Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
cgmand
Guld medlem
Oprettet: 24-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 694
|
Emne: Slukke projektoren eller.. ? Sendt: 30-Juli-2011 kl. 19:45 |
Kan godt være det er blevet skrevet om før, men har ikke kunne finde noget om det.
Men hvor lang tid skal en projektor være slukket for at det giver mening at slukke den ? Og her tænker jeg på timer på pæren og ikke strømforbruget.
Eksempel: Nu sidder jeg og ser fodbold og når det er færdigt skal jeg lave mad og så efterfølgende en film eller noget. Skal jeg slukke den mens jeg laver mad, hvis det nu f.eks tager 45 min ?
|
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
|
|
skyeagle
Super bruger
Oprettet: 10-Marts-2010
Sted: Danmark
Point: 454
|
Sendt: 30-Juli-2011 kl. 22:22 |
Jeg slukker ihvert fald min , hvis der går 45 min før jeg skal bruge den igen , det tager vist 5-10 min at opvarme pæren rigtigt inden man skal se film , men nu er jeg ikke ekspert indenfor området , men det som jeg har hørt er vigtigts er man slukker den rigtigt, dvs lade pæren køle ned inden man f.eks hiver stikket ud hvis man gør det, der sidder jo også en blæser i projektoren som køler den ned når man slukker den , også derfor vigtig man ikke bare tager strømmen
Ved nu godt det ikke var det du spurgte om , men ville lige have det med.
med venlig hilsen Kim
|
|
cgmand
Guld medlem
|
Sendt: 30-Juli-2011 kl. 22:36 |
ja, jeg tænkte mere på det slid der er på pæren i forbindelse med en slukning + ny opstart, om det slider mere på den, end f.eks. 45 min almindelig drift..?
|
|
|
skyeagle
Super bruger
Oprettet: 10-Marts-2010
Sted: Danmark
Point: 454
|
Sendt: 31-Juli-2011 kl. 17:49 |
Jeg må være dig svar skyldig fordi jeg ved det ikke, men jeg tror nu ikke pæren holdere længere tid af den grund hvis du ikke slukker den , fordi du bruger jo unødvendig tid, de burde jo holder 2000-3000 timer, men som sagt så aner jeg det ikke
Med venlig hilsen Kim
Redigeret af skyeagle - 31-Juli-2011 kl. 17:49
|
|
jake51
Guld medlem
Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Point: 6238
|
Sendt: 31-Juli-2011 kl. 17:56 |
Jeg mener at have hørt, at det slider mest på pæren, hvis projektoren bliver tændt/slukket for tit i en kort periode
Jeg lader den køre mindst halvanden time, inden jeg slukker den
Jeg ville lade den køre i de 45 minutter, du laver mad
Redigeret af jake51 - 31-Juli-2011 kl. 17:57
|
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage Mikael Simpson
|
|
kaizer
Guld medlem
Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2351
|
Sendt: 31-Juli-2011 kl. 18:43 |
jake51 skrev:
Jeg mener at have hørt, at det slider mest på pæren, hvis projektoren bliver tændt/slukket for tit i en kort periode
|
Jeg har hørt noget lign: At det der slider mest på pæren er at man tænder og slukker den. Om det har noget at sige hvor længe der går mellem sluk og tænd, ved jeg ikke.
Jeg tænder ikke for den med mindre jeg skal bruge den mindst 1½ time. Har jeg set en film, og skal lave noget andet i en ½ times tid inden næste film, lader jeg den stå tændt.
|
|
TommyBoy
Guld medlem
Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
|
Sendt: 01-August-2011 kl. 02:01 |
alt under ½ time pause, ja ok lad den stå tændt,
det er ca denne ½ time det er optimalt mht lampe slid og strømforbrug.
mht opvarmningen, så syndtes jeg kun det tager 1 min for min, før den er helt perfekt,
jeg har ikke taget tid på nedkølingstiden.
--
>Men hvor lang tid skal en projektor være slukket for at det giver mening at slukke den ?
hvad betyder denne sætning ?
de nye typer bruger mili watt i standby, så du kan bare lade stikke sidde tændt i stikkontakten,
der samme gælder alt muligt andet grej i dit setup,
det værste standby forbrug jeg har fundet var min gamle dali consept sub 12
|
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
|
kaizer
Guld medlem
Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2351
|
Sendt: 01-August-2011 kl. 07:49 |
TommyBoy skrev:
>Men hvor lang tid skal en projektor være slukket for at det giver mening at slukke den ?
de nye typer bruger mili watt i standby, så du kan bare lade stikke sidde tændt i stikkontakten,
det værste standby forbrug jeg har fundet var min gamle dali consept sub 12 |
Jeg læser det sådan, at det netop ikke er strømforbruget han tænker på, men holdbarheden af pæren.
cgmand skrev:
Og her tænker jeg på timer på pæren og ikke strømforbruget.
|
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
|
Sendt: 01-August-2011 kl. 10:32 |
TommyBoy skrev:
alt under ½ time pause, ja ok lad den stå tændt,
det er ca denne ½ time det er optimalt mht lampe slid og strømforbrug. |
Hvordan er du kommet frem til netop en halv time ? MVH
|
|
cgmand
Guld medlem
|
Sendt: 01-August-2011 kl. 10:40 |
kaizer skrev:
TommyBoy skrev:
det værste standby forbrug jeg har fundet var min gamle dali consept sub 12 |
Jeg læser det sådan, at det netop ikke er strømforbruget han tænker på, men holdbarheden af pæren.
cgmand skrev:
Og her tænker jeg på timer på pæren og ikke strømforbruget.
| |
Lige præcis Kaizer.
Det er ikke strømforbruget jeg er interesseret i, men det slid der er i forbindelse med tænd + sluk sekvens, omregnet til timer på pæren. For hvis det f.eks. tager en time af pærens totale levetid at slukke den, for så at tænde den 30 min senere, kan det jo ikke betale sig at slukke den..
|
|
|
moho
Guld medlem
Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
|
Sendt: 01-August-2011 kl. 11:50 |
skyeagle skrev:
Jeg slukker ihvert fald min , hvis der går 45 min før jeg skal bruge den igen , det tager vist 5-10 min at opvarme pæren rigtigt inden man skal se film , men nu er jeg ikke ekspert indenfor området , men det som jeg har hørt er vigtigts er man slukker den rigtigt, dvs lade pæren køle ned inden man f.eks hiver stikket ud hvis man gør det, der sidder jo også en blæser i projektoren som køler den ned når man slukker den , også derfor vigtig man ikke bare tager strømmen
Ved nu godt det ikke var det du spurgte om , men ville lige have det med.
med venlig hilsen Kim |
De gamle projektorer til Diapositiver eller smalfilm, jeg mener der her stod det skulle stå og køle af. Med blæseren kørende. Så mon ikke man bør sikre sig også HER!
|
|
TommyBoy
Guld medlem
Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
|
Sendt: 01-August-2011 kl. 13:09 |
>Hvordan er du kommet frem til netop en halv time ?
det tager få min at opvarme den til perfekt billede,
det tager få min at køle den af med blæsere,
og efterfølgende en hel del minutter mere uden blæser indtil at den er helt kold og ny start fra nul,
forbruget den suger på 30 min efterladt tændt, er 50 øre, dvs forbruget er uden betydning.
temperatur svingingen på lampen samt på resten af grejet inden i kassen,
slider på alting, værst går det dog ud over lampen.
antal timer som lamper holder er beregnet efter sindrige formler for films varighed
og pauser og chancen for at folk ser 2 film i træk osv.
Hvis du tænder og slukker en projektor hver 30min, så bliver time levetiden nok lidt kortere
end hvis den efterlades tændt i den maximale tilladte tid,
flere projektore har nemlig også en max tændt tid ! går man ud over denne tid
skal men regne en masse timer fra levetiden.
man skal også tænke på at det er lidt bøvlet at tænde og slukke og gætte på tiderne man er væk,
så den normale break-even opfattelse man høre der ude, er ca 30-60 min.
hvor videnskabeligt dette tal er kommet frem ved nok ingen.
PS har da prøvet at komme hjem mange timer efter at konen har set en film
og se det hele stå tændt, årsagen var at hun ikke turde gøre noget forkert.. fedt. øh. NOT.
|
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
|