recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Small eller large indstilling af højtalere.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Small eller large indstilling af højtalere.

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Therock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2011
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 581
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2012 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

I stereo.
Lfe sporetvil stadig spilles i subben, med mindre at man ingen sub har, så mikses det ud i fronterne.


Klaus
 
Yep
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Denon 4311 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2012 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af Therock Therock skrev:


Hej
 
Hvis du sætter til large svare lidt til at sige at du ingen sub har..


Ja men hvis jeg nu har en sub, så bør LFE sporet stadig ryge ned i den uanset om jeg har valgt Large.
Til top
Therock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2011
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 581
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2012 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af Therock Therock skrev:


Hej
 
Hvis du sætter til large svare lidt til at sige at du ingen sub har..


Ja men hvis jeg nu har en sub, så bør LFE sporet stadig ryge ned i den uanset om jeg har valgt Large.
 
Yep..
 
På film har du altid .1 sporet...
 
Bare pas på at køre main+sub.... Så får du et rimeligt mudret bas billede.. Men det ved du jo nok Wink
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Denon 4311 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2012 kl. 21:02
Jeg vil helt sikkert sætte dem til small. Jeg kører selv med small på alle mine højttalere og en delefrekvens på 80Hz, det synes jeg fungerer bedst da min subwoofer er bedre til at spille bass.

Audyssey har faktisk selv lavet gode artikler om emnet, hvor de skriver at hvis der er en subwoofer i systemet, så skal man ALTID vælge small, fordi subwooferen alt andet lige vil være bedre til at spille bass. Grunden til at autosetup'en vælger "Large" er ganske enkelt fordi at folk med fysisk store højttalere bliver meget fornærmede, når receiveren siger at de er "small". Derfor vælger den Large når den kan måle en højttaler med dyb frekvensgang.

Det er noget man kan lege rigtig meget med. Jeg har prøvet mange indstllinger, men ovenstående virker bedst her.
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1838
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2012 kl. 21:10
Jeg gør det samme og har samme erfaringer som Iron Man.

Hvis du sætter dine fronter til LARGE har du også større mulighed for fase fejl, så sæt dem til SMALL og lad Recieveren styre resten
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Status: Offline
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2012 kl. 19:01
Hvordan er "indstillingerne" i en stereo forstærker egentligt??

Hvor skærer den af i Hz'ene??

Mvh. Rasmus
Min Hjemmebio
Hjemmebio - NAD T775HD - CM1 - CMC - CWM800 - ASW2500 + Buttkicker LFE
Stereo setup - NAD C372 - DALI 850
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2012 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af fausing fausing skrev:

Hvordan er "indstillingerne" i en stereo forstærker egentligt??

Hvor skærer den af i Hz'ene??

Mvh. Rasmus
Den deler ikke. Hvis du sætter en subwoofer til en stereoforstærker skal du indstille delefrekvensen på subwooferen.
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Status: Offline
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2012 kl. 19:29
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Oprindeligt skrevet af fausing fausing skrev:

Hvordan er "indstillingerne" i en stereo forstærker egentligt??

Hvor skærer den af i Hz'ene??

Mvh. Rasmus
Den deler ikke. Hvis du sætter en subwoofer til en stereoforstærker skal du indstille delefrekvensen på subwooferen.


Tænkte på højtalerne, for der er vel ingen small eller large indstilling??

Rasmus
Min Hjemmebio
Hjemmebio - NAD T775HD - CM1 - CMC - CWM800 - ASW2500 + Buttkicker LFE
Stereo setup - NAD C372 - DALI 850
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2012 kl. 19:32
Oprindeligt skrevet af fausing fausing skrev:

Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Oprindeligt skrevet af fausing fausing skrev:

Hvordan er "indstillingerne" i en stereo forstærker egentligt??

Hvor skærer den af i Hz'ene??

Mvh. Rasmus
Den deler ikke. Hvis du sætter en subwoofer til en stereoforstærker skal du indstille delefrekvensen på subwooferen.


Tænkte på højtalerne, for der er vel ingen small eller large indstilling??

Rasmus
Præcis, de spiller fuld båndbredde.
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Status: Offline
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2012 kl. 19:46
Nej, det tænkte jeg nok. Smile

Men er det så fordi det er i et surround setup at det anbefales med small indstillingen??
For ellers ville jeg da mene at man fik mest lyd ved at lade dem spille som i et stereo setup??

Eller er jeg helt ved siden af hvad det handler om med small/large??

Rasmus
Min Hjemmebio
Hjemmebio - NAD T775HD - CM1 - CMC - CWM800 - ASW2500 + Buttkicker LFE
Stereo setup - NAD C372 - DALI 850
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2012 kl. 20:03
Oprindeligt skrevet af fausing fausing skrev:

Nej, det tænkte jeg nok. Smile

Men er det så fordi det er i et surround setup at det anbefales med small indstillingen??
For ellers ville jeg da mene at man fik mest lyd ved at lade dem spille som i et stereo setup??

Eller er jeg helt ved siden af hvad det handler om med small/large??

Rasmus
Den eneste grund til at sætte en subwoofer til en stereoforstærker er hvis fronterne ikke kan spille fuld båndbredde, dvs. ned til omk. 20 Hz. I såfald kan man "hjælpe" højttalerne med en subwoofer til de laveste frekvenser. Delingen foregår normalt ved subwooferen.

I en surroundreceiver foregår delingen normalt i receiveren. Ved small deler man f.eks. ved 80 Hz, og alt under 80 Hz (+ et LFE spor) bliver sendt til subwooferen. Hvis du sætter højttalerne til large bliver al lyden sendt til højttalerne uden deling. Det eneste der bliver sendt til subwooferen er LFE sporet.

Hvis højttalerne ikke kan spille helt ned til 30 Hz, og systemet er sat til large, går al lyden tabt under højttalerens afrulningsfrekvens f.eks. 50 Hz.

For at gøre det endnu mere kompliceret så er de dybe frekvenser som du hører i rummet i høj grad bestemt af rummets dimensioner. Derfor kan det være en fordel at sætte højttalerne til small, selvom de kan spille helt ned til 30 Hz, da man så kan tweake subwooferen for at få god basrespons.

Håber min forklaring giver mening...


Redigeret af Stereolab - 07-Juni-2012 kl. 20:06
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Status: Offline
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2012 kl. 20:07
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Oprindeligt skrevet af fausing fausing skrev:

Nej, det tænkte jeg nok. Smile

Men er det så fordi det er i et surround setup at det anbefales med small indstillingen??
For ellers ville jeg da mene at man fik mest lyd ved at lade dem spille som i et stereo setup??

Eller er jeg helt ved siden af hvad det handler om med small/large??

Rasmus
Den eneste grund til at sætte en subwoofer til en stereoforstærker er hvis fronterne ikke kan spille fuld båndbredde, dvs. ned til omk. 20 Hz. I såfald kan man "hjælpe" højttalerne med en subwoofer til de laveste frekvenser. Delingen foregår normalt ved subwooferen.

I en surroundreceiver foregår delingen normalt i receiveren. Ved small deler man f.eks. ved 80 Hz, og alt under 80 Hz (+ et LFE spor) bliver sendt til subwooferen. Hvis du sætter højttalerne til large bliver al lyden sendt til højttalerne uden deling. Det eneste der bliver sendt til subwooferen er LFE sporet.

Hvis højttalerne ikke kan spille helt ned til 30 Hz, og systemet er sat til large, går al lyden tabt fra højttalerens afrulningsfrekvens f.eks. 50 Hz.

For at gøre det endnu mere kompliceret så er de dybe frekvenser som du hører i rummet i høj grad bestemt af rummets dimensioner. Derfor kan det være en fordel at sætte højttalerne til small, selvom de kan spille helt ned til 30 Hz, da man så kan tweake subwooferen for at få god basrespons.

Håber min forklaring giver mening...


Det gør den bestemt. Smile

Man skal jo lære noget nyt hver dag, så jeg takker for dagens lærdom. Wink
Min Hjemmebio
Hjemmebio - NAD T775HD - CM1 - CMC - CWM800 - ASW2500 + Buttkicker LFE
Stereo setup - NAD C372 - DALI 850
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu