængelse af den se en mørkere hvid hvis man kan formulere det sådan. Og det er altid vandret man ser misfarvningen aldrig lodret. |
||
Mvh
René |
||
![]() |
||
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
![]() |
|
Denne effekt forekommer på mange TV - også alm. CRT TV. Mit bedste gæt er at det har noget med opdateringen af skærmen at gøre (opdateringen løber fra venstre mod højre én linie af gangen), men hvorfor det opstår ved jeg desværre ikke præcist.
|
||
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
||
![]() |
||
rasmuslarsen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-September-2005 Status: Offline Point: 259 |
![]() |
|
Okay. Så gælder ovenstående naturligvis ikke for dette tilfælde. Det er dog alligevel en meget sjov test at udføre på sit Tv |
||
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
||
![]() |
||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12508 |
![]() |
|
Jep. Da min PV60 var til reperation havde jeg et 25" Philips CRT, og der var fænomenet såmænd også. Jeg tror det sker på rigtig mange TV derude, men man lægger først mærke til den slags, når man køber et TV til 10 eller 20k, og bliver lidt mere pernitten med hvad der foregår på skærmen. |
||
![]() |
||
Joho ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 25-Juli-2004 Sted: 2100, Denmark Status: Offline Point: 272 |
![]() |
|
Jeg er enig med Jesper i at der tale om en Mpeg artefakter. I DVB-T sammenhæng, er det specielt på TV2 man kan se dem da TV2 har en relativ lav fast bittrate. DR har variabel bitrate mellem DR1 & DR2. Man også se disse artefakter på f.eks TDC kabeltv's analog & digitale signaler, da disse tages fra DVT-T transmissionen... På analog modtagelse med egen antenne skulle man (vistnok) være fri for artefakterne (Men så har man måske noget 'Sne' og andet støj i billedet i stedet. |
||
Med god hilsen
John |
||
![]() |
||
Christian Otte ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Status: Offline Point: 182 |
![]() |
|
Jep, det er præcist sådan, som du formulerer det ![]() |
||
![]() |
||
![]() |
|
Nu har jeg holdt øje med det de sidste par dage og når det kommer på dvb-t signalet skifter jeg om til analog tuner i samme situation og her er det stadigvæk synligt, så jeg kan altså se det ved både digital og analog kilde. |
||
Mvh
René |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |