recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Slimserver QNAP109, 10 mysqld processer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSlimserver QNAP109, 10 mysqld processer

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
boris Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 02-August-2006
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Emne: Slimserver QNAP109, 10 mysqld processer
    Sendt: 08-Januar-2008 kl. 20:31

Hej!

Jeg kører slimserver på et QNAP 109 Pro, men undrer mig lidt over at der skal køre 10 mysqld processer:

[~] # ps -ef | grep mysqld
  840 1000      12360 S   /opt/mysql/bin/mysqld --defaults-file=/home/slimserver/Cache/my.cnf
  841 1000      12360 S   /opt/mysql/bin/mysqld --defaults-file=/home/slimserver/Cache/my.cnf
  842 1000      12360 S   /opt/mysql/bin/mysqld --defaults-file=/home/slimserver/Cache/my.cnf
  843 1000      12360 S   /opt/mysql/bin/mysqld --defaults-file=/home/slimserver/Cache/my.cnf
  844 1000      12360 S   /opt/mysql/bin/mysqld --defaults-file=/home/slimserver/Cache/my.cnf
  845 1000      12360 S   /opt/mysql/bin/mysqld --defaults-file=/home/slimserver/Cache/my.cnf
  847 1000      12360 S   /opt/mysql/bin/mysqld --defaults-file=/home/slimserver/Cache/my.cnf
  848 1000      12360 S   /opt/mysql/bin/mysqld --defaults-file=/home/slimserver/Cache/my.cnf
  849 1000      12360 S   /opt/mysql/bin/mysqld --defaults-file=/home/slimserver/Cache/my.cnf
  850 1000      12360 S   /opt/mysql/bin/mysqld --defaults-file=/home/slimserver/Cache/my.cnf
 4492 1000      12360 S   /opt/mysql/bin/mysqld --defaults-file=/home/slimserver/Cache/my.cnf

Slimserver af installeret med pakken fra http://www.progressiveav.com/ts109install/

Er der nogen der kan forklare dette, og er det muligt at ændre noget i config?

/Boris

Til top
krimmo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-Oktober-2006
Point: 70
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2008 kl. 20:50
Hej

Mysql på en QNAP er i realiteten Mysql under Linux (Debian et-eller-andet).

En længere forklaring af fork() under Linux/UNIX vil nok være at gå for vidt. Men det handler i bund og grund om at lade et program være i stand til at håndtere flere requests "parallelt". Her sat i anførselstegn da der jo kun er én CPU, og alt derfor stadigvæk foregår sekventielt.

I Windows benyttes threading (tråde i den enkelte proces) til at håndtere den samme parallelitet.

Om det i realiteten er nødvendigt i.f.m. Slimserver med de "mange" mysqld processer ved jeg ikke. Kender ikke "indmaden" i Slimserver perl programmet.

Har dog lige prøvet at køre Squeezebox og Webinterface samtidig, og der ser jeg kun én forbindelse til mysqd (slimserver)

De 10 Mysql processer er sandsynligvis default for en Mysql under Linux, og et udtryk for hvor mange processer mysql forker af når den starter op.

Mysql vil kunne starte flere processer op hvis det kræves, og stoppe processer igen, hvis de ikke behøves. Der er dog en lille "tids-straf" forbundet med denne proces. Derfor startes der, hvad der anses for en rimeligt (rigtigt) antal processer initielt når Mysql states.

En web-server som f.eks. Apache (httpd) opfører sig på præcis samme måde.

Jeg ved ikke lige hvor (eller om) det kan ændres under Mysql.

Men det er heller ikke noget stort problem.

Processerne bruger godt nok ressourcer, men ikke efter formlen; at summen af processer multipliceret med proces-ressourcen er lig med det samlede resource-forbrug.
Processerne bruger shared memory til f.eks at deles om programkoden og så tæller det kun for én selv om der er 10 processer som deles om den.

Nå - nu er jeg vist på vej ud af en tangent igen...

Men det korte af det lange er, at det er helt normalt med disse processer.

EDIT: Det er faktisk muligt, at der er tale om threads (tråde) og ikke processer. De de nyere Linux kerner understøtter threading. Men af historiske årsager viser diverse Linux/UNIX værktøjer stadigvæk tråde som processer.

Dertil kommer, at QNAPen yderligere har sin egen Mysql som en del af firmware'en. Men den er der ingen grund til at starte op, da Sllimserveren ikke kan benytte denne.

Pyha - det blev vist lidt længere end det behøvede...

k

Redigeret af krimmo - 09-Januar-2008 kl. 22:04

TH42PV60 (med slanger af og til)
Samsung 3126
PS3
Yamaha RX-V1700
Squeezebox Duet(s) + Classic + Boom + Touch
QNAP-109
SqueezeCenter 7.5.1
Til top
boris Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2008 kl. 16:26

Hej Krimmo,

takker for din forklaring.

Lige et tillægsspørgsmål, hvordan connecter du til mysql databasen på QNAP'en via MySQL Administrator?

Jeg har ændret my.cnf i chroot enviroment:

root@SlimServer-109:/etc/mysql# vi my.cnf

#bind-address         ;   = 127.0.0.1

og udkommenteret bind-adressen, men jeg for stadigvæk at vide at jeg ikke har tilladelse til at forbinde til databasen. Hvad er det jeg mangler at konfigurerer?

/S

Til top
boris Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2008 kl. 16:42

Hej,

fandt selv ud at det, kiggede i den forkerte config fil. Så proceduren var:

Stop slimserver: