|
Slå TPM til på Asus-bundkort? |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
jake51
Guld medlem Oprettet: 02-Januar-2005 Sted: Randers Status: Offline Point: 6193 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 21-Marts-2024 kl. 20:26 |
|
Jeg har fundet frem til følgende:
Gå til Advanced i BIOS Vælg PCH-FW Configuration... men denne indstilling findes ikke Der står noget med Asus UEFI 2012 x64 Er min PC for gammel?
|
||
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson |
||
hansie
Guld medlem Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7076 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Måske Bios skal opdateres først
|
||
Peter.C
Bruger Oprettet: 16-Januar-2012 Status: Offline Point: 144 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Har du et model nummer på det bundkort?
Asus har jo lavet mange forskellige, så det gøre det lidt nemmere at hjælpe.
|
||
jake51
Guld medlem Oprettet: 02-Januar-2005 Sted: Randers Status: Offline Point: 6193 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det hedder Z97-R
Version 2.16.1240 Det ville jo da være smart, hvis der var en indbygget indstilling til at opdatere BIOS Det er vist noget med en fil på en USB-nøgle
|
||
Mikael Simpson |
||
azrael
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2006 Sted: Tilst Status: Offline Point: 1692 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Så vidt jeg husker kræver det et separat TPM modul, som du i så fald skulle ud at købe. Nu ved jeg ikke om det også gælder moderne Intel CPUs, men AMDs Ryzen har en software TPM (fTPM), som med rette BIOS kan slås til (producenten skal understøtte det i BIOS). Er du i øvrigt sikker på, at dit motherboard ikke hedder Z97-AR? ASUS' hjemmeside kender nemlig intet til et Z97-R. Sådan bortset fra da, så bekræfter mit hurtige research, at du skal ud og have et separat modul. Som der står i specifikationerne: 1 x TPM header Her er et muligt modul: https://authikey.com/product/tpm-for-asus/ Ved ikke om det er pengene værd for dig. Men selv med et modul er det ikke sikkert, at du kan bruge det til det du vil. Jeg formoder du af uransagelige årsager ønsker at installere Windows 11. I så fald er du på spanden. https://rog-forum.asus.com/t5/other-motherboards/z97-and-tpm-support/td-p/868576 Redigeret af azrael - 22-Marts-2024 kl. 16:27 |
||
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
||
fltk
Platin medlem Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10425 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Mit bundkort, et Asus Q170M-C fra 2016 med en Intel cpu, har et punkt der hedder PCH Configuration (ikke FW), men under dette punkt er der ingen indstilling til at enable/disable TPM. Min computer har Windows 11 og ved at bruge Rufus til at lave et USB installationsmedie kan man omgå de restriktioner Microsoft har lagt ind for at installere Windows 11, herunder også kravet om at TPM er slået til. Flemming
Redigeret af fltk - 22-Marts-2024 kl. 17:31 |
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
archfrog
Bruger Oprettet: 16-Marts-2022 Sted: Hjørring Status: Offline Point: 93 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvis det er fordi du skal installere Windows 11, så kan du omgå kravet om TPM ved at gøre følgende:
1. Download en Windows 11 ISO (google: "windows 11 download"). 2. Hent "media creation tool" (til at lave en USB nøgle eller hente en ISO fil). 3. Hent ISO filen og gem den på dit skrivebord, UDEN at lave en USB nøgle. 4. Hent Rufus (google: "rufus"). 5. Lav en USB nøgle med Rufus, så kommer Rufus op og spørger om den skal koble kravet om TPM fra. Det kobler du så bare fra, samt hvad du ellers måtte ønske af tilpasninger, og så laver Rufus en bootable USB som kan installeres på en vilkårlig PC, hvad enten den har TPM eller ej. Windows 11 kører lige godt om der er TPM i systemet eller ej, så det er idioti fra M$'s side at kræve den. Håber det hjælper :-)
Redigeret af archfrog - 22-Marts-2024 kl. 23:02 |
||
LDAC for Windows, Shure AONIC 50 hørebøffer og en kop kaffe.
|
||
jake51
Funktioner
Tak(0)
|
|
Der står Z97-R i BIOS, men Z97-AR på den oprindelige faktura
|
||
Mikael Simpson |
||
azrael
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2006 Sted: Tilst Status: Offline Point: 1692 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at ja, man kan omgå TPM-kriteriet ved installation af Windows 11 (hvis det er det du vil), men Microsoft advarer stærkt imod det. Om der rent faktisk ligger noget bag eller om det er den typiske skræmmetaktik finder man vel først ud af hen ad vejen.
|
||
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
||
fltk
Platin medlem Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10425 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det må være ren skræmmeteknik. Nu har jeg haft Windows 11 på min ikke Microsoft godkendte computer i 1½ år uden problemer. Flemming
|
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
mrdoc22
Bruger Oprettet: 12-December-2018 Status: Offline Point: 99 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja det er ren skræmmeteknik for at vi skal købe nye computere (Det bruges kun til at køre noget af Windows kernal i en mini VM)
|
||
jake51
Funktioner
Tak(0)
|
|
En anden ting (men relateret)
Man kan snyde PC'en med TPM, men min processor er også for gammel Er der en vej uden om det?
|
||
Mikael Simpson |
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |