recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Slette alt på en computer og gøre den ubrugelig.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Slette alt på en computer og gøre den ubrugelig.

Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2023 kl. 09:09
Måske også en variant. Men behøver man at tage disken uf og koble den til eksternt, hvis ikke man skal bruge computeren igen?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
uffidon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 22-Februar-2007
Point: 346
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér uffidon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2023 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Måske også en variant. Men behøver man at tage disken uf og koble den til eksternt, hvis ikke man skal bruge computeren igen?

For at disken kan slettes helt kan man ikke køre sletning fra det operativ system som ligger på disken, derfor tager jeg disken ud. Men du kan osse køre sletning ved at boote fra en usb stick som f.eks har diskwipe installeret som en af JørgenT's links henviste til: https://www.diskwipe.org/
Jeg har ikke selv prøvet DiskWipe, men det ser meget fornuftigt ud med forskellige overskrivnings algoritmer.

Redigeret af uffidon - 13-November-2023 kl. 09:47
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Point: 7973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2023 kl. 09:55
Ok, bare i orden.  Smile
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1474
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2023 kl. 23:10
Er der virkelig så mange, der gemmer på statshemmeligheder i lille DK, at man er bange for, der er nogle der orker at bruge tid på at lede efter en nål i en høstak (en bunke muligvis halvdefekte afdankede harddiske fisket op af en bunke på den lokale genbrugsstation i dette tilfælde)?

Kan huske jeg i sin tid måtte hjælpe en kammerats far med at overføre data fra sin gamle computer til en ny, hvor han også insisterede på at banke søm igennem den gamle harddisk, som jeg personligt mener er forbeholdt folk med sølvpapirshatte på hovedet, med mindre der er tale om virkelig følsomme data, eller man har haft et samarbejde med CIA eller andre lignende organisationer, om det så drejer sig om inden- eller udenlandske...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.

Til top
Jorgen E Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 14-April-2023
Point: 42
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jorgen E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2023 kl. 23:10
Hvis det er en SSD er slettet data uigenkaldelig væk når du tømmer papirkurven, og kører en manuel TRIM i Windows eller via software de fleste fabrikanter af SSD stiller til rådighed. Der kan dog være personlige data i styresystemet, så ny installation styresystem og derefter TRIM/optimering af disk via producentens software.
Er det med magnetskiver og hele disken overskrives skal man være virkelig seriøs og ualmindelig interesseret i data for overhovedet at forsøge. Det kræver dyrt specialudstyr at finde rester af gammel data i magnetbelægningen. 
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-November-2013
Point: 582
Funktioner Funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2023 kl. 23:40
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Er der virkelig så mange, der gemmer på statshemmeligheder i lille DK, at man er bange for, der er nogle der orker at bruge tid på at lede efter en nål i en høstak (en bunke muligvis halvdefekte afdankede harddiske fisket op af en bunke på den lokale genbrugsstation i dette tilfælde)?

Kan huske jeg i sin tid måtte hjælpe en kammerats far med at overføre data fra sin gamle computer til en ny, hvor han også insisterede på at banke søm igennem den gamle harddisk, som jeg personligt mener er forbeholdt folk med sølvpapirshatte på hovedet, med mindre der er tale om virkelig følsomme data, eller man har haft et samarbejde med CIA eller andre lignende organisationer, om det så drejer sig om inden- eller udenlandske...

Undskyld, men det er en meget uvidende eller naiv holdning at have. 
Den data du kan trække ud af en pc kan bruges til mange formål. Alt fra gemte passwords til personfølsom data, billeder mv kan bruges af de rette (eller forkerte) til tyveri, afpresning, identitets svindel, scamming mv.
Fint at du tager chancen. Jeg vil råde alle til at tage den sikre løsning og give hdd’en en tur med en hammer inden den kørers på genbrugspladsen. 
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12373
Funktioner Funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2023 kl. 00:56
Lidt spøjst ikke at forstå, at personfølsom data er skidt at give andre muligheden for at snuppe. Selvfølgelig skal man ikke bare smide alle sine passwords og kreditkortnumre på losseren...
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB9000 | Zidoo Z30 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | WiiM Pro & Roon
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7188
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2023 kl. 06:15
Har mange personfølsomme oplysninger på mine diske.

Der er masser af private oplysninger som kan misbruges af andre .

Et hurtigt overblik

CPR nummer .   Et hav af password .  Så billeder jeg kun bruger privat.  Og jeg ikke ønsker skal rundt i verden.   

Men listen er faktisk lang.  

Mine brugte diske ænder under søjleboremaskinen. 

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10514
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2023 kl. 08:24
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

ænder under søjleboremaskinen.

Lige sent nok til Mortens AftenLOL

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7188
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2023 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

ænder under søjleboremaskinen.

Lige sent nok til Mortens AftenLOL

Flemming

Så bliver de møre til næste Mortens Aften :-)
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Point: 5072
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2023 kl. 12:49

Mine brugte diske ænder under søjleboremaskinen. 

LOLLOLLOL
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-April-2007
Point: 203
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2023 kl. 13:09
Forstår ikke helt indlæggene her. Hvis folk seriøst mener at nogen kan genskabe data efter en rigtig wipe (overskrivning af hver enkelt bit på disken med random data), så vil en mekanisk destruktion være endnu mindre pålidelig. Den space-teknologi som ville kunne genskabe data på en disk der er blevet overskrevet med tilfældige bits, vil helt sikkert også kunne genskabe en mekanisk ødeligt disk.
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top

Besvar Besvar Side  <1 23456 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu