recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Slette alt på en computer og gøre den ubrugelig.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Slette alt på en computer og gøre den ubrugelig.

Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5301
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2023 kl. 09:30
Ikke noget jeg har prøvet, men der findes da igennem årene forskelligt til formålet. Smile
Et eksempel:
https://uk.pcmag.com/how-to/88534/how-to-wipe-your-hard-drive

Redigeret af JørgenT - 12-November-2023 kl. 09:31
Mvh. JørgenT
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Point: 7912
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2023 kl. 09:53
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Ok - I har mange gode idéer. Men det jeg egentligt tænkte på var at jeg for år tilbage fandt noget software, der "dræber" computeren og brugte det på en computer. Altså noget der virkeligt renser ud i computeren og dræber filer osv. så det ikke kan genskabes - og måske så computeren slet ikke kan startes.

Noget, som ligefrem "dræber" hele computeren, har jeg så ikke hørt om - så ER du nok nødt til at gå "volds-vejen".

Men, noget som kan "dræbe" filerne - billeder, dokumenter osv. Det tror jeg, AVG Free er god til at gøre.

Det har en "makulator-funktion". Så er det ikke muligt at gendanne private filer vha. de gængse programmer såsom Piriform Recuva eller Puran File Recovery. Der må de give fortabt.

Men ellers, så er du nødt til at smadre harddisken7SSD-drevet TOTALT, hvis den ikke en gang må kunne starte op...  (SÅ må de dæleme godt nok være noget fortroligt, følsomt stads, du sidder med på den...)

Nej, det er ikke fordi det er "følsomt" på den måde. Men den ene af computerne er min og har været brugt til både arbejde og privat. Makulatorfunktion i AVG Free lyder interessant. "Dræbe" filerne - jeg synes jeg mindes at det hed et eller andet med Killdisk eller noget i den stil.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2023 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Ikke noget jeg har prøvet, men der findes da igennem årene forskelligt til formålet. Smile
Et eksempel:
https://uk.pcmag.com/how-to/88534/how-to-wipe-your-hard-drive

Ja, der var noget jeg også kan huske - at wipe disken.

Thorvald.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10476
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2023 kl. 10:18
Som andre også har foreslået: Pil dog den harddisk ud af computeren inden den smides væk. Det er langt det nemmeste i stedet for at bøvle med diverse softwareløsninger. Det kunne jo også være, at du kunne bruge harddisken til andre formål.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2017
Sted: Nordjylland
Point: 2240
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2023 kl. 11:40
Ja - brug fltk's forslag.

Som ekstern harddisk. Efterhånden, som der skrives til disken, vil de slettede filer bliver mere og mere ubrugelige, eller sagt på en anden måde, mere besværlige at gendanne, da de vil blive overskrevet flere gange efterhånden som du gemmer noget andet på disken.

Lettere O. T.
Dette er nemlig en af "reglerne", hvis man kommer til at slette noget og fjerner det fra papirkurven, at man så ikke må bruge harddisken. Derfor anbefales det også, enten i forvejen at have installeret et gendannelsesprogram, eller at have det på en USB-pind som et program, der ikke behøves at blive installeret, men blot kan køres uden viidere fra USB-pinden.

Redigeret af mnielsen - 12-November-2023 kl. 11:44
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2023 kl. 12:00
Hej.
Principielt giver det mening, det I siger med at tage harddisken ud. Men jeg har ikke brug for at bruge den som ekstern HDD - Sådan nogen har jeg allerede, som jeg har købt på et tidspunkt. Desuden, hvis jeg så bare tager HDD'en ud, så er dataene jo stadig på den, selvom jeg så smider computer og HDD ud på to forskellige tidspunkter med en uge imellem. Så jeg vil hellere wipe dem. Jeg bor i en boligforening, og når jeg lægger sådan noget som en computer ned til elektronik affaldet, så kan man sagtens forestille sig at andre går en tur ned i affaldsskuret og ser om der er noget de kan bruge. Og hvis de kan bruge vores gamle computere, så for min skyld gerne. Men der skal så ikke være nogen brugbare data på dem. Skærmen er vist gået på den ene, så den kan ikke bruges uden en ekstern skærm og den anden - tja det var den hvor harddisken muligvis er ved at stå af.

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2023 kl. 12:03

....
Dette er nemlig en af "reglerne", hvis man kommer til at slette noget og fjerner det fra papirkurven, at man så ikke må bruge harddisken. ....

Den sætning forstod jeg slet ikke "må man ikke bruge harddisken"?? I øvrigt er det ret sjældent at jeg tømmer papirkurven (faktisk både den fysiske og den på computeren...  LOL  ). Så hvis jeg kommer til at slette noget jeg ikke skulle have slettet, er det som regel gendannet fra papirkurven, før jeg tømmer den.

Thorvald.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10476
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2023 kl. 12:07

Desuden, hvis jeg så bare tager HDD'en ud, så er dataene jo stadig på den, selvom jeg så smider computer og HDD ud på to forskellige tidspunkter med en uge imellem. .

Så giv harddisken en tur med boremaskinen eller hammer og søm, inden du smider den ud.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2023 kl. 12:11

....
Dette er nemlig en af "reglerne", hvis man kommer til at slette noget og fjerner det fra papirkurven, at man så ikke må bruge harddisken. ....

Den sætning forstod jeg slet ikke "må man ikke bruge harddisken"?? I øvrigt er det ret sjældent at jeg tømmer papirkurven (faktisk både den fysiske og den på computeren...  LOL  ). Så hvis jeg kommer til at slette noget jeg ikke skulle have slettet, er det som regel gendannet fra papirkurven, før jeg tømmer den.

Ikke, hvis du gerne vil have noget gendannet, du kom til at slette og fjerne fra papirkurven ved et uheld. Så skal filen gendannes FØR du går videre med at bruge computeren eller disken. Jo mere, der skrives, eller gemmes/slettes på disken, desto sværere bliver det at gendanne.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2023 kl. 12:19
Den ene af diskene kan du jo stadig bruge som en ekstra, ekstra ekstern harddisk.

kører du aldrig diskoprydning? Men, der kan man selvfølgelig fjerne fluebenet ud for papirkurv... 

Redigeret af mnielsen - 12-November-2023 kl. 12:21
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2023 kl. 12:25

....

Ikke, hvis du gerne vil have noget gendannet, du kom til at slette og fjerne fra papirkurven ved et uheld. Så skal filen gendannes FØR du går videre med at bruge computeren eller disken. Jo mere, der skrives, eller gemmes/slettes på disken, desto sværere bliver det at gendanne.

Aaah ok, jeg forstår hvad du mener nu, med "at man ikke må bruge harddisken". Men som jeg antyder, så har jeg aldrig haft det problem. Jeg sletter kun det der skal slettes.

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2023 kl. 12:26

Den ene af diskene kan du jo stadig bruge som en ekstra, ekstra ekstern harddisk.

kører du aldrig diskoprydning? Men, der kan man selvfølgelig fjerne fluebenet ud for papirkurv... 

Nej, det er ret sjældent.

Thorvald.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu