recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Small eller large indstilling af højtalere.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Small eller large indstilling af højtalere.

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2012 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

I en surroundreceiver foregår delingen normalt i receiveren. Ved small deler man f.eks. ved 80 Hz, og alt under 80 Hz (+ et LFE spor) bliver sendt til subwooferen. Hvis du sætter højttalerne til large bliver al lyden sendt til højttalerne uden deling. Det eneste der bliver sendt til subwooferen er LFE sporet.
Det kommer an på om du kan sætte receiveren til at afspille med Main+subwoofer (Main+LFE og alt det andet det bliver kaldt). I dette tilfælde bliver alt fra og med delefrekvensen og ned "kopieret" til subwooferen.

Jeg oplever at jeg får en mere flydende overgang i frekvensområdet ved at sætte mine højttalere til large, og så justere output niveauet så jeg ikke for en "dobbeltbas" effekt, altså så bassen ikke bliver for dominerende. Jeg sætter også højttalernes delefrekvens uafhængigt af hinanden (center 60hz, fronter 40hz og bag 40hz). Fasen er selvfølgelig tilpasset subwooferens placering i rummet, og i forhold til fronterne (0 i dette tilfælde). Har også indstillet receiveren til at sende alt fra og med 250hz og ned i LFE sporet til subwooferen så den ikke mixer det ind i højttalerne. Regner ikke med der er noget over 120hz i LFE sporet.

Jeg har nogle lidt anderledes indstillinger til stereo, 60hz crossover, og en del lavere outputniveau. Det resultere i at jeg synes jeg har en god gengivelse af hele frekvensområdet, og forskellen mellem, uden- og med subwoofer, er minimal. Man kan kun lige høre at der bliver tilføjet en anelse mere punch, og de helt dybe toner i enkelte sange som har sådan noget bliver en bitte smule mere markant. Ellers er subwooferen kun tydelig i de rigtige steder i film selvfølgelig, hvilket den jo skal være.

Har prøvet med rigtig mange forskellige indstillinger, placeringer og retninger osv., men synes hver gang jeg har prøvet noget med small så lyder det som om nogle dele af det nedre frekvensområde bliver boostet mere end andre dele af området. Så det giver nogle peaks og nogle "huller".

Til sidst vil jeg sige at jeg tror det også afhænger af hvor kraftig udstyr man har. Jeg tænker på effektdelen. For hvis der er rigelig effekt, og der f.eks. bi-ampes, tror jeg ikke en subwoofer nødvendigvis er bedre til at gengive bas end højttalere (det kommer selvfølgelig også an på mange andre ting), og man kan på den måde optimere frekvensområdet, overgangen og kvaliteten af lyden endnu mere.


Redigeret af Hessi - 07-Juni-2012 kl. 22:09
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 05:41
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:


Det kommer an på om du kan sætte receiveren til at afspille med Main+subwoofer (Main+LFE og alt det andet det bliver kaldt). I dette tilfælde bliver alt fra og med delefrekvensen og ned "kopieret" til subwooferen.
Det har du så ret i. Tænkte der var ingen grund til at gøre forklaringen endnu mere kringlet.

Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:


Jeg oplever at jeg får en mere flydende overgang i frekvensområdet ved at sætte mine højttalere til large, og så justere output niveauet så jeg ikke for en "dobbeltbas" effekt, altså så bassen ikke bliver for dominerende. Jeg sætter også højttalernes delefrekvens uafhængigt af hinanden (center 60hz, fronter 40hz og bag 40hz). Fasen er selvfølgelig tilpasset subwooferens placering i rummet, og i forhold til fronterne (0 i dette tilfælde). Har også indstillet receiveren til at sende alt fra og med 250hz og ned i LFE sporet til subwooferen så den ikke mixer det ind i højttalerne. Regner ikke med der er noget over 120hz i LFE sporet.
Det er fint at det virker godt hos dig, og du skal selvfølgelig følge dine ører. Men at få en jævn frekvensrespons, specielt over flere lyttepositioner, er svært i denne opsætning. Det bedste sted for basresponset i rummet er sjældent det sted hvor fronterne rent faktisk er placeret.

Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:


Jeg har nogle lidt anderledes indstillinger til stereo, 60hz crossover, og en del lavere outputniveau. Det resultere i at jeg synes jeg har en god gengivelse af hele frekvensområdet, og forskellen mellem, uden- og med subwoofer, er minimal. Man kan kun lige høre at der bliver tilføjet en anelse mere punch, og de helt dybe toner i enkelte sange som har sådan noget bliver en bitte smule mere markant. Ellers er subwooferen kun tydelig i de rigtige steder i film selvfølgelig, hvilket den jo skal være.
Principielt burde det ikke være nødvendigt at have flere opsætninger, om det er stereo eller surround, hvis det ellers er sat rigtig op. Bruger du aldig dit surround til afspilning af koncerter, film med musik osv.? Forresten mener jeg ikke at subwooferen på noget tidspunkt skal være tydelig. Den skal blende perfekt med de andre højttalere. Også ved film.

Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:


Har prøvet med rigtig mange forskellige indstillinger, placeringer og retninger osv., men synes hver gang jeg har prøvet noget med small så lyder det som om nogle dele af det nedre frekvensområde bliver boostet mere end andre dele af området. Så det giver nogle peaks og nogle "huller".
At du sætter dit anlæg til small burde ikke give peaks eller huller, det lyder som om der er noget andet på spil her. Måske dårlig akustik.

Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:


Til sidst vil jeg sige at jeg tror det også afhænger af hvor kraftig udstyr man har. Jeg tænker på effektdelen. For hvis der er rigelig effekt, og der f.eks. bi-ampes, tror jeg ikke en subwoofer nødvendigvis er bedre til at gengive bas end højttalere (det kommer selvfølgelig også an på mange andre ting), og man kan på den måde optimere frekvensområdet, overgangen og kvaliteten af lyden endnu mere.
Jeg er enig i at en subwoofer nødvendigvis ikke er bedre til at spille bas end en god højttaler. Der er bare fordele ved at dele til en subwoofer, som nævnt tidligere. Og man skal selvfølgelig vælge en subwoofer (eller flere) der er gode til at spille, ellers er det jo en unfair kamp.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 10:23
Jeg er enig med stort set alt hvad Stereolab skriver. Lyd under 100hz opfører sig fuldstændig sindssygt i et rum, og der er klare fordele ved at lade subs klare det område så man har større fleksibilitet med at få det styret og derved får en mere korrekt bas fra alle højttalerne.

99% af de scenarier hvor folk siger, at det lyder bedre uden sub til musik eller at de ikke kan få en god overgang mellem sub og fronter, vil jeg mene er fordi, at enten sub/fronter er for skod til at gengive bas eller at der er tale om en indstillingsfejl.
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1838
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 10:59
Det som Stereolab og Jonas_h er også min erfaring.

Jeg har, i min bio, kæmpet med lyden for at få den til at spille ordenligt. Har prøvet rigtig mange indstillinger, men det var først efter at jeg fik styr på bassen i mine subwoofere ( og jeg har 2 ) at jeg kunne sætte mine Surround højttalere til Small og delefrekvens til 80hz.


Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 15:11
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Det har du så ret i. Tænkte der var ingen grund til at gøre forklaringen endnu mere kringlet.
Når det nu skal være, kan det lige så godt være helt korrekt. Tongue

Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Det er fint at det virker godt hos dig, og du skal selvfølgelig følge dine ører. Men at få en jævn frekvensrespons, specielt over flere lyttepositioner, er svært i denne opsætning. Det bedste sted for basresponset i rummet er sjældent det sted hvor fronterne rent faktisk er placeret.
Enig, men som sagt er det i mit tilfælde det eneste der virker, og lyder bedst i alle positioner. Jeg har virkelig prøvet meget forskelligt. Det eneste jeg ikke har prøvet er at flytte fronterne (giver dog mening da TV'et ligesom er skruet fast til væggen). Så jeg prøver at sige at som udgangspunkt er det som regel godt at starte med small, men det kan blive nødvendigt at lege med denne og alle de andre indstillinger, samt opstillingen.

Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Principielt burde det ikke være nødvendigt at have flere opsætninger, om det er stereo eller surround, hvis det ellers er sat rigtig op. Bruger du aldig dit surround til afspilning af koncerter, film med musik osv.? Forresten mener jeg ikke at subwooferen på noget tidspunkt skal være tydelig. Den skal blende perfekt med de andre højttalere. Også ved film.
Jeg der aldrig koncerter, men selvfølgelig ser jeg film med musik (hvilken film har ikke musik? Big smile). Men grunden til jeg har forskellige indstillinger, er at jeg gerne vil have lidt ekstra punch i stereo (60hz crossover) uden at bassen bliver for dominerende (lavere outputniveau). Jeg er meget glad for 80'er musik (specielt disco, elektronisk og funk), og ellers blandet mainstream musik. Musik i film bliver sjældent påvirket af de indstillinger jeg har lavet til surround da det næsten aldrig kommer under 40hz (i hvert fald ikke noget jeg har lagt mærke til). Effekter kommer til gengæld ofte under 40hz, og dem vil jeg gerne mærke (ligesom i biffen), og derfor skal output niveauet være lidt højere. højttalerne (specielt centeren) kan ikke få bassen til at være mærkbar på samme måde, selvom de nu gør det rigtig godt. På den måde synes jeg bestemt der bør være forskellige indstillinger afhængig af om det er film eller musik (surround eller stereo).

Og jeg er enig med dig i at subwooferen ikke skal kunne identificeres, men den skal tilføje til den samlede oplevelse som helhed. Dvs. selvfølgelig skal man ikke kunne sige "nu spiller subwooferen", men der skal være en flydende overgang, og den må heller ikke være for dominerende. Altså, så den sammenhængende lyd som helhed bliver forbedret med subwooferens tilstedeværekse.

Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

At du sætter dit anlæg til small burde ikke give peaks eller huller, det lyder som om der er noget andet på spil her. Måske dårlig akustik.
Ingen tvivl om der er elendig akustik i min lille stue, og Audyssey "fikser" det en del, men uanset hvordan jeg vendte og drejede subwooferen, og uanset hvordan jeg indstillede det så var der lows og peaks i frekvensområdet med speakers sat til small. Min teori er at fordi højttalerne har flere enheder spredt lidt mere så bliver disse lows og peaks meget mindre tydelige (kan i hvert fald ikke registrere dem mere). Jeg har virkelig taget lang tid om at finde det rigtige udstyr, og de rigtige instillinger og opstilling.

Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Jeg er enig i at en subwoofer nødvendigvis ikke er bedre til at spille bas end en god højttaler. Der er bare fordele ved at dele til en subwoofer, som nævnt tidligere. Og man skal selvfølgelig vælge en subwoofer (eller flere) der er gode til at spille, ellers er det jo en unfair kamp.
Ja, vi kan nok blive enige om at det afhænger af alt for mange ting. Rummet, dets størrelse, antal subwoofere, enhedernes størrelser, kvaliteten af lyden, forstærkerne, akustikken osv. Jeg tror bare at man øger fleksibiliteten og sandsynligheden for god bas over hele bunden af frekvensområdet, samt får bedre basrespons i flere positioner ved at have flere enheder til at gengive bassen (f.eks. flere subwoofere af rette dimensioner i forhold til rummet).


Redigeret af Hessi - 08-Juni-2012 kl. 15:13
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Jeg der aldrig koncerter
Det var synd. Du går glip af nogetTongueWink

Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:


Ingen tvivl om der er elendig akustik i min lille stue, og Audyssey "fikser" det en del
Nu er jeg af den holdning at Audyssey kan gøre meget lidt ved akustikken. Jeg vil ikke skrive en længere smøre, da der er andre der har gjort det før, f.eks. Ethan Winer http://www.realtraps.com/art_audyssey.htm.

Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:


, men uanset hvordan jeg vendte og drejede subwooferen, og uanset hvordan jeg indstillede det så var der lows og peaks i frekvensområdet med speakers sat til small.
Da bassen er omnidirektionel (udstråler i alle retninger) har det meget lille effekt hvordan du vender og drejer subwooferen (medmindre du ligefrem blokere en port eller lign.). Du er nødt til at flytte den rundt i rummet.

Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:


Min teori er at fordi højttalerne har flere enheder spredt lidt mere så bliver disse lows og peaks meget mindre tydelige (kan i hvert fald ikke registrere dem mere).

Ja, vi kan nok blive enige om at det afhænger af alt for mange ting. Rummet, dets størrelse, antal subwoofere, enhedernes størrelser, kvaliteten af lyden, forstærkerne, akustikken osv. Jeg tror bare at man øger fleksibiliteten og sandsynligheden for god bas over hele bunden af frekvensområdet, samt får bedre basrespons i flere positioner ved at have flere enheder til at gengive bassen (f.eks. flere subwoofere af rette dimensioner i forhold til rummet).
Flere enheder er ikke nok. De skal modtage det samme signal (som f.eks. subwoofer-sporet). De 5 til 7 andre kanaler kører jo deres eget løb, og der er derfor intet "gennemsnitligt" vundet der.

Men der er selvfølgelig altid undtagelsen der bekræfter reglen. Og man skal som sagt i sidste ende følge sine ører. Så respekt for at du har eksperimenteret en del for at få en tilfredstillende lyd.Thumbs Up

Hvad for noget udstyr spiller du egenligt på? Jeg kiggede lige i din biotråd, men den er endnu ikke blevet opdateret.Smile
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 19:15
Bas under 100hz er altid problemet.
Ved at sætte dine højtalere til large vil du flytte basproblemet ud i samtlige højtalere. Ved at lade suben alene tage sig af bassen , har du problemet et sted. En sub kan du pladserne der hvor den spiller bedst. En center , fronter og baghøjtalerne er i langt større grad låst fast, da det er ret usandsynligt at centeret performern bas messigt bedst under et evt tv/lærred.
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Det var synd. Du går glip af nogetTongueWink
Tja, mon ikke. Men jeg hører ikke så meget af den slags musik, som lyder godt eller kan spilles live. Det er som sagt meget elektronisk, dubstep og 80'er (-elektronisk, -disco, -soul, -R'n'B og -funk) musik. Jeg har nok heller ikke rigtig aktivt ledt efter noget. Smile

Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Nu er jeg af den holdning at Audyssey kan gøre meget lidt ved akustikken. Jeg vil ikke skrive en længere smøre, da der er andre der har gjort det før, f.eks. Ethan Winer http://www.realtraps.com/art_audyssey.htm.
Jeg ved sgu egentlig heller ikke hvor meget det "fikser" noget som helst (bemærk " ligesom før). Har aldrig bryddet mig om hvad Audyssey (hverken alm. MultEQ eller MultEQ XT) har gjort ved lyden, men denne ene gang er det faktisk blevet bedre med Audyssey's (MultEQ XT non-32/non-pro) "korrektioner", selvom jeg har kørt opsætningen som jeg plejer.

Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Da bassen er omnidirektionel (udstråler i alle retninger) har det meget lille effekt hvordan du vender og drejer subwooferen (medmindre du ligefrem blokere en port eller lign.). Du er nødt til at flytte den rundt i rummet.
Jeg har netop også prøvet alle de mulige placeringer i rummet. Den er flyttet til lige under TV'et, mellem fronterne. Smile

Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Flere enheder er ikke nok. De skal modtage det samme signal (som f.eks. subwoofer-sporet). De 5 til 7 andre kanaler kører jo deres eget løb, og der er derfor intet "gennemsnitligt" vundet der.
Klar klart, og de får jo samme signal, men det eneste de er fælles om at spille er, i film, alt fra og med 40hz og under, og i musik, alt fra og med 60hz og under. Men ja, subwooferen har selvfølgelig også LFE sporet, som det andet bliver mixet ind i. Men igen, det har ikke været et problem med film, da jeg ikke oplever at musik i film særlig ofte kommer omkring, eller under 40hz. Det eneste sted hvor det kunne blive et problem er signalet til centeren, hvor crossover er sat til 60hz. Har dog heldigvis ikke lagt mærke til noget endnu.

Jeg skal også lige nævne at mine sofaer står lige op af et par vægge, og lige over dem er der store vinduespartier. Cry

Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Men der er selvfølgelig altid undtagelsen der bekræfter reglen. Og man skal som sagt i sidste ende følge sine ører. Så respekt for at du har eksperimenteret en del for at få en tilfredstillende lyd.Thumbs Up

Hvad for noget udstyr spiller du egenligt på? Jeg kiggede lige i din biotråd, men den er endnu ikke blevet opdateret.Smile
Jeg har virkelig også prøvet meget forskelligt, og med begge de systemer jeg har haft. Startede med Dali Concept 6, Concept 1 og Concept CT, samt Concept Sub 12. Det blev drevet af en Marantz SR5004. Højttalerne blev så skiftet ud med QLN 606'er (bi-amped), 604'ere og 600 Center (bi-wired). Subwooferen beholdte jeg, og skiftede receiveren ud med en Denon AVR-2809. Kilden er en HTPC med Windows 7 Media Center og PowerDVD (med HDMI overførsel). Min plan er at skifte receiveren ud med forforstærker og effektforstærkere (og finde ud af hvordan jeg kan bitstreame musik igennem Media Center).

Jeg har faktisk ikke leget voldsomt meget med det de sidste 4 - 5 måneder da jeg har været i gang med praktik, og været ved at skrive min hovedopgave, som jeg skal forsvare på mandag. Det er også derfor jeg ikke har opdateret tråden, jeg har dog en masse billeder og kladde-tekst der venter på at blive rettet og indsat når jeg er helt færdig. Smile

Jeg kommer helt klart til at prøve noget mere med indstillingerne, men opstillingen bliver som den er nu. For jeg kommer til at tænke på at jeg ikke har prøvet de "nye" højttalere på small, som jo er meget bedre til at gengive de nedre frekvenser. Problemet med mine tidligere højttalere var at de var ret svage til at gengive bas, så subwooferen skulle kompensere noget tidligere end ved 40hz. Og af en eller anden grund, som jeg ikke kunne eller kan indstille mig ud af, laver den de lows og peaks, jeg snakker om, når den kommer over de 50 - 60hz. Det er uanset hvor jeg placere subwooferen, og hvordan jeg vender og drejer den (det bliver selvfølgelig mere eller mindre grad, men forsvinder aldrig). Så måske jeg skulle prøve med højttalerne ned til deres respektive lave crossovers, og lade subben klare resten alene?? LOL

Startede "desværre" den sidste periode af uddannelsen lige efter jeg skiftede tingene ud, og lavede i den forbindelse en smule om i indretningen så nåede ikke at lege så meget med indstillinger til det "nye" udstyr. Big smile


Redigeret af Hessi - 08-Juni-2012 kl. 23:14
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu